Siem Klapwijk (S&H Tyres) | ‘Ik beloof nooit meer dan ik kan waarmaken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe kwam u in de bandenbranche terecht? 

“Ik wilde eigenlijk sportleraar worden, maar ik heb een zwakke rug. Ik kwam terecht bij een accountantskantoor waar ik drie jaar werkte als assistent accountant. Van den Ban was een van hun klanten en ik kwam er regelmatig over de vloer. Toen zij iemand zochten voor de loon­administratie werd ik aangenomen, maar ik kwam al snel op de salesafdeling terecht. In die tijd was het nog niet gebruikelijk om proactief te werken, maar ik belde iedereen gewoon op en verkocht direct banden. Eenmaal in de buitendienst – ik deed Friesland, Groningen en Drenthe – bezocht ik al mijn relaties persoonlijk. Met sommige van die oude klanten, of hun kinderen, doe ik nu nog steeds zaken.”

U heeft altijd veel in het buitenland gewerkt, hoe ging dat?

“Ik vroeg Arie van den Ban of ik naar Engeland mocht om te pionieren. Gewapend met pagina’s uit de Yellow Pages trok ik eropuit in een oud Golfje, zonder mobiele telefoon en zonder ­navigatiesysteem. Ik had de leukste tijd van mijn leven en ik verkocht meteen goed. Het pond stond voordelig ten opzichte van de gulden en het was gemakkelijk scoren. Daarna pakte ik ­landen als Frankrijk en Italië op. In 1984 ging ik al naar Taiwan om bandenfabrieken te bezoeken. Bij drie verschillende merken scoorde ik ex­clusiviteit voor Europa. Maar toen die drie directeuren elkaar spraken op de golfbaan en erachter kwamen dat ene ‘Simon’ ze alle drie had ingepakt, moest ik kiezen. Ik ging voor het merk Taifun, tegenwoordig Federal, met het beste matenpakket. Het ging gemakkelijk in die tijd.”

Ik weet nu wie mijn vrienden zijn.

Eind 2002 nam u ontslag bij van den Ban. Waarom? 

“Ik ben in dat bedrijf doorgegroeid van assistent boekhouder naar algemeen statutair directeur en ik dacht er tot mijn pensioen te blijven. Ik had een vertrouwensrelatie met Arie van den Ban, maar die kwam ernstig onder druk te staan.
Hij had mij opdracht gegeven om zijn bedrijf voor 50 procent te verkopen en ik was anderhalf jaar bezig om dat voor elkaar te krijgen. Het was rond met een buitenlands bedrijf, maar plotseling besliste Arie anders. Ik ben altijd heel loyaal geweest en dankbaar dat ik mee heb mogen bouwen aan zijn bedrijf en me verder kon ont­wikkelen. Maar toen dit gebeurde, besloot ik na een paar weken bedenktijd te vertrekken. Het vertrouwen was weg en Henk van Dijk (destijds financieel directeur bij Van den Ban, red) en ik namen ontslag om samen S&H Tyres te starten.”

Hoe ging dat? 

“We begonnen met niets en ik had een flinke hypotheek en drie studerende kinderen. Ik ­vertrouwde volledig op het netwerk dat ik wereldwijd had opgebouwd. Het waren roerige jaren, maar ons bedrijf groeide gestaag. In 2010 stopte Henk ermee wegens gezondheidspro­blemen. Dat vond ik erg jammer, maar ik heb hem goed uit kunnen kopen door ons eigen label Zeetex te verkopen. Inmiddels zijn we een nieuw private label begonnen onder de naam V-Netik.”

Bent u soms te goed van ­vertrouwen bij het zakendoen?  

“Misschien wel. Maar er kunnen altijd dingen misgaan. Ik heb er wel van geleerd en weet inmiddels wie mijn vrienden zijn. Ik ben ondanks tegenslagen nooit in paniek geraakt, vertrouwen doet dus ook vooral veel goeds. We sluiten het jaar weer af met mooie cijfers.”

Alles lijkt om geld te draaien en veel ­mensen worden daar heel vervelend van.

Waar haalt u dat vertrouwen ­vandaan? 

