Op de brug | Mercedes-Benz C180 cabriolet

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brug die de 1.515 kilogram zware cabrio optilt, staat deze keer in Zoetermeer, bij Autoservice Kuipers. Het bedrijf van de broers Jordy en Melvin Kuipers stond afgelopen jaar in de halve finale van de Bovag verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar. Dat de broers iets goed doen blijkt uit de flinke ruimte met een indrukwekkend aantal bruggen, die helemaal vol staat met auto’s die onderhouden of gerepareerd moeten worden. “We zijn bezig met een verhuizing, want we groeien hier uit ons jasje”, zegt Jordy, die samen met ons de Benz nader bekijkt. Volgens Kuipers verloopt het werken aan een Mercedes-Benz vrijwel altijd soepel. Het merk is volgens hem al lange tijd bezig met het zo monteursvriendelijk maken van zijn modellen als maar mogelijk is: “Dat begint al bij de motorkap. Door een speciale constructie van de scharnieren is deze loodrecht omhoog te zetten. Dat levert extra werkruimte op en vooral meer licht om bij te werken”. De distributieketting zit goed bereikbaar voor op het motorblok. Vervanging vraagt wel wat werk omdat het kleppendeksel los moet om er bij te kunnen. “De multiriem daarentegen haal je zo los. Hooguit de onderkant van de motorruimte openschroeven, maar dat is vast ook zo gebeurd, Mercedes kennende”, aldus Jordy. Zodra de auto van onderen kan worden geïnspecteerd zullen we zijn woorden op waarheidsgehalte checken. 

Aan de OBD

Het chassis van een cabrio heeft extra stevigheid nodig om het gebrek aan een dakconstructie te compenseren. Niemand voelt zijn auto immers graag torderen in een bocht. Bij deze Mercedes-Benz zijn de dwarsverbanden duidelijk zichtbaar aanwezig in de motorruimte. Ze vormen echter geen enkele belemmering voor onderhoudswerkzaamheden. Dat komt onder meer omdat je er eigenlijk ook niet meer bij hoeft te kunnen met je handen. “Het afstellen van allerlei zaken, zoals de verlichting, gaat met behulp van de computer. Wij werken vooral met de Bosch KTS en hebben daar goede ervaringen mee”, aldus de Kuipers die ondertussen alle vulopeningen en de twee airconippels inspecteert op bereikbaarheid. “Ook zoiets. Die zitten hier netjes naast elkaar. Vaak moet je jezelf over het hele motorblok verspreiden om de airco te kunnen servicen”, lacht Jordy.

Afwijkend beeld

Dan toch die brug maar eens omhoog, waarna we tegen de tegenwoordig onvermijdelijke hoop plaatwerk aankijken. Toch wijkt het beeld hier ietwat af van wat we meestal in deze rubriek aantreffen, vooral omdat er maar weinig schroefjes zijn om los te draaien. Waarmee Jordy’s gelijk is bevestigd: “De onderplaat gaat er gemakkelijk af. Maar wat belangrijker is: er zijn stempelpunten gemaakt zodat je de auto op de bok kunt zetten zonder die platen te verwijderen. De wielen heb je dus heel snel vrij op de brug, mocht je aan banden of remmen moeten werken”. Overigens zijn ook de krikpunten goed gemarkeerd. Handig wanneer een brug even niet in de buurt is en de auto toch een stukje omhoog moet.

Kortom, de C 180 is een auto waaraan je prima kunt werken. Een auto waar al in de ontwerpfase duidelijk rekening is gehouden met de monteur, zodat servicetijden zo kort mogelijk blijven. Wat weer een mooi verhaal is voor de eigenaar van de auto. Maar in geval van Autoservice Kuipers ook voor de onderhoudsman. Korte doorlooptijden zijn goed voor de bezetting van een werkplaats. Iets wat bij Autoservice Kuipers zeker welkom is, gezien de volle werkplaatsagenda. 

p28 op de brug

Sterk werk

De C-Klasse bestaat uit de Limousine, de Estate, de Coupé en dus ‘onze’ Cabriolet. Bij de ontwikkeling van de eerstgeborene, de Limousine, is al rekening gehouden met de komst van een cabrioversie. Om de carrosseriestijfheid te kunnen vergroten is de C-Klasse daarom al voorbereid op de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren bij de carrosserie aan de voorzijde en in de bodemplaat, om zo het gewraakte torderen te voorkomen. Om het gewicht toch in toom te houden, is verder gebruik gemaakt van veel lichtgewicht materiaal, waaronder aluminium.

