Je moet alles in eigen huis kunnen doen

In de werkplaats bij Autoservice De Kemp IJsselstein

Redactie Redactie
• Laatste update:

Je hebt pech dat je niet een week later langskwam”, opent Tom de Kemp de rondleiding door zijn compacte, maar zeer complete werkplaats in het Utrechtse IJsselstein. “Ik heb een nieuwe Bosch KTS 970 besteld, maar die wordt pas volgende week geleverd.” Tot die tijd moeten hij en zijn vijf monteurs zich redden met de oude KTS 540. Maar die is wel een aangevuld met een FSA 500 motortester en alle hulpstukken die je daarbij nodig hebt. “Met deze tester kan ik met 95 procent van alle auto’s die ik hier binnenkrijg uit de voeten. Hij heeft weleens moeite met wat Japanse merken en Jaguar Land Rover is ook niet zijn sterkste kant. Maar mocht het echt niet lukken, dan heb ik hier verderop een collega met een Hella Gutmann, ook een mooi apparaat waar je veel mee kan. We helpen elkaar over en weer.”

Bezuinigen op apparatuur is het slechtste wat je kunt doen, vindt de 44-jarige ondernemer. “Je moet alles in eigen huis kunnen doen, ook uitlijnen. Ik heb nu een jaar een 2D-uitlijner, een 3D paste niet. Die had ik binnen een half jaar terugverdiend. Een stuurkogel of draagarm vervangen en dan maar op de gok afstellen, dat kan eigenlijk niet meer. En ik vind het zonde van de tijd om daarvoor naar een ander te moeten rijden. Dan hou je er zelf niets aan over.”

P16 Tom de Kemp 4

Tom de Kemp

Bouwjaar: 1973
Opleiding:  Eerste Monteur, Eerste Auto-elektronicus en Werkplaatsmanager aan de Streekschool/ROC
Loopbaan: 1989 monteur bij Daihatsu-dealer en universeel Autobedrijf Stekelburg Nieuwegein, monteur Fiat-dealer, opnieuw monteur bij Stekelenburg. 2003 monteur bij universeel autobedrijf ATM in Montfoort,  2006 Autoservice De Kemp
Thuis: Getrouwd, zoon en dochter

Spoelen

Met hetzelfde idee besloot De Kemp een machine in huis te halen voor het spoelen van automatische versnellingsbakken. “Bij twee op de drie beurten spoelen wij de bak. Zowel preventief als om problemen op te lossen. Je merkt gewoon dat een bak die af en toe wat hapert, weer veel lekkerder schakelt na een spoelbeurt. En als je ziet wat voor een troep er soms uitkomt!” Voor moderne motoren geldt: Wat er vroeger via de uitlaat uitkwam, moet je er tegenwoordig uitspoelen, bij iedere beurt. “We zien hier regelmatig auto’s waarvan het inlaatkanaal nog maar de helft van zijn oorspronkelijke diameter heeft. Zo erg zit de boel dichtgekoekt. Klanten herkennen hun auto niet terug als zo’n motor weer schoon is.” De spoelmachine is van Kroon-Oil en volledig handmatig te bedienen. Een bewuste keuze, vertelt De Kemp. “Automatisch is leuk, dan hoef je de boel alleen aan te sluiten en kun je verder met iets anders. Maar mijn ervaring bij een automatische versnellingsbak is dat je beter zelf stap voor stap in iedere stand van de pook kunt spoelen, om zo alle troep tussen klepjes en kanalen van de bak uit te krijgen.” Naast de spoelmachine staat een aircoservicestation van Ecotechnics, een van De Kemps eerste aankopen toen hij voor zichzelf begon. “Er wordt geen auto meer verkocht zonder airco, dus zo’n apparaat moet je hebben. Hoe wil je anders een verdamper vervangen?” Het aircostation en de spoelmachine behoren tot de weinige apparaten die niet bij Bosch vandaan komen. “Ik ben wel aangesloten bij Autocrew, maar dat betekent niet dat ik verplicht ben apparatuur van Bosch te kopen. Het merk bevalt me gewoon goed.” Een autobedrijf kan natuurlijk niet zonder startboosters en een acculader. De laatste heeft bij De Kemp weer de vertrouwde groene Bosch-kleur. “Deze lader is speciaal bedoeld om de spanning constant te houden bij diagnose- of programmeerwerkzaamheden. We hebben pasgeleden onze eerste stappen gezet met Pass-thru. Voor onze eigen leenauto, een Ford Fiesta, hebben we eens gekeken of er updates waren die we konden downloaden via Etis. Dat ging prima. Ik denk dat deze manier van onderhoud voor ons steeds belangrijker wordt. De hoogste tijd dus om ons daarin te verdiepen.”

