Test de tester | Saab-specialist Arjo van Dijk blijft Bosch Kts trouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Delphi DS650E

+ Overzichtelijk
+ Snelheid
+ Navigatiestructuur
– Extra uitleg foutcode ontbreekt
– Zelf detecteren van de ecu-software – soms wel aanwezig
– Bedradingsschema’s ontbreken
– Inleren immobilisatie niet mogelijk

Saab-specialist Arjo van Dijk gebruikte de Delphi onder meer om een Audi A3 e-tron uit 2015 en een Renault Scenic uit 2000 uit te lezen. Bij de elektrische Audi werden zonder problemen de regeleenheden benaderd en uitgelezen van de motor, abs/esp, airbag, centrale-elektronica, verwarming en airco en de comfortelektronica. Jammer is wel dat het niet lukte om ook in de regel-eenheid van de elektrische aandrijving te kijken, maar dat komt volgens Van Dijk door een storing in het voertuig. De foutcodemogelijkheden voldeden bij deze Audi aan Van Dijks verwachtingen, maar begeleide foutopsporing was niet mogelijk. Bij de Renault werden alleen de centrale en motor- elektronicaregeleenheid benaderd en uitgelezen. Met succes en met dezelfde mogelijkheden als bij de e-tron.

Würth Wow! IQ150

+ Prettige algemene tester
+ Werkt vrij snel
– Te veel klikken (is irritant)

De hardware voldoet prima, maar over de software is Van Dijk minder te spreken. “Voordat je uiteindelijk bij de ecu van je keuze bent moet je vrij veel klikken.” Over het vele klikken bij de Wow! klagen meer testpanelleden. Het inschakelen van de ‘Expertmodus’ maakt hier abrupt een einde aan. Van Dijk sloot de Würth aan op een Citroen Grand Picasso uit 2007 om de meetwaarden van de abs/esp-regeleenheid te bekijken. Dat lukte probleemloos. Ook kun je kiezen voor een grafische weergave en is het mogelijk om de meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken.

Bosch KTS 570

+ Handzaam
+ Bluetoothverbinding
+ Veel extra informatie
+ Tester geeft meteen zelf de juiste motor- ecu aan
– Snelheid
– Diepgang buiten motor ecu beperkt

Over de bediening van de hardware van de KTS valt niet veel te zeggen; die hangt immers grotendeels af van de laptop die eraan hangt. De software van deze inmiddels door de KTS 590 opgevolgde tester is volgens Van Dijk voor verbetering vatbaar. Dit geldt voor zowel het selecteren van voertuigen en regeleenheden als de navigatie daarbinnen. De snelheid van de KTS 570 is in zijn ogen ondermaats. De mogelijkheden met foutcodes, meetwaarden en het opslaan van gegevens zijn volgens Van Dijk normaal. De meerwaarde van deze tester, die hij zelf al jaren gebruikt, zit hem vooral in de extra informatie over zaken als bedradingsschema’s, de positie van componenten, in- uitbouwbeschrijvingen en de helpdesk en ESI. Bij een Audi A4 Avant uit 2007 kon probleemloos de service-interval worden teruggesteld. Het inleren van een gasklephuis en een EGR-klep vormden ook geen probleem. De storing aan dit voertuig waren ermee opgelost.

Lees het profiel van Arjo van Dijk en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Saab-specialist Arjo van Dijk blijft Bosch Kts trouw | Automotive Online

Test de tester | Saab-specialist Arjo van Dijk blijft Bosch Kts trouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Delphi DS650E

+ Overzichtelijk
+ Snelheid
+ Navigatiestructuur
– Extra uitleg foutcode ontbreekt
– Zelf detecteren van de ecu-software – soms wel aanwezig
– Bedradingsschema’s ontbreken
– Inleren immobilisatie niet mogelijk

Saab-specialist Arjo van Dijk gebruikte de Delphi onder meer om een Audi A3 e-tron uit 2015 en een Renault Scenic uit 2000 uit te lezen. Bij de elektrische Audi werden zonder problemen de regeleenheden benaderd en uitgelezen van de motor, abs/esp, airbag, centrale-elektronica, verwarming en airco en de comfortelektronica. Jammer is wel dat het niet lukte om ook in de regel-eenheid van de elektrische aandrijving te kijken, maar dat komt volgens Van Dijk door een storing in het voertuig. De foutcodemogelijkheden voldeden bij deze Audi aan Van Dijks verwachtingen, maar begeleide foutopsporing was niet mogelijk. Bij de Renault werden alleen de centrale en motor- elektronicaregeleenheid benaderd en uitgelezen. Met succes en met dezelfde mogelijkheden als bij de e-tron.

Würth Wow! IQ150

+ Prettige algemene tester
+ Werkt vrij snel
– Te veel klikken (is irritant)

De hardware voldoet prima, maar over de software is Van Dijk minder te spreken. “Voordat je uiteindelijk bij de ecu van je keuze bent moet je vrij veel klikken.” Over het vele klikken bij de Wow! klagen meer testpanelleden. Het inschakelen van de ‘Expertmodus’ maakt hier abrupt een einde aan. Van Dijk sloot de Würth aan op een Citroen Grand Picasso uit 2007 om de meetwaarden van de abs/esp-regeleenheid te bekijken. Dat lukte probleemloos. Ook kun je kiezen voor een grafische weergave en is het mogelijk om de meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken.

Bosch KTS 570

+ Handzaam
+ Bluetoothverbinding
+ Veel extra informatie
+ Tester geeft meteen zelf de juiste motor- ecu aan
– Snelheid
– Diepgang buiten motor ecu beperkt

Over de bediening van de hardware van de KTS valt niet veel te zeggen; die hangt immers grotendeels af van de laptop die eraan hangt. De software van deze inmiddels door de KTS 590 opgevolgde tester is volgens Van Dijk voor verbetering vatbaar. Dit geldt voor zowel het selecteren van voertuigen en regeleenheden als de navigatie daarbinnen. De snelheid van de KTS 570 is in zijn ogen ondermaats. De mogelijkheden met foutcodes, meetwaarden en het opslaan van gegevens zijn volgens Van Dijk normaal. De meerwaarde van deze tester, die hij zelf al jaren gebruikt, zit hem vooral in de extra informatie over zaken als bedradingsschema’s, de positie van componenten, in- uitbouwbeschrijvingen en de helpdesk en ESI. Bij een Audi A4 Avant uit 2007 kon probleemloos de service-interval worden teruggesteld. Het inleren van een gasklephuis en een EGR-klep vormden ook geen probleem. De storing aan dit voertuig waren ermee opgelost.

Lees het profiel van Arjo van Dijk en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.