Airco concepten worden opgewarmd

Nieuwe technieken maken aircoformules weer actueel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Soms lijkt het erop of aircoserviceconcepten een achterhaalde zaak zijn. Brezan begon in 2012 vol enthousiasme met Pinguïn Aircoservice, maar dat concept is een stille dood ge-storven. En zo zijn er meer con­cepten die in de vergetelheid zijn geraakt. Ook specialisten die zich ooit uitsluitend met airco bezighielden, hebben hun service noodgedwongen moeten verbreden naar andere terreinen. Is de markt voor aircoservice dan verzadigd? “Absoluut niet”, stelt Fred Kamphuis van Sator. De onderdelengigant stapte relatief laat in de markt voor aircoconcepten en introduceerde ruim een jaar geleden Qualified Airco Specialist. Het label combineert marketing met opleidingen en een helpdesk. Kamphuis: “We zijn binnen onze Automotive Academy gestart met scholing op het gebied van airco-onderhoud en -service. Wie die basisopleiding heeft gevolgd kan daarna jaarlijks naar een trainingsdag komen, een opfriscursus waarin de laatste ontwikkelingen worden behandeld.” De stelregel voor gebruik van de helpdesk is dat monteurs deze kunnen benaderen als ze binnen een uur geen diagnose van de storing hebben kunnen stellen. De Qualified Airco Specialist kan zich profileren met een assortiment promotiemateriaal, zoals bordjes voor op de balie, maar ook met gerichte consumentenacties met de strekking: Als uw auto een probleem heeft met de airco of vreemd ruikt, komt u naar ons! Alle aangesloten bedrijven staan op een website vermeld, die veel wordt bezocht door een uitgekiend gebruik van Google Adwords. Het concept van Sator telt een jaar na de start 935 Qualified Airco Specialisten en dat aantal groeit nog gestaag. Deelname is gratis voor bedrijven die hun onderdelen van Sator betrekken en dat verklaart mede het succes. Alleen het deelnemen aan trainingen kost
165 euro per cursusdag.

Garantiegevallen

Hella Service Partner is al een wat ouder aircoconcept, maar wel springlevend. De onderdelen- en equipmentfabrikant promoot met dit concept zijn service- en diagnoseapparatuur voor auto-aircosystemen. Martin Baars is verantwoordelijk voor Hella Service Partner. “De aircoservice is voor ons een belangrijk onderdeel waar zo’n driehonderd bedrijven in de Benelux bij zijn aangesloten. Wij bieden technische en commerciële ondersteuning, op dezelfde manier zoals we dat bij verlichting doen. Zeker als de eerste zonnestralen doorkomen wordt onze technische helpdesk weer overspoeld met vragen. Hoe stel ik een bepaalde diagnose of hoe voer ik een bepaalde reparatie uit? Ik merk dat er erg veel behoefte is aan kennis”, zegt Baars. “Af en toe geef ik presentaties in het land en dan krijg ik vooral vragen van bedrijven die net een aircomachine hebben gekocht. Het schort nog weleens aan de kennis om reparaties op de juiste manier uit te voeren. Monteurs moeten een certificaat halen om met koudemiddellen te mogen werken, maar daarbij ligt de focus op het milieu en een zorgvuldige omgang met het materiaal. Daar leren ze niet om op de juiste manier een aircocompressor te vervangen. Uit de garantiegevallen die we binnenkrijgen blijkt echter dat daar veel fouten bij worden gemaakt.”

‘De markt voor specialisten is veel kleiner geworden.’

Daarom biedt ook Hella de aangesloten bedrijven een training waarin theorie en praktijk van het werken aan compressoren worden behandeld. Na het volgen van deze training neemt het aantal verkeerde montages enorm af, constateert Hella. Hella levert uitsluitend aan grossiers, maar staat via het concept Hella Service Partners toch in rechtstreeks contact met de garagebedrijven. Elk jaar krijgen de aangesloten bedrijven de keuze uit een heel pakket van promotiematerialen: flyers, posters, banners van drie meter breed om buiten te hangen en zelfs een anderhalve meter hoge pinguïn. Daarmee kunnen bedrijven zich effectief presenteren als aircospecialist.

