Vooral vervangen

Op de brug | Hyundai Ioniq Electric

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een brug vinden waar elektrische auto’s niet geheel en al onbekend zijn, is best een opgave. Alles wat nu met een stekkeraansluiting rondrijdt, lijkt grotendeels nog in onderhoud bij de dealer. Na een paar keer ‘nee’ aan de telefoon, hebben we eindelijk beet bij Auto van Dijk in Warmond. Eigenaar Ted van Dijk zegt volmondig ‘ja’ op de vraag of hij zijn brug even beschikbaar wil stellen voor de Hyundai Ioniq Electric (het model is er ook als hybride). Van Dijk trekt de motorkap enthousiast open om te kijken wat eronder ligt. Ook de andere technische mensen komen even een kijkje nemen. “Hier zie ik niet iets dat snel kapot zal gaan. Er zijn immers helemaal geen bewegende delen te vinden. Verder lijkt het erop alsof alles modulair is opgebouwd. Gaat er een elektronisch component stuk, zoals de omvormer of de regeleenheid, dan is het een kwestie van wat stekkertjes en moertjes losmaken en je kunt het omwisselen. Ik denk niet dat we daar zelf aan gaan werken. Dat gaat via de fabrikant, hoewel ik mij ook kan voorstellen dat er specialistische bedrijven gaan ontstaan die dit spul reviseren”, zegt Van Dijk.

Weinig spanning

Aan werkzaamheden in traditionele zin is er niet veel te beleven onder de motorkap. “Vloeistoffen checken en bijvullen, meer is hier niet echt te doen”, ziet Van Dijk. “Nou ja, de airco nog. Er loopt hier zelfs een dubbele leiding, omdat het systeem ook een standverwarmingssysteem heeft. Overigens lijkt hier een EOBD-stekker te zitten, maar die is afwijkend van vorm, daar kunnen wij niks mee. Die is bedoeld om alles in te regelen tijdens de productie in de fabriek. De ‘echte’ EOBD zit gewoon binnen onder het dashboard, waar je hem verwacht. Onze Snap-On tester past erop, maar leest nog niet uit. Maar dat is een kwestie van tijd. Alle apparatuur die nodig is, komt eraan”, weet de automan.  

TECHNISCHE GEGEVENS Hyundai Ioniq Electric / nieuwprijs (euro): vanaf 32.450 euro / motortype: Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) / verbruik (gem./fabrieksopgave): 11,5 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie:1-traps automaat Single Speed Reduction Gear (SSRG), eindoverbrenging 7,412 / max. vermogen: 88 kW/120 pk / max. koppel: 295 Nm (in SPORT-modus) of 265 Nm (in ECO-modus) / Oplaadtijd (afhankelijk van aansluiting): tussen 23 min. en 265 min. / Actieradius (NEDC): 280 km.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: n.v.t. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: n.v.t.  / distributieketting: n.v.t. / multiriem: n.v.t. / interieurfilter: 12min. / vervangen van koplamp: 30min. / voorbumper vervangen: geen standaard flat rate tijd / twee voorschokdempers vervangen: 78min.

Speciaal gereedschap lijkt vooralsnog niet echt nodig, op een paar isolatiehandschoenen na. “Het eerste wat je doet na het uitlezen, is het omzetten van de hoofdschakelaar, hier in de kofferbak. Dan is alle spanning van het systeem af en kun je er geen fouten mee maken. Maar zoals gezegd: er valt weinig aan te repareren, ik denk dat het vooral vervangen gaat worden.”

Achterin hangt de batterij, een flinke bak met cellen die afzonderlijk kunnen worden vervangen, aldus de Hyundai-technicus die we bij het terugbrengen van de Ioniq spreken. Van Dijk: “Dat die batterij onder de auto hangt, is goed voor de wegligging. Daar is echt over nagedacht. Net zoals het gebruik van aluminium bij de wielophanging. Nu zie ik dat wel vaker, maar hier is ook het fuseestuk van aluminium en dat is best bijzonder. ”

op de brug

Verdubbeling

 “Als ik het zo inschat, kom je op minder dan de helft uit van wat je normaal doet bij een onderhoudsbeurt. Zelfs remblokken gaan langer mee, omdat een elektrische auto nu eenmaal veel sterker op zijn elektromotor afremt. Ik denk dat een verdubbeling van het aantal kilometers mogelijk is. De vraag is dan: krijg je ze er na die tijd nog goed vanaf? We zien dat ook bij bougies die 120 duizend kilometer meegaan: die zitten soms zo vastgeroest dat ze afbreken. Regelmatiger vervangen is in dit geval vaak slimmer. Ik ben dus benieuwd hoe het over 150 duizend kilometer met de remblokken is gesteld”, aldus Van Dijk.

