Pieter Ursem: Nederland is het Californië van Europa

Onder managers | Pieter Ursem (dealerbedrijf Peter Ursem): zelf sturen geeft vrijheid

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Harde leerschool

“Na de IVA ben ik in 1995 meteen in de zaak gekomen. Mijn vader was Mitsubishi-dealer in Hoorn en had me dringend nodig. Hij was mijn grootste vriend en we deden alles samen. Maar drie jaar later overleed hij in de bloei van zijn leven. Op een of andere manier moesten we door. Gelukkig stond Mitsubishi achter me. Met kunst- en vliegwerk heb ik twee miljoen gulden bij elkaar geschraapt om het bedrijf over te nemen. Die jaren hebben ons – als gezin en bedrijf – gevormd. We werden één team met een enorme drive. Met Sandor Peet, die kort na het overlijden van mijn vader in dienst kwam, vorm ik al jarenlang een tweespan. Ik ben meer verkoop-georiënteerd, hij is sterk in aftersales.”

CV Pieter Ursem

Geboren
21 december 1974 (41 jaar)

Opleiding 
IVA, inclusief vervolgopleiding Manager Autobedrijf

Werkervaring
1995
In dienst bij Autobedrijf
Peter Ursem

2000
Overname Autobedrijf
Peter Ursem

Persoonlijk
Pieter Ursem woont in Wognum,
samen met zijn vrouw Yvonne en hun twee kinderen (Indy en Liz).

Ondernemen

“Ondernemen zit me in het bloed. Niet lang na de overname van het bedrijf werden we Mitsubishi-dealer van het Jaar en een paar jaar later kocht ik een schadebedrijf hier in de buurt. Net voor de crisis in 2008 kreeg ik het Mitsubishi-dealerschap in Purmerend en startte ik met US Auto Import. We importeerden iedere auto die in een jongensdroom past, van Bentley’s en Porsches tot en met Outlanders V6 Automaat. Tot de slurptax kwam, toen was het over en ben ik ermee gestopt. Daarna ben ik gestart met Navigatiedeal: een webshop voor navigatiesystemen uit China. Liep prima, maar de kwaliteit was niet altijd top. Maar als je het niet probeert, weet je het niet; dat is ondernemen.”

Multibrand

“Mitsubishi beleefde in 2011 en 2012 niet zijn beste jaren. Met vierduizend auto’s per jaar houd je geen dealernetwerk in stand. Daarom begreep de importeur dat dealers naar multibrand gaan; zo werd ik Nissan-dealer in Hoorn en later ­Hyundai-dealer in Purmerend. In korte tijd volgden de andere vier dealerschappen. Al met al heb ik het hele gebied boven het Noordzeekanaal in handen en dat vormt een mooi, logisch rayon. De monteurs schakelen gemakkelijk over van bijvoorbeeld Mitsubishi naar Nissan, maar bij de receptie ligt dat anders. De aanname en de garantieprocedures wijken sterk af. Met de samenvoeging van merken komt alles bij elkaar. Nu hebben we er ervaring mee, maar toch. Ga er maar aan staan. We zijn hard gegroeid: in 2012 boekten we met vijftien man een omzet van 9 miljoen euro en drie jaar later zaten we al op 25 miljoen met 55 man.”

 

Mijn mensen vormen zelfsturende teams en beslissen heel veel zelf.

 

Cijfers

pu 031“Op mijn 23e ben ik met een schuld van twee ­miljoen gulden begonnen, maar alles wat ik deed, pakte goed uit. De winst heb ik altijd in de zaak laten zitten. En niks Balkenende-norm, mijn salaris is het wettelijk minimum. Alle activa zijn cash betaald en met uitzondering van de captive financiering van nieuwe auto’s zijn de voorraden ook gewoon contant afgerekend. Ook overnames doen we cash. Zo houd ik vrijheid. De bedrijfsresultaten bespreek ik met mijn boekhouder, met name de kengetallen hebben mijn aandacht. Ook voor het budget gaan we niet te diep; de hoofd­lijnen en that’s it. Sandor vergelijkt de werkplaatsen onderling en de afdelingen hebben een omzettaak waar ze op sturen. We kijken hoe we het cijfermatig inzicht kunnen verbeteren. Ik geef mensen de ruimte. Als we moeten investeren in een spuitcabine, beslissen de medewerkers; ook al gaat het om zo’n 80 duizend euro. Dan weet ik in ieder geval dat de cabine ook wordt gebruikt. De leverancier had nog nooit meegemaakt dat hij een product aan de medewerkers moest presenteren zonder dat er een directeur bij was.”

