Op de brug: Maserati Ghibli

Redactie Redactie
• Laatste update:

Automotive Werkplaats meldt zich in het Brabantse Geffen, bij Autobedrijf Mark van Schijndel. De finalist in de Bovag Autobedrijf van het Jaar verkiezing 2016 stelt graag een brug beschikbaar voor nadere inspectie van een exotische Italiaan. Je hebt ze tenslotte niet elke dag op het erf staan.

Diagnosespecialist Frans van Erp opent de motorkap zodra eigenaar Mark van Schijndel de Ghibli – na een klein ommetje via de openbare weg – de brug op heeft gereden. Samen nemen ze het forse motorblok in ogenschouw dat beide flanken raakt. Het woord volgebouwd komt wel even voorbij, maar meer dan een constatering is het niet. Er valt prima te werken aan de drieliter V6. “Luchtfilter, oliefilter, eigenlijk alle filters zijn zonder moeite te vervangen. Hij heeft zelfs nog een echte oliepeilstok, dat zie je niet vaak meer bij moderne auto’s van dit kaliber. Alle vloeistofbijvulpunten zijn overigens in één oogopslag te vinden, net zoals de airco-onderhoudsnippels. Wanneer het gaat over normaal onderhoud, is dit een zeer monteurvriendelijke auto. Niet echt wat je verwacht bij een volbloed Italiaan. Hier is over nagedacht”, zo luidt de conclusie van Van Erp.

TECHNISCHE GEGEVENS Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel / nieuwprijs (euro): vanaf 88.045 euro / motortype: zescilinder V-vorm turbodieselmotor, common rail inspuiting, DOHC / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 2.987 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,9 l per 100 km / CO2-emissie: 158 gr per km / transmissie: automaat, 8-traps automaat / max. vermogen: 202 kW/275 pk @4.000 tpm. / max. koppel: 600 Nm @2.000 tpm – 2.600 tpm.

Weinig veranderd

Omdat de Ghibli is voorzien van xenon- en ledverlichting is het onwaarschijnlijk dat er iets vervangen moet worden op lichtgebied. Van Erp: “Maar zelfs al is dat zo, dan is het een kwestie van een paar schroeven losdraaien. Het hele front is snel los, zo lijkt het. En hoe modern een auto ook is, in de basis is er eigenlijk maar weinig veranderd: lucht, brandstof, compressie en gaan. Dat is mooi om te zien en er kan maar weinig aan kapot.” De veranderingen als gevolg van de komst van elektronica in dit digitale tijdperk zijn daarentegen veel groter. “We hebben veel meer te maken met storingen die je moet uitzoeken. Of camera’s en sensoren die opnieuw gekalibreerd moeten worden na schade, niet zozeer omdat ze kapot gaan. Wij zijn een Bosch Car Service autobedrijf en kunnen onder andere hierdoor vrijwel alles op dit gebied in eigen huis weer in orde maken”, aldus Van Erp.

Onder de auto zien we een bekend beeld: een bijna volledig dichtgeschroefde bodem. “Wat hier opvalt is dat het iets gemakkelijker is om op belangrijke punten de bekleding even iets te bewegen zodat je erachter kunt kijken. Bijvoorbeeld om de remleidingen te checken. Dan hoef je het alleen maar los te schroeven als er twijfel is over de toestand ervan. Voor werk aan de multiriem, olie verversen of het checken op lekkages van het motorblok ontkom je echter niet aan wat extra schroefwerk”, aldus de diagnosespecialist. 

Stempelbrug

maserati2

De overige delen die bij bijvoorbeeld een apk-keuring niet aan de aandacht mogen ontsnappen, zoals remmen, vering/demping, draagarmen en fusees, hebben de ruimte gekregen en zijn hierdoor eenvoudig te checken. “Er zitten zelfs uitsparingen in de bodem voor een stempelbrug. Echt doordacht. Kortom, een heel overzichtelijke auto waar goed aan valt te werken”, zo luidt de slotconclusie vanuit Geffen. 

Tijden veranderen

De Ghibli deelt veel van zijn genen met zijn grote broer, de Quattroporte. Zoals het een Italiaan betaamt, is er veel aandacht besteed aan onderstel en aandrijflijn, want een perfecte wegligging en sportief karakter zijn essentieel voor een premium auto als deze. Vandaar dat op motorengebied wordt samengewerkt met Ferrari – voor de benzinevarianten. De diesel komt uit de schappen van VM Motori. Gestreefd is naar de optimale 50/50 procent gewichtsverdeling, met dank aan de vele aluminium constructiedelen, waaronder bijvoorbeeld deuren en motorkap. De dwarsbalk achter het dashboard is zelfs van magnesium. 

Het dieselblok schrijft historie omdat het de eerste keer is dat Maserati zo’n zelfontbrander monteert. Maar dan wel een met imposante cijfers: 275 pk en een maximum koppel van 600 Nm, beschikbaar tussen 2.000 en 2.600 tpm. Ruim voldoende voor aansprekende prestaties, terwijl je niet al te vaak een tankstation hoeft op te zoeken. Zelfs een start/stop-systeem ontbreekt niet in dit raspaard. Andere tijden…

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.