Koudwatervrees door koudemiddel

Dossier Aircoservice: Investeren of uitbesteden?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Loont het nog om te investeren in R134a? 8 procent van de Nederlandse autobedrijven denkt van wel.

Vrijwel alle autobedrijven verzorgen aircobeurten in eigen beheer; alleen voor onderdelen, apparatuur of specialistische kennis wordt nog een specialist ingeschakeld. Dat blijkt uit een enquête van Automotive onder zo’n tachtig autobedrijven. Ruim 60 procent van de respondenten was een merkonafhankelijk autobedrijf, de rest bestond uit dealers en specialisten. Bijna 95 procent van deze autobedrijven heeft apparatuur in huis om aan installaties met het oude koudemiddel R134a te werken. En hoewel bijna de helft van de ondervraagde ondernemers verwacht dat het nieuwe koudemiddel R1234yf leidend zal zijn in de komende jaren, beschikt slechts 36 procent over een servicestation dat daarvoor geschikt is. Het aandeel dealers met R1234yf-apparatuur is vanwege de leeftijd van het wagenpark in hun werkplaats en de eisen van importeurs hoger (70%) dan dat bij universelen (12%).

Investeren

Ruim de helft van de respondenten wil dit jaar investeren in nieuwe apparatuur, maar een groot deel van hen weet nog niet in welk type; 48 procent overweegt R1234yf-appartuur aan te schaffen, gevolgd door 14,6 procent die kiest voor R744, ofwel CO2. 8,3 procent is van plan zijn geld te steken in R134a-equipment; geen gekke gedachte als je bedenkt dat de levensduur van zo’n machine gelijk op gaat met die van de gemiddelde auto. Volgens aircospecialisten duurt het nog tientallen jaren voordat R134a echt verdwijnt. De kans dat bestaande R134a-systemen massaal omgebouwd worden naar R1234yf is klein. Het kan wel, mits de machine goed wordt gereinigd en wat kleine aanpassingen ondergaat. Maar R1234yf kost het tienvoudige van R134a – ombouw zal dus niet snel gebeuren.

Van de universele autobedrijven die deelnamen aan ons onderzoek zegt ruim 57 procent nog geen idee te hebben welk koudemiddel de overhand gaat krijgen. Van de dealers is bijna 70 procent er zeker van dat het R1234yf wordt, met een bijrol voor CO2. 9,4 procent van alle deelnemers aan het onderzoek verwacht dat R744 het koudemiddel wordt waar op termijn de meeste auto’s mee zullen rondrijden.

Ingezonden mededeling:
{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Aircoservice}

Ondersteuning

Veel autobedrijven zeggen te profiteren van de technische ondersteuning die hun leverancier biedt (66,7%). Marketingondersteuning wordt volgens de ondervraagden minder vaak aangeboden, maar er wordt ook niet veel gebruik van gemaakt, blijkt uit het onderzoek: nog geen 10 procent doet dit. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat aircoservice volledig is geïntegreerd in het autobedrijf en onderdeel uit maakt van de onderhoudsroutine. Marketing om de consument hiervan op de hoogte te brengen is dus niet meer nodig. De behoefte aan technische ondersteuning vloeit onder meer voort uit het steeds vaker voorkomen van de nieuwe koudemiddelen. De keuzestress voor R744 of R1234yf zal blijven zolang autofabrikanten nog geen duidelijke keuze hebben gemaakt. Vooralsnog zijn het de Mercedes-dealers, merkspecialisten en schadeherstellers die, weliswaar in nog heel bescheiden mate, te maken krijgen met CO2. De markt stemt in ieder geval voor R1234yf.

airco enquete

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Aircoservice: Investeren of uitbesteden? | Automotive Online
Koudwatervrees door koudemiddel

Dossier Aircoservice: Investeren of uitbesteden?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Loont het nog om te investeren in R134a? 8 procent van de Nederlandse autobedrijven denkt van wel.

Vrijwel alle autobedrijven verzorgen aircobeurten in eigen beheer; alleen voor onderdelen, apparatuur of specialistische kennis wordt nog een specialist ingeschakeld. Dat blijkt uit een enquête van Automotive onder zo’n tachtig autobedrijven. Ruim 60 procent van de respondenten was een merkonafhankelijk autobedrijf, de rest bestond uit dealers en specialisten. Bijna 95 procent van deze autobedrijven heeft apparatuur in huis om aan installaties met het oude koudemiddel R134a te werken. En hoewel bijna de helft van de ondervraagde ondernemers verwacht dat het nieuwe koudemiddel R1234yf leidend zal zijn in de komende jaren, beschikt slechts 36 procent over een servicestation dat daarvoor geschikt is. Het aandeel dealers met R1234yf-apparatuur is vanwege de leeftijd van het wagenpark in hun werkplaats en de eisen van importeurs hoger (70%) dan dat bij universelen (12%).

Investeren

Ruim de helft van de respondenten wil dit jaar investeren in nieuwe apparatuur, maar een groot deel van hen weet nog niet in welk type; 48 procent overweegt R1234yf-appartuur aan te schaffen, gevolgd door 14,6 procent die kiest voor R744, ofwel CO2. 8,3 procent is van plan zijn geld te steken in R134a-equipment; geen gekke gedachte als je bedenkt dat de levensduur van zo’n machine gelijk op gaat met die van de gemiddelde auto. Volgens aircospecialisten duurt het nog tientallen jaren voordat R134a echt verdwijnt. De kans dat bestaande R134a-systemen massaal omgebouwd worden naar R1234yf is klein. Het kan wel, mits de machine goed wordt gereinigd en wat kleine aanpassingen ondergaat. Maar R1234yf kost het tienvoudige van R134a – ombouw zal dus niet snel gebeuren.

Van de universele autobedrijven die deelnamen aan ons onderzoek zegt ruim 57 procent nog geen idee te hebben welk koudemiddel de overhand gaat krijgen. Van de dealers is bijna 70 procent er zeker van dat het R1234yf wordt, met een bijrol voor CO2. 9,4 procent van alle deelnemers aan het onderzoek verwacht dat R744 het koudemiddel wordt waar op termijn de meeste auto’s mee zullen rondrijden.

Ingezonden mededeling:
{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Aircoservice}

Ondersteuning

Veel autobedrijven zeggen te profiteren van de technische ondersteuning die hun leverancier biedt (66,7%). Marketingondersteuning wordt volgens de ondervraagden minder vaak aangeboden, maar er wordt ook niet veel gebruik van gemaakt, blijkt uit het onderzoek: nog geen 10 procent doet dit. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat aircoservice volledig is geïntegreerd in het autobedrijf en onderdeel uit maakt van de onderhoudsroutine. Marketing om de consument hiervan op de hoogte te brengen is dus niet meer nodig. De behoefte aan technische ondersteuning vloeit onder meer voort uit het steeds vaker voorkomen van de nieuwe koudemiddelen. De keuzestress voor R744 of R1234yf zal blijven zolang autofabrikanten nog geen duidelijke keuze hebben gemaakt. Vooralsnog zijn het de Mercedes-dealers, merkspecialisten en schadeherstellers die, weliswaar in nog heel bescheiden mate, te maken krijgen met CO2. De markt stemt in ieder geval voor R1234yf.

airco enquete

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.