Deelname aan het concept is niet altijd gratis. Per jaar betaalt het garagebedrijf 250 euro voor de helpdesk en de promotiematerialen, maar dat bedrag wordt kwijtgescholden als het bedrijf een bepaalde hoeveelheid artikelen van Hella omzet. Het volgen van de cursussen moet, net als bij Sator, apart betaald worden. Een cursusdag kost circa 200 euro. 

Nieuwe koudemiddelen

Nieuwe koudemiddelen hebben de afgelopen jaren voor flink wat beroering gezorgd en dat gaat nog wel even door, want met ingang van 1 januari dit jaar is toepassing van R134a in nieuwe auto’s verboden. De industrie is de afgelopen jaren gaandeweg overgestapt op het milieuvriendelijkere R1234yf. Dometic-Waeco, leverancier van airco-serviceapparatuur, zette in 2013 een concept op om het nieuwe koudemiddel bij de circa 25 aangesloten specialisten in de Benelux te faciliteren. Toon Snoeren van Dometic-Waeco vertelt dat die specialisten een paar gouden jaren hebben gehad, maar dat die tijd nu voorbij is. “Toen de eerste Japanse auto’s drie jaar terug werden voorzien van R1234yf, waren alleen onze specialisten in staat om die systemen te servicen en repareren. Maar de afgelopen jaren zijn alle dealers voorzien van een tweede installatie om de nieuwste auto’s te kunnen servicen. Daarmee is de markt voor onze specialisten veel kleiner geworden.”

Of een dergelijke ontwikkeling gaat plaatsvinden als Mercedes straks meer auto’s gaat uitrusten met het nog milieuvriendelijkere CO2 (R744) als koudemiddel, betwijfelt Snoeren. “Wij hebben daar een toestel voor ontwikkeld, maar ik zie Co2 nog niet zo’n grote vlucht nemen. De druk is veel hoger en daarmee wordt de installatie aanzienlijk zwaarder. Zelfs Mercedes, dat eerst fel gekant was tegen het brandbare R1234yf, past dat nu toch toe in de meeste modellen.” Kamphuis constateert dat de nieuwe ontwikkelingen de markt echt een boost geven. “Je ziet dat de specialisten nu twee apparaten hebben staan. Monteurs hoeven geen nieuwe opleiding te volgen: het werken met R1234yf is niet of nauwelijks anders dan met het oude R134a. Of algemene garages straks met twee apparaten gaan werken betwijfel ik. Je zult zien dat R134a langzamerhand wordt uitgefaseerd en dan stap je een keer over.” Wat wél echt een andere techniek vereist, zijn airco-compressoren van elektrische en hybride auto’s. Deze zijn elektrisch aangedreven en dat vraagt een speciale olie en speciale vaardigheden bij het vervangen van de compressor. “Dat is al aardig wat keren misgegaan.”

dossierairco2

Seizoensgebonden

Ook Martin Baars van Hella heeft het volste vertrouwen in de toekomst van de aircoservice. “Er is nog steeds groei. Er worden nauwelijks nog auto’s zónder airco verkocht dus komen er steeds meer gebruikte auto’s met airco op de weg. Het onderhoud kan nu door elk zichzelf respecterend bedrijf worden uitgevoerd en de onderdelen zijn ook veel goedkoper dan tien jaar terug. Daarmee wordt het ook bij een wat oudere auto aantrekkelijk om een airco bij storingen tóch te laten repareren. Het enige dat we echt nog zouden moeten veranderen, is het idee dat een airco door het jaar heen geen onderhoud nodig heeft. Nu zie je dat iedereen in het voorjaar pas merkt dat er storingen optreden, terwijl het veel beter zou zijn als de airco gewoon bij de beurten mee werd genomen. Dan wordt airco-onderhoud een doorlopend gebeuren, en niet meer zo’n seizoensgebonden activiteit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe technieken maken aircoformules weer actueel | Automotive Online
Airco concepten worden opgewarmd