Een ander uniek aspect van elektrische auto’s is de verwerking van het enorme koppel door de aangedreven banden. “Die slijten echt wel iets harder dan bij een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Kijk hier: de aangedreven voorbanden hebben na ruim negenduizend kilometer nog 4,7 mm profiel. Dat zou inhouden dat je ze bij maximaal 20 duizend kilometer zou moeten vervangen. Dat is best wel snel.”

De Hyundai Ioniq is zeker welkom bij Auto van Dijk, duim omhoog dus. Het Warmondse autobedrijf is nu al niet bang voor ‘elektrisch’, maar neemt de komende jaren de tijd om zich helemaal toe te leggen op onderhoud en reparatie van de stekkerauto. “Het komt eraan, daar kun je niet omheen. Daarom investeren we er nu in, zodat we er op tijd klaar voor zijn”. 

Stekker of waterstof

Autofabrikanten zetten op dit moment vol in op elektrische auto’s, hoewel nog onduidelijk is waar die op termijn hun energie vandaan gaan halen – waterstof of en elektriciteit lijken de opties met de hoogste succeskans. Hyundai is een van de weinige fabrikanten die voor consumenten ook op waterstof inzet, met de ix35 FCEV. Elektriciteit is veruit de meest voor de hand liggende optie om nu schoon te rijden. Stekkerauto’s als deze zullen binnenkort hun opwachting maken bij het universele bedrijf voor onderhoud, hoewel dit onderhoud beperkt is. De Ioniq Electric wordt elke vijftienduizend kilometer of elk jaar op de brug verwacht voor een systeemuitlees en enkele inspecties. Elke dertigduizend km of twee jaar moeten remvloeistof en interieurfilter worden vervangen volgens de fabrikant. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Hyundai Ioniq Electric | Automotive Online
Vooral vervangen

Op de brug | Hyundai Ioniq Electric

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een brug vinden waar elektrische auto’s niet geheel en al onbekend zijn, is best een opgave. Alles wat nu met een stekkeraansluiting rondrijdt, lijkt grotendeels nog in onderhoud bij de dealer. Na een paar keer ‘nee’ aan de telefoon, hebben we eindelijk beet bij Auto van Dijk in Warmond. Eigenaar Ted van Dijk zegt volmondig ‘ja’ op de vraag of hij zijn brug even beschikbaar wil stellen voor de Hyundai Ioniq Electric (het model is er ook als hybride). Van Dijk trekt de motorkap enthousiast open om te kijken wat eronder ligt. Ook de andere technische mensen komen even een kijkje nemen. “Hier zie ik niet iets dat snel kapot zal gaan. Er zijn immers helemaal geen bewegende delen te vinden. Verder lijkt het erop alsof alles modulair is opgebouwd. Gaat er een elektronisch component stuk, zoals de omvormer of de regeleenheid, dan is het een kwestie van wat stekkertjes en moertjes losmaken en je kunt het omwisselen. Ik denk niet dat we daar zelf aan gaan werken. Dat gaat via de fabrikant, hoewel ik mij ook kan voorstellen dat er specialistische bedrijven gaan ontstaan die dit spul reviseren”, zegt Van Dijk.

Weinig spanning

Aan werkzaamheden in traditionele zin is er niet veel te beleven onder de motorkap. “Vloeistoffen checken en bijvullen, meer is hier niet echt te doen”, ziet Van Dijk. “Nou ja, de airco nog. Er loopt hier zelfs een dubbele leiding, omdat het systeem ook een standverwarmingssysteem heeft. Overigens lijkt hier een EOBD-stekker te zitten, maar die is afwijkend van vorm, daar kunnen wij niks mee. Die is bedoeld om alles in te regelen tijdens de productie in de fabriek. De ‘echte’ EOBD zit gewoon binnen onder het dashboard, waar je hem verwacht. Onze Snap-On tester past erop, maar leest nog niet uit. Maar dat is een kwestie van tijd. Alle apparatuur die nodig is, komt eraan”, weet de automan.  

