Opschieten met pass-thru

Servicebulletins
Ook Woudstra moedigt autobedrijven aan zich in de pass-thru te verdiepen. “Al is het alleen al om de technische servicebulletins van autofabrikanten te kunnen bekijken. Het scheelt enorm veel zoekwerk naar een storing, wanneer het probleem eerder is voorgekomen en je de oplossing uit de computer kunt halen. Vaak is een software-update al genoeg om een storing te verhelpen.”
Wanneer je zelf de verbinding kunt maken, scheelt dat je een ritje naar de dealer, de tijd dat de auto daar staat en de rekening die je zelf kunt innen. De GMTO-trainer liep in zijn presentatie de verschillende stappen door die je moet volgen om de server van General Motors op te kunnen. Een VCI die geschikt is voor het J2534 SAE-protocol, een stabiele en snelle internetverbinding met een goede laptop, een acculader en een creditcard zijn het enige dat je nodig hebt. Helaas werken niet alle fabrikantensites zo soepel als die van Opel. Met name Volkswagen en Renault zijn een drama weten ervaren diagnosespecialisten.