Revisie biedt dezelfde kwaliteit voor een fors lagere prijs

Onderdelenfabrikanten investeren in revisie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De lijst van te reviseren onderdelen bij een auto is lang. Dynamo’s en startmotoren, versnellingsbakken, motorblokken en cilinderkoppen, maar ook turbo’s en brandstofpompen, roetfilters en injectoren voor dieselmotoren: er valt steeds meer te hernieuwen. Volgens Tim Appeltant, marketingcoördinator Technical Parts Benelux bij Bosch, worden bij ‘zijn’bedrijf startmotoren, dynamo’s en dieseldelen zoals injectoren en hogedrukpompen het meest gereviseerd. “Bij Bosch spreken we overigens nooit over revisie, maar over Bosch Exchange.” De onderdelenfabrikant adviseert om voor voertuigen vanaf acht jaar oud gereviseerd te monteren in plaats van nieuw. Dit vanwege het prijsverschil. Hoe groot dit verschil dan is wil Appeltant niet zeggen, maar een rondvraag onder grossiers leert dat in het geval van een startmotor het gereviseerde onderdeel meer dan de helft goedkoper is dan een nieuwe. Voor een Opel Zafira kost een gereviseerde Bosch-starter 102 euro exclusief btw. Tegenover 229 euro voor een nieuwe. Een Exchange dynamo kost voor deze auto 261 euro, waar voor een nieuwe  450 euro op de factuur komt te staan.

Mijn grossier heeft in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel.

Volgens de geraadpleegde grossiers is er, afhankelijk van het soort onderdeel, een gereviseerde variant beschikbaar binnen enkele weken nadat een nieuw automodel op de markt komt. Daarbij is een starter of dynamo sneller beschikbaar dan bijvoorbeeld een injector.

Nico Splint van universeel garagebedrijf Splint uit Huizen kiest daarom waar mogelijk voor gereviseerde onderdelen. “Mijn grossier biedt in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel aan. Het meeste gebruik ik hier gereviseerde dynamo’s, remtangen en koppelingen. De prijs ligt, vergeleken met de nieuwe onderdelen van de dealer, minimaal 25 tot 30 procent lager. De lagere prijs die wij als universelen kunnen rekenen, geeft ons een belangrijke voorsprong op de dealer waar alleen met OEM-delen wordt gewerkt en consumenten dus ook de volle mep moeten betalen, naast een hoger uurloon.”

Ondanks de grote prijsverschillen zijn de kwaliteit en garantievoorwaarden bij Bosch volgens Appeltant exact gelijk. “Bosch Exchange onderdelen moeten aan dezelfde OEM-eisen voldoen als onze nieuwe onderdelen. De reden dat we nieuw en gebruikt aanbieden is tweeledig: gereviseerd is een goedkoper alternatief voor oudere voertuigen en hergebruik is beter voor het milieu.”

Mijn grossier heeft in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel.

Op details anders

ZF Services Nederland levert onder meer gereviseerde transmissies en stuursystemen voor de aftermarket. “Bij ZF ligt de focus op de revisie van complete transmissies en mechatronic elektrische schakelbreinen, waarbij we geen verschil maken tussen gebruikte en gereviseerde onderdelen”, vertelt marketingmanager Paul Bliek. “Een gebruikte transmissie wordt met dezelfde precisie geassembleerd als een nieuwe.”

Volgens Bliek is een gereviseerd ZF-onderdeel 20 tot 25 procent goedkoper dan een nieuw. “De kwaliteit is hetzelfde, alleen ziet een gereviseerd onderdeel er op details anders en gebruikt uit.” In tegenstelling tot Bosch hanteert ZF wel andere garantievoorwaarden. “Op nieuwe producten geldt een garantietermijn van twee jaar, op gereviseerd één jaar.”