Toekomst

“Je weet nooit of je het goed doet. In 2012 zaten we middenin de economische crisis en ­Mitsubishi verkocht slecht. We gingen van 200 nieuwe ­Mitsubishi’s per jaar terug naar 60 per vestiging. Maar in 2013 verkochten we dankzij de gunstige bijtelling 500 Outlanders en in 2014 en 2015 deden we er nog eens 250 per jaar. In 2013 heb ik mijn pand in Hoorn ook gekocht omdat ik ruimte nodig had om die Outlanders voor aflevering te stallen. Na de hausse zette ik deze vestiging vol met occasions, nu doen we er Hyundai. Ik denk dat EV’s een groeimarkt blijven en de verwerking van die batterijpakketten ook. Daarom zijn we gestart met een accu-repaircenter voor Outlanders. Er zijn er drie in Nederland en ik ben verantwoordelijk voor het westen. Ook de accu’s van schadeauto’s, die tot nu toe werden vernietigd, zamel ik in. ARN levert ze aan mij, ik haal ze uit elkaar en de cellen verkoop ik door voor off-grid toepassingen en onderzoek.”

Verkoop

“De doelstelling is 750 nieuwe auto’s, maar de bedrijfsovernames zijn vers. We moeten onze plek bevechten, gelukkig zijn de importeurs coulant met opstartdoelstellingen en bonussen. Ik voorzie trouwens geen run op 2016-afleveringen vanwege de 15 procent bijtelling; iedereen die z’n slag wilde slaan heeft dat vorig jaar al gedaan toen de auto’s nog onder de 7 procent vielen. Ik hanteer geen regels over hoeveel korting een verkoper weg mag geven. Maar iedere ­verkoper moet overleggen met een ‘hogere’ collega. Zo gaat het ook met taxaties. Gebruikt doen we zo’n ­850 auto’s op jaarbasis en in principe ­verkopen we alles ­particulier. Alleen auto’s  van minder dan duizend euro gaan naar de handel. Dat zijn er ­maximaal honderd. Een auto van duizend euro verkoop ik met een goede marge. Daar verdien ik meer mee dan aan een nieuwe auto. Ik koop weinig in; door de inruil in alle dealerschappen heb ik nu mijn eigen aanbod. Door schaarste op de markt zijn de inkoopprijzen bovendien niet interessant. Ik denk wel na over private lease, in die zin dat die auto’s op eindecontract niet als inruil binnenkomen. Met het succes van ­private lease droogt de inruil dus op. Een occasionmanager heb ik niet nodig, we doen het gewoon met elkaar. De term dead stock gebruik ik niet; je kunt de klant niet forceren en omdat mijn voorraad niet bancair gefinancierd is, vind ik het niet erg als een auto lang staat. Incidenteel twee jaar, dat komt wel eens voor. We hebben zo’n 250 auto’s op voorraad en aan het einde van het jaar herwaarderen we ze. Ik ben niet bang om dat rigoureus te doen, dat is fiscaal gunstig.”

Aftersales

“Toen de nieuwverkoop in 2011 en 2012 steeds minder werd, ben ik veel gebruikt gaan doen. Met dat wagenpark draait de aftersales goed. Maar anderzijds, onze werkplaatsen zijn niet zo groot; Aziatische auto’s zijn niet onderhoudsgevoelig. Daarom maak ik me niet zo druk over een teruglopend absorptievermogen. De grote aantallen EV’s – die ook gerepareerd moeten worden – compenseren de slinkende olieplas. Reparaties aan elektrische auto’s zijn vaak kostbaar. Ons schadebedrijf is niet aangesloten bij een keten. Dat hoeft niet omdat we sturing hebben uit onze eigen bedrijven en de Peter-Ursem-­Verzekeringspolissen, een private label van Carmeleon. Ik wil kwaliteit leveren voor een eerlijke prijs. Bij ketensturing gaat dat niet. Qua ICT is het zo ingericht dat er na een verkoop onder onze naam auto­matisch een ver­­zekerings­offerte wordt uitgebracht door Carmeleon.
Daar scoren we op.”

