Even Evers bellen

Autoservice Evers combineert onderhoud met schadeherstel

Redactie Redactie
• Laatste update:

In januari 2012 verhuist Autoservice Evers naar een splinternieuw pand. Op het bedrijventerrein langs de A18 in het Gelderse Wehl heeft het bedrijf alle ruimte om verder te groeien. “Die verhuizing heeft ons niet alleen nieuwe klanten opgeleverd, maar ook bijgedragen aan onze nominatie voor de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing”, zegt Jan Evers. Nieuwbouw stond hoog op de wensenlijst van de enthousiaste ondernemer die in 2002 voor zichzelf begon. “Toen ik het bedrijf overnam, bestond het uit een werkplaats met een schadeherstelafdeling. In 2005 ben in gestart met verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s en in hetzelfde jaar hebben we ons aangesloten bij Bosch Car Service.” Ook die keuze heeft goed uitgepakt. “BCS is een professioneel concept met een professionele uitstraling. We profiteren van gebundelde marketing, technische ondersteuning, uitgebreide trainingsmogelijkheden en onderhoud aan leaseauto’s. Als ik een auto zoek voor een klant, kijk ik altijd eerst of een BCS-collega een geschikte auto op voorraad heeft. Zo ondersteunen we elkaar.” 

Jan Eversp16 in de werkplaats

bouwjaar: 1964
opleiding: leerling monteur, tweede monteur, eerste monteur, apk keurmeester, eerste schadehersteller, middle management, voortgezet management, hoger management, Nima A
loopbaan: leerling automonteur/automonteur en apk keurmeester universeel autobedrijf, bedrijfsleider universeel autobedrijf, filiaalmanager Carglass, service- en aftersalesmanager dealerbedrijf (Mitsubishi en Hyundai), eigenaar Autoservice Evers
thuis: getrouwd, drie zoons

Kleiner en efficiënter

Toekomstbestendigheid was het belangrijkste uitgangspunt voor de nieuwbouw. “Door de opkomst van hybride en elektrische auto’s krimpt de onderhoudsvraag. Daarom is onze nieuwe werkplaats kleiner dan de oude, maar efficiënter ingedeeld”, legt Evers uit. “De werkplekken zijn ruimer en alle processen hebben een vaste routing.” De nieuwe apk-straat is hiervan een goed voorbeeld. Direct achter de meest linkse overheaddeur liggen een rollenremmentestbank, emissie-apparatuur en daarachter een hefbrug met een ingebouwd wielvrij hefsysteem. Evers: “De routing is aangepast aan de processen in plaats van andersom. Vroeger was alles opgeknipt, hier is alles samengevoegd. Dat werkt sneller en prettiger.” De inrichting en indeling zijn democratisch tot stand gekomen. Tijdens verschillende vergaderingen werd samen met de medewerkers bepaald hoe de nieuwe werkplaats eruit moest komen te zien. “Pas toen we daar een duidelijk beeld bij hadden, hebben we onze leverancier Van Silfhout ingeschakeld. De meeste ideeën waren goed uitvoerbaar.” 

In de werkplaats staan vijf hefbruggen van Rotary, die zijn gekocht bij Leen van den Berg. Het vijftal bestaat uit twee vierkolommers en drie tweekolommers. Van beide soorten is er één verzwaard uitgevoerd voor bedrijfsauto’s. In de schadeherstelwerkplaats staan twee Rotary schaarhefbruggen en een Avas spuitcabine. Wat opvalt, is het hoge Bosch-gehalte. Alle gangbare equipment draagt de rode vijfletterige merknaam. “De naam staat op de gevel, dus wil ik het ook in de werkplaats uitstralen”, verklaart Evers. “Voor aircoservice, wielservice en uitlijning werken we met Bosch. Voor algemene diagnose hebben we een Bosch KTS, aangevuld met merkspecifieke apparatuur voor Duitse en Franse merken.” 

