Doorgaan waar anderen stoppen

In de werkplaats bij Autobedrijf Wout Bouman

Redactie Redactie

Frank Bouman groeide op in het autobedrijf van zijn ouders. Als kind speelde hij tussen de auto’s, later maakte hij de werkplaats schoon en hielp hij bij het tankstation. Toch ontdekte hij pas op de HTS Autotechniek wat hij écht leuk vindt: auto-elektronica en regelsystemen. Tegenwoordig verdeelt hij zijn tijd over verschillende ondernemingen en initiatieven, waaronder Jifeline, 2ndBit en Diagnose Centrum. De dagelijkse leiding van de diagnosewerkplaats in Wijk en Aalburg is in handen van Iwan Kennis, die zijn aanleg voor diagnose ontdekte tijdens zijn werk als autotechnicus. “Ik heb jarenlang aan klassieke auto’s gesleuteld. Toen ik overstapte naar een onafhankelijk autobedrijf kreeg ik steeds meer belangstelling voor storingen. Via internet kwam ik in contact met Frank, en omdat we allebei serieus met ons vak bezig zijn, hadden we meteen een klik.”

Kennis maakte van zijn passie zijn werk en ging bij Autobedrijf Wout Bouman aan de slag. Sindsdien is hij fulltime met elektronica bezig. Kennis is ook lid van het Test de Tester panel dat diagnoseapparatuur reviewt voor Automotive Werkplaats. Voor alle auto’s die in de werkplaats terechtkomen geldt dat het probleemgevallen zijn waar een ander niet meer uit komt. “Meestal gaat een autobedrijf eerst zelf aan de slag met een storing”, vertelt Kennis. “Alleen ligt de tijdsdruk in de meeste werkplaatsen heel hoog. Dat maakt het lastig om een grondige diagnose te stellen.” Het gevolg is dat autotechnici op basis van verkeerde of onvolledige informatie dure onderdelen vervangen en hopen dat het probleem verdwijnt. 

De kengetallen AUTOBEDRIJF WOUT BOUMAN (DIAGNOSEWERKPLAATS) // AANTAL MEDEWERKERS: 2-3 // AANTAL HEFBRUGGEN: 3 // AANTAL DIAGNOSETESTERS: 15 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 1.000-1.200 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 180 m2

Lezen en nadenken

Als een ‘probleemauto’ naar de werkplaats komt, vraagt Kennis altijd om een schriftelijk diagnoseverslag. Ook als een autobedrijf bepaalde onderdelen heeft vervangen, willen ze de oude onderdelen er graag bij hebben. “Zo kunnen we sneller oorzaken uitsluiten. Hoe meer we over het voortraject weten, hoe sneller we kunnen werken.” Onderdelen vervangen is echt een laatste redmiddel. “We doen dat pas als we voor 99,9 procent zeker weten dat daar de oorzaak ligt. Laatst bestelde ik een nieuwe radarsensor voor een Audi A8. Het probleem moest in de sensor zitten, alleen kost zo’n nieuw onderdeel 1.300 euro. Voordat ik op de bestelknop drukte, moest ik twee keer slikken, want voor de klant is dat heel veel geld. Gelukkig was het probleem opgelost, maar het blijft altijd een beetje spannend.”

Het diagnoseduo kan het niet vaak genoeg herhalen: voor foutopsporing en diagnose bestaan geen standaardtijden. “Klanten vragen altijd wat het gaat kosten en of ze op de diagnose kunnen wachten, maar dat weten we vooraf nooit. Voor het uitlezen van foutcodes en voor een basisdiagnose van anderhalf uur rekenen we altijd een vast bedrag.” Voor het vinden van de oorzaak ligt dat anders. “Soms kunnen we een inschatting van de tijd en kosten geven, maar heel vaak ook niet. Het komt voor dat we een storing alleen vinden met uitsluiten en wegstrepen. Als we zeker weten welke onderdelen en regelingen goed werken, dan blijft vanzelf het probleem over. Maar dat kost tijd.” In veel werkplaatsen leeft het idee dat een diagnosespecialist alles uit zijn hoofd moet weten. Onzin, vindt Bouman. “Een goede diagnosespecialist moet een probleem kunnen analyseren en weten waar hij de oorzaak moet zoeken. Daarvoor is kennis en ervaring nodig, maar ook goede technische informatie en vooral tijd en rust. Wij steken heel veel tijd in lezen en nadenken. Aan klanten is dat weleens lastig uit te leggen. Als we een uur achter de pc zitten en technische informatie bestuderen, lijkt het alsof we zitten te niksen. Maar niets is minder waar.” 

