Grof geweld nekt aircosysteem

Op de brug: Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Skoda Superb Combi is een auto die imponeert met zijn afmetingen, maar vooral met zijn interieurruimte. Moet er een koffertje of zo mee, dan kan dat met gemak: met de achterbank in gebruik past er voor 660 liter aan bagage in. Is de achterbank niet nodig, dan gaat er zelfs voor bijna tweeduizend liter aan spullen in.

Of er ook voldoende ruimte onder de auto en onder de motorkap is te vinden om het werken aan de auto eenvoudig te maken, onderzoeken we deze keer bij AD Autobedrijf Tibosch in Rosmalen. Eerste autotechnicus Maico Aarsel kijkt met ons mee en ziet dat de motorruimte goed gevuld is. In dit geval met een 1.6 TDI-motor, gekoppeld aan een uit de VW-schappen afkomstige DSG-automaat. Toch raakt de technicus niet in paniek: “Hij lijkt misschien volgebouwd, maar alles waar je voor regulier onderhoud bij moet kunnen, ligt binnen bereik: luchtfilter, accu, openingen om vloeistoffen bij te vullen, allemaal geen probleem. Hier, zelfs het brandstoffilter is heel toegankelijk geplaatst”, aldus Maico, terwijl hij het linksonder in de motorruimte geplaatste filter aantikt. De xenonkoplampen met led-dagrijverlichting en dito richtingaanwijzers zijn wel flink ingeklemd, maar die moeten bij een defect toch compleet worden gedemonteerd.

Geen moeite

De Superb is door het gebruik van het MQB-platform (zie kader) een stuk lichter dan zijn voorganger. Halverwege checkt Maico nog even de remklauwen door de grote velgen, maar ook hier geen verrassingen. “Tja, dan die onderkant. Zit helemaal dicht. Al die kappen weghalen, daar ben je wel even zoet mee. Je ontkomt er niet aan, want alles wat je voor een apk moet bekijken, is hier weggewerkt. Wat nog een ander nadeel kan opleveren: vocht dat niet gemakkelijk weg kan. Er zijn Audi’s van nog geen acht jaar oud met verroeste remleidingen omdat deze volledig ingekapseld zitten. Oppassen dus”, waarschuwt de technicus, die wijst op de uitlaat, die eveneens vrijwel in zijn geheel is weggewerkt.

Iets minder verborgen zijn de constructies van de wielophanging, waardoor de zichtcontrole op veren, dempers, draagarmen (van aluminium), fusees, remmen en aandrijfassen en hun hoezen eenvoudig is uit te voeren. “Bijzonder is hier het rubber dat bescherming moet bieden tegen vervuiling of beschadiging van de achterste draagarm”, zegt Aarsel. “Daar is over nagedacht. En kijk hier, je kunt het nog net zien: een smoorklep op de uitlaat om het roetfilter schoon te blazen. Een Adblue-installatie zit er niet op. Misschien bij de volgende modelwisseling”.
De eerste technicus is goed te spreken over de ‘monteursvriendelijkheid’ van de Superb. “Veel VW-componenten, goed bereikbaar. Alleen onder de auto kost het best wel wat extra tijd vanwege de beschermplaten. Verder weinig commentaar”, zo luidt de conclusie.

MQB

Sinds enkele jaren gebruikt de Volkswagengroep de Modularer Quer Baukasten (MQB), een platform waarbij wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie variabel zijn. Dit eenheidsplatform zorgt ervoor dat de verschillende merken sneller nieuwe modellen kunnen ontwikkelen en bovendien eenvoudiger (lees: goedkoper) nichemodellen op de markt kunnen zetten.

Daarnaast zijn er nog een paar voordelen, waaronder gewicht. Door gebruik te maken van een groot aantal lichtgewicht componenten die standaard bij het MQB-platform worden toegepast, ligt het gewicht minstens 40 kilo lager dan bij vergelijkbare voorgangers. Zo weegt de nieuwe Superb Combi 1.6 TDI Greentech (handgeschakeld, automaat was er vorige modelronde niet in combinatie met de 1.6 TDI) maar liefst 56 kilo minder, met meer uitrusting aan boord. Immers: bij de ontwikkeling van het MQB-platform zijn in de basis verschillende veiligheid- en comfortverhogende assistentiesystemen meegenomen.

Omdat er toch eenvoudiger geschoven kan worden met wielbasis en spoorbreedte, heeft Skoda meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze verder te vergroten. Zo groeide de wielbasis met maar liefst 80 mm naar 2.841 mm. De spoorbreedte voor bedraagt nu 1.584 mm (+ 39 mm), achter 1.572 mm (+ 54 mm). Wegligging en – vooral – interieurruimte zijn hierbij de grote winnaars.

TECHNISCHE GEGEVENS Skoda Superb 1.6 TDI Greentech 7-traps DSG-automaat / nieuwprijs (euro): vanaf 38.555 euro / motortype: dwars geplaatste vloeistofgekoelde DOHC 4-cilinder-in-lijn direct ingespoten common rail dieselmotor met turbo / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.598 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,9 l per 100 km / CO2-emissie: 100 gr per km / transmissie: automaat, 7-traps DSG / max. vermogen (gecombineerd): 88 kW/120 pk / max. koppel: 250 Nm @1.600 – 3.250 tpm

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 18 min. / (gloei)bougies: 30 min. / distributieriem: 186 min. / multiriem: 12 min. / interieurfilter: 30 min. / vervangen van koplamp (compleet, incl. (de)monteren voorbumper): 78 minuten / voorbumper vervangen: 144 min. / twee voorschokdempers vervangen, incl. uitlijnen: 186 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech | Automotive Online
Grof geweld nekt aircosysteem

Op de brug: Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Skoda Superb Combi is een auto die imponeert met zijn afmetingen, maar vooral met zijn interieurruimte. Moet er een koffertje of zo mee, dan kan dat met gemak: met de achterbank in gebruik past er voor 660 liter aan bagage in. Is de achterbank niet nodig, dan gaat er zelfs voor bijna tweeduizend liter aan spullen in.