Management Team

“Ik werk zonder directeuren en managementlagen. De belangrijkste beslissingen in het bedrijf neem ik met Sandor Peet en verder werk ik met drie ­verkoopleiders en vier mensen die als meewerkend voorman leiding geven aan de werkplaatsen. Iedereen doet er wat bij; de verkoopleiders onderhandelen over de taakstellingen en de boekhouding neemt personeelszaken voor zijn rekening. Zo blijft het voor mij te behappen en verantwoordelijkheid motiveert. De praktijk is dat mijn mensen altijd de goede beslissing nemen. Je kunt dus over een MT praten, maar zo voelt het niet echt. Mijn mensen vormen zelfsturende teams en beslissen heel veel zelf. Zo verdienen we hier geld. Ik heb ook geen commissarissen of adviseurs of zo. Ik probeer van iedereen te leren en soms overleg met mijn accountant. Ik werk hard, maar niet alles draait om mij; van de zomer heb ik een aantal weken gevaren, met een laptop en telefoon aan boord gaat dat prima. Ik zeg wel eens: ‘zolang ik nog blij over de kermis van Hoorn kan lopen, doe ik het goed’.”

Profiel Autobedrijf Peter Ursem

Autobedrijf Peter Ursem is een familiebedrijf met 55 medewerkers en een jaaromzet van 25 miljoen euro. De business wordt gevormd door dealerbedrijven van Mitsubishi, Nissan en Hyundai in de kop van Noord-Holland (750 nieuwe auto’s en 850 gebruikte), een schadebedrijf en een aparte tak voor de reparatie van accupakketten (Ecaraccu). In 2015 was het bedrijfsresultaat voor belasting zo’n 9 ton.

1991 Opgericht door ouders Ursem, Mitsubishi-dealer in Hoorn
1995 Zoon Pieter komt in de zaak
1998 Vader Peter overlijdt op 53-jarige leeftijd
2000 Pieter koopt het bedrijf van zijn moeder
2002 Mitsubishi-dealer van het Jaar
2007 Overname schadebedrijf
2008 Overname Mitsubishi-dealerschap in Purmerend / start US Auto Import, gebruikte Outlanders en exclusive cars / start webshop Navigatiedeal
2010 Aankoop nieuw pand voor Ursem’s Schadeherstel
2013 Overname Nissan-dealerschap in Hoorn / aankoop afleverpand voor ­phev-Outlanders
2014 Overname Hyundai-dealerschap in Purmerend
2015 Overname Nissan-dealerschap in Purmerend
2016 Overname Hyundai-dealerschap in Zwaag / Mitsubishi in Schagen met ­toevoeging van Hyundai / overname van Mitsubishi in Alkmaar / aankoop grond voor nieuwbouw gecombineerd dealerbedrijf in Purmerend

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Pieter Ursem (dealerbedrijf Peter Ursem): zelf sturen geeft vrijheid | Automotive Online
Pieter Ursem: Nederland is het Californië van Europa

Onder managers | Pieter Ursem (dealerbedrijf Peter Ursem): zelf sturen geeft vrijheid

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Harde leerschool

“Na de IVA ben ik in 1995 meteen in de zaak gekomen. Mijn vader was Mitsubishi-dealer in Hoorn en had me dringend nodig. Hij was mijn grootste vriend en we deden alles samen. Maar drie jaar later overleed hij in de bloei van zijn leven. Op een of andere manier moesten we door. Gelukkig stond Mitsubishi achter me. Met kunst- en vliegwerk heb ik twee miljoen gulden bij elkaar geschraapt om het bedrijf over te nemen. Die jaren hebben ons – als gezin en bedrijf – gevormd. We werden één team met een enorme drive. Met Sandor Peet, die kort na het overlijden van mijn vader in dienst kwam, vorm ik al jarenlang een tweespan. Ik ben meer verkoop-georiënteerd, hij is sterk in aftersales.”

CV Pieter Ursem

Geboren
21 december 1974 (41 jaar)

Opleiding 
IVA, inclusief vervolgopleiding Manager Autobedrijf

Werkervaring
1995
In dienst bij Autobedrijf
Peter Ursem

2000
Overname Autobedrijf
Peter Ursem

Persoonlijk
Pieter Ursem woont in Wognum,
samen met zijn vrouw Yvonne en hun twee kinderen (Indy en Liz).

Ondernemen

“Ondernemen zit me in het bloed. Niet lang na de overname van het bedrijf werden we Mitsubishi-dealer van het Jaar en een paar jaar later kocht ik een schadebedrijf hier in de buurt. Net voor de crisis in 2008 kreeg ik het Mitsubishi-dealerschap in Purmerend en startte ik met US Auto Import. We importeerden iedere auto die in een jongensdroom past, van Bentley’s en Porsches tot en met Outlanders V6 Automaat. Tot de slurptax kwam, toen was het over en ben ik ermee gestopt. Daarna ben ik gestart met Navigatiedeal: een webshop voor navigatiesystemen uit China. Liep prima, maar de kwaliteit was niet altijd top. Maar als je het niet probeert, weet je het niet; dat is ondernemen.”

