Een-tweetje

Diagnosepraktijk | Audi A8 houdt het maar 30 seconden vol

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het garagebedrijf heeft eerder al geconstateerd dat de brandstofpomp naar behoren werkt, maar na 30 seconden wordt uitgeschakeld. Als de auto voor onderzoek bij ons binnenkomt, bevragen we allereerst nog eens de regeleenheden. In de motorregeleenheid vinden we maar een foutcode, namelijk ‘P1577 magneetventiel motor-ophanging rechts, onderbreking’. Als we de motor starten slaat deze inderdaad na precies 30 seconden af. Daarbij valt op dat het afslaan niet abrupt plaatsvindt, maar dat de motor als het ware uitloopt naar stilstand.

Op basis van deze waarneming controleren we de aansturing van het brandstofsysteem. Uit het schema (zie afbeelding 1) blijkt dat het brandstofsysteem uit twee brandstofpompen bestaat: de ene voorziet de motor permanent van brandstof (BP1), de andere (BP2) springt bij een bepaalde belasting bij om de motor ook bij hogere belastingen van voldoende brandstof te voorzien. Het relais voor BP1 bevindt zich rechts in de passagiersvoetruimte, het relais voor BP2 bevindt zich rechtsachter in de kofferbak.

p07 diagnose

Weerstandsmeting

Als de motor aanslaat, worden de eerste 30 seconden beide relais bediend. Na 30 seconden schakelt het relais van BP2 uit, dat van BP1 blijft actief. Meteen na het afschakelen van relais BP2 valt de motor langzaam uit. Daarop controleren we de aansturing van de brandstofpomp. In de kofferbak zit links BP2 en rechts BP1. Uit een meting blijkt dat BP1 aangestuurd wordt vanuit het relais, maar geen activiteit vertoont. Een weerstandsmeting over de elektromotor van BP1 laat zien dat er sprake is van een interne onderbreking. Om het voedingscircuit te controleren voeren we nog een belaste meting uit op de bedrading vanuit het relais naar BP1. Deze is nog intact. De Audi gaat terug naar het garagebedrijf met het advies de brandstofpomp rechts in de kofferruimte te vervangen. Na het vervangen van de brandstofpomp blijkt de Audi weer naar behoren te werken. En de brandstofpomp die na 30 seconden afschakelde? Dat was BP2 en die hoorde ook af te schakelen, omdat 30 seconden na de start en bij geringe belasting de brandstofvoorziening vanuit BP1 voldoende zou moeten zijn. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | Audi A8 houdt het maar 30 seconden vol | Automotive Online
Een-tweetje

Diagnosepraktijk | Audi A8 houdt het maar 30 seconden vol

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het garagebedrijf heeft eerder al geconstateerd dat de brandstofpomp naar behoren werkt, maar na 30 seconden wordt uitgeschakeld. Als de auto voor onderzoek bij ons binnenkomt, bevragen we allereerst nog eens de regeleenheden. In de motorregeleenheid vinden we maar een foutcode, namelijk ‘P1577 magneetventiel motor-ophanging rechts, onderbreking’. Als we de motor starten slaat deze inderdaad na precies 30 seconden af. Daarbij valt op dat het afslaan niet abrupt plaatsvindt, maar dat de motor als het ware uitloopt naar stilstand.

Op basis van deze waarneming controleren we de aansturing van het brandstofsysteem. Uit het schema (zie afbeelding 1) blijkt dat het brandstofsysteem uit twee brandstofpompen bestaat: de ene voorziet de motor permanent van brandstof (BP1), de andere (BP2) springt bij een bepaalde belasting bij om de motor ook bij hogere belastingen van voldoende brandstof te voorzien. Het relais voor BP1 bevindt zich rechts in de passagiersvoetruimte, het relais voor BP2 bevindt zich rechtsachter in de kofferbak.

p07 diagnose

Weerstandsmeting

Als de motor aanslaat, worden de eerste 30 seconden beide relais bediend. Na 30 seconden schakelt het relais van BP2 uit, dat van BP1 blijft actief. Meteen na het afschakelen van relais BP2 valt de motor langzaam uit. Daarop controleren we de aansturing van de brandstofpomp. In de kofferbak zit links BP2 en rechts BP1. Uit een meting blijkt dat BP1 aangestuurd wordt vanuit het relais, maar geen activiteit vertoont. Een weerstandsmeting over de elektromotor van BP1 laat zien dat er sprake is van een interne onderbreking. Om het voedingscircuit te controleren voeren we nog een belaste meting uit op de bedrading vanuit het relais naar BP1. Deze is nog intact. De Audi gaat terug naar het garagebedrijf met het advies de brandstofpomp rechts in de kofferruimte te vervangen. Na het vervangen van de brandstofpomp blijkt de Audi weer naar behoren te werken. En de brandstofpomp die na 30 seconden afschakelde? Dat was BP2 en die hoorde ook af te schakelen, omdat 30 seconden na de start en bij geringe belasting de brandstofvoorziening vanuit BP1 voldoende zou moeten zijn. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.