Nieuwe tweecomponentenlijm maakt ruithersteller blij
Autoruiten worden in de fabriek onder ideale omstandigheden in auto’s gelijmd. De lijm moet vervolgens lang-durig drogen, uitharden en zijn maximale sterkte bereiken voordat de auto wordt blootgesteld aan weer en wind, schokken, trillingen en torsie. Ruitherstelbedrijven hebben die luxe niet. Ondanks vrieskou of zomerhitte moet elke auto die binnenkomt zo snel mogelijk weer de weg op. Niet alleen om de klant tevreden te houden, maar ook om voor een vlotte doorgang in de werkplaats te zorgen. Tot nu toe waren ruitherstellers aangewezen op een ruitenkit die bestond uit één component die gemiddeld pas na enkele uren voldoende sterk is om de auto zonder risico’s de weg op te kunnen sturen. Desondanks krijgen berijders altijd het advies om voorlopig niet met één of twee wielen op de stoep te parkeren en de wasstraat even te mijden.
“Een normale eencomponentenkit hardt uit aan de lucht, van buiten naar binnen. Het daadwerkelijke doorharden kan weken duren, afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid”, zegt Rob Verloop, accountmanager automotive van de Sika-leverancier Viba. “Sika Tack Elite Powercure hardt in één keer door, ongeacht de weersomstandigheden, zowel van binnen als van buiten. Daar zorgt de tweede component voor. Binnen een uur heeft de kit zijn maximale sterkte bereikt, maar je kunt al direct nadat de ruit geplaatst is beginnen met het opbouwen van de auto, zoals het monteren van de ruitenwissers en het kalibreren van de systemen.”
Adas
Vooral in voorruiten zitten tegenwoordig minimaal een regensensor, maar vaak ook geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen die voor een nauwkeurige werking zeer afhankelijk zijn van een exact op de goede plaats gezette ruit. Een ruit kan bij het plaatsen precies goed staan, maar bij een langzame harding kan hij nog wat zakken en dan is de eerder uitgevoerde kalibratie onbetrouwbaar. “Een millimeter verschil in de plaatsing van de ruit kan voor het emergency brake assist systeem een zes meter langere remweg tot gevolg hebben”, weet Tonnie Boom van Autotaalglas Dordrecht. “Als ruithersteller heb je in dit soort gevallen te maken met aansprakelijkheid. Bovendien wil je niet dat iemand door jouw werk een aanrijding krijgt.”
Boom heeft de nieuwe lijm als een van de eerste ruitherstellers in Nederland in gebruik genomen. “Ik gebruik deze kit vooral voor personenauto’s met grotere ruiten en voor auto’s met Adas (Advanced Driver Assistance Systems). Waar mogelijk pas ik ook nog een kit toe die uit één component bestaat. Die kost namelijk de helft van deze kit.” Volgens Verloop laten de extra kosten van het materiaal en de investering in lijmpistool, primer en spuitmonden zich redelijk snel terugverdienen door de tijdwinst die wordt geboekt.
Hoe werkt het?
De Sika-kit werkt met een speciaal ontwikkeld elektrisch lijmpistool, waarin de patronen passen met de twee lijmcomponenten. In de speciale spuitmond worden de componenten samengevoegd en gemengd. De kit en de verharder kunnen met alleen een nieuwe spuitmond ook voor een volgende klus gebruikt worden. Na het schoonmaken van de oude kitbaan volgt een dunne laag flexibele primer, die zowel op de ruit zelf als op de auto wordt aangebracht. Vervolgens kan de nieuwe kitbaan op de ruit worden aangebracht. Afhankelijk van de voorkeur van de monteur of de breedte van de te vullen naad, kan worden gekozen voor een ronde of v-vormige spuitmond. Daarna wordt de ruit op zijn plek gezet en kan de auto worden opgebouwd. Zodra dat gedaan is, is de auto gereed om te worden afgeleverd.