Frank Bouman

bouwjaar 1978
opleiding HTS Autotechniek, diagnosetechnicus, docent MVT, diverse trainingen bij Electude en GMTO, zelfstudie
loopbaan Koning Willem I College, Autobedrijf Wout Bouman, 2ndBit, Diagnose Centrum, EV2drive, Jifeline
thuis getrouwd, zoon en dochter

Iwan Kennis

bouwjaar 1975
opleiding MTS Autotechniek, diagnosetechnicus, diverse trainingen bij GMTO, zelfstudie
loopbaan Mini-specialist Ben van Leeuwen, onafhankelijk autobedrijf, Autobedrijf Wout Bouman
thuis getrouwd, zoon en dochter

Duizenden euro’s

Net als kleding, muziek en kapsels zijn storingen aan mode onderhevig. Vroeger kwamen regelmatig kapotte elektronische onderdelen voor, zoals defecte luchtmassameters. Als er tegenwoordig onderdelen stuk gaan, heeft dat meestal met emissiesystemen te maken. Kennis: “Veel motorstoringen ontstaan door inwendige vervuiling, en ook egr-kleppen en nox-sensoren laten het afweten.” Een elektronicastoring opsporen kan uren kosten, maar soms is het zo gepiept. “Laatst hadden we een BMW met een foutmelding in de parkeersensoren. Er zaten geen foutcodes in en we wisten niet waar we moesten beginnen. Uit voorzorg hebben we eerst nieuwe software geïnstalleerd, en toen werkte alles weer.”

Kabelbomen zijn ook een gevoelig punt. “Moderne auto’s hebben lichte en zo dun mogelijke kabels waardoor sneller kabelbreuken ontstaan.” Andere storingen worden veroorzaakt door de montage van een verkeerd onderdeel, of het verkeerd monteren van een onderdeel. Kennis vergelijkt onderdeelnummers altijd met de originele nummers in het bestelsysteem van de fabrikant. “Als het bestelsysteem zegt dat een onderdeel niet bij het chassisnummer past, weten we zeker dat het niet werkt.” Een onderdeel verkeerd aanmelden kan ook kostbare gevolgen hebben. “Als een nieuwe contactsleutel op de verkeerde manier wordt ingeleerd, zetten sommige autofabrikanten een elektronische blokkade op de auto. Dan kan je niets meer doen, niet starten, niet rijden, niets. Soms helpen alleen nieuwe computers en regeleenheden en dat kan duizenden euro’s kosten.”

De diagnosewerkplaats van Autobedrijf Wout Bouman staat los van de ‘normale’ werkplaats. Het pand werd gebouwd als bedrijfsautowerkplaats, maar tegenwoordig is diagnose de hoofdactiviteit. Achter de vier overheaddeuren ligt een ruimte met een zwarte vloer en witte muren waar stilte en rust de boventoon voeren. Auto’s staan deels ontmanteld op de hefbruggen en zijn door middel van kabels verbonden met computers en meetapparatuur. “Het lijkt hier soms net CSI”, grapt Kennis. Er zijn drie werkplekken, verdeeld over een extra brede vierkoloms hefbrug en twee stempelbruggen. Dat is praktisch, want diagnose betekent veel in- en uitstappen, en dan staan er geen palen in de weg.

De vierkoloms hefbrug wordt in toekomst uitgebreid met een kalibratiesysteem voor rijhulpsystemen zoals lane assist en adaptive cruise control. De diagnosetesters en meetapparatuur staan op een lange werkbank achter de hefbruggen; op de gereedschapskarren staan grote computerschermen. “We hebben minimaal vijftien diagnosetesters, van universele tot merkspecifieke systemen. Foutcodes uitlezen doen we met een handscanner, testers gebruiken we voor het ingewikkelde werk.” In de werkplaats staan universele en originele testers gebroederlijk naast elkaar. Voldoen universele systemen nog wel aan de toenemende eisen? “De beste universele systemen richten zich op een beperkt aantal merken”, vindt Bouman. “Bredere dekking gaat meestal ten koste van de diepgang. Voor veel automerken werken we om die reden met originele testers. Daarmee kunnen we dieper graven en onderdelen inleren, coderen en programmeren. Daarnaast doen we veel met de scope.” 