Oldtimer

Autoservice De Kemp heeft zes bruggen: twee vierkolommers, drie tweekolommers en een schaarhefbrug. Ze komen allemaal bij Autec-VLT vandaan op een oude, nog in keurige staat verkerende Koni na. “Die is meeverhuisd uit ons oude pand. We geven hem ieder jaar in de vakantietijd een schilderbeurt. Deze brug wordt gebruikt voor apk-keuringen en uitlijnen.” Daarvoor gebruikt De Kemp de eerder genoemde 2D-uitlijner. Deze Bosch FWA 4435 is in combinatie met losse draaiplaten ook te gebruiken op de andere vierkolommer, een 5-tons exemplaar van Autec-VLT. “Die hebben we het laatst aangeschaft, zo kunnen we ook aan verlengde en verhoogde bussen en campers werken.”

P16 werkplaats2Behalve de computers aan de balie hangt er ook een monitor met toetsenbord in de werkplaats. De Kemp maakt sinds een paar maanden gebruik van Carsys. De werkplaats kan hierin onder meer de planning en technische informatiebronnen als Autotools bekijken, maar ook onderdelen bestellen via koppelingen met Mijngrossier, Aldoc en Tecdoc. In het onderdelenmagazijn, dat die naam eigenlijk niet mag dragen, liggen hooguit wat lampjes en olie. De vaste leveranciers Primaparts en De Leeuw komen als het moet zes keer per dag. Voorraad is dus overbodig; zelfs wisserbladen heeft De Kemp amper meer liggen. “Ze worden steeds vaker als set geleverd met twee verschillende lengtes. Veel te voertuigspecifiek dus om op de plank te leggen.” De Kemp maakt ook wel eens gebruik van Partslink24 voor specifieke onderdelen, zoals een ruitenwisserschakelaar. “Het verschilt per automerk, maar Primaparts kan zo’n schakelaar voor een Opel Corsa gewoon leveren. En dan heb je hem dezelfde dag nog in huis. Via Partslink24 is het er de volgende dag. Maar het is wel prettig om het erbij te hebben. Het kost maar 5 euro per maand.”

Extra werk

De Kemp wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere autobedrijven, zoals dealers. Is de keuze voor een garageformule als Autocrew dan niet ietwat onlogisch? “Nee hoor. Ik heb veel vrijheid om te ondernemen zoals ik wil. We krijgen goede ondersteuning bij het trainen van de monteurs. Zo blijven we op de hoogte van de laatste technieken en daarnaast is de marketingondersteuning ook welkom. Zo heb ik laatst in samenwerking met Autocrew een apk-mailing gedaan in de regio. Dat levert direct extra werk op. Maar ik doe dit soort acties ook zelf.”

Over Autoservice De Kemp

Na jarenlang bij andere autobedrijven te hebben gewerkt als monteur, besloot Tom de Kemp in 2006 voor zichzelf te beginnen in een klein pandje in IJsselstein. Een jaar later sloot hij zich aan bij de Bovag en in 2010 was hij het tweede autobedrijf in Nederland dat zich aansloot bij Autocrew. Toen nog een nieuwe formule van Bosch in Nederland. Inmiddels telt het franchiseconcept al weer ruim 190 deelnemers. In 2012 werd de huisvesting echt te klein en betrok De Kemp een nieuw pand in IJsselstein. Inmiddels zijn ook hier de grenzen van de groei weer bereikt en zoekt hij meer ruimte voor zijn team, dat naast Tom en zijn vrouw bestaat uit een vaste receptionist, een parttime administratief medewerkster en vijf monteurs. Zelf trekt Tom de Kemp nog regelmatig de overall aan om bij te springen in de werkplaats. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats bij Autoservice De Kemp IJsselstein | Automotive Online
Je moet alles in eigen huis kunnen doen

