Mobiele installatie in de praktijk

Dossier Schadeherstel | Kalibreren op afroep

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het aandeel van het Nederlandse wagenpark dat rondrijdt met rij-hulpsystemen (advanced driver assistance systems, kortweg adas) aan boord, neemt in de komende jaren een grote vlucht. Autofabrikanten worden onder meer door EuroNCAP gestimuleerd om zelfs hun kleinste en goedkoopste modellen uit te rusten met een automatische noodrem en andere actieve veiligheidsfeatures. Het maximaal aantal sterren halen is zonder adas vrijwel onmogelijk geworden. Dit betekent dat er zelfs bij relatief kleine schades al camera’s, radars, lasers en andere fijngevoelige voel- en kijk-instrumenten gekalibreerd moeten worden. Een afwijking van een tiende millimeter kan meters schelen in remweg of rijstrook. En de schadehersteller kan verantwoordelijk worden gesteld als blijkt dat het verkeerd kalibreren de oorzaak was van het niet goed werken van het systeem. De equipment die voor kalibratie nodig is, loopt met een prijs van 25 tot 30 duizend euro behoorlijk in de papieren. Ruitschadeketens als Autototaalglas en Carglass investeerden al in apparatuur voor een deel van hun vestigingen. Volgens de grote ketens is het de enige manier om ervoor te zorgen dat alle auto’s die binnenkomen snel en goed kunnen worden gerepareerd. 

Van Mossel Autoschade, dat inmiddels ook vijftien vestigingen heeft waarin het ruitschade doet, koos voor een andere aanpak. Het uitgangspunt is hetzelfde kalibreer-systeem dat de ketens gebruiken, een Hella Gutmann CSC Tool, maar dan in combinatie met een speciaal voor dit doel gebouwde trailer. De te kalibreren auto wordt op deze aanhanger gereden. Alle Van Mosselvestigingen in het land kunnen daarmee beschikken over de apparatuur en de monteur met de kennis, maar ook bedrijven van buiten de Van Mossel Groep kunnen de trailer huren. “Bij de grote ketens worden klanten naar een vestiging gestuurd waar ze de apparatuur hebben. Met onze aanpak kunnen we op iedere vestiging kalibreren”, legt Jerry Verwater, manager Glas bij Van Mossel Autoschade uit. 

Daarnaast kiest Van Mossel Schade voor het in eigen beheer ontwikkelde mobiele systeem vanwege de grote investering die gemoeid is met het aanschaffen van de apparatuur, terwijl de vraag naar kalibreren nu nog relatief beperkt is. Verder speelt in de keuze voor mobiel kaliberen mee dat auto’s in de toekomst vaker voorzien zullen zijn van systemen die zichzelf kalibreren tijdens de eerste testrit na het herstel van de schade. Het kan dus zijn dat de dure apparatuur om te kalibreren op den duur overbodig wordt.

Ingezonden mededeling:

{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Glasschade}

Afhankelijk van het tempo waarin de vraag toeneemt gaat Van Mossel Schade meer trailers bouwen. De huidige heeft als vaste standplaats Waalwijk en rijdt van daaruit het hele land door voor kalibratieklussen. Volgens Verwater levert de reistijd geen lange wachttijden bij de klanten op. “Voorruitvervanging laat zich redelijk goed plannen. Meestal plannen we een week vooruit en stemmen daar de route ook op af.” Op dit moment voert ruitenspecialist Patrick van den Bos van Van Mossel Autoschade elf kalibratieklussen per week uit. Maar de aanvragen nemen volgens Verwater snel toe. “Zowel vanuit onze eigen vestigingen als van andere schadeherstelbedrijven.”

Wat is er te koop?

Van Mossel koos voor het systeem van Hella omdat het volgens manager Glas Jerry Verwater de meest brede merkdekking heeft. Daarnaast was Hella een van de eerste leveranciers met een universeel kalibreersysteem. Inmiddels levert ook Texa een vergelijkbaar systeem dat werkt met meetpanelen en een diagnosetester. 

Bosch levert een op de VAG-merken toegespitst systeem, dat alleen werkt in combinatie met een uitlijnapparaat en een bijbehorende brug. De filosofie achter deze aanpak is dat je niet nauwkeurig kunt kalibreren zonder eerst zeker te weten dat de wielstanden goed zijn. 

