Valse start

Weigerachtige baby-Benz wekt wanhoop

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voordat de wanhopige eigenaar zich bij ons meldde is de Mercedes al voorzien van een nieuwe bobine, krukas- en nokkenassensor, is de lambdasonde vervangen en is de luchtmassameter gerepareerd; de eigenaar is verteld dat de brandstofdruk binnen specificatie is. Er zijn diverse reinigingen uitgevoerd, die soms enig effect hadden. 

We beginnen met het bevragen van de regeleenheden. Naast een aantal CAN-communicatiemeldingen vinden we in de motorregeleenheid de volgende meldingen:

– 0170 03 Lambda-adaptie 2 comp/funct op de regelaanslag max.
– 0170 05 Lambda-adaptie 0 comp/funct op de regelaanslag max.
– 0130 06 Lambdasonde 1 (voor KAT) spanning te laag.
– 0170 01 Lambdaanpassing comp./funct op regelaanslag max.

Als we de auto starten, valt op dat deze niet of heel moeizaam aanslaat. Bij een proefrit valt bij een stevige acceleratie op dat de motor inhoudt. In combinatie met de aanwezige foutmeldingen voor ons reden om te starten met een brandstofdrukmeting. Uit de opname van de brandstofdruk bij starten blijkt dat de motor tot drie keer toe niet aanslaat bij een brandstofdruk van 2.6 bar. Bij de vierde startpoging slaat de motor wel aan, maar dan is de brandstofdruk ook 3.2 bar. Dit valt buiten specificatie, want de brandstofdruk hoort bij deze auto 3.4 tot 3.8 bar te zijn.

Nieuwe storing

Omdat de brandstofdrukregeling bij deze auto geïntegreerd is in het brandstoffilter voeren we dezelfde meting ook uit op het brandstoffilter. Daaruit volgt eenzelfde drukbeeld als achter het brandstoffilter. Onze conclusie is dat de brandstofdruk te laag is en dat dit veroorzaakt wordt door de brandstofpomp. Nadat die is vervangen, slaat de motor bij iedere startpogingen meteen aan. Als we vervolgens de adaptiewaarden wissen, blijft de motor stationair niet meer draaien en slaat deze af; het startprobleem is verholpen, maar een nieuwe storing heeft zich aangediend. Allereerst controleren we de brandstofdruk. Die is binnen specificatie, namelijk 3.6 bar. Als we vervolgens de waarden van de luchtmassameter tijdens het starten bekijken in combinatie met het aanbrengen van lekkages, zien we dat de luchtmassameter een behoorlijke miswijzing heeft. In overleg met de eigenaar bieden we deze dan ook aan voor revisie. Na inbouw van de gereviseerde luchtmassameter vertoont de baby-Benz geen storingen meer en kan de eigenaar weer vertrouwen op zijn auto. Wat bedoeld werd met een ‘brandstofdruk die binnen specificatie valt’ en wat wordt verstaan onder de reparatie van de luchtmassameter door de partijen die aan de auto hebben gewerkt voordat hij bij ons werd aangeboden hebben we maar even gelaten voor wat het was.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.