Of er ook voldoende ruimte onder de auto en onder de motorkap is te vinden om het werken aan de auto eenvoudig te maken, onderzoeken we deze keer bij AD Autobedrijf Tibosch in Rosmalen. Eerste autotechnicus Maico Aarsel kijkt met ons mee en ziet dat de motorruimte goed gevuld is. In dit geval met een 1.6 TDI-motor, gekoppeld aan een uit de VW-schappen afkomstige DSG-automaat. Toch raakt de technicus niet in paniek: “Hij lijkt misschien volgebouwd, maar alles waar je voor regulier onderhoud bij moet kunnen, ligt binnen bereik: luchtfilter, accu, openingen om vloeistoffen bij te vullen, allemaal geen probleem. Hier, zelfs het brandstoffilter is heel toegankelijk geplaatst”, aldus Maico, terwijl hij het linksonder in de motorruimte geplaatste filter aantikt. De xenonkoplampen met led-dagrijverlichting en dito richtingaanwijzers zijn wel flink ingeklemd, maar die moeten bij een defect toch compleet worden gedemonteerd.

Geen moeite

De Superb is door het gebruik van het MQB-platform (zie kader) een stuk lichter dan zijn voorganger. Halverwege checkt Maico nog even de remklauwen door de grote velgen, maar ook hier geen verrassingen. “Tja, dan die onderkant. Zit helemaal dicht. Al die kappen weghalen, daar ben je wel even zoet mee. Je ontkomt er niet aan, want alles wat je voor een apk moet bekijken, is hier weggewerkt. Wat nog een ander nadeel kan opleveren: vocht dat niet gemakkelijk weg kan. Er zijn Audi’s van nog geen acht jaar oud met verroeste remleidingen omdat deze volledig ingekapseld zitten. Oppassen dus”, waarschuwt de technicus, die wijst op de uitlaat, die eveneens vrijwel in zijn geheel is weggewerkt.

Iets minder verborgen zijn de constructies van de wielophanging, waardoor de zichtcontrole op veren, dempers, draagarmen (van aluminium), fusees, remmen en aandrijfassen en hun hoezen eenvoudig is uit te voeren. “Bijzonder is hier het rubber dat bescherming moet bieden tegen vervuiling of beschadiging van de achterste draagarm”, zegt Aarsel. “Daar is over nagedacht. En kijk hier, je kunt het nog net zien: een smoorklep op de uitlaat om het roetfilter schoon te blazen. Een Adblue-installatie zit er niet op. Misschien bij de volgende modelwisseling”.
De eerste technicus is goed te spreken over de ‘monteursvriendelijkheid’ van de Superb. “Veel VW-componenten, goed bereikbaar. Alleen onder de auto kost het best wel wat extra tijd vanwege de beschermplaten. Verder weinig commentaar”, zo luidt de conclusie.

MQB

Sinds enkele jaren gebruikt de Volkswagengroep de Modularer Quer Baukasten (MQB), een platform waarbij wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie variabel zijn. Dit eenheidsplatform zorgt ervoor dat de verschillende merken sneller nieuwe modellen kunnen ontwikkelen en bovendien eenvoudiger (lees: goedkoper) nichemodellen op de markt kunnen zetten.

Daarnaast zijn er nog een paar voordelen, waaronder gewicht. Door gebruik te maken van een groot aantal lichtgewicht componenten die standaard bij het MQB-platform worden toegepast, ligt het gewicht minstens 40 kilo lager dan bij vergelijkbare voorgangers. Zo weegt de nieuwe Superb Combi 1.6 TDI Greentech (handgeschakeld, automaat was er vorige modelronde niet in combinatie met de 1.6 TDI) maar liefst 56 kilo minder, met meer uitrusting aan boord. Immers: bij de ontwikkeling van het MQB-platform zijn in de basis verschillende veiligheid- en comfortverhogende assistentiesystemen meegenomen.

Omdat er toch eenvoudiger geschoven kan worden met wielbasis en spoorbreedte, heeft Skoda meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze verder te vergroten. Zo groeide de wielbasis met maar liefst 80 mm naar 2.841 mm. De spoorbreedte voor bedraagt nu 1.584 mm (+ 39 mm), achter 1.572 mm (+ 54 mm). Wegligging en – vooral – interieurruimte zijn hierbij de grote winnaars.

TECHNISCHE GEGEVENS Skoda Superb 1.6 TDI Greentech 7-traps DSG-automaat / nieuwprijs (euro): vanaf 38.555 euro / motortype: dwars geplaatste vloeistofgekoelde DOHC 4-cilinder-in-lijn direct ingespoten common rail dieselmotor met turbo / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.598 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,9 l per 100 km / CO2-emissie: 100 gr per km / transmissie: automaat, 7-traps DSG / max. vermogen (gecombineerd): 88 kW/120 pk / max. koppel: 250 Nm @1.600 – 3.250 tpm

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 18 min. / (gloei)bougies: 30 min. / distributieriem: 186 min. / multiriem: 12 min. / interieurfilter: 30 min. / vervangen van koplamp (compleet, incl. (de)monteren voorbumper): 78 minuten / voorbumper vervangen: 144 min. / twee voorschokdempers vervangen, incl. uitlijnen: 186 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.