“Ik ben gelovig. Met medewerkers die dat willen, komen we iedere maandagochtend voor werktijd bijeen om de week met gebed te beginnen. Ik haal daar vertrouwen en rust uit. Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat ik niet aan geld hang.
Alles lijkt daar tegenwoordig om te draaien en veel mensen worden er heel vervelend van. ­Sommigen zijn schathemeltjerijk, maar nooit tevreden. Willen altijd meer-meer-meer. Daarom steun ik zowel zakelijk als privé meerdere goede doelen. Het leven – en zakendoen – draait voor mij om mensen, om elkaar vooruit te helpen, en om goede relaties te onderhouden.”

Klapwijk in ‘t kort

Naam: Siem Klapwijk / Geboorte­datum: 16-05-1956 te Zwijndrecht / Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht / Opleiding: havo, moderne bedrijfsadministratie / Carrière: 1973-1976 assistent accountant bij Dijker & Doornbos in Rotterdam, 1976-2002 diverse functies bij Van den Ban, hoogste: algemeen statutair directeur / Relatie: getrouwd met Joke, helpt met bedrijfs­administratie van Tyres in Stock / ­Kinderen: Peter (34), Sanne (30) en ­Thomas (27) / Hobby’s: tijd doorbrengen met het gezin, voetbal, ­klaverjassen, ­reizen en wijnproeverijen bezoeken. 

Als redelijk kleine partij slepen jullie toch grote contracten binnen, zoals Kumho afgelopen zomer. Hoe verklaart u dat? 

“Opnieuw een kwestie van vertrouwen. We ­blijven investeren; we hebben nu bijvoorbeeld een verkoopkantoor in China, een distributie­kantoor in Florida en ons eigen merk V-Netik groeit gestaag. Toen Kumho een nieuwe distri­buteur voor de Benelux zocht, waagde ik het erop. Ik had net zo’n mooie Powerpointpresen­tatie als de andere, veel grotere partijen. Maar mijn lage prognoses vielen op. Toen ik met de grote baas aan tafel zat in Frankfurt, vroeg hij waarom ik dacht dat ik zo weinig zou gaan ver­kopen. Ik zei: ‘Wilt u er 100 duizend meer? ­200 duizend meer? Ik wil best hogere aantallen opschrijven, maar kijk niet vreemd op als de ­realiteit straks anders is.’ Toen stond hij op, en zei: ‘We hebben een deal.’ Je moet nooit meer beloven dan je kunt waarmaken.”

Uw drie kinderen werken allemaal voor S&H Tyres. Hoe is dat zo ­gekomen?

aum01 pag10 intrvwklapwijk“Toen mijn oudste, Peter, na negen maanden vrijwilligerswerk in het buitenland thuiskwam, wilde hij het geleende geld terugbetalen door bij de supermarkt te gaan werken. Ik zei toen: ‘Doe dat maar bij S&H.’ Hij zit er nu nog, alweer acht jaar en hij is samen met zijn collega verantwoordelijk voor V-Netik. Mijn dochter Sanne heeft Pabo gedaan en was kleuterleidster. Toen ze werd ontslagen omdat haar school inkromp, zei ik: ‘Ik kan je goed gebruiken, maar je mag altijd weer vertrekken.’ Ook zij werkt hier nog steeds op de afdeling sales. En in de periode dat mijn jongste, Thomas, zijn atheneum afmaakte, kwam hij daarnaast ook hier op kantoor zitten. Samen met hem heb ik Tyres in Stock (een bandenwebshop, red) opgericht en dat ging van begin af aan super. We zitten nu in zo’n acht landen. Mijn ­kinderen vullen mij goed aan. Zo werkt Sanne ­bijvoorbeeld veel gestructureerder dan ik. Peter reist graag en krijgt hier de kans om dat te doen en zich verder te ontwikkelen. En ik heb Thomas nog nooit zo diep in een zaak zien duiken als hier, hij werkt heel hard. Ze zijn alle drie heel verschillend, gaan hun verantwoordelijkheden niet uit de weg en ik ben supertrots op ze.”

Gaan ze uw zaak straks ­overnemen? 

