Voorbij de vrijblijvendheid

Garageformule Top 15: instapformules verhogen de drempel

Redactie Redactie
• Laatste update:

De wildgroei van nieuwe concepten en formules van de afgelopen jaren is inmiddels stilgevallen, terwijl  onder de bestaande concepten een schifting plaatsvindt. Groei is er alleen nog bij concepten met een professionele organisatie die zich volledig richt op het aantrekken van nieuwe leden en de ondersteuning van de bestaande deelnemers. De kwaliteit van die bijstand is bepalend voor de zoekende garagist die gebruik wil kunnen maken van een website met moderne tools, en ondersteuning zoekt op het gebied van techniek en marketing. Ook de zogenaamde instapformules met een bescheiden of geen franchisefee en eisenpakket tuigen hun concept steeds verder op en halen de teugels aan. Is het gratis, dan heeft een concept geen waarde, is deelname te vrijblijvend, dan ziet de consument een formule niet staan, stellen onder meer Autoprofijt en Requal. 

Dowload het volledige rapport in de Automotive Kennisbank

De opvalklendste nieuwkomer in franchiseland is Kwik-Fit, met één deelnemer nog niet de grootste, maar wel de degene met de meeste naamsbekendheid onder consumenten. Verder groeien de grootste en oudste concepten (Vakgarage en Bosch Car Service) gestaag door, waarbij Vakgarage op alle fronten grote slagen maakt, maar Bosch optimaal blijft profiteren van de technische kennis en hulpmiddelen die het in huis heeft. 

1. Bosch Car service

401 franchisevestigingen
Entreefee: 1.100 euro
Franchisefee: 2.928 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 27.000 euro
Voorkeursleverancier: Bosch First Supplier grossier
Conceptmanager: Marieke Groeneveld 

Na een aantal jaren pas op de plaats te hebben gemaakt, heeft Bosch Car Service dit jaar er voor het eerst weer een paar vestigingen bij. Naast deelnemers die afvielen en werden opgevolgd door nieuwe franchisenemers, groeide BCS sinds april vorig jaar van 391 naar 402 vestigingen. Het bestaande dienstenpakket werd uitgebreid met een telematica-app die er voor moet zorgen dat de merkdealer geen klanten afsnoept van de BCS-bedrijven met zijn OE-connected systemen. Afgelopen jaar draaide er een pilot met een aantal vestigingen, dit jaar gaat iedere deelnemer ermee aan de slag. BCS is daarmee een van de eerste universele garageformules die serieus inzet op telematica als integraal onderdeel van het franchiseconcept. 

Diensten:
– Training en opleiding (acht trainingsdagen per jaar)
– Marketingondersteuning
– Pechhulp
– Verzekering
– Financiering
– Verlengde garantie
– Occasionlabel
– Aankleding pand
– Technische ondersteuning (hotline)
– Managementondersteuning (kwaliteitsmanagementprogramma, inclusief kwaliteitsmetingen)
– Toegang tot de zakelijke markt (er zijn landelijke afspraken gemaakt)

Online:

– Telematicatool met app
– Website
– Afsprakentool
– Digitaal onderhoudsboekje

2. Vakgarage

280 franchisevestigingen
Entreefee: 1.500 euro
Franchisefee: 4.490 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Fource-grossier
Directeur: Christien den Uil

Het meest opvallende nieuws van Vakgarage dit jaar was de promotie van marketingmanager Vishal Durgaram tot voorzitter. Christien den Uil had tot dat moment zowel de pet van directeur als voorzitter op. Vanwege de groei die Vakgarage in de afgelopen jaren doormaakte, zowel in ledental als dienstenpakket, werd besloten de functies te scheiden en meer taken te verdelen. Na een druk jubileumjaar met onder meer de introductie van een aantal nieuwe concepten en samenwerkingsverbanden, zoals die met Autoglaz voor ruitherstel en een private leaseconcept, verwacht Den Uil dat 2017 een wat rustiger jaar zal zijn. “De leden hebben aangegeven dat ze liever zien dat wat we nu bieden goed wordt neergezet. Alles moet werken en dan pas gaan we verder met nieuwe ideeën.” Deze zomer gaat wel de nieuwe website van Vakgarage live. Volgens Den Uil zal die een aantal interessante nieuwe tools bevatten waar leden en hun klanten hun voordeel mee kunnen doen, maar welke dat zijn wil ze nog niet onthullen. “Sowieso willen we alles eerst goed getest hebben en gaan we de verschillende functies en apps gefaseerd in gebruik nemen.” Verder steekt Vakgarage dit jaar veel werk in het bereik op de zakelijke markt. Dit door SLA’s te sluiten met meer leasemaatschappijen. 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketing
– Inkoopvoordeel
– Technische trainingen
– Kwaliteitsbewaking
– Pechhulp-product
– Occasiongarantie-product
– Autoverzekerings-product
– Toegang tot de zakelijke markt (afspraken met leasemaatschappijen)

