Specialistische cursus kan uitkomst bieden

Het blijft behelpen met Pass-thru

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zoals bekend heeft het erg lang geduurd voor de fabrikanten hun technisch/diagnostische informatie en documentatie online beschikbaar stelden en nu nog is deze zo slecht toegankelijk, dat bijna niemand er gebruik van maakt. Sommige bedrijven hebben zich er desondanks op gestort en bieden collega’s nu hun diensten aan. Daarnaast zijn er cursussen waarin uitgelegd wordt hoe je over de hindernissen van de auto-industrie geraakt.

Eén cursusaanbieder is GMTO uit Broek op Langedijk. Arjen Woudstra, operationeel manager en technisch trainer bij GMTO: “Autofabrikanten voeren voortdurend aanpassingen door aan de software voor alle regeleenheden in een model. Zulke aanpassingen kunnen voertuigen zuiniger en schoner maken, de zogeheten emissie-gerelateerde mapping. Daarnaast verhelpen de updates soms problemen die pas boven water komen nadat een model op de markt is gebracht. Tot slot is het mogelijk om door middel van Pass-thru nieuw gemonteerde regeleenheden te programmeren en te coderen.”

Als een reparateur dit doet, kan hij meer werk in eigen beheer uitvoeren en besparen op kosten die uitbesteding met zich meebrengt en bovendien op tijd, omdat hij niet afhankelijk is van het werkschema van een externe specialist. Auto’s brengen en halen is dan ook niet meer nodig.

schermafbeelding 2016 12 15 om 10.38.14

Weken wachten

In theorie zou een autobedrijf met deze informatie aan de slag kunnen, maar de meeste voertuigfabrikanten zitten bovenop hun informatie alsof de buitenwereld niets anders wil dan hem de poten onder de stoel vandaan te zagen. Die houding maakt het er niet eenvoudiger op om de juiste informatie boven water te krijgen. Los daarvan kan het ook nog eens veel tijd kosten. Woudstra: “Als eerste stap moet je een account aanmaken bij de fabrikant van wie je informatie wilt krijgen. Deze procedure is bij elk merk anders. In het ene geval, zoals bij Ford, gaat het redelijk gemakkelijk.  Maar het updaten van software kan alleen bij modellen vanaf 2009, het jaar dat de Euro V-regels van kracht werden die OEM’s verplichten technische informatie beschikbaar te stellen aan het universele kanaal. Bij oudere modellen word je van website naar website verwezen en is er ICT-kennis nodig om je doel te bereiken”. Lukt dit bij het ene merk nog in een dag, bij een ander kunnen er weken overheen gaan voor je account is goedgekeurd. Zo moet je bij Mercedes-Benz veel stappen doorlopen en veel verschillende programma’s installeren, je registreren bij verschillende portalen, moet je software kopen en is er ook nog eens sprake van een extreem lange doorlooptijd. Renault, om eens een Frans merk te noemen, werkt met een dongel, kent eveneens lange doorlooptijden en veel registraties, en werkt alleen op oude computers.

Volgens Woudstra zijn de websites waar een persoon over toelating moet beslissen, veruit de ergste. Of de boel met opzet getraineerd wordt om de eigen dealers te beschermen, is natuurlijk niet aan te tonen, maar duidelijk is wel dat de fabrikanten het delen van informatie en het opvragen van software updates zo veel mogelijk willen beperken.

Iets waar garagisten zelf voor moeten zorgen, is dat zij de ICT op orde hebben. Er dient een snelle, vaste internetverbinding te zijn en de laptop van de werkplaats moet zowel snel genoeg zijn als voldoende vrije schijfruimte hebben. Voor het geven van een opsomming geven van de specifieke eisen voor hard- en software per merk is de ruimte in dit blad te beperkt. Ze lopen enerzijds ver uiteen en daarnaast veranderen ze voortdurend.

 

Servicebulletins

Als alles naar behoren werkt, beschikt de technicus in de werkplaats over alle data die hem helpt bij het opsporen en verhelpen van storingen, het nalopen van schema’s en het raadplegen van werkbeschrijvingen. Hij kan dan software updates downloaden en in de boordcomputer van het voertuig installeren, wat onder meer noodzakelijk is als er een terugroepactie is gepland. Daarnaast is het mogelijk om sleutels in te leren en, bij vervanging van onderdelen of de montage van een trekhaak, de voertuigconfiguratie weer op peil te brengen. “Fabrikanten geven ook technische service bulletins uit waarin soms al problemen beschreven staan van nieuwe modellen die zich in de praktijk nog niet eens hebben voorgedaan. Het is goed om daar op voorhand informatie over te hebben. Verder kun je onderhoud uitvoeren aan de hand van het originele schema en met behoud van fabrieksgarantie voor de klant. Bovendien kun je uitgevoerde werkzaamheden in het digitale onderhoudsboekje bijschrijven.”