“Nee, dat denk ik niet. Daarom ben ik met een aantal andere medewerkers die hier al lang werken een managementbuy-out aan het voorbereiden. Ik stop niet, maar zal een meer adviserende rol op me nemen. Ik heb immers een gigantisch netwerk plus een grote gunfactor in de bandenwereld. Momenteel werk ik harder dan ooit en de balans is een beetje zoek. Ik ben nu zestig en wil graag wat ouder worden. Daarbij ziet mijn vrouw me ook graag eens thuis.”

Wat is uw strategie voor het nieuwe jaar?

“Dat is het leuke van de bandenhandel, je weet het nooit. Bij S&H is er de afgelopen jaren veel veranderd. We hebben nu een eigen magazijn dat voor de helft geautomatiseerd is. In 2017 willen we de verworven merken goed in de markt zetten. Vroeger wilde ik iedere klant persoonlijk kennen. Dat gaat nu niet meer. Toch blijft onze slogan ‘Business is people’ en dus zullen we altijd doen worden op basis van vertrouwen, eervol en simpel. Het is een klein wereldje en eerlijk duurt nog steeds het langst.”

Wat doet u om te ontspannen? 

“Ik leef vrij simpel. We hebben een huisje in ­Oostenrijk en een chalet in Zeeland waar we een paar keer per jaar met het hele gezin naartoe gaan. We zijn best hecht en trekken ons dan met kinderen en inmiddels twee kleinkinderen terug voor wat qualitytime met elkaar. Dat is mijn basis, daar geniet ik van. Verder klaverjas ik graag en drink graag een wijntje met vrienden.” 

Over S&H Tyres

De letters S & H staan voor de oprichters van het wereldwijde im- en exportbedrijf in auto- en truckbanden Siem Klapwijk en Henk van Dijk. Sinds 2002 houdt S&H zich bezig met containerhandel, Europese distributie en E-commerce in banden, waarbij men niet alleen de bekende premiummerken verkoopt, maar ook B-merken, Aziatische budgetmerken, het eigen merk V-Netik verkoopt en sinds kort distributeur is van Kumho voor Benelux. Van Dijk verliet het bedrijf in 2010. S&H Tyres is gevestigd in Moerdijk en er werken 30 mensen.

Siem Klapwijk (S&H Tyres) | ‘Ik beloof nooit meer dan ik kan waarmaken’ | Automotive Online

Siem Klapwijk (S&H Tyres) | ‘Ik beloof nooit meer dan ik kan waarmaken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe kwam u in de bandenbranche terecht? 

“Ik wilde eigenlijk sportleraar worden, maar ik heb een zwakke rug. Ik kwam terecht bij een accountantskantoor waar ik drie jaar werkte als assistent accountant. Van den Ban was een van hun klanten en ik kwam er regelmatig over de vloer. Toen zij iemand zochten voor de loon­administratie werd ik aangenomen, maar ik kwam al snel op de salesafdeling terecht. In die tijd was het nog niet gebruikelijk om proactief te werken, maar ik belde iedereen gewoon op en verkocht direct banden. Eenmaal in de buitendienst – ik deed Friesland, Groningen en Drenthe – bezocht ik al mijn relaties persoonlijk. Met sommige van die oude klanten, of hun kinderen, doe ik nu nog steeds zaken.”

U heeft altijd veel in het buitenland gewerkt, hoe ging dat?

“Ik vroeg Arie van den Ban of ik naar Engeland mocht om te pionieren. Gewapend met pagina’s uit de Yellow Pages trok ik eropuit in een oud Golfje, zonder mobiele telefoon en zonder ­navigatiesysteem. Ik had de leukste tijd van mijn leven en ik verkocht meteen goed. Het pond stond voordelig ten opzichte van de gulden en het was gemakkelijk scoren. Daarna pakte ik ­landen als Frankrijk en Italië op. In 1984 ging ik al naar Taiwan om bandenfabrieken te bezoeken. Bij drie verschillende merken scoorde ik ex­clusiviteit voor Europa. Maar toen die drie directeuren elkaar spraken op de golfbaan en erachter kwamen dat ene ‘Simon’ ze alle drie had ingepakt, moest ik kiezen. Ik ging voor het merk Taifun, tegenwoordig Federal, met het beste matenpakket. Het ging gemakkelijk in die tijd.”

Ik weet nu wie mijn vrienden zijn.

Eind 2002 nam u ontslag bij van den Ban. Waarom? 