Samen rijden

“Ten opzichte van de oude werkplaats is de productiviteit merkbaar gestegen”, vertelt Evers. “Dat zit ook in nieuwe processen. Als vroeger een klant langskwam met een piepje of kraakje, ging de monteur mee die op dat moment beschikbaar was. Nu hebben we één aanspreekpunt. De receptionist stuurt de chef werkplaats aan en de technici blijven aan het werk totdat hun klus klaar is. Dat voorkomt onnodige werkonderbrekingen.” Klanten met een probleem koppelt Evers rechtstreeks aan een monteur. “We besparen enorm veel tijd doordat we monteurs samen met klanten laten proefrijden. Als je een monteur een half uur alleen laat rijden, zal je altijd zien dat je het probleem niet vindt. Samen met de klant gaat het sneller. Soms blijkt dat de auto een piepje geeft omdat de buitentemperatuur even onder nul is geweest, of dat een verkeerd gemonteerd remlampje ervoor zorgt dat de motor blijft lopen als de klant de contactsleutel uit het slot haalt. Dan kan je rondrijden tot je een ons weegt, maar dan vind je het probleem niet. Daar verliezen veel werkplaatsen onnodig tijd en geld mee.” Over onnodig geld verliezen gesproken: dankzij verschillende milieumaatregelen heeft het nieuwbouwpand een lagere energierekening zonder dat daar extra moeite tegenover staat. “We hebben een isolerend sedemdak, ledverlichting en de eerste solar-carport van het bedrijventerrein. Met zonnepanelen zijn we bezig en we overwegen om een deel van de leenauto’s te verruilen voor elektrische auto’s.” Toen de bouwplannen vorm kregen, was stoppen of doorgaan met schadeherstel een discussiepunt. “De investeringen zijn fors, maar we hebben het toch gedaan, omdat ik vind dat het bij het totaalpakket hoort.” Evers is aangesloten bij Bovag Schadeherstel. Voor schadesturing zorgt hij zelf. “Als ik een nieuwe of gebruikte auto verkoop, of als een klant voor reparatie bij ons komt, promoot ik onze schadeafdeling. Ik adviseer klanten om bij schade eerst ons te bellen zodat wij alles kunnen afhandelen. Als je eenmaal een schade hebt gerepareerd, en je doet het goed, dan mag je het daarna vaker doen.” 

p18 in de werkplaats

Kleinschalig

Goed repareren draait om meer dan vakkennis en moderne equipment, vindt hij. “Schade aan een auto geeft bij klanten schade tussen de oren. Het is niet alleen belangrijk dat wij een technisch goede reparatie uitvoeren. Minstens zo belangrijk is dat we aan de klant uitleggen wat we repareren en hoe we het repareren. Dat geeft mensen het vertrouwen in hun auto terug.” De kleinschaligheid van de schadeherstelafdeling vindt hij een voordeel. “Omdat we kleinschalig werken, mogen klanten gerust even binnenlopen en meekijken hoe we de schade herstellen. We laten het proces graag zien. Dat vergroot de betrokkenheid en het geeft vertrouwen.” Voor reparaties worden niet alleen nieuwe onderdelen ingezet. “Een schadecalculatie met nieuwe onderdelen levert eerder een total loss op. Met gebruikte onderdelen voorkomen we dat. Klanten waarderen het als je met ze meedenkt. Ik denk dat het daar regelmatig mis gaat met gestuurde schades. Binnen de gestuurde schadestroom is de verzekeringsmaatschappij of de leasemaatschappij de klant. Bij ons is iedere schadeklant onze eigen klant. Daar hoort een persoonlijke aanpak bij. Klanten binden begint met eerlijkheid en transparantie.”

Jan Evers probeert graag nieuwe dingen uit. “Ik sta open voor innovatie. We doen regelmatig pilots met Bovag, onder meer met nieuwe software, en we zijn net begonnen met een project om te ontdekken wat we binnen het bedrijf met Google kunnen doen.” 