Websites waarbij een persoon over toelating moet beslissen zijn veruit de ergste.

 

Begeleiding online

GMTO geeft een universele training voor Pass-thru en ontwikkelt momenteel merkspecifieke trainingen waarin het digitale serviceboekje en de Pass-thru-procedures aan de orde komen. Daarnaast biedt het bedrijf ondersteuning bij Pass-thru op afstand. Zo kunnen medewerkers de computer van de technicus die slechts incidenteel met Pass-thru werkt, ‘overnemen’ tijdens de inlogprocedure en het zoeken naar de juiste informatie of update. Ondertussen kan de technicus meekijken en leert hij het zelf te doen. Daarna neemt hij het zelf weer over. GMTO berekent een minutentarief voor deze dienst. De merken die de helpdesk ondersteunt, zijn momenteel BMW, Opel, Ford, Renault, Volvo, VW-groep, PSA-groep, Suzuki en Toyota. Aan andere merken wordt nog gewerkt.

Koeriers

Een mooi voorbeeld van een specialistische software update betreft de Mercedes-Benz Sprinter. Deze bestelauto is in trek bij koeriers en andere bedrijven die veel stops maken. Als gevolg daarvan komt de dieselmotor zelden op temperatuur en dat levert dan weer problemen op met het roetfilter. “De nieuwe software regelt de regeneratie van het filter op een andere manier, zodat vervuiling en verstopping voorkomen worden. Nieuwe software kan ook problemen met het motormanagement verhelpen. Dit zijn zaken die je niet op eigen houtje moet uitzoeken, want het kost enorm veel tijd en het is de vraag of je het probleem wel verhelpen kunt.”

De voordelen van het werken met Pass-thru-info zijn duidelijk, stelt Woudstra. Als autobedrijf ben je minder afhankelijk van derden doordat je alle kennis in huis hebt. Het autobedrijf schuift tegelijkertijd een stuk op in de richting van een IT-bedrijf, wordt aantrekkelijk als werkgever voor technisch specialisten en is een stuk toekomstbestendiger geworden. Wat blijft, zijn de obstakels die de fabrikanten opwerpen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het blijft behelpen met Pass-thru | Automotive Online
Specialistische cursus kan uitkomst bieden

Het blijft behelpen met Pass-thru

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zoals bekend heeft het erg lang geduurd voor de fabrikanten hun technisch/diagnostische informatie en documentatie online beschikbaar stelden en nu nog is deze zo slecht toegankelijk, dat bijna niemand er gebruik van maakt. Sommige bedrijven hebben zich er desondanks op gestort en bieden collega’s nu hun diensten aan. Daarnaast zijn er cursussen waarin uitgelegd wordt hoe je over de hindernissen van de auto-industrie geraakt.

Eén cursusaanbieder is GMTO uit Broek op Langedijk. Arjen Woudstra, operationeel manager en technisch trainer bij GMTO: “Autofabrikanten voeren voortdurend aanpassingen door aan de software voor alle regeleenheden in een model. Zulke aanpassingen kunnen voertuigen zuiniger en schoner maken, de zogeheten emissie-gerelateerde mapping. Daarnaast verhelpen de updates soms problemen die pas boven water komen nadat een model op de markt is gebracht. Tot slot is het mogelijk om door middel van Pass-thru nieuw gemonteerde regeleenheden te programmeren en te coderen.”

Als een reparateur dit doet, kan hij meer werk in eigen beheer uitvoeren en besparen op kosten die uitbesteding met zich meebrengt en bovendien op tijd, omdat hij niet afhankelijk is van het werkschema van een externe specialist. Auto’s brengen en halen is dan ook niet meer nodig.

schermafbeelding 2016 12 15 om 10.38.14

Weken wachten

In theorie zou een autobedrijf met deze informatie aan de slag kunnen, maar de meeste voertuigfabrikanten zitten bovenop hun informatie alsof de buitenwereld niets anders wil dan hem de poten onder de stoel vandaan te zagen. Die houding maakt het er niet eenvoudiger op om de juiste informatie boven water te krijgen. Los daarvan kan het ook nog eens veel tijd kosten. Woudstra: “Als eerste stap moet je een account aanmaken bij de fabrikant van wie je informatie wilt krijgen. Deze procedure is bij elk merk anders. In het ene geval, zoals bij Ford, gaat het redelijk gemakkelijk.  Maar het updaten van software kan alleen bij modellen vanaf 2009, het jaar dat de Euro V-regels van kracht werden die OEM’s verplichten technische informatie beschikbaar te stellen aan het universele kanaal. Bij oudere modellen word je van website naar website verwezen en is er ICT-kennis nodig om je doel te bereiken”. Lukt dit bij het ene merk nog in een dag, bij een ander kunnen er weken overheen gaan voor je account is goedgekeurd. Zo moet je bij Mercedes-Benz veel stappen doorlopen en veel verschillende programma’s installeren, je registreren bij verschillende portalen, moet je software kopen en is er ook nog eens sprake van een extreem lange doorlooptijd. Renault, om eens een Frans merk te noemen, werkt met een dongel, kent eveneens lange doorlooptijden en veel registraties, en werkt alleen op oude computers.

