Autonieuws | loniq-familie van Hyundai krijgt een 6,8

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Voor: Zijn prijs en zijn prettige aandrijflijn; het is een auto voor mensen die graag een groen statement willen maken. Hij is goedkoper dan een Prius, al rijdt de Toyota erg goed en opereert die auto volgens Toyota in het D-
segment. 
Tegen: Hij is niet op elk gebied even praktisch. Zo is de ruimte
achterin beperkt door de sterk aflopende daklijn. 
Consumentenpotentieel: Een 7.

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: Wij hebben vertrouwen in de kwaliteit en techniek die Hyundai onder de motorkap heeft geschroefd. Sterk om alle smaken aan te bieden. De prijzen kloppen en wij verwachten dat de vol-elektrische variant leaseaanvragen gaat opleveren. 
Tegen: Waarom maken ze deze auto nu weer zo lelijk? Wij begrijpen het niet dat er op de Aziatische groene tekentafel  altijd van die afwijkende carrosserievormen moeten komen. Zucht.
Leasepotentieel: Laten we eerlijk zijn: Hyundai heeft zakelijk nooit echt een deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ook voor de Ioniq-familie zien wij geen grote aantallen in de lease. Het kan zijn dat de eerder gemelde leaseaanvragen voor de EV ook omgezet gaan worden in orders. Leasecijfer: Een 6,5. 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: De Ioniq hybride heeft zijn prijs mee. Een niet-hybride C-segmenter met automaat kost zeker niet veel minder. En het verbruik zal ongetwijfeld een stuk gunstiger zijn. Ook het formaat van de auto zit aan de ­bovenkant van het C-segment met veel binnenruimte. 
Tegen: De elektrische versie heeft een ondermaatse actieradius.
300 kilometer is ongeveer de ondergrens voor brede acceptatie en er komen binnenkort relatief betaalbare auto’s die dat wel halen.
Restwaardepotentieel: Voor de hybride versie een mooie 8,
voor de elektrische versie een magere 6.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: Het is bemoedigend dat er een EV-versie van de Ioniq op de markt komt. De actieradius is met 280 km redelijk te noemen (al daalt deze waarschijnlijk, afhankelijk van temperatuur en rijstijl, nog wel wat) en de prijs is redelijk. Standaard wordt de EV ook nog eens geleverd met een laadpaal. Ik verwacht dat in 2017 de 4 procdnt-auto’s meer in trek gaan raken, dat helpt. 
Tegen: Hyundai is van nature geen groot fleetmerk in Nederland en is in veel autoregelingen geen natuurlijke keuze. Het zal dus van de beleidsmakers afhangen of deze auto een plek in de fleetmarkt kan gaan veroveren. 
Fleetpotentieel: Een 7,5.

Consumentenpotentieel: 7
Leasepotentieel: 6,5
Restwaardepotentieel: voor de hybride versie een mooie 8, voor de elektrische versie een magere 6.
Fleetpotentieel: 7,5

Gemiddelde: 6,8

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.