Meeste garageformules scoren onder 10 procent

Automotive Naamsbekendheidonderzoek: vooral fitters zijn vitaal

Redactie Redactie
• Laatste update:

Garageformules en fitters geven veel geld uit om hun bekendheid onder het publiek te vergroten. Maar deze inspanningen lijken nauwelijks effect te hebben. De geholpen naamsbekendheid* van Kwik-Fit is bijna honderd procent en daarmee is de fitter een van de bekendere merknamen in Nederland. En zeker in de autobranche. Alleen Euromaster en Profile scoren eveneens boven de 50 procent.

Van de universele ketens kunnen alleen de grote twee, Vakgarage en Bosch Car Service, enigszins bij de fitters aanhaken. De ruim tweeduizend panelleden is ook gevraagd of ze spontaan garageformules konden noemen en dan blijft het een stuk stiller. Kwik-Fit scoort dan nog steeds veruit het hoogst, terwijl Vakgarage en Bosch Car Service hoger scoren dan hun concurrenten. De overige formules blijven ver achter waar het gaat om naamsbekendheid. Dat is niet heel verwonderlijk omdat de vijf genoemde partijen over het algemeen al veel langer bestaan, en zelfs zij worden spontaan niet vaak genoemd. De consument kent simpelweg nauwelijks autobedrijven, hooguit het bedrijf waar het zelf komt (de respondenten lepelden in totaal zo’n 800 bedrijfsnamen op, soms zelfs met een niet-bestaande pay-off zoals Autovitel.nl met Bovag-garantie. Voor de partijen die willen profiteren van hun naamsbekendheid en hun merk willen laden, om zo meer marge te kunnen realiseren, is er nog veel werk aan de winkel. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat Bovag (dat vindt dat fitters zich dan aan de Bovag-cao moeten houden) en RAI Vereniging (die eist dat de prijs/kwaliteitclaims kloppen) zich keren tegen de fitters die zich op merkonderhoud richten. Hun naamsbekendheid is simpelweg te groot om ze zonder slag of stoot terrein te laten winnen op de markt van merkonderhoud. 

*Bij geholpen naamsbekendheid krijgt de respondent de naam te zien. Bij spontane naamsbekendheid geeft de respondent de namen die bij hem of haar opkomen.

grafiek

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Automotive Naamsbekendheidonderzoek: vooral fitters zijn vitaal | Automotive Online
Meeste garageformules scoren onder 10 procent

Automotive Naamsbekendheidonderzoek: vooral fitters zijn vitaal

Redactie Redactie
• Laatste update:

Garageformules en fitters geven veel geld uit om hun bekendheid onder het publiek te vergroten. Maar deze inspanningen lijken nauwelijks effect te hebben. De geholpen naamsbekendheid* van Kwik-Fit is bijna honderd procent en daarmee is de fitter een van de bekendere merknamen in Nederland. En zeker in de autobranche. Alleen Euromaster en Profile scoren eveneens boven de 50 procent.

Van de universele ketens kunnen alleen de grote twee, Vakgarage en Bosch Car Service, enigszins bij de fitters aanhaken. De ruim tweeduizend panelleden is ook gevraagd of ze spontaan garageformules konden noemen en dan blijft het een stuk stiller. Kwik-Fit scoort dan nog steeds veruit het hoogst, terwijl Vakgarage en Bosch Car Service hoger scoren dan hun concurrenten. De overige formules blijven ver achter waar het gaat om naamsbekendheid. Dat is niet heel verwonderlijk omdat de vijf genoemde partijen over het algemeen al veel langer bestaan, en zelfs zij worden spontaan niet vaak genoemd. De consument kent simpelweg nauwelijks autobedrijven, hooguit het bedrijf waar het zelf komt (de respondenten lepelden in totaal zo’n 800 bedrijfsnamen op, soms zelfs met een niet-bestaande pay-off zoals Autovitel.nl met Bovag-garantie. Voor de partijen die willen profiteren van hun naamsbekendheid en hun merk willen laden, om zo meer marge te kunnen realiseren, is er nog veel werk aan de winkel. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat Bovag (dat vindt dat fitters zich dan aan de Bovag-cao moeten houden) en RAI Vereniging (die eist dat de prijs/kwaliteitclaims kloppen) zich keren tegen de fitters die zich op merkonderhoud richten. Hun naamsbekendheid is simpelweg te groot om ze zonder slag of stoot terrein te laten winnen op de markt van merkonderhoud. 

*Bij geholpen naamsbekendheid krijgt de respondent de naam te zien. Bij spontane naamsbekendheid geeft de respondent de namen die bij hem of haar opkomen.

grafiek

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.