Multibrand

“Mitsubishi beleefde in 2011 en 2012 niet zijn beste jaren. Met vierduizend auto’s per jaar houd je geen dealernetwerk in stand. Daarom begreep de importeur dat dealers naar multibrand gaan; zo werd ik Nissan-dealer in Hoorn en later ­Hyundai-dealer in Purmerend. In korte tijd volgden de andere vier dealerschappen. Al met al heb ik het hele gebied boven het Noordzeekanaal in handen en dat vormt een mooi, logisch rayon. De monteurs schakelen gemakkelijk over van bijvoorbeeld Mitsubishi naar Nissan, maar bij de receptie ligt dat anders. De aanname en de garantieprocedures wijken sterk af. Met de samenvoeging van merken komt alles bij elkaar. Nu hebben we er ervaring mee, maar toch. Ga er maar aan staan. We zijn hard gegroeid: in 2012 boekten we met vijftien man een omzet van 9 miljoen euro en drie jaar later zaten we al op 25 miljoen met 55 man.”

 

Mijn mensen vormen zelfsturende teams en beslissen heel veel zelf.

 

Cijfers

pu 031“Op mijn 23e ben ik met een schuld van twee ­miljoen gulden begonnen, maar alles wat ik deed, pakte goed uit. De winst heb ik altijd in de zaak laten zitten. En niks Balkenende-norm, mijn salaris is het wettelijk minimum. Alle activa zijn cash betaald en met uitzondering van de captive financiering van nieuwe auto’s zijn de voorraden ook gewoon contant afgerekend. Ook overnames doen we cash. Zo houd ik vrijheid. De bedrijfsresultaten bespreek ik met mijn boekhouder, met name de kengetallen hebben mijn aandacht. Ook voor het budget gaan we niet te diep; de hoofd­lijnen en that’s it. Sandor vergelijkt de werkplaatsen onderling en de afdelingen hebben een omzettaak waar ze op sturen. We kijken hoe we het cijfermatig inzicht kunnen verbeteren. Ik geef mensen de ruimte. Als we moeten investeren in een spuitcabine, beslissen de medewerkers; ook al gaat het om zo’n 80 duizend euro. Dan weet ik in ieder geval dat de cabine ook wordt gebruikt. De leverancier had nog nooit meegemaakt dat hij een product aan de medewerkers moest presenteren zonder dat er een directeur bij was.”

Toekomst

“Je weet nooit of je het goed doet. In 2012 zaten we middenin de economische crisis en ­Mitsubishi verkocht slecht. We gingen van 200 nieuwe ­Mitsubishi’s per jaar terug naar 60 per vestiging. Maar in 2013 verkochten we dankzij de gunstige bijtelling 500 Outlanders en in 2014 en 2015 deden we er nog eens 250 per jaar. In 2013 heb ik mijn pand in Hoorn ook gekocht omdat ik ruimte nodig had om die Outlanders voor aflevering te stallen. Na de hausse zette ik deze vestiging vol met occasions, nu doen we er Hyundai. Ik denk dat EV’s een groeimarkt blijven en de verwerking van die batterijpakketten ook. Daarom zijn we gestart met een accu-repaircenter voor Outlanders. Er zijn er drie in Nederland en ik ben verantwoordelijk voor het westen. Ook de accu’s van schadeauto’s, die tot nu toe werden vernietigd, zamel ik in. ARN levert ze aan mij, ik haal ze uit elkaar en de cellen verkoop ik door voor off-grid toepassingen en onderzoek.”

Verkoop

“De doelstelling is 750 nieuwe auto’s, maar de bedrijfsovernames zijn vers. We moeten onze plek bevechten, gelukkig zijn de importeurs coulant met opstartdoelstellingen en bonussen. Ik voorzie trouwens geen run op 2016-afleveringen vanwege de 15 procent bijtelling; iedereen die z’n slag wilde slaan heeft dat vorig jaar al gedaan toen de auto’s nog onder de 7 procent vielen. Ik hanteer geen regels over hoeveel korting een verkoper weg mag geven. Maar iedere ­verkoper moet overleggen met een ‘hogere’ collega. Zo gaat het ook met taxaties. Gebruikt doen we zo’n ­850 auto’s op jaarbasis en in principe ­verkopen we alles ­particulier. Alleen auto’s  van minder dan duizend euro gaan naar de handel. Dat zijn er ­maximaal honderd. Een auto van duizend euro verkoop ik met een goede marge. Daar verdien ik meer mee dan aan een nieuwe auto. Ik koop weinig in; door de inruil in alle dealerschappen heb ik nu mijn eigen aanbod. Door schaarste op de markt zijn de inkoopprijzen bovendien niet interessant. Ik denk wel na over private lease, in die zin dat die auto’s op eindecontract niet als inruil binnenkomen. Met het succes van ­private lease droogt de inruil dus op. Een occasionmanager heb ik niet nodig, we doen het gewoon met elkaar. De term dead stock gebruik ik niet; je kunt de klant niet forceren en omdat mijn voorraad niet bancair gefinancierd is, vind ik het niet erg als een auto lang staat. Incidenteel twee jaar, dat komt wel eens voor. We hebben zo’n 250 auto’s op voorraad en aan het einde van het jaar herwaarderen we ze. Ik ben niet bang om dat rigoureus te doen, dat is fiscaal gunstig.”