Over Autobedrijf Wout Bouman

Autobedrijf Wout Bouman bestaat sinds 1975. Naast verkoop, onderhoud, reparatie en schadeherstel heeft het onafhankelijke autobedrijf, dat is aangesloten bij Bosch Car Service, een eigen tankstation. Oprichter Wout Bouman richt zich al vroeg op storingdiagnose, een specialisme dat zoon Frank Bouman vanaf 2000 oppakt en uitbreidt. Naast diagnose, coderen, inleren en programmeren worden in de diagnosewerkplaats ook originele accessoires zoals trekhaken en cruise control ingebouwd. Voor de website van het autobedrijf schrijft Frank Bouman een veelgelezen blog met diagnosevoorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Afgeschermd

Bouman verwacht dat de diagnosebehoefte alleen maar toeneemt. “Zelfdiagnosesystemen kunnen diagnosetechnici niet vervangen. Wel ontstaan nieuwe mogelijkheden zoals diagnose op afstand.” Samen met drie compagnons startte Bouman in 2012 het bedrijf Jifeline. “Met Jifeline kunnen we op afstand diagnose doen, maar ook sleutels programmeren en trekhaken aanmelden.” Op de vraag of het onafhankelijke kanaal alle ontwikkelingen bij kan houden, antwoordt Bouman positief.

“De apparatuur en de vakkennis zijn er. De grootste uitdaging is de toegang tot technische informatie.” Afgelopen zomer kwam een delegatie van Europese Commissie naar Wijk en Aalburg om zich hierover te laten informeren. “Steeds meer autofabrikanten schermen elektronica en onderdelen af. Nieuwe onderdelen moeten bijvoorbeeld eerst worden aangemeld, en dat kan alleen met een originele tester die is verbonden met de server van de fabrikant. Daar lopen we steeds vaker tegenaan. Ik zou graag zien dat daar verandering in komt, maar daar is denk ik een lange adem voor nodig.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats bij Autobedrijf Wout Bouman | Automotive Online
Doorgaan waar anderen stoppen

In de werkplaats bij Autobedrijf Wout Bouman

Redactie Redactie

Frank Bouman groeide op in het autobedrijf van zijn ouders. Als kind speelde hij tussen de auto’s, later maakte hij de werkplaats schoon en hielp hij bij het tankstation. Toch ontdekte hij pas op de HTS Autotechniek wat hij écht leuk vindt: auto-elektronica en regelsystemen. Tegenwoordig verdeelt hij zijn tijd over verschillende ondernemingen en initiatieven, waaronder Jifeline, 2ndBit en Diagnose Centrum. De dagelijkse leiding van de diagnosewerkplaats in Wijk en Aalburg is in handen van Iwan Kennis, die zijn aanleg voor diagnose ontdekte tijdens zijn werk als autotechnicus. “Ik heb jarenlang aan klassieke auto’s gesleuteld. Toen ik overstapte naar een onafhankelijk autobedrijf kreeg ik steeds meer belangstelling voor storingen. Via internet kwam ik in contact met Frank, en omdat we allebei serieus met ons vak bezig zijn, hadden we meteen een klik.”

Kennis maakte van zijn passie zijn werk en ging bij Autobedrijf Wout Bouman aan de slag. Sindsdien is hij fulltime met elektronica bezig. Kennis is ook lid van het Test de Tester panel dat diagnoseapparatuur reviewt voor Automotive Werkplaats. Voor alle auto’s die in de werkplaats terechtkomen geldt dat het probleemgevallen zijn waar een ander niet meer uit komt. “Meestal gaat een autobedrijf eerst zelf aan de slag met een storing”, vertelt Kennis. “Alleen ligt de tijdsdruk in de meeste werkplaatsen heel hoog. Dat maakt het lastig om een grondige diagnose te stellen.” Het gevolg is dat autotechnici op basis van verkeerde of onvolledige informatie dure onderdelen vervangen en hopen dat het probleem verdwijnt. 