Lexus

De mobiele installatie is vandaag in het Overijsselse Hengelo. Hier staat een Lexus 300H te wachten met een gescheurde voorruit. Het aantal gadgets achter deze ruit is in dit geval beperkt tot de elektrische verwarming, regensensor, grootlichtassistent, lane assist en een systeem om automatisch afstand te houden. Vooral voor die laatste twee systemen is nauwkeurige kalibratie van de camera van belang. Voordat Van den Bos aan de kalibratieklus kan beginnen is hij anderhalf uur bezig met het vervangen van de ruit. Hiervoor moeten de wissers, zijstrips en de dekplaat tussen motorkap en voorruit worden verwijderd. Het loskoppelen van de binnenspiegel, camera’s en de bedrading van de verwarming aan de binnenkant moet zorgvuldig gebeuren, zegt Van den Bos: “Je trekt zo iets stuk.” Vervolgens kan de ruit eruit en na het zorgvuldig schoonmaken van de pasvlakken kan de nieuwe ruit er weer in gelijmd worden. Vervolgens aan de bovenkant fixeren met tape en het is tijd voor een bakkie koffie. Terwijl de lijm verder uithardt kan de trailer worden binnengereden. 

p13

De procedure met het opbouwen en opstellen neemt gemiddeld 30 minuten in beslag, volgens Verwater en Van den Bos. “Bij merken die we voor de eerste keer doen, zoals deze Lexus, is  het nu soms nog een beetje zoeken en handigheid opdoen”, zegt Van den Bos. “Ik had vorige week een Kia Sportage en daar was ik binnen anderhalve minuut mee klaar. Bij de Kia hoefde ik het bord maar een keer op te hangen en bij deze Lexus moest het drie keer verplaatst worden. Maar bij de Kia moet je dan weer de hoogte van de wielkast meten, dat hoefde nu niet.” 

Wie exact de instructies van de tester volgt kan eigenlijk geen fouten maken. Wel is soms onduidelijk waarom een meting on-geldig is moet worden overgedaan. Wat de CSC-tool doet is controleren of de camera van deze Lexus zowel verticaal als horizontaal goed staat. Waar nodig corrigeert het systeem de eventuele afwijking. De lane keeping assistant geeft zo een melding voordat het voertuig zijn eigen rijstrook verlaat in plaats van bij het raken van de vangrail of de auto op de naastgelegen rijbaan.

1p12 1

De mobiele kalibratietrailer laat zich het beste vergelijken met een breed uitgevallen auto-ambulance. Elektrische stempels stellen de aanhangwagen automatisch waterpas. Alle vier de wielen komen hierbij van de grond. Vervolgens wordt de Lexus erop gereden. Als de auto eenmaal staat, kan het opstellen van de meetborden beginnen. 

2p12 2

Bij de trailer hoort een VW Transporter waarin de verschillende meetborden, de meetklemmen voor op de wielen, de stellage waar de borden op komen te hangen en de diagnosetester in worden vervoerd. Bij het bouwen van de trailer is er voor ge-kozen om voorop een beweegbaar plateau te monteren waar de stellage op kan worden gezet en niet voor een vaste opstelling. De verschillen tussen de opstelling per automerk en model zijn groot. In het geval van de Lexus moet het bord op 1,5 meter afstand van de voorbumper komen te staan, maar bij sommige auto’s juist strak er tegenaan.

3p13 3

Het aan de CSC-tool gekoppelde diagnoseapparaat, een Hella Gutmann Mega Macs 42SE, leidt ons door de voertuigspecifieke procedure. Deze is bij ieder merk en model anders. Het checken van de bandenspanning is volgens Van den Bos niet nodig, tenzij het tpms een melding geeft. “Sowieso kan er niet gekalibreerd worden wanneer er foutmeldingen in de auto staan. De tester moet iedere stap in het proces goedkeuren voordat we verder kunnen”, zegt Van den Bos. De tester geeft ook aan welke van de acht beschikbare meetborden hij moet gebruiken en in welke positie het moet hangen.

4p13 4

Nu de auto en het bord goed staan, kunnen de wielklemmen op het linker voor- en achterwiel. Ook hier weer waterpas stellen en vervolgens de laser goed richten op de meetlijnen en spiegels onder het bord voor de auto. Wanneer de tester ‘OK’ zegt, vindt de eigenlijke kalibratie plaats. Na het wisselen en afstellen van de wielklemmen rechts en het verhangen van het meetbord kan ook de rechterkant van de auto worden gekalibreerd. Na het groene vinkje van de Mega Macs is deze klus afgerond, kan de hele installatie weer worden afgebroken en is de Lexus klaar voor gebruik.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.