Aircoservicestation vaak ‘besmet’ met vuil van auto
Een oudere auto met een niet al te fris ogende motorruimte, stickers van verschillende bedrijven, een onbekende onderhoudshistorie en een aircosysteem dat kuren vertoont. Om de koeling weer aan de gang te krijgen lijkt het aansluiten van een aircoservicestation de meest logische eerste stap. Toch adviseren aircospecialisten om op je hoede te zijn. Als de problemen worden veroorzaakt door interne vervuiling van het aircosysteem, kan ook het aircostation worden vervuild. “We zien de afgelopen jaren steeds vaker aircoservicemachines met vastgeplakte kleppen en dichtgekoekte filters”, vertelt Johan van Egmond, directeur van Airco Techniek Groningen. “We verrichten onderhoud aan 35 tot 40 machines per week en er zit er iedere week wel één tussen die zo vervuild is dat hij in storing gaat.” Één van de symptomen van een vervuilde aircomachine met vastgeplakte kleppen is dat er koudemiddel in het oliepotje wordt geblazen.
Lekstop
De oorzaak voor deze vervuiling ligt volgens Van Egmond vooral in het gebruik van lekstopmiddelen en het mengen van airco-oliën die niet goed samengaan. “Door de verkeerde oliën ontstaat een soort van lijm die de kleppenblokken in de machine laat vastlopen.” Naast het mengen van oliën die niet samengaan, zijn vloeistoffen om lekken te dichten een minstens even groot probleem. “Voor de auto kan zo’n middel niet veel kwaad, maar de machine kan er wel van in storing gaan. Gelukkig is hij niet meteen kapot, zoals vroeger toen er nog polymeren werden gebruikt in dit soort middelen. Goed schoonmaken is meestal voldoende.” Uitzondering vormen machines met een zogenaamde identifier, die het nieuwe koudemiddel R1234yf en het oude R134a van elkaar kan onderscheiden. De elektronica van een identifier is niet bestand tegen ernstige vervuiling.
Ingezonden mededeling:
{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Aircoservice}
Extra filter
Om vervuiling buiten de machine te houden, is het mogelijk om een extern extra filter te plaatsen tussen de slang en de machine. Het nadeel van deze methode is dat een volautomatische machine daardoor niet meer automatisch werkt. Het filter laat alleen het zuivere koudemiddel door en zal ook olie en eventuele fluor buiten de machine houden. De machine kan daardoor niet wegen wat er aan olie en fluor uit de auto kwam en zal dus ook niet automatisch bepalen wat er weer terug in moet. “Ik zou bij een automaat alleen een extra filter gebruiken wanneer je het echt niet vertrouwt”, adviseert Van Egmond. “Een andere methode is om alleen de blauwe slang aan te sluiten. Op die manier blijft de vervuiling in het aircosysteem.” Verder kan het vooraf meten van de drukken in het systeem een goede indicatie geven. Bij een extreem hoge of lage druk weet je genoeg. Arie van den Elsen van airco-onderdelengroothandel Aircontrol en revisiebedrijf AC Compress adviseert om bij twijfel de samenstelling van de vloeistoffen in het aircosysteem te controleren met een diagnosetool die zich het beste laat vergelijken met een peilglas. In het peilglas wordt eventuele vervuiling zichtbaar en kan de monteur vaststellen of de airco gespoeld moet worden.
Spoelen doe je zo
Een aircosysteem spoelen is volgens Van den Elsen geen kwestie van aansluiten en de machine zijn werk laten doen, zoals bij een automaatbak. Het beste is om alle componenten die gespoeld kunnen worden los te spoelen, evenals de leidingen. Hierbij geldt de stelregel: eerst tegen de stroomrichting in en daarna met de stroomrichting mee. Als volgorde houdt hij aan om eerst de compressorleiding en de drogerleiding te spoelen, daarna het expansieventiel te vervangen door een hulpstuk en vervolgens de drogerleiding, de verdamper en de compressorleiding te spoelen. De compressor zelf, de droger en het expansieventiel mogen niet worden gespoeld. Een condensor is vrijwel niet te spoelen. Alleen in oudere auto’s toegepaste Modine-codensors met een doorlopende pijp kunnen gespoeld worden. De nu gangbare PF (Parallel Flow) condensor, zowel met als zonder geïntegreerde droger zijn niet geschikt om te spoelen. Deze condensors moeten bij ernstige vervuiling, bijvoorbeeld na een vastgelopen compressor, altijd worden vervangen.
Symptoombestrijding
Om een aircosysteem echt schoon te maken, adviseren aircospecialisten om in ieder geval de condensor, het expansieventiel en de droger te vervangen en de rest van het systeem door te spoelen. Ook voor het repareren van een lekkage adviseren de experts om het lekkende onderdeel, in de meeste gevallen de condensor, te vervangen in plaats van een lekstopmiddel in het systeem te pompen. “Lekstopmiddelen zie ik als symptoombestrijding. Een flesje lekstop kost circa 50 euro, een nieuwe condensor kost afhankelijk van het model rond de honderd euro; dan zou ik een klant toch adviseren om de condensor te laten vervangen. Zo lever je goed werk en blijft je machine bij een volgende servicebeurt ook heel”, adviseert Van Egmond.
Wees op je hoede bij het aansluiten van een aircomachine.
Over het spoelen van een aircosysteem bestaan veel verschillende opvattingen. Zo adviseren veel equipmentleveranciers om een aircosysteem door te spoelen met koudemiddel en door een aircoservicestation. Van den Elsen is hier geen voorstander van. “Wij gebruiken daar een aparte machine met speciale spoelvloeistof voor. Hiermee voorkom je ook problemen en vervuiling van je aircostation. Door de pulserende werking van de machine wordt het systeem echt schoon. Je kunt in sommige gevallen wel spoelen met koudemiddel, maar alleen als de olie in het systeem rood is, dit duidt op vocht in het systeem. Wanneer de olie zwart, grijs of metallickleurig is, is de vervuiling te ernstig om te spoelen met koudemiddel. Van den Elsen adviseert daarom voor het spoelen eerst een oliemonster te nemen en dit te controleren op kleur en verontreiniging.
Top 5 aircoproblemen
- Lekke condensor;
- Kapotte compressor;
- Te veel of te weinig olie;
- Te veel of te weinig koudemiddel;
- Verkeerde olie.