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool
– SEO/SEA
– E-mailmarketing
– Bannering
– Reviewtool
– Occasionportaal
– Facebookmarketing

3. Autocrew

228 franchisevestigingen
Entreefee: 513 euro
Franchisefee: 4.896 euro per jaar
Omzetverplichting per monteur bij grossier: 20.000 euro
Conceptmanager: Roelof Kuijpers
Voorkeursleverancier: Bosch First Supplier grossier

Autocrew is in 2010 in Nederland gestart als het tweede universele garageconcept van Bosch om autobedrijven in een gemeente waar al een Bosch Car Service-bedrijf is toch de mogelijkheid te bieden om aan te sluiten bij een Bosch-formule. In de afgelopen jaren werd het concept snel volwassen en telt inmiddels 228 aangesloten bedrijven, waardoor het nu de op twee na grootste formule van Nederland is. Ook het dienstenpakket groeide mee. 

Diensten:
– Opleidingen 
– Technische ondersteuning
– Marketing
– Pechhulp

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool 

4. Autoprofijt

180 franchisevestigingen
Entreefee: 300 euro
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 10.000 euro
Voorkeursleverancier: Vrooam-grossier (Fource)
Franchisemanager: Aan Willem Bonnema

Het grootste concept onder de laagdrempelige formules wil dit jaar richting de 300 deelnemers, hoewel de kwaliteit van het concept belangrijker blijft dan die groeiambitie. Eind vorig jaar werd door de Vrooam-grossiers een formulemanager aangetrokken die zich alleen richt op Autoprofijt. Aan Willem Bonnema heeft een achtergrond in de reclamewereld en is daarnaast ontwerper. Een van zijn eerste wapenfeiten was het opfrissen van de huisstijl. De vertrouwde kleuren groen en zwart bleven daarbij gehandhaafd. Autoprofijt wil een instapconcept blijven voor de wat kleinere bedrijven. Deze kunnen de formule gebruiken als springplank voor bijvoorbeeld een full service, hard franchiseformule. De laagdrempeligheid blijft volgens Bonnema, maar Autoprofijt wordt wel minder vrijblijvend. “Tot nu kregen de deelnemers een klein bordje aan de gevel en bepaalden ze vervolgens zelf of ze gebruik wilden maken van de rest van de huisstijl en marketinginstrumenten. In de nieuwe omzet stimuleren we ze meer om het concept uit te dragen. Als je toch bedrijfskleding aanschaft, waarom dan niet die van Autoprofijt?” Iedere vestiging krijgt een bord van drie meter breed op de gevel en een postcodegebied om te bewerken. Het bekende krantje, dat zes keer per jaar verschijnt in een oplage van 700 duizend stuks, blijft de belangrijkste troef van Autoprofijt. In het eerste jaar van deelname krijgt een autobedrijf tienduizend exemplaren van deze krant gratis. Wie in de perdiode daarna zijn onderdelenomzetdoelstelling haalt krijgt de investering voor de krant terug van zijn grossier. “Als het gratis is, heeft het ook geen waarde”, aldus Bonnema. Verder is er een nieuwe website gebouwd met een bandenmodule en een afspraken- en offertetool. Wanneer een consument een afspraak wil plannen verschijnt de dichtstbijzijnde vestiging in beeld. Daarnaast kan hij een apk-check op kenteken doen. “Verder gaan we niet, anders blijft het geen laagdrempelig concept en moet je te veel kosten gaan doorberekenen. Daarom gaan we bijvoorbeeld ook geen pechhulp aanbieden. Zo voorkomen we ook dat Autoprofijt andere formules bijt.” 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketingondersteuning
– Actiekrant

Online:
– Website
– Bandenmodule
– Offertetool
– Afsprakentool
– APK-check

5. Kwik-Fit

175 vestigingen (1 franchisevestiging)
Entreefee: geen
franchisefee: 2 procent van de omzet
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 90 procent onderdelen bij Brezan, alle banden bij Kwik-Fit
Voorkeursleverancier: Brezan en Kwik-Fit 
Directeur: Martin Post

Het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Groot-Brittannië verbaasde vriend en vijand twee jaar geleden met de boodschap dat het naast eigen vestigingen ook met franchisenemers gaat werken. Kwik-Fit Nederland hield de boot aanvankelijk af, maar in Oud-Gastel opende eind vorig jaar de eerste Nederlandse franchise Kwik-Fit zijn deuren. Autoservice Govers besloot de sprong te wagen. Kwik-Fit directeur Martin Post verwacht dat er dit jaar nog een tot drie franchisefilialen bijkomen. De groei gaat daarmee minder snel dan verwacht. “We moesten onze ICT-systemen inrichten op franchisevestigingen. En bijvoorbeeld allerlei voorzieningen inbouwen die ervoor zorgen dat alles voldoet aan de fiscale regels. Verder merken we dat er heel veel tijd gaat zitten in het zoeken van potentiële kandidaten en hen uit te leggen wat het concept inhoudt. We hebben besloten een franchisemanager aan te trekken die zich hier helemaal op kan richten. We hopen die dit jaar te vinden.” Naast nieuwe franchisefilialen wil Post ook een aantal nieuwe, grote eigen vestigingen openen. “Vooral in de grote steden is er nog ruimte voor extra vestigingen. Maar we merken dat het lastig is om geschikte panden en mensen te vinden.” 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketing 
– Inkoopvoordeel
– Bandenopslag
– Technische trainingen
– Toegang tot de zakelijke markt (afspraken met leasemaatschappijen)

