Fopsensor

Diagnosepraktijk | Jaguar XJ weigert dienst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het garagebedrijf is zelf al met een oscilloscoop in de weer geweest en heeft geconstateerd dat er geen krukassignaal is ter hoogte van de motorregeleenheid. Ook heeft het garagebedrijf de krukassensorbedrading
ge-bypasst, maar zonder resultaat. Als wij de regeleenheden bevragen vinden we in de motorregeleenheid onder meer de foutcode ‘P0336 Krukas-positiesensor functioneringsstoring’. Als we met de oscilloscoop meten ter hoogte van de motor-regeleenheid, zien we dat de massa en voeding van de krukassensor (type hall-sensor) in orde is, maar dat de signaaldraad geen blokpatroon vertoont. Om te controleren of het pulswiel en de sensor naar behoren werken, koppelen we de krukassensor af van het elektronisch systeem van de auto. Vervolgens sluiten we een aparte voeding aan op de krukassensor, waarbij de signaaldraad met een pull-up weerstand naar 5 volt wordt gebracht. Als we de motor vervolgens rond laten draaien op de startmotor, zien we een normaal krukassignaal. Vervolgens sluiten we alles weer aan en tot onze
verbazing slaat de motor in een keer aan. Vreemd.

Zou er dan toch een probleem in de connector van de krukassensor gezeten hebben? We testen de klemkracht van de drie connectoren opnieuw; ze zijn echt wel in orde. Omdat de motor gewoon blijft aanslaan besluiten we om alles weer dicht te bouwen. Maar als we de auto de werkplaats uit willen rijden, weigert deze opnieuw te starten. Gelukkig maar, want we hebben geen eenduidige oorzaak voor het probleem kunnen vinden, anders dan een vermoeden van een overgangsweerstand in een connector.

Omdat er opnieuw geen krukassignaal is ter hoogte van de motorregeleenheid, besluiten we de bedrading nogmaals door te meten. Uit deze meting blijkt dat de signaaldraad tussen de connector van de krukassensor en de motorregel-eenheid een overgangsweerstand van 200 tot 300 ohm naar massa heeft. Als we met de boroscoop de draad ter hoogte van de linker zijkant van het motorblok volgen, komen we ergens ter hoogte van de bovenzijde van de aircopomp een massasluiting tegen. De signaaldraad (de wit/rode draad in de afbeelding) is tegen het motorblok aan gesmolten en kan alleen worden bereikt door heel veel onderdelen te demonteren.

gesmolten draad

Na enig overleg kiest de opdrachtgever ervoor om drie nieuwe draden (voeding, massa en signaal) te laten aanleggen van de motorregeleenheid naar de krukassensor. Hiermee is de storing verholpen en blijft de Jaguar naar behoren functioneren. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | Jaguar XJ weigert dienst | Automotive Online
Fopsensor

Diagnosepraktijk | Jaguar XJ weigert dienst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het garagebedrijf is zelf al met een oscilloscoop in de weer geweest en heeft geconstateerd dat er geen krukassignaal is ter hoogte van de motorregeleenheid. Ook heeft het garagebedrijf de krukassensorbedrading
ge-bypasst, maar zonder resultaat. Als wij de regeleenheden bevragen vinden we in de motorregeleenheid onder meer de foutcode ‘P0336 Krukas-positiesensor functioneringsstoring’. Als we met de oscilloscoop meten ter hoogte van de motor-regeleenheid, zien we dat de massa en voeding van de krukassensor (type hall-sensor) in orde is, maar dat de signaaldraad geen blokpatroon vertoont. Om te controleren of het pulswiel en de sensor naar behoren werken, koppelen we de krukassensor af van het elektronisch systeem van de auto. Vervolgens sluiten we een aparte voeding aan op de krukassensor, waarbij de signaaldraad met een pull-up weerstand naar 5 volt wordt gebracht. Als we de motor vervolgens rond laten draaien op de startmotor, zien we een normaal krukassignaal. Vervolgens sluiten we alles weer aan en tot onze
verbazing slaat de motor in een keer aan. Vreemd.

Zou er dan toch een probleem in de connector van de krukassensor gezeten hebben? We testen de klemkracht van de drie connectoren opnieuw; ze zijn echt wel in orde. Omdat de motor gewoon blijft aanslaan besluiten we om alles weer dicht te bouwen. Maar als we de auto de werkplaats uit willen rijden, weigert deze opnieuw te starten. Gelukkig maar, want we hebben geen eenduidige oorzaak voor het probleem kunnen vinden, anders dan een vermoeden van een overgangsweerstand in een connector.

Omdat er opnieuw geen krukassignaal is ter hoogte van de motorregeleenheid, besluiten we de bedrading nogmaals door te meten. Uit deze meting blijkt dat de signaaldraad tussen de connector van de krukassensor en de motorregel-eenheid een overgangsweerstand van 200 tot 300 ohm naar massa heeft. Als we met de boroscoop de draad ter hoogte van de linker zijkant van het motorblok volgen, komen we ergens ter hoogte van de bovenzijde van de aircopomp een massasluiting tegen. De signaaldraad (de wit/rode draad in de afbeelding) is tegen het motorblok aan gesmolten en kan alleen worden bereikt door heel veel onderdelen te demonteren.

gesmolten draad

Na enig overleg kiest de opdrachtgever ervoor om drie nieuwe draden (voeding, massa en signaal) te laten aanleggen van de motorregeleenheid naar de krukassensor. Hiermee is de storing verholpen en blijft de Jaguar naar behoren functioneren. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.