Hoofdredactioneel | Vergroten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Simpelweg omdat voor de benodigde investeringen in onder andere technologie schaalgrootte nodig is. Sindsdien zijn er de nodige grote overnames geweest, mede omdat de crisis die volgde het gelijk van de Italiaan wel aantoonde: veel fabrikanten hadden te weinig vet op te botten om een val in verkopen op te kunnen vangen. En dus is Chrysler nu onderdeel van Fiat en Mitsubishi van Nissan/Renault. GM verschuift zijn focus van het oude continent naar het – relatief – nieuwe China, omdat het door de verschillende wet- en regelgeving op het gebied van milieubelasting zowel in Europa (met CO2-besparing als primaire doel) als in de Verenigde Staten (focus op NOx) forse investeringen moet doen in plaats van dat het een technologie op beide continenten kan toepassen. GM had wel de schaal, maar niet het schaalvoordeel. En dat gold ook voor Ford dat Volvo aan Geely verkocht en Jaguar Land Rover aan Tata. Natuurlijk hebben bedrijven body nodig voor een gezonde (internationale) businesscase, maar met een overname alleen ben je er niet. Daarom ben ik erg benieuwd welke stappen PSA met Opel in de geledingen gaat zetten om uiteindelijk bij die mondiale top 4 uit te komen en om de elektrische technologie die het bij de overname heeft meegekregen, verder te ontwikkelen. Voor PSA-topman Carlos Tavares en voor Marchionne (dat openlijk flirt met GM en VW) geldt dat het overnemen van fabrikanten geen doel op zich is. Een overname moet vooral de (kans op) winst vergroten. Maar de weg van schaalgrootte naar winstgevendheid is lang en vol met hindernissen.

Luberto van Buiten, luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Hoofdredactioneel | Vergroten | Automotive Online

Hoofdredactioneel | Vergroten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Simpelweg omdat voor de benodigde investeringen in onder andere technologie schaalgrootte nodig is. Sindsdien zijn er de nodige grote overnames geweest, mede omdat de crisis die volgde het gelijk van de Italiaan wel aantoonde: veel fabrikanten hadden te weinig vet op te botten om een val in verkopen op te kunnen vangen. En dus is Chrysler nu onderdeel van Fiat en Mitsubishi van Nissan/Renault. GM verschuift zijn focus van het oude continent naar het – relatief – nieuwe China, omdat het door de verschillende wet- en regelgeving op het gebied van milieubelasting zowel in Europa (met CO2-besparing als primaire doel) als in de Verenigde Staten (focus op NOx) forse investeringen moet doen in plaats van dat het een technologie op beide continenten kan toepassen. GM had wel de schaal, maar niet het schaalvoordeel. En dat gold ook voor Ford dat Volvo aan Geely verkocht en Jaguar Land Rover aan Tata. Natuurlijk hebben bedrijven body nodig voor een gezonde (internationale) businesscase, maar met een overname alleen ben je er niet. Daarom ben ik erg benieuwd welke stappen PSA met Opel in de geledingen gaat zetten om uiteindelijk bij die mondiale top 4 uit te komen en om de elektrische technologie die het bij de overname heeft meegekregen, verder te ontwikkelen. Voor PSA-topman Carlos Tavares en voor Marchionne (dat openlijk flirt met GM en VW) geldt dat het overnemen van fabrikanten geen doel op zich is. Een overname moet vooral de (kans op) winst vergroten. Maar de weg van schaalgrootte naar winstgevendheid is lang en vol met hindernissen.

Luberto van Buiten, luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.