Diagnose: Focus schept een luchtje

Redactie Redactie

Een garagebedrijf komt naar ons toe met een Ford Focus uit 2003 waarvan de 2,0 liter EDDF-motor stationair onregelmatig loopt. Soms brandt het motorstoringslampje en verschijnt foutcode P1131 met beschrijving ‘zuurstofsensor geen fluctuatie, systeem te arm’. Het autobedrijf heeft zelf al het inlaattraject gecontroleerd op lekkages en de voorste lambdasonde vervangen. Omdat dit de storing niet heeft verholpen, worden wij ingeschakeld. Een bevraging van het foutgeheugen van de motorregeleenheid laat alleen de melding ‘P1000 OBD monitoring test niet afgerond’ zien. Als we de motor een tijdje laten draaien, gaat het motormanagementlampje branden en krijgen we foutcode P1131. Daarbij valt op dat de motor inderdaad erg onregelmatig draait, alsof er sprake is van verbrandingsproblemen op meerdere cilinders.

In de brandstofdruk, luchtmassameter, bougiekabels en enkele meetwaarden zijn geen extreme afwijkingen te zien, anders dan dat de langdurige mengselaanpassing te veel uit de pas loopt. Om een beter beeld te krijgen van het verbrandingsproces meten we de uitlaatgassen tijdens het onregelmatige lopen van de motor. Daaruit komt het volgende beeld naar voren: 
CO-gehalte: 0 vol%
CO2-gehalte: 10.80 vol%
HC-gehalte: 10 ppm
O2-gehalte: 6.59 vol%
Een dergelijk uitlaatgasbeeld kan worden veroorzaakt door een verbrandingsprobleem in één of meerdere cilinders, of door een lek in het inlaattraject. Omdat er geen melding over verbrandingsproblemen in het foutgeheugen staat en het uitlaatgasbeeld bij hogere toerentallen naar een normaal uitlaatgasbeeld verschuift (O2-gehalte richting de 0 vol% en het CO2-gehalte net iets boven de 15 vol%), controleren we nogmaals het inlaatgedeelte.

Om met de rookgasmachine een lichte overdruk op het systeem te zetten moeten we eerst het beluchtingsgat van de stationaire regelklep dichten. Als dat gelukt is, wordt een lekkage achter het gasklephuis zichtbaar, door een scheurtje in de carterontluchtingsslang. Wanneer we dit lek provisorisch dichten, vertoont de motor geen storing meer. De auto kan terug naar het garagebedrijf voor een gerichte reparatie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose: Focus schept een luchtje | Automotive Online

Diagnose: Focus schept een luchtje

Redactie Redactie

Een garagebedrijf komt naar ons toe met een Ford Focus uit 2003 waarvan de 2,0 liter EDDF-motor stationair onregelmatig loopt. Soms brandt het motorstoringslampje en verschijnt foutcode P1131 met beschrijving ‘zuurstofsensor geen fluctuatie, systeem te arm’. Het autobedrijf heeft zelf al het inlaattraject gecontroleerd op lekkages en de voorste lambdasonde vervangen. Omdat dit de storing niet heeft verholpen, worden wij ingeschakeld. Een bevraging van het foutgeheugen van de motorregeleenheid laat alleen de melding ‘P1000 OBD monitoring test niet afgerond’ zien. Als we de motor een tijdje laten draaien, gaat het motormanagementlampje branden en krijgen we foutcode P1131. Daarbij valt op dat de motor inderdaad erg onregelmatig draait, alsof er sprake is van verbrandingsproblemen op meerdere cilinders.

In de brandstofdruk, luchtmassameter, bougiekabels en enkele meetwaarden zijn geen extreme afwijkingen te zien, anders dan dat de langdurige mengselaanpassing te veel uit de pas loopt. Om een beter beeld te krijgen van het verbrandingsproces meten we de uitlaatgassen tijdens het onregelmatige lopen van de motor. Daaruit komt het volgende beeld naar voren: 
CO-gehalte: 0 vol%
CO2-gehalte: 10.80 vol%
HC-gehalte: 10 ppm
O2-gehalte: 6.59 vol%
Een dergelijk uitlaatgasbeeld kan worden veroorzaakt door een verbrandingsprobleem in één of meerdere cilinders, of door een lek in het inlaattraject. Omdat er geen melding over verbrandingsproblemen in het foutgeheugen staat en het uitlaatgasbeeld bij hogere toerentallen naar een normaal uitlaatgasbeeld verschuift (O2-gehalte richting de 0 vol% en het CO2-gehalte net iets boven de 15 vol%), controleren we nogmaals het inlaatgedeelte.

Om met de rookgasmachine een lichte overdruk op het systeem te zetten moeten we eerst het beluchtingsgat van de stationaire regelklep dichten. Als dat gelukt is, wordt een lekkage achter het gasklephuis zichtbaar, door een scheurtje in de carterontluchtingsslang. Wanneer we dit lek provisorisch dichten, vertoont de motor geen storing meer. De auto kan terug naar het garagebedrijf voor een gerichte reparatie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.