Online:
– Website
– Bandenwebshop
– Acties
– Afsprakentool

6. Profile Car & Tyreservice

159 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: 2 procent van de omzet
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan- of Fource-grossier
Operationeel directeur: Eric Prent

De nieuwe ceo van Profile Nederland Matthijs Verhaar begon in januari aan zijn taak. Deze bestaat onder meer uit het neerzetten van Profile als aanbieder van onderhoud, naast de bandenservice. Verder moet het aantal franchisenemers, na de sanering van het hoofdkantoor en van het netwerk, weer gaan groeien. “Er zijn nog wat witte vlekken”, liet Verhaar zich ontvallen in radioprogramma ‘De Autoshow’ op BNR. Verhaar verwacht ondanks de dalende onderhoudsbehoefte van auto’s en de elektrificatie van het wagenpark toch te kunnen groeien. “We moeten ervoor zorgen dat de automobilist die enkele keer dat hij naar de garage gaat bij ons komt. Als landelijke keten denk ik dat wij daarvoor de aangewezen partij zijn.” Vooralsnog doet Profile dit net als Kwik-Fit niet met innovatieve telematicasystemen of apps, maar is er wel een uitgebreid ondersteuningsprogramma voor de franchisenemers (zie kaders). 

Diensten:
– Toegang tot centrale leaseomzet banden en onderhoud
– Toegang tot centrale truckomzet banden (bij Truckspecialisme)
– Toegang tot centrale webshopomzet
– Centrale inkoop
– Centrale automatiseringsapplicaties
– Marketingconcepten
– Profile Academy (Trainingen)
– Operationele ondersteuning via formuledesk
– Managementsupport via regiomanagers

Online:
– Website
– Afsprakentool
– Bandenwebshop
– Offertetool onderhoud
– Webportal Academy
– Intranet kennisbank
– Webportal marketingmaterialen

7. Requal Erkend Reparateur

135 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: 1.500 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 20.000 euro
Voorkeursleverancier: Doyen API grossier
Franchisemanager: Kees Willemsen

Het concept van Doyen is oorspronkelijk in het leven geroepen om de budget-onderdelenlijn van de Belgische onderdelenimporteur onder de aandacht van garagist en consument te brengen. Dit jaar volgt de uitrol van Requal 2.0. Ook hier is afscheid genomen van de vrijblijvendheid, legt manager Kees Willemsen, manager sales en marketing bij Doyen Auto Nederland uit. “Binnenkort start er een franchisemanager voor de buitendienst en in een later stadium komt er ook binnen iemand op te zitten. In samenwerking met de API-grossiers gaan zij er voor zorgen dat er nieuwe deelnemers bijkomen, maar ook dat bestaande deelnemers serieus aan de slag gaan met het concept.” Requal 2.0 bestaat uit een nieuwe website waarvan de mogelijkheden zijn uitgebreid met onder meer een offertetool. Verder is Requal samenwerkingen gestart met GMTO voor trainingen van het technisch personeel, met Servicebook zodat Requal-klanten de onderhoudshistorie van hun auto digitaal vast kunnen leggen en online raadplegen. Managementondersteuning komt er in de vorm van een samenwerking met Werkplaats Service Provider. Deelnemers kunnen daarmee sturen op cijfers, hun omzet en winst in kaart brengen en ontdekken waar nog ruimte is voor groei. En niet onbelangrijk: benchmarken met collega’s. Het nieuwe Requal-concept wordt volgens Willemsen modulair opgebouwd. Het hangt dus van de deelnemer zelf af wat hij aan ondersteuning krijgt en wat hij aan franchisefee betaalt. Wat een module gaat kosten is nog niet bekend.  

Diensten
– Huisstijl
– Inkoopcondities onder­delen
– Trainingen (GMTO)
– Managementonder­steuning WESP

Online:
– Website
– Offertool
– Afsprakentool
– Servicebook

8. Autoservice Totaal

105 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan-grossier
Franchisemanager: Richard van Schie

Samen met USN-Centuri kwam deze formule in handen van Brezan. Duidelijke plannen voor groei of het uitbreiden van de dienstverlening voor deze laagdrempelige, want kostenloze formule zijn er niet of niet bekend. Het aantal deelnemers blijft desondanks redelijk op peil. Er vielen er sinds vorig jaar slechts twee af. 