Nieuwe technieken maken aircoformules weer actueel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Soms lijkt het erop of aircoserviceconcepten een achterhaalde zaak zijn. Brezan begon in 2012 vol enthousiasme met Pinguïn Aircoservice, maar dat concept is een stille dood ge-storven. En zo zijn er meer con­cepten die in de vergetelheid zijn geraakt. Ook specialisten die zich ooit uitsluitend met airco bezighielden, hebben hun service noodgedwongen moeten verbreden naar andere terreinen. Is de markt voor aircoservice dan verzadigd? “Absoluut niet”, stelt Fred Kamphuis van Sator. De onderdelengigant stapte relatief laat in de markt voor aircoconcepten en introduceerde ruim een jaar geleden Qualified Airco Specialist. Het label combineert marketing met opleidingen en een helpdesk. Kamphuis: “We zijn binnen onze Automotive Academy gestart met scholing op het gebied van airco-onderhoud en -service. Wie die basisopleiding heeft gevolgd kan daarna jaarlijks naar een trainingsdag komen, een opfriscursus waarin de laatste ontwikkelingen worden behandeld.” De stelregel voor gebruik van de helpdesk is dat monteurs deze kunnen benaderen als ze binnen een uur geen diagnose van de storing hebben kunnen stellen. De Qualified Airco Specialist kan zich profileren met een assortiment promotiemateriaal, zoals bordjes voor op de balie, maar ook met gerichte consumentenacties met de strekking: Als uw auto een probleem heeft met de airco of vreemd ruikt, komt u naar ons! Alle aangesloten bedrijven staan op een website vermeld, die veel wordt bezocht door een uitgekiend gebruik van Google Adwords. Het concept van Sator telt een jaar na de start 935 Qualified Airco Specialisten en dat aantal groeit nog gestaag. Deelname is gratis voor bedrijven die hun onderdelen van Sator betrekken en dat verklaart mede het succes. Alleen het deelnemen aan trainingen kost
165 euro per cursusdag.

Garantiegevallen

Hella Service Partner is al een wat ouder aircoconcept, maar wel springlevend. De onderdelen- en equipmentfabrikant promoot met dit concept zijn service- en diagnoseapparatuur voor auto-aircosystemen. Martin Baars is verantwoordelijk voor Hella Service Partner. “De aircoservice is voor ons een belangrijk onderdeel waar zo’n driehonderd bedrijven in de Benelux bij zijn aangesloten. Wij bieden technische en commerciële ondersteuning, op dezelfde manier zoals we dat bij verlichting doen. Zeker als de eerste zonnestralen doorkomen wordt onze technische helpdesk weer overspoeld met vragen. Hoe stel ik een bepaalde diagnose of hoe voer ik een bepaalde reparatie uit? Ik merk dat er erg veel behoefte is aan kennis”, zegt Baars. “Af en toe geef ik presentaties in het land en dan krijg ik vooral vragen van bedrijven die net een aircomachine hebben gekocht. Het schort nog weleens aan de kennis om reparaties op de juiste manier uit te voeren. Monteurs moeten een certificaat halen om met koudemiddellen te mogen werken, maar daarbij ligt de focus op het milieu en een zorgvuldige omgang met het materiaal. Daar leren ze niet om op de juiste manier een aircocompressor te vervangen. Uit de garantiegevallen die we binnenkrijgen blijkt echter dat daar veel fouten bij worden gemaakt.”

‘De markt voor specialisten is veel kleiner geworden.’

Daarom biedt ook Hella de aangesloten bedrijven een training waarin theorie en praktijk van het werken aan compressoren worden behandeld. Na het volgen van deze training neemt het aantal verkeerde montages enorm af, constateert Hella. Hella levert uitsluitend aan grossiers, maar staat via het concept Hella Service Partners toch in rechtstreeks contact met de garagebedrijven. Elk jaar krijgen de aangesloten bedrijven de keuze uit een heel pakket van promotiematerialen: flyers, posters, banners van drie meter breed om buiten te hangen en zelfs een anderhalve meter hoge pinguïn. Daarmee kunnen bedrijven zich effectief presenteren als aircospecialist.