TECHNISCHE GEGEVENS Hyundai Ioniq Electric / nieuwprijs (euro): vanaf 32.450 euro / motortype: Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) / verbruik (gem./fabrieksopgave): 11,5 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie:1-traps automaat Single Speed Reduction Gear (SSRG), eindoverbrenging 7,412 / max. vermogen: 88 kW/120 pk / max. koppel: 295 Nm (in SPORT-modus) of 265 Nm (in ECO-modus) / Oplaadtijd (afhankelijk van aansluiting): tussen 23 min. en 265 min. / Actieradius (NEDC): 280 km.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: n.v.t. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: n.v.t.  / distributieketting: n.v.t. / multiriem: n.v.t. / interieurfilter: 12min. / vervangen van koplamp: 30min. / voorbumper vervangen: geen standaard flat rate tijd / twee voorschokdempers vervangen: 78min.

Speciaal gereedschap lijkt vooralsnog niet echt nodig, op een paar isolatiehandschoenen na. “Het eerste wat je doet na het uitlezen, is het omzetten van de hoofdschakelaar, hier in de kofferbak. Dan is alle spanning van het systeem af en kun je er geen fouten mee maken. Maar zoals gezegd: er valt weinig aan te repareren, ik denk dat het vooral vervangen gaat worden.”

Achterin hangt de batterij, een flinke bak met cellen die afzonderlijk kunnen worden vervangen, aldus de Hyundai-technicus die we bij het terugbrengen van de Ioniq spreken. Van Dijk: “Dat die batterij onder de auto hangt, is goed voor de wegligging. Daar is echt over nagedacht. Net zoals het gebruik van aluminium bij de wielophanging. Nu zie ik dat wel vaker, maar hier is ook het fuseestuk van aluminium en dat is best bijzonder. ”

op de brug

Verdubbeling

 “Als ik het zo inschat, kom je op minder dan de helft uit van wat je normaal doet bij een onderhoudsbeurt. Zelfs remblokken gaan langer mee, omdat een elektrische auto nu eenmaal veel sterker op zijn elektromotor afremt. Ik denk dat een verdubbeling van het aantal kilometers mogelijk is. De vraag is dan: krijg je ze er na die tijd nog goed vanaf? We zien dat ook bij bougies die 120 duizend kilometer meegaan: die zitten soms zo vastgeroest dat ze afbreken. Regelmatiger vervangen is in dit geval vaak slimmer. Ik ben dus benieuwd hoe het over 150 duizend kilometer met de remblokken is gesteld”, aldus Van Dijk.

Een ander uniek aspect van elektrische auto’s is de verwerking van het enorme koppel door de aangedreven banden. “Die slijten echt wel iets harder dan bij een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Kijk hier: de aangedreven voorbanden hebben na ruim negenduizend kilometer nog 4,7 mm profiel. Dat zou inhouden dat je ze bij maximaal 20 duizend kilometer zou moeten vervangen. Dat is best wel snel.”

De Hyundai Ioniq is zeker welkom bij Auto van Dijk, duim omhoog dus. Het Warmondse autobedrijf is nu al niet bang voor ‘elektrisch’, maar neemt de komende jaren de tijd om zich helemaal toe te leggen op onderhoud en reparatie van de stekkerauto. “Het komt eraan, daar kun je niet omheen. Daarom investeren we er nu in, zodat we er op tijd klaar voor zijn”. 

Stekker of waterstof

Autofabrikanten zetten op dit moment vol in op elektrische auto’s, hoewel nog onduidelijk is waar die op termijn hun energie vandaan gaan halen – waterstof of en elektriciteit lijken de opties met de hoogste succeskans. Hyundai is een van de weinige fabrikanten die voor consumenten ook op waterstof inzet, met de ix35 FCEV. Elektriciteit is veruit de meest voor de hand liggende optie om nu schoon te rijden. Stekkerauto’s als deze zullen binnenkort hun opwachting maken bij het universele bedrijf voor onderhoud, hoewel dit onderhoud beperkt is. De Ioniq Electric wordt elke vijftienduizend kilometer of elk jaar op de brug verwacht voor een systeemuitlees en enkele inspecties. Elke dertigduizend km of twee jaar moeten remvloeistof en interieurfilter worden vervangen volgens de fabrikant. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.