Volgens Woudstra zijn de websites waar een persoon over toelating moet beslissen, veruit de ergste. Of de boel met opzet getraineerd wordt om de eigen dealers te beschermen, is natuurlijk niet aan te tonen, maar duidelijk is wel dat de fabrikanten het delen van informatie en het opvragen van software updates zo veel mogelijk willen beperken.

Iets waar garagisten zelf voor moeten zorgen, is dat zij de ICT op orde hebben. Er dient een snelle, vaste internetverbinding te zijn en de laptop van de werkplaats moet zowel snel genoeg zijn als voldoende vrije schijfruimte hebben. Voor het geven van een opsomming geven van de specifieke eisen voor hard- en software per merk is de ruimte in dit blad te beperkt. Ze lopen enerzijds ver uiteen en daarnaast veranderen ze voortdurend.

 

Servicebulletins

Als alles naar behoren werkt, beschikt de technicus in de werkplaats over alle data die hem helpt bij het opsporen en verhelpen van storingen, het nalopen van schema’s en het raadplegen van werkbeschrijvingen. Hij kan dan software updates downloaden en in de boordcomputer van het voertuig installeren, wat onder meer noodzakelijk is als er een terugroepactie is gepland. Daarnaast is het mogelijk om sleutels in te leren en, bij vervanging van onderdelen of de montage van een trekhaak, de voertuigconfiguratie weer op peil te brengen. “Fabrikanten geven ook technische service bulletins uit waarin soms al problemen beschreven staan van nieuwe modellen die zich in de praktijk nog niet eens hebben voorgedaan. Het is goed om daar op voorhand informatie over te hebben. Verder kun je onderhoud uitvoeren aan de hand van het originele schema en met behoud van fabrieksgarantie voor de klant. Bovendien kun je uitgevoerde werkzaamheden in het digitale onderhoudsboekje bijschrijven.”

Websites waarbij een persoon over toelating moet beslissen zijn veruit de ergste.

 

Begeleiding online

GMTO geeft een universele training voor Pass-thru en ontwikkelt momenteel merkspecifieke trainingen waarin het digitale serviceboekje en de Pass-thru-procedures aan de orde komen. Daarnaast biedt het bedrijf ondersteuning bij Pass-thru op afstand. Zo kunnen medewerkers de computer van de technicus die slechts incidenteel met Pass-thru werkt, ‘overnemen’ tijdens de inlogprocedure en het zoeken naar de juiste informatie of update. Ondertussen kan de technicus meekijken en leert hij het zelf te doen. Daarna neemt hij het zelf weer over. GMTO berekent een minutentarief voor deze dienst. De merken die de helpdesk ondersteunt, zijn momenteel BMW, Opel, Ford, Renault, Volvo, VW-groep, PSA-groep, Suzuki en Toyota. Aan andere merken wordt nog gewerkt.

Koeriers

Een mooi voorbeeld van een specialistische software update betreft de Mercedes-Benz Sprinter. Deze bestelauto is in trek bij koeriers en andere bedrijven die veel stops maken. Als gevolg daarvan komt de dieselmotor zelden op temperatuur en dat levert dan weer problemen op met het roetfilter. “De nieuwe software regelt de regeneratie van het filter op een andere manier, zodat vervuiling en verstopping voorkomen worden. Nieuwe software kan ook problemen met het motormanagement verhelpen. Dit zijn zaken die je niet op eigen houtje moet uitzoeken, want het kost enorm veel tijd en het is de vraag of je het probleem wel verhelpen kunt.”

De voordelen van het werken met Pass-thru-info zijn duidelijk, stelt Woudstra. Als autobedrijf ben je minder afhankelijk van derden doordat je alle kennis in huis hebt. Het autobedrijf schuift tegelijkertijd een stuk op in de richting van een IT-bedrijf, wordt aantrekkelijk als werkgever voor technisch specialisten en is een stuk toekomstbestendiger geworden. Wat blijft, zijn de obstakels die de fabrikanten opwerpen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.