Tucson krijgt de ruimte

Op de brug: Hyundai Tucson 16 T-GDI

Redactie Redactie
• Laatste update:

Paul de Lathouder, eigenaar van Garage De Bilt in Bilthoven, stelt een van zijn bruggen graag ter beschikking voor een nadere blik op de Hyundai. Zijn garage profileert zich als Kia-specialist, dus een kijkje in en onder de Tucson wordt op prijs gesteld. Concerngenoot Kia komt rond deze tijd namelijk met de nieuwe Sportage op de proppen. “De Tucson en de Sportage zijn een soort broertjes van elkaar. Een kijkje in de toekomst is altijd prettig”, zegt De Lathouder. Tijd om de motorkap omhoog te gooien. “Aha, ze spuiten de binnenkant van de kap nog steeds niet mee”, Merkt De Lathouder meteen op. Verder valt het hem op dat er heel veel ruimte rondom de motor aanwezig is. “De motorruimte is duidelijk groter geworden en het motorblok kleiner. Boven de grille is zelfs een soort tafeltje gemaakt, zo lijkt het wel. Handig om je gereedschap op te leggen.” 

Het motorblok is inderdaad ook fysiek kleiner. De 1.6 T-GDI vervangt namelijk de 2.0 GDI-motor van de ix35, de directe voorganger van de Tucson. Deze perst 166 pk uit 1.998 cc, tegen 177 pk van de 1.6. Hoewel de nieuwkomer nog altijd niet tot de schoonste motoren in zijn klasse behoort (E-label, 169 gr CO2 per km, gemiddeld 7,3 liter benzine per 100 km), troeft hij zijn voorganger behoorlijk af (G-label, 182 gr CO2 per km, gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 km).

Het motorblok van de Tucson is om-geven door ruimte: alles is gemakkelijk bereikbaar. Boven de grille is zelfs een soort tafeltje gemaakt. Het oliefilter is eenvoudig te vervangen; wel even een beschermplaat wegschroeven. De fusees zijn geschroefd, dus de slijptol kan in de kast blijven liggen.

p23 op de brug

Vriendelijk voor de monteur

“De werkruimte is echt in orde. Alles waar je regelmatig bij moet zijn, is eenvoudig te bereiken”, vindt De Lathouder. “Hij is heel monteursvriendelijk. Ik zie hier zo snel geen moeilijkheden opdoemen. Zelfs de lampen zijn zonder schroefwerk te vervangen. Dat is tegenwoordig nog wel eens anders. Bovendien hebben we zelden klachten gehad over de T-GDI. Een betrouwbaar blok.” Onder de auto houdt de show een beetje op. Tenzij je van dichtgeschroefde onderkanten houdt. Nu gebeurt dit steeds vaker om de luchtweerstand te verlagen, maar in dit geval is het ook bedoeld om terreinmodder weg te houden. “Kijk, hier zie je duidelijk dat deze auto ook met vierwielaandrijving leverbaar is”, waarbij De Lathouder wijst op de constructie van de wielophanging. In het midden kan snel plek worden vrijgemaakt voor de aansluiting van de achteras op de achterwielen. Meteen merkt De Lathouder op dat de fusees geschroefd zijn. Dat is wat hem betreft ideaal, want dat betekent dat hij nu de slijptol niet meer hoeft te gebruiken. “Vier boutjes losmaken en klaar ben je. Prima”. Ook het oliefilter is eenvoudig bereikbaar, mits je wat plaatwerk demonteert. “Dat ziet er erger uit dan dat het is”, belooft De Lathouder. Een brandstoffilter is er niet, dat zit in de brandstofpomp verwerkt en vraagt geen onderhoud. “Zoals ik het zie, is dit een gemakkelijk te onderhouden auto. Die mag hier zeker binnenrijden voor onderhoud.”

Stiller en iets schoner

De turbogeblazen, direct ingespoten benzinemotor in de Tucson, de 1.6 T-GDI, is nieuw en kan worden gekoppeld aan een zesversnellingsbak of (voor het eerst) een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een stop-startsysteem bevordert de zuinigheid. De motor levert onder alle omstandigheden voldoende vermogen, maar blinkt niet uit in zuinigheid en uitstoot. Hyundai gaf de auto een stijvere structuur ten opzichte van de ix35 en voerde veel geluidwerende maatregelen door in en onder de auto. Het subframe is achter op lagers gemonteerd om te voorkomen dat oneffenheden in het wegdek via de achterwielophanging worden doorgegeven aan het interieur en de McPherson-voorwielophanging is voorzien van een nieuwe hulpveer en vier lagerbevestigingen op het subframe om lawaai, trillingen en schokken tegen te gaan. Met de multilink achterwielophanging zorgt dit voor een stabiel weggedrag. Het remsysteem is voorzien van iets grotere schijven (305 mm voor/302 mm achter) en wielcilinders om de remafstanden in te korten. 