Delphi zet voor gebruikte delen hoofdzakelijk in op dieselinjectoren, zegt woordvoerder Thomas Aurich. Nu de nadruk steeds meer komt te liggen op emissie worden injectoren steeds complexer en fijngevoeliger. “Het vervangen van injectoren kan daarom een zeer prijzige aangelegenheid worden. Wij bieden onze klanten de keuze tussen nieuw, gereviseerd of hersteld door een geautoriseerde servicepartner. De nieuwe injectoren en gereviseerde injectoren komen uit onze fabrieken en voldoen aan alle OEM-eisen, terwijl de herstelde injectoren door een geautoriseerde servicepartner worden geleverd. Allemaal met de originele onderdelen die voldoen aan de gestelde eisen.”

Een nieuwe Delphi injector kost tussen de 400 en 500 euro en een gereviseerde de helft. Volgens revisiebedrijf Vegé uit Spijkenisse, dat jaarlijks 12 duizend motorblokken, 16 duizend cilinderkoppen en 28 duizend injectoren reviseert, zijn vraag en aanbod in de afgelopen jaren wel veranderd. “De turbo is een fast mover geworden”, zegt Gerard van Wijk, branchemanager bij Vege. Door de afname van de cilinderinhoud wordt het vermogen door de turbo vergroot die daardoor extra te lijden heeft.

Een andere groeimarkt is die van de remklauwen. “Dat is een gevolg van het feit dat auto’s langer meegaan”, zegt Van Wijk. “Een ontwikkeling die sowieso grote gevolgen zal hebben voor de revisiebedrijven.” In hoeverre een onderdeel naast nieuw ook als gereviseerde variant beschikbaar is, hangt af van het soort onderdeel en de leeftijd van de auto. Voor dieselinjectoren geldt dat ze gemiddeld pas zeven jaar na de introductie van een nieuw automodel gereviseerd beschikbaar zijn. Terwijl een startmotor binnen enkele maanden gereviseerd wordt aangeboden. Veel fabrikanten claimen een wagenparkdekking van 90 procent met gereviseerde delen, maar of dit allemaal met gereviseerde delen wordt 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Onderdelenfabrikanten investeren in revisie | Automotive Online
Revisie biedt dezelfde kwaliteit voor een fors lagere prijs

Onderdelenfabrikanten investeren in revisie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De lijst van te reviseren onderdelen bij een auto is lang. Dynamo’s en startmotoren, versnellingsbakken, motorblokken en cilinderkoppen, maar ook turbo’s en brandstofpompen, roetfilters en injectoren voor dieselmotoren: er valt steeds meer te hernieuwen. Volgens Tim Appeltant, marketingcoördinator Technical Parts Benelux bij Bosch, worden bij ‘zijn’bedrijf startmotoren, dynamo’s en dieseldelen zoals injectoren en hogedrukpompen het meest gereviseerd. “Bij Bosch spreken we overigens nooit over revisie, maar over Bosch Exchange.” De onderdelenfabrikant adviseert om voor voertuigen vanaf acht jaar oud gereviseerd te monteren in plaats van nieuw. Dit vanwege het prijsverschil. Hoe groot dit verschil dan is wil Appeltant niet zeggen, maar een rondvraag onder grossiers leert dat in het geval van een startmotor het gereviseerde onderdeel meer dan de helft goedkoper is dan een nieuwe. Voor een Opel Zafira kost een gereviseerde Bosch-starter 102 euro exclusief btw. Tegenover 229 euro voor een nieuwe. Een Exchange dynamo kost voor deze auto 261 euro, waar voor een nieuwe  450 euro op de factuur komt te staan.

Mijn grossier heeft in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel.

Volgens de geraadpleegde grossiers is er, afhankelijk van het soort onderdeel, een gereviseerde variant beschikbaar binnen enkele weken nadat een nieuw automodel op de markt komt. Daarbij is een starter of dynamo sneller beschikbaar dan bijvoorbeeld een injector.