Koren

Vernieuwen en meegaan met de tijd vindt hij van levensbelang. “Ik ben 52, en als ik tien of vijftien jaar wil doorwerken, kan ik alles niet blijven doen zoals vroeger. Mijn vrouw en ik runnen de zaak, onze zoon zit op de IVA, maar of hij en onze andere kinderen het bedrijf willen overnemen, weet ik niet. Als ik het bedrijf ooit wil overdragen aan mijn kinderen, of aan een ander, dan moet het toekomstklaar zijn. Als je niet vernieuwt, bloedt alles dood en is er niets meer om over te dragen.” Evers verwacht dat een saneringsgolf binnen de autobranche onvermijdelijk is. “In de toekomst wordt het kaf van het koren gescheiden. Ik wil zorgen dat ik bij het koren zit. Daarom zoeken we het in de breedte en in de diepte. Als klanten iets met hun auto hebben, moeten ze aan ons denken. Van onderhoud, verkoop, leasing en verhuur tot aircoservice, schadeherstel en uitlijning, ze hoeven maar één telefoonnummer te onthouden: even Evers bellen.

Over Autoservice Evers

Jan Evers begint in 1978 als leerlingmonteur bij een universeel autobedrijf in Wehl. Door de jaren doet hij ervaring op als autotechnicus en bedrijfsleider. Daarna werkt hij als vestigingsmanager voor Carglass en als aftersalesmanager voor een dealerbedrijf, totdat hij in 2002 voor zichzelf begint. Precies op dat moment krijgt hij de kans om het bedrijf van zijn eerste werkgever over te nemen. Evers breidt de werkplaats uit met verkoop nieuw en gebruikt en sluit zich aan bij Bosch Car Service. In 2012 verhuist het autobedrijf naar een nieuwbouwpand aan de A18. Vorig jaar was Autoservice Evers finalist bij de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing.

De kengetallen autoservice Evers // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 7 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR (REGULIER/SCHADE): 3.500/450 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 6.500 // AANTAL BANDEN PER JAAR: circa 3.700 // OPPERVLAK WERKPLAATS: 300 m² // OPPERVLAK SCHADEHERSTELWERKPLAATS: 200 m²

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoservice Evers combineert onderhoud met schadeherstel | Automotive Online
Even Evers bellen

Autoservice Evers combineert onderhoud met schadeherstel

Redactie Redactie
• Laatste update:

In januari 2012 verhuist Autoservice Evers naar een splinternieuw pand. Op het bedrijventerrein langs de A18 in het Gelderse Wehl heeft het bedrijf alle ruimte om verder te groeien. “Die verhuizing heeft ons niet alleen nieuwe klanten opgeleverd, maar ook bijgedragen aan onze nominatie voor de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing”, zegt Jan Evers. Nieuwbouw stond hoog op de wensenlijst van de enthousiaste ondernemer die in 2002 voor zichzelf begon. “Toen ik het bedrijf overnam, bestond het uit een werkplaats met een schadeherstelafdeling. In 2005 ben in gestart met verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s en in hetzelfde jaar hebben we ons aangesloten bij Bosch Car Service.” Ook die keuze heeft goed uitgepakt. “BCS is een professioneel concept met een professionele uitstraling. We profiteren van gebundelde marketing, technische ondersteuning, uitgebreide trainingsmogelijkheden en onderhoud aan leaseauto’s. Als ik een auto zoek voor een klant, kijk ik altijd eerst of een BCS-collega een geschikte auto op voorraad heeft. Zo ondersteunen we elkaar.” 

Jan Eversp16 in de werkplaats

bouwjaar: 1964
opleiding: leerling monteur, tweede monteur, eerste monteur, apk keurmeester, eerste schadehersteller, middle management, voortgezet management, hoger management, Nima A
loopbaan: leerling automonteur/automonteur en apk keurmeester universeel autobedrijf, bedrijfsleider universeel autobedrijf, filiaalmanager Carglass, service- en aftersalesmanager dealerbedrijf (Mitsubishi en Hyundai), eigenaar Autoservice Evers
thuis: getrouwd, drie zoons