TECHNISCHE GEGEVENS Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Nieuwprijs (euro): vanaf 34.995
Motortype: 4 cilinder-in-lijn, watergekoelde turbo benzinemotor, 2 bovenliggende nokkenassen
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1.591 cc
Verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,3 l per 100 km
CO2-emissie: 169 gr per km
Transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen
Max. vermogen: 130 kW/177 pk @ 5.500 tpm
Max. koppel:  265 Nm @ 1.500-4.500 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min.
Brandstoffilter*: 42 min.
Bougies: 24 min.
Distributieketting: 210 min.
Multiriem: 210 min.
Interieurfilter:  12 min.
Vervangen van koplamp: 12 min.
Voorbumper vervangen: 54 min.
Twee voorschokdempers vervangen: 78 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Hyundai Tucson 16 T-GDI | Automotive Online
Tucson krijgt de ruimte

Op de brug: Hyundai Tucson 16 T-GDI

Redactie Redactie
• Laatste update:

Paul de Lathouder, eigenaar van Garage De Bilt in Bilthoven, stelt een van zijn bruggen graag ter beschikking voor een nadere blik op de Hyundai. Zijn garage profileert zich als Kia-specialist, dus een kijkje in en onder de Tucson wordt op prijs gesteld. Concerngenoot Kia komt rond deze tijd namelijk met de nieuwe Sportage op de proppen. “De Tucson en de Sportage zijn een soort broertjes van elkaar. Een kijkje in de toekomst is altijd prettig”, zegt De Lathouder. Tijd om de motorkap omhoog te gooien. “Aha, ze spuiten de binnenkant van de kap nog steeds niet mee”, Merkt De Lathouder meteen op. Verder valt het hem op dat er heel veel ruimte rondom de motor aanwezig is. “De motorruimte is duidelijk groter geworden en het motorblok kleiner. Boven de grille is zelfs een soort tafeltje gemaakt, zo lijkt het wel. Handig om je gereedschap op te leggen.” 

Het motorblok is inderdaad ook fysiek kleiner. De 1.6 T-GDI vervangt namelijk de 2.0 GDI-motor van de ix35, de directe voorganger van de Tucson. Deze perst 166 pk uit 1.998 cc, tegen 177 pk van de 1.6. Hoewel de nieuwkomer nog altijd niet tot de schoonste motoren in zijn klasse behoort (E-label, 169 gr CO2 per km, gemiddeld 7,3 liter benzine per 100 km), troeft hij zijn voorganger behoorlijk af (G-label, 182 gr CO2 per km, gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 km).

Het motorblok van de Tucson is om-geven door ruimte: alles is gemakkelijk bereikbaar. Boven de grille is zelfs een soort tafeltje gemaakt. Het oliefilter is eenvoudig te vervangen; wel even een beschermplaat wegschroeven. De fusees zijn geschroefd, dus de slijptol kan in de kast blijven liggen.

p23 op de brug

Vriendelijk voor de monteur

“De werkruimte is echt in orde. Alles waar je regelmatig bij moet zijn, is eenvoudig te bereiken”, vindt De Lathouder. “Hij is heel monteursvriendelijk. Ik zie hier zo snel geen moeilijkheden opdoemen. Zelfs de lampen zijn zonder schroefwerk te vervangen. Dat is tegenwoordig nog wel eens anders. Bovendien hebben we zelden klachten gehad over de T-GDI. Een betrouwbaar blok.” Onder de auto houdt de show een beetje op. Tenzij je van dichtgeschroefde onderkanten houdt. Nu gebeurt dit steeds vaker om de luchtweerstand te verlagen, maar in dit geval is het ook bedoeld om terreinmodder weg te houden. “Kijk, hier zie je duidelijk dat deze auto ook met vierwielaandrijving leverbaar is”, waarbij De Lathouder wijst op de constructie van de wielophanging. In het midden kan snel plek worden vrijgemaakt voor de aansluiting van de achteras op de achterwielen. Meteen merkt De Lathouder op dat de fusees geschroefd zijn. Dat is wat hem betreft ideaal, want dat betekent dat hij nu de slijptol niet meer hoeft te gebruiken. “Vier boutjes losmaken en klaar ben je. Prima”. Ook het oliefilter is eenvoudig bereikbaar, mits je wat plaatwerk demonteert. “Dat ziet er erger uit dan dat het is”, belooft De Lathouder. Een brandstoffilter is er niet, dat zit in de brandstofpomp verwerkt en vraagt geen onderhoud. “Zoals ik het zie, is dit een gemakkelijk te onderhouden auto. Die mag hier zeker binnenrijden voor onderhoud.”

Stiller en iets schoner

De turbogeblazen, direct ingespoten benzinemotor in de Tucson, de 1.6 T-GDI, is nieuw en kan worden gekoppeld aan een zesversnellingsbak of (voor het eerst) een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een stop-startsysteem bevordert de zuinigheid. De motor levert onder alle omstandigheden voldoende vermogen, maar blinkt niet uit in zuinigheid en uitstoot. Hyundai gaf de auto een stijvere structuur ten opzichte van de ix35 en voerde veel geluidwerende maatregelen door in en onder de auto. Het subframe is achter op lagers gemonteerd om te voorkomen dat oneffenheden in het wegdek via de achterwielophanging worden doorgegeven aan het interieur en de McPherson-voorwielophanging is voorzien van een nieuwe hulpveer en vier lagerbevestigingen op het subframe om lawaai, trillingen en schokken tegen te gaan. Met de multilink achterwielophanging zorgt dit voor een stabiel weggedrag. Het remsysteem is voorzien van iets grotere schijven (305 mm voor/302 mm achter) en wielcilinders om de remafstanden in te korten. 

TECHNISCHE GEGEVENS Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Nieuwprijs (euro): vanaf 34.995
Motortype: 4 cilinder-in-lijn, watergekoelde turbo benzinemotor, 2 bovenliggende nokkenassen
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1.591 cc
Verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,3 l per 100 km
CO2-emissie: 169 gr per km
Transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen
Max. vermogen: 130 kW/177 pk @ 5.500 tpm
Max. koppel:  265 Nm @ 1.500-4.500 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min.
Brandstoffilter*: 42 min.
Bougies: 24 min.
Distributieketting: 210 min.
Multiriem: 210 min.
Interieurfilter:  12 min.
Vervangen van koplamp: 12 min.
Voorbumper vervangen: 54 min.
Twee voorschokdempers vervangen: 78 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.