“Ik ben in dat bedrijf doorgegroeid van assistent boekhouder naar algemeen statutair directeur en ik dacht er tot mijn pensioen te blijven. Ik had een vertrouwensrelatie met Arie van den Ban, maar die kwam ernstig onder druk te staan.
Hij had mij opdracht gegeven om zijn bedrijf voor 50 procent te verkopen en ik was anderhalf jaar bezig om dat voor elkaar te krijgen. Het was rond met een buitenlands bedrijf, maar plotseling besliste Arie anders. Ik ben altijd heel loyaal geweest en dankbaar dat ik mee heb mogen bouwen aan zijn bedrijf en me verder kon ont­wikkelen. Maar toen dit gebeurde, besloot ik na een paar weken bedenktijd te vertrekken. Het vertrouwen was weg en Henk van Dijk (destijds financieel directeur bij Van den Ban, red) en ik namen ontslag om samen S&H Tyres te starten.”

Hoe ging dat? 

“We begonnen met niets en ik had een flinke hypotheek en drie studerende kinderen. Ik ­vertrouwde volledig op het netwerk dat ik wereldwijd had opgebouwd. Het waren roerige jaren, maar ons bedrijf groeide gestaag. In 2010 stopte Henk ermee wegens gezondheidspro­blemen. Dat vond ik erg jammer, maar ik heb hem goed uit kunnen kopen door ons eigen label Zeetex te verkopen. Inmiddels zijn we een nieuw private label begonnen onder de naam V-Netik.”

Bent u soms te goed van ­vertrouwen bij het zakendoen?  

“Misschien wel. Maar er kunnen altijd dingen misgaan. Ik heb er wel van geleerd en weet inmiddels wie mijn vrienden zijn. Ik ben ondanks tegenslagen nooit in paniek geraakt, vertrouwen doet dus ook vooral veel goeds. We sluiten het jaar weer af met mooie cijfers.”

Alles lijkt om geld te draaien en veel ­mensen worden daar heel vervelend van.

Waar haalt u dat vertrouwen ­vandaan? 

“Ik ben gelovig. Met medewerkers die dat willen, komen we iedere maandagochtend voor werktijd bijeen om de week met gebed te beginnen. Ik haal daar vertrouwen en rust uit. Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat ik niet aan geld hang.
Alles lijkt daar tegenwoordig om te draaien en veel mensen worden er heel vervelend van. ­Sommigen zijn schathemeltjerijk, maar nooit tevreden. Willen altijd meer-meer-meer. Daarom steun ik zowel zakelijk als privé meerdere goede doelen. Het leven – en zakendoen – draait voor mij om mensen, om elkaar vooruit te helpen, en om goede relaties te onderhouden.”

Klapwijk in ‘t kort

Naam: Siem Klapwijk / Geboorte­datum: 16-05-1956 te Zwijndrecht / Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht / Opleiding: havo, moderne bedrijfsadministratie / Carrière: 1973-1976 assistent accountant bij Dijker & Doornbos in Rotterdam, 1976-2002 diverse functies bij Van den Ban, hoogste: algemeen statutair directeur / Relatie: getrouwd met Joke, helpt met bedrijfs­administratie van Tyres in Stock / ­Kinderen: Peter (34), Sanne (30) en ­Thomas (27) / Hobby’s: tijd doorbrengen met het gezin, voetbal, ­klaverjassen, ­reizen en wijnproeverijen bezoeken. 

Als redelijk kleine partij slepen jullie toch grote contracten binnen, zoals Kumho afgelopen zomer. Hoe verklaart u dat? 

“Opnieuw een kwestie van vertrouwen. We ­blijven investeren; we hebben nu bijvoorbeeld een verkoopkantoor in China, een distributie­kantoor in Florida en ons eigen merk V-Netik groeit gestaag. Toen Kumho een nieuwe distri­buteur voor de Benelux zocht, waagde ik het erop. Ik had net zo’n mooie Powerpointpresen­tatie als de andere, veel grotere partijen. Maar mijn lage prognoses vielen op. Toen ik met de grote baas aan tafel zat in Frankfurt, vroeg hij waarom ik dacht dat ik zo weinig zou gaan ver­kopen. Ik zei: ‘Wilt u er 100 duizend meer? ­200 duizend meer? Ik wil best hogere aantallen opschrijven, maar kijk niet vreemd op als de ­realiteit straks anders is.’ Toen stond hij op, en zei: ‘We hebben een deal.’ Je moet nooit meer beloven dan je kunt waarmaken.”

