De expert aan het woord

Test de tester: Adbluetank niet, Alto wel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Delphi DS650E

De Delphi tester werd met wisselend succes ingezet voor vijf verschillende voertuigen. Zo lukte het bij een Volvo S80 uit 2004 met een abs-storing niet om de regeleenheid te benaderen, maar dat bleek aan het voertuig zelf te liggen. Een Opel Vivaro uit 2001 leverde geen enkel probleem op. Alle regeleenheden waren te benaderen en uit te lezen. Asim is verbaasd dat ook een Suzuki Alto uit 2002 zijn geheimen prijsgaf aan de Delphi, dat is niet bij iedere universele tester vanzelfsprekend. Echt interessant werd het pas bij een Peugeot 308 1.6 Hdi uit 2010 waarvan de Adbluetank was vervangen. De auto accepteerde zijn nieuwe orgaan niet en helaas kon de Delphi daar ook geen verandering in brengen. In Multiplex – MGI bleef de foutmelding ‘U3EB0 Extra tank is leeg’. Het volgende slachtoffer was een Audi A6 4.2 benzine uit 1999. Wat er precies met deze auto aan de hand was, meldt Asim niet, maar hij slaagde er wel in om hem met de Delphi helemaal binnenstebuiten te keren. Zo maakte hij een algemene voertuigscan, bekeek hij de meetwaarden van de motorregeleenheid en stuurde hij de actuatoren van de versnellingsbak aan. Deze kunnen niet individueel geselecteerd worden. “Dit lijkt een beperking van de automaatbakregeleenheid en niet van de Delphi. Aansturing van de actuatoren met een Bosch KTS is ook alleen mogelijk via het doorlopen van een lijst.”

Eindoordeel:

Prettige bediening, dit apparaat biedt een zeer overzichtelijke systeemscan met kleuren die per regeleenheid aangeven of deze foutcodes bevat. Daarnaast wordt per regeleenheid het aantal aangetroffen foutcodes getoond.

Würth Wow! IQ150

Asim sloot de tester van Würth aan op zeven verschillende auto’s, waaronder een Mercedes-Benz C 350 Aktiv Hybrid. Het benaderen van de regeleenheid van de airconditioning en het uitlezen van het foutgeheugen was geen enkel probleem, maar bij de elektrische regeleenheden stuitte de expert op een muur. “De bedoeling was om de elektrische regeleenheden van het voertuig uit te lezen. Dit lukte niet met deze tester, waarschijnlijk mede omdat het niet mogelijk was het juiste voertuig te selecteren. Daar wil ik wel bij aantekenen dat dit model relatief kort in productie is bij Mercedes en het daarom mogelijk is dat deze auto nog niet ondersteund wordt door een universele testkast.” Enthousiast is Asim over de flightrecorder die op de IQ150 zit. Bij een Nissan X-trail kwam hij probleemloos in de motorregeleenheid om de meetwaarden te bekijken. “De Wow biedt de mogelijkheid onbeperkt alle meetwaarden weer te geven. Daarnaast biedt hij een flightrecorder, waarmee je gedurende langere tijd door de gebruiker geselecteerde meetwaarden vast kunt leggen. De Wow maakt gebruik van de referentiewaarden van het voertuig zelf, indien die beschikbaar zijn.”

wurthtestdetester

Eindoordeel:

De mogelijkheid om in één keer een gehele voertuigscan te doen van alle regeleenheden is prettig; verder kun je meteen een weergave van freezeframes oproepen indien beschikbaar. De vertaling van de foutcodes is niet altijd even duidelijk. Verder een fijne tester en aan te bevelen voor algemeen gebruik en specifieke taken (bepaalde merken en programmeerwerk bijvoorbeeld.) 

De volledige beoordelingen van alle geteste apparaten zijn te vinden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester: Adbluetank niet, Alto wel | Automotive Online
De expert aan het woord

Test de tester: Adbluetank niet, Alto wel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Delphi DS650E

De Delphi tester werd met wisselend succes ingezet voor vijf verschillende voertuigen. Zo lukte het bij een Volvo S80 uit 2004 met een abs-storing niet om de regeleenheid te benaderen, maar dat bleek aan het voertuig zelf te liggen. Een Opel Vivaro uit 2001 leverde geen enkel probleem op. Alle regeleenheden waren te benaderen en uit te lezen. Asim is verbaasd dat ook een Suzuki Alto uit 2002 zijn geheimen prijsgaf aan de Delphi, dat is niet bij iedere universele tester vanzelfsprekend. Echt interessant werd het pas bij een Peugeot 308 1.6 Hdi uit 2010 waarvan de Adbluetank was vervangen. De auto accepteerde zijn nieuwe orgaan niet en helaas kon de Delphi daar ook geen verandering in brengen. In Multiplex – MGI bleef de foutmelding ‘U3EB0 Extra tank is leeg’. Het volgende slachtoffer was een Audi A6 4.2 benzine uit 1999. Wat er precies met deze auto aan de hand was, meldt Asim niet, maar hij slaagde er wel in om hem met de Delphi helemaal binnenstebuiten te keren. Zo maakte hij een algemene voertuigscan, bekeek hij de meetwaarden van de motorregeleenheid en stuurde hij de actuatoren van de versnellingsbak aan. Deze kunnen niet individueel geselecteerd worden. “Dit lijkt een beperking van de automaatbakregeleenheid en niet van de Delphi. Aansturing van de actuatoren met een Bosch KTS is ook alleen mogelijk via het doorlopen van een lijst.”

Eindoordeel:

Prettige bediening, dit apparaat biedt een zeer overzichtelijke systeemscan met kleuren die per regeleenheid aangeven of deze foutcodes bevat. Daarnaast wordt per regeleenheid het aantal aangetroffen foutcodes getoond.

Würth Wow! IQ150

Asim sloot de tester van Würth aan op zeven verschillende auto’s, waaronder een Mercedes-Benz C 350 Aktiv Hybrid. Het benaderen van de regeleenheid van de airconditioning en het uitlezen van het foutgeheugen was geen enkel probleem, maar bij de elektrische regeleenheden stuitte de expert op een muur. “De bedoeling was om de elektrische regeleenheden van het voertuig uit te lezen. Dit lukte niet met deze tester, waarschijnlijk mede omdat het niet mogelijk was het juiste voertuig te selecteren. Daar wil ik wel bij aantekenen dat dit model relatief kort in productie is bij Mercedes en het daarom mogelijk is dat deze auto nog niet ondersteund wordt door een universele testkast.” Enthousiast is Asim over de flightrecorder die op de IQ150 zit. Bij een Nissan X-trail kwam hij probleemloos in de motorregeleenheid om de meetwaarden te bekijken. “De Wow biedt de mogelijkheid onbeperkt alle meetwaarden weer te geven. Daarnaast biedt hij een flightrecorder, waarmee je gedurende langere tijd door de gebruiker geselecteerde meetwaarden vast kunt leggen. De Wow maakt gebruik van de referentiewaarden van het voertuig zelf, indien die beschikbaar zijn.”

wurthtestdetester

Eindoordeel:

De mogelijkheid om in één keer een gehele voertuigscan te doen van alle regeleenheden is prettig; verder kun je meteen een weergave van freezeframes oproepen indien beschikbaar. De vertaling van de foutcodes is niet altijd even duidelijk. Verder een fijne tester en aan te bevelen voor algemeen gebruik en specifieke taken (bepaalde merken en programmeerwerk bijvoorbeeld.) 

De volledige beoordelingen van alle geteste apparaten zijn te vinden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.