Montage voor de werkvloer

Fabrikanten zien in Youtube ideale trainingskanaal

Redactie Redactie

Dat veel fabrikanten instructievideo’s online zetten is een logische voortzetting van de producttrainingen die via de grossiers worden gegeven. Sommige fabrikanten hebben een Youtube-kanaal in het leven geroepen, anderen zetten films op informatieportals voor hun eindgebruikers, of in een afgesloten gebied voor klanten. Op het Youtube-kanaal van onderdelenfabrikant Meyle presenteert het vrolijke monteursduo Thorsten en Jan met regelmaat video’s waarin in een paar minuten wordt uitgelegd hoe je de Meyle-producten het beste op een auto monteert. De heren scoren redelijk wat views, gezien het specialistische karakter van hun programma, maar een beetje pubervlogger die vertelt over zijn laatste aankoop bij de kledingwinkel overtreft de Meyle-video’s met speels gemak. Dat geldt ook voor Febi Bilstein; de best bekeken video’s in het huidige aanbod van deze fabrikant blijken niet de verschillende instructiefilmpjes, maar de ‘the making of’-clips van hun jaarlijkse kalender, waarin geen enkel auto-onderdeel in beeld komt, maar wel een breed scala aan fraaie dames op exotische locaties. 

Volgens Meyle-woordvoerder Annika Fuchs heeft Meyle TV inmiddels zo’n 698 abonnees en heeft het kanaal al meer dan een half miljoen views vergaard. “Instructievideo’s zijn een betere manier om technische details onder de aandacht te brengen dan teksten en diagrammen”, vertelt Fuchs. Het aanbieden van de technische video’s is volgens haar vooral een kwestie van service. “We luisteren naar onze klanten en gebruiken die informatie om nieuwe video’s te maken. Het is ook een perfect middel om op een efficiente en duidelijke manier hele specialistische producten uit te leggen. Maar natuurlijk zit er een marketingkant aan; het is altijd prettig dat dankzij ons videokanaal onze merknaam ook eerder wordt gevonden op internet.” 

Aanjagen

Voor Ludo Janssens, managing director van Febi Benelux, is de publicatie van instructiefilmpjes ook een belangrijke manier om het merk van onderaf te promoten. “We leveren al langere tijd technische tips en informatie op papier; de video’s zijn simpelweg een manier om die informatie verder te professionaliseren. Maar video heeft ook het voordeel dat het je merk dichter bij de eindgebruiker brengt: de automobilist. Die willen we op deze manier ook in ons merk interesseren.” Met andere woorden: zelfs als de garagist ze niet gebruikt, zijn de instructievideo’s de moeite van het publiceren waard. “We kunnen de universele garage ermee ondersteunen, door duidelijk te maken dat onze producten en de kwaliteiten van de universele garages niet onderdoen voor die van de dealer, terwijl de prijzen lager liggen.”

Sporadisch gebruik

Een telefonische rondvraag bij een dozijn universele autobedrijven leert dat het gebruik van instructievideo’s allesbehalve ingeburgerd is bij het garagebedrijf. Sommige garagebedrijven weten bijvoorbeeld niet dat veel onderdelenleveranciers online instructievideo’s aanbieden. Martin Kievit, van Vakgarage Kievit in Ermelo bijvoorbeeld. Soms grijpt hij wel naar de laptop om een instructievideo te bekijken, maar dan zoekt hij die op via Google. “Dat gebeurt heel af en toe, als er airbags gedemonteerd moeten worden bijvoorbeeld. Of als er problemen ontstaan bij een klus. Als we er zelf niet uitkomen, zoeken we een instructiefilmpje op, maar ik kijk nooit wie de aanbieder is.”

‘Het bekijken van instructievideo’s zit niet in ons systeem.’

Generatiekwestie

“We pakken er een filmpje bij als we ergens over twijfelen”, zegt Robert Ottink van AD Autobedrijf Ottink in Ede. “We hebben natuurlijk vaak trainingen bij onze grossier en die wijst ons wel op het bestaan van de video’s van fabrikanten als SKF en Gates, maar eigenlijk bekijken we die video’s zelden. We zitten al krap genoeg in onze tijd.” Maar, denkt hij, het gebruik van online video’s heeft ook iets met generaties te maken. “Ik zie de jongere jongens er nog wel eens een laptopje bij pakken voor bepaalde zaken.” Maurits van der Windt van Vakgarage ATA in Honselersdijk: “We weten dat die video’s er zijn, maar we gebruiken ze mondjesmaat. Eigenlijk alleen maar als we eens ergens tegenaan lopen”. En sommige bedrijven pakken niet de laptop, maar de telefoon. Heino Evers van AD Autobedrijf Nieuwegein: “Wij kijken nooit naar instructievideo’s. We beginnen gewoon aan elke klus en als we een probleem hebben, gaan we op zoek naar oplossingen. Dan bellen we onze collega’s. En de dealers in de omgeving doen gelukkig nooit moeilijk over het geven van informatie.” Niet dat Evers zich niet kan voorstellen dat video’s handige hulpmiddelen kunnen zijn, integendeel. Maar: “Het zit gewoon niet in ons systeem.” 

 Wie is wie op Youtube?

De meeste onderdelenfabrikanten hebben een eigen Youtube-kanaal, waarop naast informatie- en instructievideo’s ook veel bedrijfsinformatie en (zeker bij Brembo) ‘coole’ filmpjes over het merk te vinden zijn. Wie op Youtube een verkennende blik op het
aanbod wil werpen, kan terecht op de volgende plekken.
AFBEELDING OVERZICHT!!!!

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.