Uw drie kinderen werken allemaal voor S&H Tyres. Hoe is dat zo ­gekomen?

aum01 pag10 intrvwklapwijk“Toen mijn oudste, Peter, na negen maanden vrijwilligerswerk in het buitenland thuiskwam, wilde hij het geleende geld terugbetalen door bij de supermarkt te gaan werken. Ik zei toen: ‘Doe dat maar bij S&H.’ Hij zit er nu nog, alweer acht jaar en hij is samen met zijn collega verantwoordelijk voor V-Netik. Mijn dochter Sanne heeft Pabo gedaan en was kleuterleidster. Toen ze werd ontslagen omdat haar school inkromp, zei ik: ‘Ik kan je goed gebruiken, maar je mag altijd weer vertrekken.’ Ook zij werkt hier nog steeds op de afdeling sales. En in de periode dat mijn jongste, Thomas, zijn atheneum afmaakte, kwam hij daarnaast ook hier op kantoor zitten. Samen met hem heb ik Tyres in Stock (een bandenwebshop, red) opgericht en dat ging van begin af aan super. We zitten nu in zo’n acht landen. Mijn ­kinderen vullen mij goed aan. Zo werkt Sanne ­bijvoorbeeld veel gestructureerder dan ik. Peter reist graag en krijgt hier de kans om dat te doen en zich verder te ontwikkelen. En ik heb Thomas nog nooit zo diep in een zaak zien duiken als hier, hij werkt heel hard. Ze zijn alle drie heel verschillend, gaan hun verantwoordelijkheden niet uit de weg en ik ben supertrots op ze.”

Gaan ze uw zaak straks ­overnemen? 

“Nee, dat denk ik niet. Daarom ben ik met een aantal andere medewerkers die hier al lang werken een managementbuy-out aan het voorbereiden. Ik stop niet, maar zal een meer adviserende rol op me nemen. Ik heb immers een gigantisch netwerk plus een grote gunfactor in de bandenwereld. Momenteel werk ik harder dan ooit en de balans is een beetje zoek. Ik ben nu zestig en wil graag wat ouder worden. Daarbij ziet mijn vrouw me ook graag eens thuis.”

Wat is uw strategie voor het nieuwe jaar?

“Dat is het leuke van de bandenhandel, je weet het nooit. Bij S&H is er de afgelopen jaren veel veranderd. We hebben nu een eigen magazijn dat voor de helft geautomatiseerd is. In 2017 willen we de verworven merken goed in de markt zetten. Vroeger wilde ik iedere klant persoonlijk kennen. Dat gaat nu niet meer. Toch blijft onze slogan ‘Business is people’ en dus zullen we altijd doen worden op basis van vertrouwen, eervol en simpel. Het is een klein wereldje en eerlijk duurt nog steeds het langst.”

Wat doet u om te ontspannen? 

“Ik leef vrij simpel. We hebben een huisje in ­Oostenrijk en een chalet in Zeeland waar we een paar keer per jaar met het hele gezin naartoe gaan. We zijn best hecht en trekken ons dan met kinderen en inmiddels twee kleinkinderen terug voor wat qualitytime met elkaar. Dat is mijn basis, daar geniet ik van. Verder klaverjas ik graag en drink graag een wijntje met vrienden.” 

Over S&H Tyres

De letters S & H staan voor de oprichters van het wereldwijde im- en exportbedrijf in auto- en truckbanden Siem Klapwijk en Henk van Dijk. Sinds 2002 houdt S&H zich bezig met containerhandel, Europese distributie en E-commerce in banden, waarbij men niet alleen de bekende premiummerken verkoopt, maar ook B-merken, Aziatische budgetmerken, het eigen merk V-Netik verkoopt en sinds kort distributeur is van Kumho voor Benelux. Van Dijk verliet het bedrijf in 2010. S&H Tyres is gevestigd in Moerdijk en er werken 30 mensen.