In de werkplaats bij Autoservice De Kemp IJsselstein

Redactie Redactie
• Laatste update:

Je hebt pech dat je niet een week later langskwam”, opent Tom de Kemp de rondleiding door zijn compacte, maar zeer complete werkplaats in het Utrechtse IJsselstein. “Ik heb een nieuwe Bosch KTS 970 besteld, maar die wordt pas volgende week geleverd.” Tot die tijd moeten hij en zijn vijf monteurs zich redden met de oude KTS 540. Maar die is wel een aangevuld met een FSA 500 motortester en alle hulpstukken die je daarbij nodig hebt. “Met deze tester kan ik met 95 procent van alle auto’s die ik hier binnenkrijg uit de voeten. Hij heeft weleens moeite met wat Japanse merken en Jaguar Land Rover is ook niet zijn sterkste kant. Maar mocht het echt niet lukken, dan heb ik hier verderop een collega met een Hella Gutmann, ook een mooi apparaat waar je veel mee kan. We helpen elkaar over en weer.”

Bezuinigen op apparatuur is het slechtste wat je kunt doen, vindt de 44-jarige ondernemer. “Je moet alles in eigen huis kunnen doen, ook uitlijnen. Ik heb nu een jaar een 2D-uitlijner, een 3D paste niet. Die had ik binnen een half jaar terugverdiend. Een stuurkogel of draagarm vervangen en dan maar op de gok afstellen, dat kan eigenlijk niet meer. En ik vind het zonde van de tijd om daarvoor naar een ander te moeten rijden. Dan hou je er zelf niets aan over.”

P16 Tom de Kemp 4

Tom de Kemp

Bouwjaar: 1973
Opleiding:  Eerste Monteur, Eerste Auto-elektronicus en Werkplaatsmanager aan de Streekschool/ROC
Loopbaan: 1989 monteur bij Daihatsu-dealer en universeel Autobedrijf Stekelburg Nieuwegein, monteur Fiat-dealer, opnieuw monteur bij Stekelenburg. 2003 monteur bij universeel autobedrijf ATM in Montfoort,  2006 Autoservice De Kemp
Thuis: Getrouwd, zoon en dochter

Spoelen

Met hetzelfde idee besloot De Kemp een machine in huis te halen voor het spoelen van automatische versnellingsbakken. “Bij twee op de drie beurten spoelen wij de bak. Zowel preventief als om problemen op te lossen. Je merkt gewoon dat een bak die af en toe wat hapert, weer veel lekkerder schakelt na een spoelbeurt. En als je ziet wat voor een troep er soms uitkomt!” Voor moderne motoren geldt: Wat er vroeger via de uitlaat uitkwam, moet je er tegenwoordig uitspoelen, bij iedere beurt. “We zien hier regelmatig auto’s waarvan het inlaatkanaal nog maar de helft van zijn oorspronkelijke diameter heeft. Zo erg zit de boel dichtgekoekt. Klanten herkennen hun auto niet terug als zo’n motor weer schoon is.” De spoelmachine is van Kroon-Oil en volledig handmatig te bedienen. Een bewuste keuze, vertelt De Kemp. “Automatisch is leuk, dan hoef je de boel alleen aan te sluiten en kun je verder met iets anders. Maar mijn ervaring bij een automatische versnellingsbak is dat je beter zelf stap voor stap in iedere stand van de pook kunt spoelen, om zo alle troep tussen klepjes en kanalen van de bak uit te krijgen.” Naast de spoelmachine staat een aircoservicestation van Ecotechnics, een van De Kemps eerste aankopen toen hij voor zichzelf begon. “Er wordt geen auto meer verkocht zonder airco, dus zo’n apparaat moet je hebben. Hoe wil je anders een verdamper vervangen?” Het aircostation en de spoelmachine behoren tot de weinige apparaten die niet bij Bosch vandaan komen. “Ik ben wel aangesloten bij Autocrew, maar dat betekent niet dat ik verplicht ben apparatuur van Bosch te kopen. Het merk bevalt me gewoon goed.” Een autobedrijf kan natuurlijk niet zonder startboosters en een acculader. De laatste heeft bij De Kemp weer de vertrouwde groene Bosch-kleur. “Deze lader is speciaal bedoeld om de spanning constant te houden bij diagnose- of programmeerwerkzaamheden. We hebben pasgeleden onze eerste stappen gezet met Pass-thru. Voor onze eigen leenauto, een Ford Fiesta, hebben we eens gekeken of er updates waren die we konden downloaden via Etis. Dat ging prima. Ik denk dat deze manier van onderhoud voor ons steeds belangrijker wordt. De hoogste tijd dus om ons daarin te verdiepen.”