Aftersales

“Toen de nieuwverkoop in 2011 en 2012 steeds minder werd, ben ik veel gebruikt gaan doen. Met dat wagenpark draait de aftersales goed. Maar anderzijds, onze werkplaatsen zijn niet zo groot; Aziatische auto’s zijn niet onderhoudsgevoelig. Daarom maak ik me niet zo druk over een teruglopend absorptievermogen. De grote aantallen EV’s – die ook gerepareerd moeten worden – compenseren de slinkende olieplas. Reparaties aan elektrische auto’s zijn vaak kostbaar. Ons schadebedrijf is niet aangesloten bij een keten. Dat hoeft niet omdat we sturing hebben uit onze eigen bedrijven en de Peter-Ursem-­Verzekeringspolissen, een private label van Carmeleon. Ik wil kwaliteit leveren voor een eerlijke prijs. Bij ketensturing gaat dat niet. Qua ICT is het zo ingericht dat er na een verkoop onder onze naam auto­matisch een ver­­zekerings­offerte wordt uitgebracht door Carmeleon.
Daar scoren we op.”

Management Team

“Ik werk zonder directeuren en managementlagen. De belangrijkste beslissingen in het bedrijf neem ik met Sandor Peet en verder werk ik met drie ­verkoopleiders en vier mensen die als meewerkend voorman leiding geven aan de werkplaatsen. Iedereen doet er wat bij; de verkoopleiders onderhandelen over de taakstellingen en de boekhouding neemt personeelszaken voor zijn rekening. Zo blijft het voor mij te behappen en verantwoordelijkheid motiveert. De praktijk is dat mijn mensen altijd de goede beslissing nemen. Je kunt dus over een MT praten, maar zo voelt het niet echt. Mijn mensen vormen zelfsturende teams en beslissen heel veel zelf. Zo verdienen we hier geld. Ik heb ook geen commissarissen of adviseurs of zo. Ik probeer van iedereen te leren en soms overleg met mijn accountant. Ik werk hard, maar niet alles draait om mij; van de zomer heb ik een aantal weken gevaren, met een laptop en telefoon aan boord gaat dat prima. Ik zeg wel eens: ‘zolang ik nog blij over de kermis van Hoorn kan lopen, doe ik het goed’.”

Profiel Autobedrijf Peter Ursem

Autobedrijf Peter Ursem is een familiebedrijf met 55 medewerkers en een jaaromzet van 25 miljoen euro. De business wordt gevormd door dealerbedrijven van Mitsubishi, Nissan en Hyundai in de kop van Noord-Holland (750 nieuwe auto’s en 850 gebruikte), een schadebedrijf en een aparte tak voor de reparatie van accupakketten (Ecaraccu). In 2015 was het bedrijfsresultaat voor belasting zo’n 9 ton.

1991 Opgericht door ouders Ursem, Mitsubishi-dealer in Hoorn
1995 Zoon Pieter komt in de zaak
1998 Vader Peter overlijdt op 53-jarige leeftijd
2000 Pieter koopt het bedrijf van zijn moeder
2002 Mitsubishi-dealer van het Jaar
2007 Overname schadebedrijf
2008 Overname Mitsubishi-dealerschap in Purmerend / start US Auto Import, gebruikte Outlanders en exclusive cars / start webshop Navigatiedeal
2010 Aankoop nieuw pand voor Ursem’s Schadeherstel
2013 Overname Nissan-dealerschap in Hoorn / aankoop afleverpand voor ­phev-Outlanders
2014 Overname Hyundai-dealerschap in Purmerend
2015 Overname Nissan-dealerschap in Purmerend
2016 Overname Hyundai-dealerschap in Zwaag / Mitsubishi in Schagen met ­toevoeging van Hyundai / overname van Mitsubishi in Alkmaar / aankoop grond voor nieuwbouw gecombineerd dealerbedrijf in Purmerend

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.