Kennisbank | Record op import
De occasionverkoop aan particulieren daalde in april met 9,1 procent naar 110 duizend.
Reclame besteld
In het eerste kwartaal van dit jaar hebben importeurs voor meer dan acht miljoen euro aan commercials voor hun bestelwagens ingekocht. In hetzelfde kwartaal vorig jaar werd nog 2,8 miljoen euro aan media uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van Adfact (obv bruto mediawaarde exclusief kortingen; online uitgaven niet meegenomen). Het hoogste bedrag werd gespendeerd door Volkswagen, dat zijn concurrenten in de verkoopstatistieken steeds iets dichterbij ziet komen. In 2012 had VW een marktaandeel van 27,8 procent, in Q1 van dit jaar was dat 23,2 procent.
Nederland in EV-top
Nederland staat net buiten de top 3 van de EU als het gaat om EV-verkopen. Er zijn in het eerste kwartaal in Nederland 2.146 duizend EV’s verkocht, 84,8 procent meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. In Nederland verkochten vooral Tesla’s (ongeveer 700 stuks), Nissans Leaf (300) en BMW’s i3 (250) goed. In heel Europa vlogen er bijna 25 duizend EV’s over de toonbank (+49%). Noorwegen, geen lid van de EU, is per hoofd van de bevolking het meest EV-maf: daar werden er in Q1 bijna zevenduizend verkocht.
Kennen ze uw keten?
Waar tot enkele jaren geleden merkbeleving een typisch merkdealer-dingetje was, is marketing inmiddels ook volledig onderdeel geworden van de grote garageformules. Die schoten in de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond, maar nu moet de naamsbekendheid nog omhoog. Daarin lopen de traditionele fittersketens nog voorop.