Kleiner en efficiënter

Toekomstbestendigheid was het belangrijkste uitgangspunt voor de nieuwbouw. “Door de opkomst van hybride en elektrische auto’s krimpt de onderhoudsvraag. Daarom is onze nieuwe werkplaats kleiner dan de oude, maar efficiënter ingedeeld”, legt Evers uit. “De werkplekken zijn ruimer en alle processen hebben een vaste routing.” De nieuwe apk-straat is hiervan een goed voorbeeld. Direct achter de meest linkse overheaddeur liggen een rollenremmentestbank, emissie-apparatuur en daarachter een hefbrug met een ingebouwd wielvrij hefsysteem. Evers: “De routing is aangepast aan de processen in plaats van andersom. Vroeger was alles opgeknipt, hier is alles samengevoegd. Dat werkt sneller en prettiger.” De inrichting en indeling zijn democratisch tot stand gekomen. Tijdens verschillende vergaderingen werd samen met de medewerkers bepaald hoe de nieuwe werkplaats eruit moest komen te zien. “Pas toen we daar een duidelijk beeld bij hadden, hebben we onze leverancier Van Silfhout ingeschakeld. De meeste ideeën waren goed uitvoerbaar.” 

In de werkplaats staan vijf hefbruggen van Rotary, die zijn gekocht bij Leen van den Berg. Het vijftal bestaat uit twee vierkolommers en drie tweekolommers. Van beide soorten is er één verzwaard uitgevoerd voor bedrijfsauto’s. In de schadeherstelwerkplaats staan twee Rotary schaarhefbruggen en een Avas spuitcabine. Wat opvalt, is het hoge Bosch-gehalte. Alle gangbare equipment draagt de rode vijfletterige merknaam. “De naam staat op de gevel, dus wil ik het ook in de werkplaats uitstralen”, verklaart Evers. “Voor aircoservice, wielservice en uitlijning werken we met Bosch. Voor algemene diagnose hebben we een Bosch KTS, aangevuld met merkspecifieke apparatuur voor Duitse en Franse merken.” 

Samen rijden

“Ten opzichte van de oude werkplaats is de productiviteit merkbaar gestegen”, vertelt Evers. “Dat zit ook in nieuwe processen. Als vroeger een klant langskwam met een piepje of kraakje, ging de monteur mee die op dat moment beschikbaar was. Nu hebben we één aanspreekpunt. De receptionist stuurt de chef werkplaats aan en de technici blijven aan het werk totdat hun klus klaar is. Dat voorkomt onnodige werkonderbrekingen.” Klanten met een probleem koppelt Evers rechtstreeks aan een monteur. “We besparen enorm veel tijd doordat we monteurs samen met klanten laten proefrijden. Als je een monteur een half uur alleen laat rijden, zal je altijd zien dat je het probleem niet vindt. Samen met de klant gaat het sneller. Soms blijkt dat de auto een piepje geeft omdat de buitentemperatuur even onder nul is geweest, of dat een verkeerd gemonteerd remlampje ervoor zorgt dat de motor blijft lopen als de klant de contactsleutel uit het slot haalt. Dan kan je rondrijden tot je een ons weegt, maar dan vind je het probleem niet. Daar verliezen veel werkplaatsen onnodig tijd en geld mee.” Over onnodig geld verliezen gesproken: dankzij verschillende milieumaatregelen heeft het nieuwbouwpand een lagere energierekening zonder dat daar extra moeite tegenover staat. “We hebben een isolerend sedemdak, ledverlichting en de eerste solar-carport van het bedrijventerrein. Met zonnepanelen zijn we bezig en we overwegen om een deel van de leenauto’s te verruilen voor elektrische auto’s.” Toen de bouwplannen vorm kregen, was stoppen of doorgaan met schadeherstel een discussiepunt. “De investeringen zijn fors, maar we hebben het toch gedaan, omdat ik vind dat het bij het totaalpakket hoort.” Evers is aangesloten bij Bovag Schadeherstel. Voor schadesturing zorgt hij zelf. “Als ik een nieuwe of gebruikte auto verkoop, of als een klant voor reparatie bij ons komt, promoot ik onze schadeafdeling. Ik adviseer klanten om bij schade eerst ons te bellen zodat wij alles kunnen afhandelen. Als je eenmaal een schade hebt gerepareerd, en je doet het goed, dan mag je het daarna vaker doen.” 

