Falende klep na harttransplantatie

Diagnosepraktijk | afkeurens­waardige Golf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) heeft tot taak om een dieselmotor aan een lagere uitstoot van stikstofoxide (NOx) te helpen; werkt de klep niet naar behoren, kan een heel scala aan problemen ontstaan, waarvan de verhoogde NOx-uitstoot een reden is voor apk-afkeur. Maar er komt meer ellende van: de auto heeft minder trekkracht, stoot zwarte rook uit, het roetfilter en het inlaatspruitstuk kunnen dichtslaan, het brandstofverbruik neemt toe en de motor stottert en levert zijn vermogen niet meer soepel. Alle reden dus om de diagnosespecialist erbij te halen. De Golf heeft een jaar geleden een ruilmotor gekregen; de EGR-storing stak een half jaar daarna de kop op. De EGR-klep werd daarop vervangen, maar dat bood geen soelaas. Want nog altijd prijken na het bevragen van de regeleenheden prominent de volgende meldingen op het scherm: ‘P0403 Uitlaatgas recyclingventiel foutieve functie’ en ‘P1503 Dynamo aansluitklem DF signaal niet logisch’ van de motorregeleenheid. De airco-eenheid geeft de melding ‘0382 Aansturing aircocompressor onderbreking/plussluiting’. En de centrale elektronica laat weten: ‘045D Klem DF-signaal niet logisch’.

De EGR-, dynamo- en aircostoring komen na het wissen meteen weer terug als de motor stationair draait. We beginnen met het meten van de aansturing van de EGR-klep. Als we een actuatortest uitvoeren en tegelijkertijd met de scope een opname maken van de aansturing van de elektromotor, valt op dat bij een aansturing van de EGR-klep de spanning op beide draden naar massa schakelt. Dit is niet zoals het hoort; een van beide draden hoort spanning te houden. Om te achterhalen of dit fenomeen veroorzaakt wordt door een overgangsweerstand in de bedrading of een defect in de motorregeleenheid herhalen we de meting, waarbij we naast de meting op de EGR-klep ook een meting op de connector van de motorregeleenheid uitvoeren. Uit afbeelding 1 is af te leiden dat er sprake is van een overgangsweerstand in de bedrading tussen pen B49 van de motorregeleenheid en pen 2 van de EGR-connector. Bij aansturing (massaschakeling) blijft de spanning op de ECU-connector (blauwe lijn) immers gehandhaafd, terwijl diezelfde spanning op de connector van de EGR-klep wegvalt met de massaschakeling, of visueel ‘meebeweegt’ met de massaschakeling.

Toevalstreffer

In de zoektocht naar de overgangsweerstand stuiten we onverwacht ook meteen op de oorzaak van de dynamo- en aircostoring. Een 4-polige connector waar twee draden van de dynamo en twee draden van de aircodrukregelklep in uitkomen, is niet aangesloten en bungelt, waarschijnlijk al sinds de motorombouw, los in de motorruimte. Na het herstellen van de overgangsweerstand in de EGR-bedrading halverwege de kabelboom en het juist aansluiten van de 4-polige stekker zijn de storingen verholpen en functioneert de Golf weer naar behoren.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | afkeurens­waardige Golf | Automotive Online
Falende klep na harttransplantatie

Diagnosepraktijk | afkeurens­waardige Golf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) heeft tot taak om een dieselmotor aan een lagere uitstoot van stikstofoxide (NOx) te helpen; werkt de klep niet naar behoren, kan een heel scala aan problemen ontstaan, waarvan de verhoogde NOx-uitstoot een reden is voor apk-afkeur. Maar er komt meer ellende van: de auto heeft minder trekkracht, stoot zwarte rook uit, het roetfilter en het inlaatspruitstuk kunnen dichtslaan, het brandstofverbruik neemt toe en de motor stottert en levert zijn vermogen niet meer soepel. Alle reden dus om de diagnosespecialist erbij te halen. De Golf heeft een jaar geleden een ruilmotor gekregen; de EGR-storing stak een half jaar daarna de kop op. De EGR-klep werd daarop vervangen, maar dat bood geen soelaas. Want nog altijd prijken na het bevragen van de regeleenheden prominent de volgende meldingen op het scherm: ‘P0403 Uitlaatgas recyclingventiel foutieve functie’ en ‘P1503 Dynamo aansluitklem DF signaal niet logisch’ van de motorregeleenheid. De airco-eenheid geeft de melding ‘0382 Aansturing aircocompressor onderbreking/plussluiting’. En de centrale elektronica laat weten: ‘045D Klem DF-signaal niet logisch’.

De EGR-, dynamo- en aircostoring komen na het wissen meteen weer terug als de motor stationair draait. We beginnen met het meten van de aansturing van de EGR-klep. Als we een actuatortest uitvoeren en tegelijkertijd met de scope een opname maken van de aansturing van de elektromotor, valt op dat bij een aansturing van de EGR-klep de spanning op beide draden naar massa schakelt. Dit is niet zoals het hoort; een van beide draden hoort spanning te houden. Om te achterhalen of dit fenomeen veroorzaakt wordt door een overgangsweerstand in de bedrading of een defect in de motorregeleenheid herhalen we de meting, waarbij we naast de meting op de EGR-klep ook een meting op de connector van de motorregeleenheid uitvoeren. Uit afbeelding 1 is af te leiden dat er sprake is van een overgangsweerstand in de bedrading tussen pen B49 van de motorregeleenheid en pen 2 van de EGR-connector. Bij aansturing (massaschakeling) blijft de spanning op de ECU-connector (blauwe lijn) immers gehandhaafd, terwijl diezelfde spanning op de connector van de EGR-klep wegvalt met de massaschakeling, of visueel ‘meebeweegt’ met de massaschakeling.

Toevalstreffer

In de zoektocht naar de overgangsweerstand stuiten we onverwacht ook meteen op de oorzaak van de dynamo- en aircostoring. Een 4-polige connector waar twee draden van de dynamo en twee draden van de aircodrukregelklep in uitkomen, is niet aangesloten en bungelt, waarschijnlijk al sinds de motorombouw, los in de motorruimte. Na het herstellen van de overgangsweerstand in de EGR-bedrading halverwege de kabelboom en het juist aansluiten van de 4-polige stekker zijn de storingen verholpen en functioneert de Golf weer naar behoren.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.