Deelname aan het concept is niet altijd gratis. Per jaar betaalt het garagebedrijf 250 euro voor de helpdesk en de promotiematerialen, maar dat bedrag wordt kwijtgescholden als het bedrijf een bepaalde hoeveelheid artikelen van Hella omzet. Het volgen van de cursussen moet, net als bij Sator, apart betaald worden. Een cursusdag kost circa 200 euro. 

Nieuwe koudemiddelen

Nieuwe koudemiddelen hebben de afgelopen jaren voor flink wat beroering gezorgd en dat gaat nog wel even door, want met ingang van 1 januari dit jaar is toepassing van R134a in nieuwe auto’s verboden. De industrie is de afgelopen jaren gaandeweg overgestapt op het milieuvriendelijkere R1234yf. Dometic-Waeco, leverancier van airco-serviceapparatuur, zette in 2013 een concept op om het nieuwe koudemiddel bij de circa 25 aangesloten specialisten in de Benelux te faciliteren. Toon Snoeren van Dometic-Waeco vertelt dat die specialisten een paar gouden jaren hebben gehad, maar dat die tijd nu voorbij is. “Toen de eerste Japanse auto’s drie jaar terug werden voorzien van R1234yf, waren alleen onze specialisten in staat om die systemen te servicen en repareren. Maar de afgelopen jaren zijn alle dealers voorzien van een tweede installatie om de nieuwste auto’s te kunnen servicen. Daarmee is de markt voor onze specialisten veel kleiner geworden.”

Of een dergelijke ontwikkeling gaat plaatsvinden als Mercedes straks meer auto’s gaat uitrusten met het nog milieuvriendelijkere CO2 (R744) als koudemiddel, betwijfelt Snoeren. “Wij hebben daar een toestel voor ontwikkeld, maar ik zie Co2 nog niet zo’n grote vlucht nemen. De druk is veel hoger en daarmee wordt de installatie aanzienlijk zwaarder. Zelfs Mercedes, dat eerst fel gekant was tegen het brandbare R1234yf, past dat nu toch toe in de meeste modellen.” Kamphuis constateert dat de nieuwe ontwikkelingen de markt echt een boost geven. “Je ziet dat de specialisten nu twee apparaten hebben staan. Monteurs hoeven geen nieuwe opleiding te volgen: het werken met R1234yf is niet of nauwelijks anders dan met het oude R134a. Of algemene garages straks met twee apparaten gaan werken betwijfel ik. Je zult zien dat R134a langzamerhand wordt uitgefaseerd en dan stap je een keer over.” Wat wél echt een andere techniek vereist, zijn airco-compressoren van elektrische en hybride auto’s. Deze zijn elektrisch aangedreven en dat vraagt een speciale olie en speciale vaardigheden bij het vervangen van de compressor. “Dat is al aardig wat keren misgegaan.”

dossierairco2

Seizoensgebonden

Ook Martin Baars van Hella heeft het volste vertrouwen in de toekomst van de aircoservice. “Er is nog steeds groei. Er worden nauwelijks nog auto’s zónder airco verkocht dus komen er steeds meer gebruikte auto’s met airco op de weg. Het onderhoud kan nu door elk zichzelf respecterend bedrijf worden uitgevoerd en de onderdelen zijn ook veel goedkoper dan tien jaar terug. Daarmee wordt het ook bij een wat oudere auto aantrekkelijk om een airco bij storingen tóch te laten repareren. Het enige dat we echt nog zouden moeten veranderen, is het idee dat een airco door het jaar heen geen onderhoud nodig heeft. Nu zie je dat iedereen in het voorjaar pas merkt dat er storingen optreden, terwijl het veel beter zou zijn als de airco gewoon bij de beurten mee werd genomen. Dan wordt airco-onderhoud een doorlopend gebeuren, en niet meer zo’n seizoensgebonden activiteit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.