p18 in de werkplaats

Kleinschalig

Goed repareren draait om meer dan vakkennis en moderne equipment, vindt hij. “Schade aan een auto geeft bij klanten schade tussen de oren. Het is niet alleen belangrijk dat wij een technisch goede reparatie uitvoeren. Minstens zo belangrijk is dat we aan de klant uitleggen wat we repareren en hoe we het repareren. Dat geeft mensen het vertrouwen in hun auto terug.” De kleinschaligheid van de schadeherstelafdeling vindt hij een voordeel. “Omdat we kleinschalig werken, mogen klanten gerust even binnenlopen en meekijken hoe we de schade herstellen. We laten het proces graag zien. Dat vergroot de betrokkenheid en het geeft vertrouwen.” Voor reparaties worden niet alleen nieuwe onderdelen ingezet. “Een schadecalculatie met nieuwe onderdelen levert eerder een total loss op. Met gebruikte onderdelen voorkomen we dat. Klanten waarderen het als je met ze meedenkt. Ik denk dat het daar regelmatig mis gaat met gestuurde schades. Binnen de gestuurde schadestroom is de verzekeringsmaatschappij of de leasemaatschappij de klant. Bij ons is iedere schadeklant onze eigen klant. Daar hoort een persoonlijke aanpak bij. Klanten binden begint met eerlijkheid en transparantie.”

Jan Evers probeert graag nieuwe dingen uit. “Ik sta open voor innovatie. We doen regelmatig pilots met Bovag, onder meer met nieuwe software, en we zijn net begonnen met een project om te ontdekken wat we binnen het bedrijf met Google kunnen doen.” 

Koren

Vernieuwen en meegaan met de tijd vindt hij van levensbelang. “Ik ben 52, en als ik tien of vijftien jaar wil doorwerken, kan ik alles niet blijven doen zoals vroeger. Mijn vrouw en ik runnen de zaak, onze zoon zit op de IVA, maar of hij en onze andere kinderen het bedrijf willen overnemen, weet ik niet. Als ik het bedrijf ooit wil overdragen aan mijn kinderen, of aan een ander, dan moet het toekomstklaar zijn. Als je niet vernieuwt, bloedt alles dood en is er niets meer om over te dragen.” Evers verwacht dat een saneringsgolf binnen de autobranche onvermijdelijk is. “In de toekomst wordt het kaf van het koren gescheiden. Ik wil zorgen dat ik bij het koren zit. Daarom zoeken we het in de breedte en in de diepte. Als klanten iets met hun auto hebben, moeten ze aan ons denken. Van onderhoud, verkoop, leasing en verhuur tot aircoservice, schadeherstel en uitlijning, ze hoeven maar één telefoonnummer te onthouden: even Evers bellen.

Over Autoservice Evers

Jan Evers begint in 1978 als leerlingmonteur bij een universeel autobedrijf in Wehl. Door de jaren doet hij ervaring op als autotechnicus en bedrijfsleider. Daarna werkt hij als vestigingsmanager voor Carglass en als aftersalesmanager voor een dealerbedrijf, totdat hij in 2002 voor zichzelf begint. Precies op dat moment krijgt hij de kans om het bedrijf van zijn eerste werkgever over te nemen. Evers breidt de werkplaats uit met verkoop nieuw en gebruikt en sluit zich aan bij Bosch Car Service. In 2012 verhuist het autobedrijf naar een nieuwbouwpand aan de A18. Vorig jaar was Autoservice Evers finalist bij de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing.

De kengetallen autoservice Evers // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 7 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR (REGULIER/SCHADE): 3.500/450 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 6.500 // AANTAL BANDEN PER JAAR: circa 3.700 // OPPERVLAK WERKPLAATS: 300 m² // OPPERVLAK SCHADEHERSTELWERKPLAATS: 200 m²

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.