Diensten:
– Website
– Huisstijl
– Inkoopvoordeel

Ook online: speciale formules als het Kentekenloket 

675 deelnemers
Entreefee: 500 euro
Franchisefee: 500 euro per jaar
Omzetverplichting per monteur bij grossier: geen
Voorkeursleverancier: Brezan
Franchisemanager: Arjan Huesken

Brezan startte in 2015 met het Kentekenloket om autobedrijven de mogelijkheid te bieden om te concurreren met de bekende Post.nl-loketten. Aan de overschrijvingen zelf zit nagenoeg geen verdienmodel. Het loket is meer bedoeld als leadgenerator. Aanbiedingen op maat moeten koper of verkoper verleiden om klant te worden.  In 2016 maakten al 80 duizend particuliere autokopers gebruik van een Kentekenloket. Dit jaar moeten dat er al een half miljoen worden. In februari werden daarom een online marketingoffensief en een betaalapp gelanceerd.  

Diensten:
– Overschrijfloket kentekens
– Marketingondersteuning
– Betaalapp
– Website

9. Bandenprof

103 franchisevestigingen
Entreefee: 495 euro
Franchisefee: 600-1.188 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: De Klok Banden
Franchisemanager: Simone Reijmerink

De bandenformule van Leaseprof maakte vorig jaar al een imposante groei door van drie naar 76 deelnemers. Dit jaar groeit het netwerk door naar meer dan honderd bedrijven. Veel Point S franchisenemers maakten de overstap naar Bandenprof nadat deze formule zich vorig jaar terugtrok van de Nederlandse markt. De groene huisstijl past goed bij het Finse bandenmerk Nokian waarvan alle Bandenprofs sinds vorig jaar Authorized dealer zijn. Dit jaar staat de kwaliteit van dienstverlening centraal en wil de formule naar een landelijke dekking.

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketingondersteuning
– Technische ondersteuning
– Training en opleiding
– Helpdesk
– Centrale planning

Online:
– Website
– Intranet
– Afsprakentool
– ROB-tool
– Productenpagina
– Velgenconfigurator

10. Euromaster

101 vestigingen (11 franchise)
Entreefee: 3.000 euro
Franchisefee: 1.500 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan
Franchisemanager: Dick de Goey

Ook Euromaster heeft een nieuwe man op de post van franchisemanager gezet. Dick de Goey komt bij Cars & Joy vandaan en heeft dus de nodige ervaring met franchiseformules. Het doel voor de komende jaren is groeien in deelnemers en uitbreiding van de ondersteuning van deze bedrijven. 

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketing
– Technische ondersteuning
– Trainingen en opleidingen
– Helpdesk
– Klanttevredenheidsmeting
– Inkoopvoordeel
– Gerichte leasesturing
– Managen seizoenspieken

Online:
– Website
– Offertetool
– Bandenconfigurator

11. AD Autobedrijf

99 franchisevestigingen
Entreefee: 965 euro
Franchisefee: 2.400 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: AD-grossier
Franchisemanager: Ton Sieljes

AD Autobedrijf, samen met Vakgarage een van de oudste formules van Nederland, heeft nog steeds last van de overname van AD-grossiers door Sator. Ook dit jaar vielen er een zestal deelnemers af (vorig jaar tien). Maar op de achtergrond wordt gewerkt aan een vernieuwing van het concept en zijn er vele nieuwe diensten bijgekomen. De doelstelling voor dit jaar is volgens formulemanager Ton Sieljes om te stabiliseren in ledental, nieuwe tools te introduceren, en implementeren,  de marketingorganisatie te centraliseren bij Partspoint in Ede en vervolgens vanaf 2018 weer te gaan groeien. 

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketing
– Technische informatie
– Managementondersteuning
– Technische informatie-
– Optioneel: Wesp
– Optioneel: Inkoper-mkb
– Klantenvertellen.nl abo
– Optioneel: Leaseprof
– 24 maanden garantie op reparaties
– Pechhulp

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool
– App / Servicebook
– App / Vestigingenzoeker
– Optioneel: SEO/SEA support
– DTG-Services

12. Otopartner

98 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 15.000 euro
Voorkeursleverancier: Koskamp Automaterialen of Cartal Rijsbergen
Franchisemanager: Cor Bekema

13. Autofirst

96 franchisevestigingen
Entreefee: 495 euro
Franchisefee: 3.600 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Koskamp/GHS Heuts en Slager/Cartal Rijsbergen/Primaparts
Franchisemanager: per regio

14. James Auto & Service

63 Franchisevestigingen
Entreefee: 3.000 euro
Franchisefee: 6.000 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Fource grossiers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Garageformule Top 15: instapformules verhogen de drempel | Automotive Online
Voorbij de vrijblijvendheid

Garageformule Top 15: instapformules verhogen de drempel

Redactie Redactie
• Laatste update:

De wildgroei van nieuwe concepten en formules van de afgelopen jaren is inmiddels stilgevallen, terwijl  onder de bestaande concepten een schifting plaatsvindt. Groei is er alleen nog bij concepten met een professionele organisatie die zich volledig richt op het aantrekken van nieuwe leden en de ondersteuning van de bestaande deelnemers. De kwaliteit van die bijstand is bepalend voor de zoekende garagist die gebruik wil kunnen maken van een website met moderne tools, en ondersteuning zoekt op het gebied van techniek en marketing. Ook de zogenaamde instapformules met een bescheiden of geen franchisefee en eisenpakket tuigen hun concept steeds verder op en halen de teugels aan. Is het gratis, dan heeft een concept geen waarde, is deelname te vrijblijvend, dan ziet de consument een formule niet staan, stellen onder meer Autoprofijt en Requal. 

Dowload het volledige rapport in de Automotive Kennisbank

De opvalklendste nieuwkomer in franchiseland is Kwik-Fit, met één deelnemer nog niet de grootste, maar wel de degene met de meeste naamsbekendheid onder consumenten. Verder groeien de grootste en oudste concepten (Vakgarage en Bosch Car Service) gestaag door, waarbij Vakgarage op alle fronten grote slagen maakt, maar Bosch optimaal blijft profiteren van de technische kennis en hulpmiddelen die het in huis heeft. 

1. Bosch Car service

401 franchisevestigingen
Entreefee: 1.100 euro
Franchisefee: 2.928 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 27.000 euro
Voorkeursleverancier: Bosch First Supplier grossier
Conceptmanager: Marieke Groeneveld 

Na een aantal jaren pas op de plaats te hebben gemaakt, heeft Bosch Car Service dit jaar er voor het eerst weer een paar vestigingen bij. Naast deelnemers die afvielen en werden opgevolgd door nieuwe franchisenemers, groeide BCS sinds april vorig jaar van 391 naar 402 vestigingen. Het bestaande dienstenpakket werd uitgebreid met een telematica-app die er voor moet zorgen dat de merkdealer geen klanten afsnoept van de BCS-bedrijven met zijn OE-connected systemen. Afgelopen jaar draaide er een pilot met een aantal vestigingen, dit jaar gaat iedere deelnemer ermee aan de slag. BCS is daarmee een van de eerste universele garageformules die serieus inzet op telematica als integraal onderdeel van het franchiseconcept. 

Diensten:
– Training en opleiding (acht trainingsdagen per jaar)
– Marketingondersteuning
– Pechhulp
– Verzekering
– Financiering
– Verlengde garantie
– Occasionlabel
– Aankleding pand
– Technische ondersteuning (hotline)
– Managementondersteuning (kwaliteitsmanagementprogramma, inclusief kwaliteitsmetingen)
– Toegang tot de zakelijke markt (er zijn landelijke afspraken gemaakt)

Online:

– Telematicatool met app
– Website
– Afsprakentool
– Digitaal onderhoudsboekje

2. Vakgarage

280 franchisevestigingen
Entreefee: 1.500 euro
Franchisefee: 4.490 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Fource-grossier
Directeur: Christien den Uil

Het meest opvallende nieuws van Vakgarage dit jaar was de promotie van marketingmanager Vishal Durgaram tot voorzitter. Christien den Uil had tot dat moment zowel de pet van directeur als voorzitter op. Vanwege de groei die Vakgarage in de afgelopen jaren doormaakte, zowel in ledental als dienstenpakket, werd besloten de functies te scheiden en meer taken te verdelen. Na een druk jubileumjaar met onder meer de introductie van een aantal nieuwe concepten en samenwerkingsverbanden, zoals die met Autoglaz voor ruitherstel en een private leaseconcept, verwacht Den Uil dat 2017 een wat rustiger jaar zal zijn. “De leden hebben aangegeven dat ze liever zien dat wat we nu bieden goed wordt neergezet. Alles moet werken en dan pas gaan we verder met nieuwe ideeën.” Deze zomer gaat wel de nieuwe website van Vakgarage live. Volgens Den Uil zal die een aantal interessante nieuwe tools bevatten waar leden en hun klanten hun voordeel mee kunnen doen, maar welke dat zijn wil ze nog niet onthullen. “Sowieso willen we alles eerst goed getest hebben en gaan we de verschillende functies en apps gefaseerd in gebruik nemen.” Verder steekt Vakgarage dit jaar veel werk in het bereik op de zakelijke markt. Dit door SLA’s te sluiten met meer leasemaatschappijen. 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketing
– Inkoopvoordeel
– Technische trainingen
– Kwaliteitsbewaking
– Pechhulp-product
– Occasiongarantie-product
– Autoverzekerings-product
– Toegang tot de zakelijke markt (afspraken met leasemaatschappijen)

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool
– SEO/SEA
– E-mailmarketing
– Bannering
– Reviewtool
– Occasionportaal
– Facebookmarketing