De kengetallen AUTOBEDRIJF WOUT BOUMAN (DIAGNOSEWERKPLAATS) // AANTAL MEDEWERKERS: 2-3 // AANTAL HEFBRUGGEN: 3 // AANTAL DIAGNOSETESTERS: 15 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 1.000-1.200 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 180 m2

Lezen en nadenken

Als een ‘probleemauto’ naar de werkplaats komt, vraagt Kennis altijd om een schriftelijk diagnoseverslag. Ook als een autobedrijf bepaalde onderdelen heeft vervangen, willen ze de oude onderdelen er graag bij hebben. “Zo kunnen we sneller oorzaken uitsluiten. Hoe meer we over het voortraject weten, hoe sneller we kunnen werken.” Onderdelen vervangen is echt een laatste redmiddel. “We doen dat pas als we voor 99,9 procent zeker weten dat daar de oorzaak ligt. Laatst bestelde ik een nieuwe radarsensor voor een Audi A8. Het probleem moest in de sensor zitten, alleen kost zo’n nieuw onderdeel 1.300 euro. Voordat ik op de bestelknop drukte, moest ik twee keer slikken, want voor de klant is dat heel veel geld. Gelukkig was het probleem opgelost, maar het blijft altijd een beetje spannend.”

Het diagnoseduo kan het niet vaak genoeg herhalen: voor foutopsporing en diagnose bestaan geen standaardtijden. “Klanten vragen altijd wat het gaat kosten en of ze op de diagnose kunnen wachten, maar dat weten we vooraf nooit. Voor het uitlezen van foutcodes en voor een basisdiagnose van anderhalf uur rekenen we altijd een vast bedrag.” Voor het vinden van de oorzaak ligt dat anders. “Soms kunnen we een inschatting van de tijd en kosten geven, maar heel vaak ook niet. Het komt voor dat we een storing alleen vinden met uitsluiten en wegstrepen. Als we zeker weten welke onderdelen en regelingen goed werken, dan blijft vanzelf het probleem over. Maar dat kost tijd.” In veel werkplaatsen leeft het idee dat een diagnosespecialist alles uit zijn hoofd moet weten. Onzin, vindt Bouman. “Een goede diagnosespecialist moet een probleem kunnen analyseren en weten waar hij de oorzaak moet zoeken. Daarvoor is kennis en ervaring nodig, maar ook goede technische informatie en vooral tijd en rust. Wij steken heel veel tijd in lezen en nadenken. Aan klanten is dat weleens lastig uit te leggen. Als we een uur achter de pc zitten en technische informatie bestuderen, lijkt het alsof we zitten te niksen. Maar niets is minder waar.” 

Frank Bouman

bouwjaar 1978
opleiding HTS Autotechniek, diagnosetechnicus, docent MVT, diverse trainingen bij Electude en GMTO, zelfstudie
loopbaan Koning Willem I College, Autobedrijf Wout Bouman, 2ndBit, Diagnose Centrum, EV2drive, Jifeline
thuis getrouwd, zoon en dochter

Iwan Kennis

bouwjaar 1975
opleiding MTS Autotechniek, diagnosetechnicus, diverse trainingen bij GMTO, zelfstudie
loopbaan Mini-specialist Ben van Leeuwen, onafhankelijk autobedrijf, Autobedrijf Wout Bouman
thuis getrouwd, zoon en dochter

Duizenden euro’s

Net als kleding, muziek en kapsels zijn storingen aan mode onderhevig. Vroeger kwamen regelmatig kapotte elektronische onderdelen voor, zoals defecte luchtmassameters. Als er tegenwoordig onderdelen stuk gaan, heeft dat meestal met emissiesystemen te maken. Kennis: “Veel motorstoringen ontstaan door inwendige vervuiling, en ook egr-kleppen en nox-sensoren laten het afweten.” Een elektronicastoring opsporen kan uren kosten, maar soms is het zo gepiept. “Laatst hadden we een BMW met een foutmelding in de parkeersensoren. Er zaten geen foutcodes in en we wisten niet waar we moesten beginnen. Uit voorzorg hebben we eerst nieuwe software geïnstalleerd, en toen werkte alles weer.”