TECHNISCHE GEGEVENS Mercedes-Benz C 180 Cabriolet 9G-Tronic / nieuwprijs (euro): vanaf 54.919 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.595 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 6,2 l per 100 km / CO2-emissie: 140 gr per km / energielabel: C / transmissie: sequentiële automaat, 9-traps / max. vermogen: 115 kW/165 pk @ 5.300 tpm. / max. koppel: 250 Nm @1.200-4.000 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 24 min. / bougies: 30 min. / distributieketting: 474 min. / multiriem: 24 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van complete koplampunit: 48 min. / voorbumper vervangen: 90 min.* / twee voorschokdempers vervangen: 54 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Mercedes-Benz C180 cabriolet | Automotive Online

Op de brug | Mercedes-Benz C180 cabriolet

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brug die de 1.515 kilogram zware cabrio optilt, staat deze keer in Zoetermeer, bij Autoservice Kuipers. Het bedrijf van de broers Jordy en Melvin Kuipers stond afgelopen jaar in de halve finale van de Bovag verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar. Dat de broers iets goed doen blijkt uit de flinke ruimte met een indrukwekkend aantal bruggen, die helemaal vol staat met auto’s die onderhouden of gerepareerd moeten worden. “We zijn bezig met een verhuizing, want we groeien hier uit ons jasje”, zegt Jordy, die samen met ons de Benz nader bekijkt. Volgens Kuipers verloopt het werken aan een Mercedes-Benz vrijwel altijd soepel. Het merk is volgens hem al lange tijd bezig met het zo monteursvriendelijk maken van zijn modellen als maar mogelijk is: “Dat begint al bij de motorkap. Door een speciale constructie van de scharnieren is deze loodrecht omhoog te zetten. Dat levert extra werkruimte op en vooral meer licht om bij te werken”. De distributieketting zit goed bereikbaar voor op het motorblok. Vervanging vraagt wel wat werk omdat het kleppendeksel los moet om er bij te kunnen. “De multiriem daarentegen haal je zo los. Hooguit de onderkant van de motorruimte openschroeven, maar dat is vast ook zo gebeurd, Mercedes kennende”, aldus Jordy. Zodra de auto van onderen kan worden geïnspecteerd zullen we zijn woorden op waarheidsgehalte checken. 

Aan de OBD

Het chassis van een cabrio heeft extra stevigheid nodig om het gebrek aan een dakconstructie te compenseren. Niemand voelt zijn auto immers graag torderen in een bocht. Bij deze Mercedes-Benz zijn de dwarsverbanden duidelijk zichtbaar aanwezig in de motorruimte. Ze vormen echter geen enkele belemmering voor onderhoudswerkzaamheden. Dat komt onder meer omdat je er eigenlijk ook niet meer bij hoeft te kunnen met je handen. “Het afstellen van allerlei zaken, zoals de verlichting, gaat met behulp van de computer. Wij werken vooral met de Bosch KTS en hebben daar goede ervaringen mee”, aldus de Kuipers die ondertussen alle vulopeningen en de twee airconippels inspecteert op bereikbaarheid. “Ook zoiets. Die zitten hier netjes naast elkaar. Vaak moet je jezelf over het hele motorblok verspreiden om de airco te kunnen servicen”, lacht Jordy.

Afwijkend beeld

Dan toch die brug maar eens omhoog, waarna we tegen de tegenwoordig onvermijdelijke hoop plaatwerk aankijken. Toch wijkt het beeld hier ietwat af van wat we meestal in deze rubriek aantreffen, vooral omdat er maar weinig schroefjes zijn om los te draaien. Waarmee Jordy’s gelijk is bevestigd: “De onderplaat gaat er gemakkelijk af. Maar wat belangrijker is: er zijn stempelpunten gemaakt zodat je de auto op de bok kunt zetten zonder die platen te verwijderen. De wielen heb je dus heel snel vrij op de brug, mocht je aan banden of remmen moeten werken”. Overigens zijn ook de krikpunten goed gemarkeerd. Handig wanneer een brug even niet in de buurt is en de auto toch een stukje omhoog moet.

Kortom, de C 180 is een auto waaraan je prima kunt werken. Een auto waar al in de ontwerpfase duidelijk rekening is gehouden met de monteur, zodat servicetijden zo kort mogelijk blijven. Wat weer een mooi verhaal is voor de eigenaar van de auto. Maar in geval van Autoservice Kuipers ook voor de onderhoudsman. Korte doorlooptijden zijn goed voor de bezetting van een werkplaats. Iets wat bij Autoservice Kuipers zeker welkom is, gezien de volle werkplaatsagenda. 

p28 op de brug

Sterk werk

De C-Klasse bestaat uit de Limousine, de Estate, de Coupé en dus ‘onze’ Cabriolet. Bij de ontwikkeling van de eerstgeborene, de Limousine, is al rekening gehouden met de komst van een cabrioversie. Om de carrosseriestijfheid te kunnen vergroten is de C-Klasse daarom al voorbereid op de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren bij de carrosserie aan de voorzijde en in de bodemplaat, om zo het gewraakte torderen te voorkomen. Om het gewicht toch in toom te houden, is verder gebruik gemaakt van veel lichtgewicht materiaal, waaronder aluminium.

TECHNISCHE GEGEVENS Mercedes-Benz C 180 Cabriolet 9G-Tronic / nieuwprijs (euro): vanaf 54.919 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.595 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 6,2 l per 100 km / CO2-emissie: 140 gr per km / energielabel: C / transmissie: sequentiële automaat, 9-traps / max. vermogen: 115 kW/165 pk @ 5.300 tpm. / max. koppel: 250 Nm @1.200-4.000 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 24 min. / bougies: 30 min. / distributieketting: 474 min. / multiriem: 24 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van complete koplampunit: 48 min. / voorbumper vervangen: 90 min.* / twee voorschokdempers vervangen: 54 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.