3. Autocrew

228 franchisevestigingen
Entreefee: 513 euro
Franchisefee: 4.896 euro per jaar
Omzetverplichting per monteur bij grossier: 20.000 euro
Conceptmanager: Roelof Kuijpers
Voorkeursleverancier: Bosch First Supplier grossier

Autocrew is in 2010 in Nederland gestart als het tweede universele garageconcept van Bosch om autobedrijven in een gemeente waar al een Bosch Car Service-bedrijf is toch de mogelijkheid te bieden om aan te sluiten bij een Bosch-formule. In de afgelopen jaren werd het concept snel volwassen en telt inmiddels 228 aangesloten bedrijven, waardoor het nu de op twee na grootste formule van Nederland is. Ook het dienstenpakket groeide mee. 

Diensten:
– Opleidingen 
– Technische ondersteuning
– Marketing
– Pechhulp

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool 

4. Autoprofijt

180 franchisevestigingen
Entreefee: 300 euro
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 10.000 euro
Voorkeursleverancier: Vrooam-grossier (Fource)
Franchisemanager: Aan Willem Bonnema

Het grootste concept onder de laagdrempelige formules wil dit jaar richting de 300 deelnemers, hoewel de kwaliteit van het concept belangrijker blijft dan die groeiambitie. Eind vorig jaar werd door de Vrooam-grossiers een formulemanager aangetrokken die zich alleen richt op Autoprofijt. Aan Willem Bonnema heeft een achtergrond in de reclamewereld en is daarnaast ontwerper. Een van zijn eerste wapenfeiten was het opfrissen van de huisstijl. De vertrouwde kleuren groen en zwart bleven daarbij gehandhaafd. Autoprofijt wil een instapconcept blijven voor de wat kleinere bedrijven. Deze kunnen de formule gebruiken als springplank voor bijvoorbeeld een full service, hard franchiseformule. De laagdrempeligheid blijft volgens Bonnema, maar Autoprofijt wordt wel minder vrijblijvend. “Tot nu kregen de deelnemers een klein bordje aan de gevel en bepaalden ze vervolgens zelf of ze gebruik wilden maken van de rest van de huisstijl en marketinginstrumenten. In de nieuwe omzet stimuleren we ze meer om het concept uit te dragen. Als je toch bedrijfskleding aanschaft, waarom dan niet die van Autoprofijt?” Iedere vestiging krijgt een bord van drie meter breed op de gevel en een postcodegebied om te bewerken. Het bekende krantje, dat zes keer per jaar verschijnt in een oplage van 700 duizend stuks, blijft de belangrijkste troef van Autoprofijt. In het eerste jaar van deelname krijgt een autobedrijf tienduizend exemplaren van deze krant gratis. Wie in de perdiode daarna zijn onderdelenomzetdoelstelling haalt krijgt de investering voor de krant terug van zijn grossier. “Als het gratis is, heeft het ook geen waarde”, aldus Bonnema. Verder is er een nieuwe website gebouwd met een bandenmodule en een afspraken- en offertetool. Wanneer een consument een afspraak wil plannen verschijnt de dichtstbijzijnde vestiging in beeld. Daarnaast kan hij een apk-check op kenteken doen. “Verder gaan we niet, anders blijft het geen laagdrempelig concept en moet je te veel kosten gaan doorberekenen. Daarom gaan we bijvoorbeeld ook geen pechhulp aanbieden. Zo voorkomen we ook dat Autoprofijt andere formules bijt.” 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketingondersteuning
– Actiekrant

Online:
– Website
– Bandenmodule
– Offertetool
– Afsprakentool
– APK-check

5. Kwik-Fit

175 vestigingen (1 franchisevestiging)
Entreefee: geen
franchisefee: 2 procent van de omzet
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 90 procent onderdelen bij Brezan, alle banden bij Kwik-Fit
Voorkeursleverancier: Brezan en Kwik-Fit 
Directeur: Martin Post

Het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Groot-Brittannië verbaasde vriend en vijand twee jaar geleden met de boodschap dat het naast eigen vestigingen ook met franchisenemers gaat werken. Kwik-Fit Nederland hield de boot aanvankelijk af, maar in Oud-Gastel opende eind vorig jaar de eerste Nederlandse franchise Kwik-Fit zijn deuren. Autoservice Govers besloot de sprong te wagen. Kwik-Fit directeur Martin Post verwacht dat er dit jaar nog een tot drie franchisefilialen bijkomen. De groei gaat daarmee minder snel dan verwacht. “We moesten onze ICT-systemen inrichten op franchisevestigingen. En bijvoorbeeld allerlei voorzieningen inbouwen die ervoor zorgen dat alles voldoet aan de fiscale regels. Verder merken we dat er heel veel tijd gaat zitten in het zoeken van potentiële kandidaten en hen uit te leggen wat het concept inhoudt. We hebben besloten een franchisemanager aan te trekken die zich hier helemaal op kan richten. We hopen die dit jaar te vinden.” Naast nieuwe franchisefilialen wil Post ook een aantal nieuwe, grote eigen vestigingen openen. “Vooral in de grote steden is er nog ruimte voor extra vestigingen. Maar we merken dat het lastig is om geschikte panden en mensen te vinden.” 

