Alwetende app wordt spil in aftersales

Terugblik | Autopromotec voorspelt de toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onder de noemer Officina 4.0: proof of concept kregen de 113.616 bezoekers van de Autopromotec dit jaar een virtuele tour krijgen door de werkplaats van de toekomst. Smartphone en telematica spelen daarin een prominente rol. Er wordt veel gezegd en geschreven over de verschillende schakels in de aftersales van de toekomst, maar in Bologna was het hele proces te zien aan de hand van concrete voorbeelden. In samenwerking met adviesbureau Accenture en een aantal exposanten, waaronder Texa en Bosch, bouwde Autopromotec het hele aftersalesproces na in een digitale weergave. Deze werd in een afgesloten, donkere ruimte geprojecteerd op een wit gewrapte Renault Talisman, een levensgroot scherm aan de muur en op tafels die dienden als smartphonescherm. 

Voorspellen

Accenture verwacht dat de auto van de toekomst niet gaat communiceren met zijn producent, maar met de bestuurder of eigenaar van het voertuig – de klant dus. Deze krijgt op zijn smartphone een melding van een storing of potentieel probleem, of hij wordt opgeroepen voor regulier onderhoud. Het is vervolgens de auto zelf, of de cloud waarmee hij gekoppeld is, die op basis van statistische gegevens bepaalt welke onderdelen er nodig zijn, welk bedrijf de werkzaamheden kan uitvoeren en hoe lang het daar mee bezig is. Het systeem (Accenture laat in het midden wie de aanbieder is) schotelt een oplossing voor in verschillende prijsklassen (OE- of IAM-onderdelen) en na goedkeuring door de gebruiker zoekt het een garage en monteur en stelt het een paar beschikbare tijdstippen voor. De gebruiker kiest het voor hem meest gunstige tijdstip en na goedkeuring wordt het garagebezoek geboekt. Tijdens de reparatie kan de gebruiker de vorderingen volgen. Bij het binnenrijden van de werkplaats registreert een camera het kenteken. Het systeem zorgt ervoor dat de monteur het dossier van de auto en de benodigde technische informatie op zijn werkplek beschikbaar heeft, bijvoorbeeld via zijn Google bril. Meerwerk dat hij tijdens de geplande klus constateert, wordt via de app voorgelegd aan de gebruiker/eigenaar en eventueel goedgekeurd. Augmented reality wijst de monteur de weg onder de motorkap. Betalen gaat ook op afstand via dezelfde app waarmee werkplaats en klant communiceren. 

De klant van de klant

De garagist communiceert via het systeem niet alleen met zijn klant, maar ook met zijn leveranciers. Voorraadposities, levertijden en bestellingen gaan via de app en zijn live te volgen. Waar de garagist de voertuigen van zijn klanten op afstand kan diagnosticeren en updaten, kan zijn equipmentleverancier dat ook met de werkplaatsapparatuur. De winst voor alle partijen is het besparen van veel tijd en meer transparantie. Alle onderdelen die voorkomen in het toekomstscenario van Accenture waren op de beursvloer al los bij elkaar te winkelen. Zoals de connected hefbrug van Maha en de nieuwe generaties diagnose-apparatuur die werken met een DoIP-verbinding (Diagnostics over Internet Protocol). De vraag die Accenture niet beantwoordt is wie dit allesomvattende systeem gaat leveren. Het lijkt erop dat dit niet de autofabrikant, de universele garageketen of de onderdelenfabrikant wordt, maar de software dan wel it-leverancier. 

Op de Autopromotec introduceerde Texa een aantal tools waarmee zijn nieuwe Axone Nemo diagnose-apparaat kan worden uitgebreid. Equipmentproducent Corghi maakte er een joint venture bekend met het Chinese Bright. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.