Test de Tester panellid Arjo van Dijk

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Van Dijk is gespecialiseerd in de merken Saab en Volvo, deze merken komen samen met Opel het meest voorbij in zijn werkplaats. De leeftijd van de voertuigen waar Van Dijk aan werkt ligt gemiddeld tussen de zeven en tien jaar. Iedere auto die binnenkomt wordt aangesloten op een tester, maar uiteindelijk besteedt hij 40 tot 60 procent van zijn werktijd aan het stellen van diagnoses met een uitleesapparaat. Verder houdt Van Dijk zich bezig met reparatie en onderhoud aan alle merken. Ook aircoservice. In mindere mate revisie en bandenservice en geen ruitherstel.

Van Dijk vergaarde zijn kennis van voertuigdiagnose onder meer met opleidingen van Electude en Saab Automobile. Zelf heeft hij een Tech2, Volvo VIDA, Renault Clip en een Bosch KTS tot zijn beschikking.

Van Dijk geeft aan veel behoefte te hebben aan een apparaat waarmee hij service intervallen kan terugstellen en componenten mee kan inleren zoals een gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor en robotversnellingsbakken. Ook het kunnen her programmeren van een ECU vindt Van Dijk belangrijk.

Foutcodes

Bij foutcodes wil hij een eenduidige en duidelijke beschrijving en hij wil de status van de code kunnen zien. Aan ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes (zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing) heeft hij weinig behoefte. Verder is het kunnen bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met één commando/actie een belangrijke functie voor Van Dijk, net als de mogelijkheid om de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie te wissen. Verder noemt hij nog het maken van een freeze frame als belangrijke functie.

Meetwaarden

Bij meetwaarden wil Van Dijk net als bij de foutcodes een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde. Aan de beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde heeft hij naar eigen zeggen minder behoefte, net als aan een opname of log-funktie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren

Bij actuatoren geeft Arjo van Dijk aan dat hij ze individueel wil kunnen aansturen in plaats van een lijst te moeten afwerken tot hij bij de juiste actuator uitkomt. Dit wil hij ook kunnen doen onder bedrijfscondities en met weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters.

Functietesten

Bij het uitvoeren van functietesten vinkte Van Dijk aan veel behoefte te hebben aan het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en het testen van de EGR-regeling.

Programmeren, inleren en coderen

Belangrijke onderdelen om te kunnen programmeren/coderen/inleren zijn voor Van Dijk: een gasklephuis, een EGR-klep, een brandstofpomp, injectoren, de stuurhoeksensor, de dwarshoekversnellingssensor, de drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, het coderen motorregeleenheid, centrale-elektronica-regeleenheden, comfort-regeleenheden en ABS/ESP-regeleenheden.

Het kunnen programmeren, inleren of coderen van sleutels (startblokkering),TPMS-sensoren, airbag-regeleenheden of verwarming/airco-regeleenheid is voor hem minder belangrijk.

Regeleenheden benaderen

Als belangrijke onderdelen bij het benaderen van de volgende regeleenheden noemt Van Dijk:
Motorregeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer, codeer en inleerfuncties
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer, codeer en inleerfuncties
Airbag-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden en functietesten.
Centrale-elektronica-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Verwarming/airco-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Comfort-regeleenheden: foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Arjo van Dijk testte tot nu toe de volgende testers:

Bosch KTS

Delphi DS650E

Würth Wow! IQ150

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Test de Tester panellid Arjo van Dijk | Automotive Online

Test de Tester panellid Arjo van Dijk

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Van Dijk is gespecialiseerd in de merken Saab en Volvo, deze merken komen samen met Opel het meest voorbij in zijn werkplaats. De leeftijd van de voertuigen waar Van Dijk aan werkt ligt gemiddeld tussen de zeven en tien jaar. Iedere auto die binnenkomt wordt aangesloten op een tester, maar uiteindelijk besteedt hij 40 tot 60 procent van zijn werktijd aan het stellen van diagnoses met een uitleesapparaat. Verder houdt Van Dijk zich bezig met reparatie en onderhoud aan alle merken. Ook aircoservice. In mindere mate revisie en bandenservice en geen ruitherstel.

Van Dijk vergaarde zijn kennis van voertuigdiagnose onder meer met opleidingen van Electude en Saab Automobile. Zelf heeft hij een Tech2, Volvo VIDA, Renault Clip en een Bosch KTS tot zijn beschikking.

Van Dijk geeft aan veel behoefte te hebben aan een apparaat waarmee hij service intervallen kan terugstellen en componenten mee kan inleren zoals een gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor en robotversnellingsbakken. Ook het kunnen her programmeren van een ECU vindt Van Dijk belangrijk.

Foutcodes

Bij foutcodes wil hij een eenduidige en duidelijke beschrijving en hij wil de status van de code kunnen zien. Aan ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes (zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing) heeft hij weinig behoefte. Verder is het kunnen bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met één commando/actie een belangrijke functie voor Van Dijk, net als de mogelijkheid om de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie te wissen. Verder noemt hij nog het maken van een freeze frame als belangrijke functie.

Meetwaarden

Bij meetwaarden wil Van Dijk net als bij de foutcodes een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde. Aan de beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde heeft hij naar eigen zeggen minder behoefte, net als aan een opname of log-funktie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren

Bij actuatoren geeft Arjo van Dijk aan dat hij ze individueel wil kunnen aansturen in plaats van een lijst te moeten afwerken tot hij bij de juiste actuator uitkomt. Dit wil hij ook kunnen doen onder bedrijfscondities en met weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters.

Functietesten

Bij het uitvoeren van functietesten vinkte Van Dijk aan veel behoefte te hebben aan het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en het testen van de EGR-regeling.

Programmeren, inleren en coderen

Belangrijke onderdelen om te kunnen programmeren/coderen/inleren zijn voor Van Dijk: een gasklephuis, een EGR-klep, een brandstofpomp, injectoren, de stuurhoeksensor, de dwarshoekversnellingssensor, de drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, het coderen motorregeleenheid, centrale-elektronica-regeleenheden, comfort-regeleenheden en ABS/ESP-regeleenheden.

Het kunnen programmeren, inleren of coderen van sleutels (startblokkering),TPMS-sensoren, airbag-regeleenheden of verwarming/airco-regeleenheid is voor hem minder belangrijk.

Regeleenheden benaderen

Als belangrijke onderdelen bij het benaderen van de volgende regeleenheden noemt Van Dijk:
Motorregeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer, codeer en inleerfuncties
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer, codeer en inleerfuncties
Airbag-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden en functietesten.
Centrale-elektronica-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Verwarming/airco-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Comfort-regeleenheden: foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Arjo van Dijk testte tot nu toe de volgende testers:

Bosch KTS

Delphi DS650E

Würth Wow! IQ150

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.