Diensten:
– Huisstijl
– Marketing 
– Inkoopvoordeel
– Bandenopslag
– Technische trainingen
– Toegang tot de zakelijke markt (afspraken met leasemaatschappijen)

Online:
– Website
– Bandenwebshop
– Acties
– Afsprakentool

6. Profile Car & Tyreservice

159 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: 2 procent van de omzet
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan- of Fource-grossier
Operationeel directeur: Eric Prent

De nieuwe ceo van Profile Nederland Matthijs Verhaar begon in januari aan zijn taak. Deze bestaat onder meer uit het neerzetten van Profile als aanbieder van onderhoud, naast de bandenservice. Verder moet het aantal franchisenemers, na de sanering van het hoofdkantoor en van het netwerk, weer gaan groeien. “Er zijn nog wat witte vlekken”, liet Verhaar zich ontvallen in radioprogramma ‘De Autoshow’ op BNR. Verhaar verwacht ondanks de dalende onderhoudsbehoefte van auto’s en de elektrificatie van het wagenpark toch te kunnen groeien. “We moeten ervoor zorgen dat de automobilist die enkele keer dat hij naar de garage gaat bij ons komt. Als landelijke keten denk ik dat wij daarvoor de aangewezen partij zijn.” Vooralsnog doet Profile dit net als Kwik-Fit niet met innovatieve telematicasystemen of apps, maar is er wel een uitgebreid ondersteuningsprogramma voor de franchisenemers (zie kaders). 

Diensten:
– Toegang tot centrale leaseomzet banden en onderhoud
– Toegang tot centrale truckomzet banden (bij Truckspecialisme)
– Toegang tot centrale webshopomzet
– Centrale inkoop
– Centrale automatiseringsapplicaties
– Marketingconcepten
– Profile Academy (Trainingen)
– Operationele ondersteuning via formuledesk
– Managementsupport via regiomanagers

Online:
– Website
– Afsprakentool
– Bandenwebshop
– Offertetool onderhoud
– Webportal Academy
– Intranet kennisbank
– Webportal marketingmaterialen

7. Requal Erkend Reparateur

135 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: 1.500 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 20.000 euro
Voorkeursleverancier: Doyen API grossier
Franchisemanager: Kees Willemsen

Het concept van Doyen is oorspronkelijk in het leven geroepen om de budget-onderdelenlijn van de Belgische onderdelenimporteur onder de aandacht van garagist en consument te brengen. Dit jaar volgt de uitrol van Requal 2.0. Ook hier is afscheid genomen van de vrijblijvendheid, legt manager Kees Willemsen, manager sales en marketing bij Doyen Auto Nederland uit. “Binnenkort start er een franchisemanager voor de buitendienst en in een later stadium komt er ook binnen iemand op te zitten. In samenwerking met de API-grossiers gaan zij er voor zorgen dat er nieuwe deelnemers bijkomen, maar ook dat bestaande deelnemers serieus aan de slag gaan met het concept.” Requal 2.0 bestaat uit een nieuwe website waarvan de mogelijkheden zijn uitgebreid met onder meer een offertetool. Verder is Requal samenwerkingen gestart met GMTO voor trainingen van het technisch personeel, met Servicebook zodat Requal-klanten de onderhoudshistorie van hun auto digitaal vast kunnen leggen en online raadplegen. Managementondersteuning komt er in de vorm van een samenwerking met Werkplaats Service Provider. Deelnemers kunnen daarmee sturen op cijfers, hun omzet en winst in kaart brengen en ontdekken waar nog ruimte is voor groei. En niet onbelangrijk: benchmarken met collega’s. Het nieuwe Requal-concept wordt volgens Willemsen modulair opgebouwd. Het hangt dus van de deelnemer zelf af wat hij aan ondersteuning krijgt en wat hij aan franchisefee betaalt. Wat een module gaat kosten is nog niet bekend.  

Diensten
– Huisstijl
– Inkoopcondities onder­delen
– Trainingen (GMTO)
– Managementonder­steuning WESP

Online:
– Website
– Offertool
– Afsprakentool
– Servicebook

8. Autoservice Totaal

105 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan-grossier
Franchisemanager: Richard van Schie

Samen met USN-Centuri kwam deze formule in handen van Brezan. Duidelijke plannen voor groei of het uitbreiden van de dienstverlening voor deze laagdrempelige, want kostenloze formule zijn er niet of niet bekend. Het aantal deelnemers blijft desondanks redelijk op peil. Er vielen er sinds vorig jaar slechts twee af. 