Kabelbomen zijn ook een gevoelig punt. “Moderne auto’s hebben lichte en zo dun mogelijke kabels waardoor sneller kabelbreuken ontstaan.” Andere storingen worden veroorzaakt door de montage van een verkeerd onderdeel, of het verkeerd monteren van een onderdeel. Kennis vergelijkt onderdeelnummers altijd met de originele nummers in het bestelsysteem van de fabrikant. “Als het bestelsysteem zegt dat een onderdeel niet bij het chassisnummer past, weten we zeker dat het niet werkt.” Een onderdeel verkeerd aanmelden kan ook kostbare gevolgen hebben. “Als een nieuwe contactsleutel op de verkeerde manier wordt ingeleerd, zetten sommige autofabrikanten een elektronische blokkade op de auto. Dan kan je niets meer doen, niet starten, niet rijden, niets. Soms helpen alleen nieuwe computers en regeleenheden en dat kan duizenden euro’s kosten.”

De diagnosewerkplaats van Autobedrijf Wout Bouman staat los van de ‘normale’ werkplaats. Het pand werd gebouwd als bedrijfsautowerkplaats, maar tegenwoordig is diagnose de hoofdactiviteit. Achter de vier overheaddeuren ligt een ruimte met een zwarte vloer en witte muren waar stilte en rust de boventoon voeren. Auto’s staan deels ontmanteld op de hefbruggen en zijn door middel van kabels verbonden met computers en meetapparatuur. “Het lijkt hier soms net CSI”, grapt Kennis. Er zijn drie werkplekken, verdeeld over een extra brede vierkoloms hefbrug en twee stempelbruggen. Dat is praktisch, want diagnose betekent veel in- en uitstappen, en dan staan er geen palen in de weg.

De vierkoloms hefbrug wordt in toekomst uitgebreid met een kalibratiesysteem voor rijhulpsystemen zoals lane assist en adaptive cruise control. De diagnosetesters en meetapparatuur staan op een lange werkbank achter de hefbruggen; op de gereedschapskarren staan grote computerschermen. “We hebben minimaal vijftien diagnosetesters, van universele tot merkspecifieke systemen. Foutcodes uitlezen doen we met een handscanner, testers gebruiken we voor het ingewikkelde werk.” In de werkplaats staan universele en originele testers gebroederlijk naast elkaar. Voldoen universele systemen nog wel aan de toenemende eisen? “De beste universele systemen richten zich op een beperkt aantal merken”, vindt Bouman. “Bredere dekking gaat meestal ten koste van de diepgang. Voor veel automerken werken we om die reden met originele testers. Daarmee kunnen we dieper graven en onderdelen inleren, coderen en programmeren. Daarnaast doen we veel met de scope.” 

Over Autobedrijf Wout Bouman

Autobedrijf Wout Bouman bestaat sinds 1975. Naast verkoop, onderhoud, reparatie en schadeherstel heeft het onafhankelijke autobedrijf, dat is aangesloten bij Bosch Car Service, een eigen tankstation. Oprichter Wout Bouman richt zich al vroeg op storingdiagnose, een specialisme dat zoon Frank Bouman vanaf 2000 oppakt en uitbreidt. Naast diagnose, coderen, inleren en programmeren worden in de diagnosewerkplaats ook originele accessoires zoals trekhaken en cruise control ingebouwd. Voor de website van het autobedrijf schrijft Frank Bouman een veelgelezen blog met diagnosevoorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Afgeschermd

Bouman verwacht dat de diagnosebehoefte alleen maar toeneemt. “Zelfdiagnosesystemen kunnen diagnosetechnici niet vervangen. Wel ontstaan nieuwe mogelijkheden zoals diagnose op afstand.” Samen met drie compagnons startte Bouman in 2012 het bedrijf Jifeline. “Met Jifeline kunnen we op afstand diagnose doen, maar ook sleutels programmeren en trekhaken aanmelden.” Op de vraag of het onafhankelijke kanaal alle ontwikkelingen bij kan houden, antwoordt Bouman positief.

“De apparatuur en de vakkennis zijn er. De grootste uitdaging is de toegang tot technische informatie.” Afgelopen zomer kwam een delegatie van Europese Commissie naar Wijk en Aalburg om zich hierover te laten informeren. “Steeds meer autofabrikanten schermen elektronica en onderdelen af. Nieuwe onderdelen moeten bijvoorbeeld eerst worden aangemeld, en dat kan alleen met een originele tester die is verbonden met de server van de fabrikant. Daar lopen we steeds vaker tegenaan. Ik zou graag zien dat daar verandering in komt, maar daar is denk ik een lange adem voor nodig.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.