Diagnose: Polo kapt bij kou

Redactie Redactie
• Laatste update:

We krijgen een Volkswagen Polo in de werkplaats met een 1.2 liter BME-motor van bouwjaar 2005. De eigenaar meldt dat de motor niet wil aanslaan bij temperaturen onder de 5 graden Celsius; tijdens de storing brandt het motormanagementlampje niet. Vaak gaat het lampje na enige tijd alsnog branden, waarop de motor bij de eerste startpoging aanslaat. We bevragen de regel-eenheden en ontdekken dat de ABS-regel­eenheid, het instrumentenpaneel en de centrale elektronica, naast andere meldingen, allemaal een melding in het foutgeheugen hebben staan dat ze geen CAN-communicatie op kunnen zetten met de motorregeleenheid. De motorregeleenheid daarentegen bevat geen melding over het ontbreken van communicatie met andere stuurapparaten, zoals P1649 (ontbreken communicatie met ABS-regeleenheid) of P1650 (ontbreken communicatie met instrumentenpaneel). 

Op basis van de foutmelding dat CAN-communicatie met de motorregeleenheid niet mogelijk is en dat het motormanagementlampje niet brandt tijdens de storing, besluiten we om het voedingsgedeelte van de motorregeleenheid te bevragen, namelijk pen 3 (de voeding vanaf systeemrelais) en pen 62 (de contactgeschakelde voeding).

Nadat de auto een nacht buiten heeft gestaan bij temperaturen rond het vriespunt, treedt bij de eerste startpoging de storing al op. De startmotor draait rond, de motor slaat niet aan, het motormanagementlampje brandt niet en communicatie met motorregeleenheid via de testkast blijkt onmogelijk te zijn. De metingen op pen 3 en pen 62 verraden de oorzaak van de storing. Op pen 3 staat bij het op contact zetten even 12 Volt, na 0,2 seconden de meter zakt naar 0 Volt. De motorregeleenheid krijgt dus geen stroom vanuit het plus-geschakelde systeemrelais. Omdat de storing aanhoudt, kunnen we het plus-geschakelde systeemrelais ook meteen controleren. Hieruit blijkt deze wel geschakeld wordt bij het op contact zetten. Verder is er wel spanning vóór de schakelaar van het relais, maar niet erna. Daarmee is de veroorzaker van het probleem geïdentificeerd: de schakelaar in het systeemrelais geeft de spanning niet door. Na vervanging van het relais is de storing verholpen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose: Polo kapt bij kou | Automotive Online

Diagnose: Polo kapt bij kou

Redactie Redactie
• Laatste update:

We krijgen een Volkswagen Polo in de werkplaats met een 1.2 liter BME-motor van bouwjaar 2005. De eigenaar meldt dat de motor niet wil aanslaan bij temperaturen onder de 5 graden Celsius; tijdens de storing brandt het motormanagementlampje niet. Vaak gaat het lampje na enige tijd alsnog branden, waarop de motor bij de eerste startpoging aanslaat. We bevragen de regel-eenheden en ontdekken dat de ABS-regel­eenheid, het instrumentenpaneel en de centrale elektronica, naast andere meldingen, allemaal een melding in het foutgeheugen hebben staan dat ze geen CAN-communicatie op kunnen zetten met de motorregeleenheid. De motorregeleenheid daarentegen bevat geen melding over het ontbreken van communicatie met andere stuurapparaten, zoals P1649 (ontbreken communicatie met ABS-regeleenheid) of P1650 (ontbreken communicatie met instrumentenpaneel). 

Op basis van de foutmelding dat CAN-communicatie met de motorregeleenheid niet mogelijk is en dat het motormanagementlampje niet brandt tijdens de storing, besluiten we om het voedingsgedeelte van de motorregeleenheid te bevragen, namelijk pen 3 (de voeding vanaf systeemrelais) en pen 62 (de contactgeschakelde voeding).

Nadat de auto een nacht buiten heeft gestaan bij temperaturen rond het vriespunt, treedt bij de eerste startpoging de storing al op. De startmotor draait rond, de motor slaat niet aan, het motormanagementlampje brandt niet en communicatie met motorregeleenheid via de testkast blijkt onmogelijk te zijn. De metingen op pen 3 en pen 62 verraden de oorzaak van de storing. Op pen 3 staat bij het op contact zetten even 12 Volt, na 0,2 seconden de meter zakt naar 0 Volt. De motorregeleenheid krijgt dus geen stroom vanuit het plus-geschakelde systeemrelais. Omdat de storing aanhoudt, kunnen we het plus-geschakelde systeemrelais ook meteen controleren. Hieruit blijkt deze wel geschakeld wordt bij het op contact zetten. Verder is er wel spanning vóór de schakelaar van het relais, maar niet erna. Daarmee is de veroorzaker van het probleem geïdentificeerd: de schakelaar in het systeemrelais geeft de spanning niet door. Na vervanging van het relais is de storing verholpen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.