Editorial | Logica
Duitsland staat voor gründlichkeit, en dan kom je kennelijk makkelijk weg met sjoemelsoftware en met motoren die revisiebedrijven handenwrijvend en met eurotekens in de ogen in de werkplaats verwelkomen. Wat is dat toch, met imago?
Het gaat er niet zozeer om wat je zegt, maar hoe je het zegt – en niet om wat je doet maar hoe je iets doet. In deze editie zoeken we met enkele restwaardespecialisten naar wat de restwaarde van een auto bepaalt. Het merkimago is dus een belangrijke factor voor die afschrijving, maar er komen ook nieuwe criteria bij. Sinds de opkomst van telematica en connectiviteit is het bijvoorbeeld de vraag of de auto van alle updates is voorzien. De Tesla-bezitter die ’s ochtends wakker wordt en plots autopilot heeft, heeft een auto die overnacht meer waard is geworden.
Hoewel ook hier natuurlijk geldt dat het imago van moderniteit belangrijker is dan de daadwerkelijke ouderdom. Waarom wisselen sommige mensen anders zo graag hun vrijwel gloednieuwe tweedehands iPhone in voor een nieuwe, terwijl anderen weer liever een tweedehands iPhone hebben dan een nieuwe Samsung voor dezelfde prijs? Tegen die logica kan geen restwaardetabel op.