Nico Splint van universeel garagebedrijf Splint uit Huizen kiest daarom waar mogelijk voor gereviseerde onderdelen. “Mijn grossier biedt in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel aan. Het meeste gebruik ik hier gereviseerde dynamo’s, remtangen en koppelingen. De prijs ligt, vergeleken met de nieuwe onderdelen van de dealer, minimaal 25 tot 30 procent lager. De lagere prijs die wij als universelen kunnen rekenen, geeft ons een belangrijke voorsprong op de dealer waar alleen met OEM-delen wordt gewerkt en consumenten dus ook de volle mep moeten betalen, naast een hoger uurloon.”

Ondanks de grote prijsverschillen zijn de kwaliteit en garantievoorwaarden bij Bosch volgens Appeltant exact gelijk. “Bosch Exchange onderdelen moeten aan dezelfde OEM-eisen voldoen als onze nieuwe onderdelen. De reden dat we nieuw en gebruikt aanbieden is tweeledig: gereviseerd is een goedkoper alternatief voor oudere voertuigen en hergebruik is beter voor het milieu.”

Mijn grossier heeft in 99 procent van de gevallen ook een ruildeel.

Op details anders

ZF Services Nederland levert onder meer gereviseerde transmissies en stuursystemen voor de aftermarket. “Bij ZF ligt de focus op de revisie van complete transmissies en mechatronic elektrische schakelbreinen, waarbij we geen verschil maken tussen gebruikte en gereviseerde onderdelen”, vertelt marketingmanager Paul Bliek. “Een gebruikte transmissie wordt met dezelfde precisie geassembleerd als een nieuwe.”

Volgens Bliek is een gereviseerd ZF-onderdeel 20 tot 25 procent goedkoper dan een nieuw. “De kwaliteit is hetzelfde, alleen ziet een gereviseerd onderdeel er op details anders en gebruikt uit.” In tegenstelling tot Bosch hanteert ZF wel andere garantievoorwaarden. “Op nieuwe producten geldt een garantietermijn van twee jaar, op gereviseerd één jaar.”

Delphi zet voor gebruikte delen hoofdzakelijk in op dieselinjectoren, zegt woordvoerder Thomas Aurich. Nu de nadruk steeds meer komt te liggen op emissie worden injectoren steeds complexer en fijngevoeliger. “Het vervangen van injectoren kan daarom een zeer prijzige aangelegenheid worden. Wij bieden onze klanten de keuze tussen nieuw, gereviseerd of hersteld door een geautoriseerde servicepartner. De nieuwe injectoren en gereviseerde injectoren komen uit onze fabrieken en voldoen aan alle OEM-eisen, terwijl de herstelde injectoren door een geautoriseerde servicepartner worden geleverd. Allemaal met de originele onderdelen die voldoen aan de gestelde eisen.”

Een nieuwe Delphi injector kost tussen de 400 en 500 euro en een gereviseerde de helft. Volgens revisiebedrijf Vegé uit Spijkenisse, dat jaarlijks 12 duizend motorblokken, 16 duizend cilinderkoppen en 28 duizend injectoren reviseert, zijn vraag en aanbod in de afgelopen jaren wel veranderd. “De turbo is een fast mover geworden”, zegt Gerard van Wijk, branchemanager bij Vege. Door de afname van de cilinderinhoud wordt het vermogen door de turbo vergroot die daardoor extra te lijden heeft.

Een andere groeimarkt is die van de remklauwen. “Dat is een gevolg van het feit dat auto’s langer meegaan”, zegt Van Wijk. “Een ontwikkeling die sowieso grote gevolgen zal hebben voor de revisiebedrijven.” In hoeverre een onderdeel naast nieuw ook als gereviseerde variant beschikbaar is, hangt af van het soort onderdeel en de leeftijd van de auto. Voor dieselinjectoren geldt dat ze gemiddeld pas zeven jaar na de introductie van een nieuw automodel gereviseerd beschikbaar zijn. Terwijl een startmotor binnen enkele maanden gereviseerd wordt aangeboden. Veel fabrikanten claimen een wagenparkdekking van 90 procent met gereviseerde delen, maar of dit allemaal met gereviseerde delen wordt 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.