Diensten:
– Website
– Huisstijl
– Inkoopvoordeel

Ook online: speciale formules als het Kentekenloket 

675 deelnemers
Entreefee: 500 euro
Franchisefee: 500 euro per jaar
Omzetverplichting per monteur bij grossier: geen
Voorkeursleverancier: Brezan
Franchisemanager: Arjan Huesken

Brezan startte in 2015 met het Kentekenloket om autobedrijven de mogelijkheid te bieden om te concurreren met de bekende Post.nl-loketten. Aan de overschrijvingen zelf zit nagenoeg geen verdienmodel. Het loket is meer bedoeld als leadgenerator. Aanbiedingen op maat moeten koper of verkoper verleiden om klant te worden.  In 2016 maakten al 80 duizend particuliere autokopers gebruik van een Kentekenloket. Dit jaar moeten dat er al een half miljoen worden. In februari werden daarom een online marketingoffensief en een betaalapp gelanceerd.  

Diensten:
– Overschrijfloket kentekens
– Marketingondersteuning
– Betaalapp
– Website

9. Bandenprof

103 franchisevestigingen
Entreefee: 495 euro
Franchisefee: 600-1.188 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: De Klok Banden
Franchisemanager: Simone Reijmerink

De bandenformule van Leaseprof maakte vorig jaar al een imposante groei door van drie naar 76 deelnemers. Dit jaar groeit het netwerk door naar meer dan honderd bedrijven. Veel Point S franchisenemers maakten de overstap naar Bandenprof nadat deze formule zich vorig jaar terugtrok van de Nederlandse markt. De groene huisstijl past goed bij het Finse bandenmerk Nokian waarvan alle Bandenprofs sinds vorig jaar Authorized dealer zijn. Dit jaar staat de kwaliteit van dienstverlening centraal en wil de formule naar een landelijke dekking.

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketingondersteuning
– Technische ondersteuning
– Training en opleiding
– Helpdesk
– Centrale planning

Online:
– Website
– Intranet
– Afsprakentool
– ROB-tool
– Productenpagina
– Velgenconfigurator

10. Euromaster

101 vestigingen (11 franchise)
Entreefee: 3.000 euro
Franchisefee: 1.500 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: geen
Voorkeursleverancier: Brezan
Franchisemanager: Dick de Goey

Ook Euromaster heeft een nieuwe man op de post van franchisemanager gezet. Dick de Goey komt bij Cars & Joy vandaan en heeft dus de nodige ervaring met franchiseformules. Het doel voor de komende jaren is groeien in deelnemers en uitbreiding van de ondersteuning van deze bedrijven. 

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketing
– Technische ondersteuning
– Trainingen en opleidingen
– Helpdesk
– Klanttevredenheidsmeting
– Inkoopvoordeel
– Gerichte leasesturing
– Managen seizoenspieken

Online:
– Website
– Offertetool
– Bandenconfigurator

11. AD Autobedrijf

99 franchisevestigingen
Entreefee: 965 euro
Franchisefee: 2.400 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: AD-grossier
Franchisemanager: Ton Sieljes

AD Autobedrijf, samen met Vakgarage een van de oudste formules van Nederland, heeft nog steeds last van de overname van AD-grossiers door Sator. Ook dit jaar vielen er een zestal deelnemers af (vorig jaar tien). Maar op de achtergrond wordt gewerkt aan een vernieuwing van het concept en zijn er vele nieuwe diensten bijgekomen. De doelstelling voor dit jaar is volgens formulemanager Ton Sieljes om te stabiliseren in ledental, nieuwe tools te introduceren, en implementeren,  de marketingorganisatie te centraliseren bij Partspoint in Ede en vervolgens vanaf 2018 weer te gaan groeien. 

Diensten:
– Aankleding pand
– Marketing
– Technische informatie
– Managementondersteuning
– Technische informatie-
– Optioneel: Wesp
– Optioneel: Inkoper-mkb
– Klantenvertellen.nl abo
– Optioneel: Leaseprof
– 24 maanden garantie op reparaties
– Pechhulp

Online:
– Website
– Offertetool
– Afsprakentool
– App / Servicebook
– App / Vestigingenzoeker
– Optioneel: SEO/SEA support
– DTG-Services

12. Otopartner

98 franchisevestigingen
Entreefee: geen
Franchisefee: geen
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 15.000 euro
Voorkeursleverancier: Koskamp Automaterialen of Cartal Rijsbergen
Franchisemanager: Cor Bekema

13. Autofirst

96 franchisevestigingen
Entreefee: 495 euro
Franchisefee: 3.600 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Koskamp/GHS Heuts en Slager/Cartal Rijsbergen/Primaparts
Franchisemanager: per regio

14. James Auto & Service

63 Franchisevestigingen
Entreefee: 3.000 euro
Franchisefee: 6.000 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier per monteur: 40.000 euro
Voorkeursleverancier: Fource grossiers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.