Oldtimer

Autoservice De Kemp heeft zes bruggen: twee vierkolommers, drie tweekolommers en een schaarhefbrug. Ze komen allemaal bij Autec-VLT vandaan op een oude, nog in keurige staat verkerende Koni na. “Die is meeverhuisd uit ons oude pand. We geven hem ieder jaar in de vakantietijd een schilderbeurt. Deze brug wordt gebruikt voor apk-keuringen en uitlijnen.” Daarvoor gebruikt De Kemp de eerder genoemde 2D-uitlijner. Deze Bosch FWA 4435 is in combinatie met losse draaiplaten ook te gebruiken op de andere vierkolommer, een 5-tons exemplaar van Autec-VLT. “Die hebben we het laatst aangeschaft, zo kunnen we ook aan verlengde en verhoogde bussen en campers werken.”

P16 werkplaats2Behalve de computers aan de balie hangt er ook een monitor met toetsenbord in de werkplaats. De Kemp maakt sinds een paar maanden gebruik van Carsys. De werkplaats kan hierin onder meer de planning en technische informatiebronnen als Autotools bekijken, maar ook onderdelen bestellen via koppelingen met Mijngrossier, Aldoc en Tecdoc. In het onderdelenmagazijn, dat die naam eigenlijk niet mag dragen, liggen hooguit wat lampjes en olie. De vaste leveranciers Primaparts en De Leeuw komen als het moet zes keer per dag. Voorraad is dus overbodig; zelfs wisserbladen heeft De Kemp amper meer liggen. “Ze worden steeds vaker als set geleverd met twee verschillende lengtes. Veel te voertuigspecifiek dus om op de plank te leggen.” De Kemp maakt ook wel eens gebruik van Partslink24 voor specifieke onderdelen, zoals een ruitenwisserschakelaar. “Het verschilt per automerk, maar Primaparts kan zo’n schakelaar voor een Opel Corsa gewoon leveren. En dan heb je hem dezelfde dag nog in huis. Via Partslink24 is het er de volgende dag. Maar het is wel prettig om het erbij te hebben. Het kost maar 5 euro per maand.”

Extra werk

De Kemp wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere autobedrijven, zoals dealers. Is de keuze voor een garageformule als Autocrew dan niet ietwat onlogisch? “Nee hoor. Ik heb veel vrijheid om te ondernemen zoals ik wil. We krijgen goede ondersteuning bij het trainen van de monteurs. Zo blijven we op de hoogte van de laatste technieken en daarnaast is de marketingondersteuning ook welkom. Zo heb ik laatst in samenwerking met Autocrew een apk-mailing gedaan in de regio. Dat levert direct extra werk op. Maar ik doe dit soort acties ook zelf.”

Over Autoservice De Kemp

Na jarenlang bij andere autobedrijven te hebben gewerkt als monteur, besloot Tom de Kemp in 2006 voor zichzelf te beginnen in een klein pandje in IJsselstein. Een jaar later sloot hij zich aan bij de Bovag en in 2010 was hij het tweede autobedrijf in Nederland dat zich aansloot bij Autocrew. Toen nog een nieuwe formule van Bosch in Nederland. Inmiddels telt het franchiseconcept al weer ruim 190 deelnemers. In 2012 werd de huisvesting echt te klein en betrok De Kemp een nieuw pand in IJsselstein. Inmiddels zijn ook hier de grenzen van de groei weer bereikt en zoekt hij meer ruimte voor zijn team, dat naast Tom en zijn vrouw bestaat uit een vaste receptionist, een parttime administratief medewerkster en vijf monteurs. Zelf trekt Tom de Kemp nog regelmatig de overall aan om bij te springen in de werkplaats. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.