Test de Tester: Snap-on, Würth, Delphi en Autocom

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow IQ150

Door een hardnekkige foutcode in de computer van de versnellingsbak van een Citroën C3 Pluriel uit 2003 wilde de auto niet starten. Selman probeerde met verschillende testers de foutcode te wissen, waaronder met zijn eigen Snap-on Solus Ultra, maar tevergeefs. Met de Würth lukte het wel. “Deze tester kon de foutcode wissen, alleen kon ik de actuator die ik had vervangen er niet mee inleren. Ook een actuatortest was niet mogelijk.” Bij een Mercedes B-klasse spoorde hij met hulp van de live data een EGR-probleem op. “Spanning of een signaal meten is bij deze auto erg lastig, omdat de EGR zo diep zit weggebouwd. Nu kon ik via de live data een afwijking zien.”
Eindoordeel: Een sterke multiplexer, die in dit geval ook een hard-nekkige permanente foutcode kon wissen. Mist hier en daar nog wat diepgang.

Snap-on Modis Ultra

De verwarming in een BMW 3 Serie uit 2003 weigerde dienst. Selman greep naar de Snap-On om de actuator aan te sturen. “Door de kachelblower te laten draaien kon ik zien dat de kachelweerstand in orde was; de module was dus defect. Een simpele test, die veel onnodig meet- en demontagewerk scheelt.” Met de Modis Ultra zijn de actuatoren in de meeste gevallen individueel te selecteren, maar niet altijd. De actuator kan er niet mee onder bedrijfscondities worden aangestuurd worden en de meetwaarden en terugkoppelparameters kunnen er tijdens de actuatortest niet mee worden weergegeven.
Eindoordeel: Kan redelijk wat meer dan veel universele testers, past prima bij een universele garage.

Delphi DS 650E

Een Mercedes-Benz C63 AMG uit 2008 kreeg een facelift-pakket en led verlichting. “De SAM module was ook vervangen voor die van een 2010-model. Het lukte niet om deze in te leren en te programmeren met de Delphi, maar dat kan vrijwel geen enkele universele tester. Met de dealerapparatuur, een Xentry Developer of Autologic lukt het waarschijnlijk wel. Ik heb de module niet kunnen vinden op de DS650E en het is ook niet gelukt met mijn Snap-on Solus Ultra, waarvoor elk jaar updates worden uit-gebracht voor SAM modules.” 
Eindoordeel: Niet zomaar aan te bevelen vanwege de software; een monteur die nooit een diagnose-apparaat heeft gebruikt of niet bekend is met het besturingssysteem zal in het begin op problemen stuiten.

Autocom

Met de Autocom besloot Selman de motorregeleenheid van een Peugeot 106 uit 2008 te benaderen en de meetwaarden op te slaan met de flight recorder. “Uit nieuwsgierigheid heb ik de vliegtuigmodus gebruikt; deze auto had een misfire in een van de cilinders, maar de ecu kon niet uitmaken welke van de vier het was. Ik heb alle belastende sensoren en actuatoren gemonitord. Wanneer de storing zich voordoet, druk je een knop in en worden de meetwaarden bewaard. Naderhand kun je de meetwaarden op je pc terugkijken. Het bleken versleten bougies te zijn.”
Eindoordeel: De vliegtuigmodus en het opslaan van data zijn perfect, maar hij zou wel wat sneller mogen zijn.

De volledige beoordelingen en werkzaamheden die werden uitgevoerd zijn te vinden in onze Productvergelijker.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester: Snap-on, Würth, Delphi en Autocom | Automotive Online

Test de Tester: Snap-on, Würth, Delphi en Autocom

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow IQ150

Door een hardnekkige foutcode in de computer van de versnellingsbak van een Citroën C3 Pluriel uit 2003 wilde de auto niet starten. Selman probeerde met verschillende testers de foutcode te wissen, waaronder met zijn eigen Snap-on Solus Ultra, maar tevergeefs. Met de Würth lukte het wel. “Deze tester kon de foutcode wissen, alleen kon ik de actuator die ik had vervangen er niet mee inleren. Ook een actuatortest was niet mogelijk.” Bij een Mercedes B-klasse spoorde hij met hulp van de live data een EGR-probleem op. “Spanning of een signaal meten is bij deze auto erg lastig, omdat de EGR zo diep zit weggebouwd. Nu kon ik via de live data een afwijking zien.”
Eindoordeel: Een sterke multiplexer, die in dit geval ook een hard-nekkige permanente foutcode kon wissen. Mist hier en daar nog wat diepgang.

Snap-on Modis Ultra

De verwarming in een BMW 3 Serie uit 2003 weigerde dienst. Selman greep naar de Snap-On om de actuator aan te sturen. “Door de kachelblower te laten draaien kon ik zien dat de kachelweerstand in orde was; de module was dus defect. Een simpele test, die veel onnodig meet- en demontagewerk scheelt.” Met de Modis Ultra zijn de actuatoren in de meeste gevallen individueel te selecteren, maar niet altijd. De actuator kan er niet mee onder bedrijfscondities worden aangestuurd worden en de meetwaarden en terugkoppelparameters kunnen er tijdens de actuatortest niet mee worden weergegeven.
Eindoordeel: Kan redelijk wat meer dan veel universele testers, past prima bij een universele garage.

Delphi DS 650E

Een Mercedes-Benz C63 AMG uit 2008 kreeg een facelift-pakket en led verlichting. “De SAM module was ook vervangen voor die van een 2010-model. Het lukte niet om deze in te leren en te programmeren met de Delphi, maar dat kan vrijwel geen enkele universele tester. Met de dealerapparatuur, een Xentry Developer of Autologic lukt het waarschijnlijk wel. Ik heb de module niet kunnen vinden op de DS650E en het is ook niet gelukt met mijn Snap-on Solus Ultra, waarvoor elk jaar updates worden uit-gebracht voor SAM modules.” 
Eindoordeel: Niet zomaar aan te bevelen vanwege de software; een monteur die nooit een diagnose-apparaat heeft gebruikt of niet bekend is met het besturingssysteem zal in het begin op problemen stuiten.

Autocom

Met de Autocom besloot Selman de motorregeleenheid van een Peugeot 106 uit 2008 te benaderen en de meetwaarden op te slaan met de flight recorder. “Uit nieuwsgierigheid heb ik de vliegtuigmodus gebruikt; deze auto had een misfire in een van de cilinders, maar de ecu kon niet uitmaken welke van de vier het was. Ik heb alle belastende sensoren en actuatoren gemonitord. Wanneer de storing zich voordoet, druk je een knop in en worden de meetwaarden bewaard. Naderhand kun je de meetwaarden op je pc terugkijken. Het bleken versleten bougies te zijn.”
Eindoordeel: De vliegtuigmodus en het opslaan van data zijn perfect, maar hij zou wel wat sneller mogen zijn.

De volledige beoordelingen en werkzaamheden die werden uitgevoerd zijn te vinden in onze Productvergelijker.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.