Aftermarket zoekt connectie in Frankfurt

Telematica pakt hoofdrol op Automechanika

Redactie Redactie
• Laatste update:

Omdat de connected car een van de belangrijkste uit-dagingen voor de aftermarket is, was dit onderwerp ook nadrukkelijk aanwezig op vakbeurs Automechanika, die deze maand plaatsvond in Frankfurt. Een hele hal was gewijd aan de mobiliteit van de toekomst, met een hoofdrol voor de zelfrijdende en connected car. Bosch presenteerde er zijn nieuwe Connected Repair software: een platform dat alle diagnosesystemen in de werkplaats met elkaar en met de databases van Bosch verbindt. Door het invoeren van een kenteken of chassisnummer kunnen de onderhoudshistorie en data van een voertuig worden opgehaald en opgeslagen. Verder wordt augmented reality geïntegreerd in de diagnosesystemen. Hiermee kunnen montagehandleidingen met behulp van een tablet op de auto worden geprojecteerd. Verder is Esitronic Web gelanceerd, een online aanvulling op de Esitronic 2.0 diagnose software die niet meer hoeft te worden gedownload, maar online op ieder apparaat te gebruiken is. De gebruiker betaalt per informatie-aanvraag, via credit card.  

Brede doelgroep

ZF en TWR presenteerden zich voor het eerst sinds de overname door ZF als één bedrijf. TRW gaat verder als een van de aftermarketlabels van ZF Friedrichshafen naast Sachs, Lemforder en Boge. Helemaal nieuw is het merk Openmatics. Onder deze naam worden vanaf nu de telematicaproducten van ZF in de markt gezet. ZF werkt al sinds 2008 aan de ontwikkeling van telematicasystemen en een aantal verzekeringsmaatschappijen en fleetowners heeft deze systemen ook al jaren in gebruik. Vanaf nu worden het marketing- en verkoopapparaat van ZF aftermarket ingezet om deze systemen aan een bredere doelgroep te slijten. De pas aangestelde directeur van Openmatics Thomas Rösch verwacht niet dat consumenten vrijwillig een aftermarket telematicasysteem zullen aanschaffen. “Er zit maar  één obd aansluiting in een auto. Dus er kan maar één partij zijn dongel plaatsen. Het meest voor de hand ligt dat bijvoorbeeld garagist en verzekeraar elk de helft van het kastje betalen en er beiden de voor hen interessante data mee uithalen.” Ook Texa was aanwezig met zijn telematicatoepassingen, evenals Continental, dat Vanalytics presenteerde. Via deze cloudtoepassing kan de auto verbinding maken met de werkplaats. Als de klant daar toestemming voor geeft, stuurt de auto via een dongel automatisch informatie over reparatie en onderhoud naar de dealer. Bij Delhpi, toch een van de aanjagers van aftermarket telematicatoepassingen, was de dongel niet op de stand te zien. Het bedrijf heeft besloten om niet verder in deze toepassing te investeren omdat de fabrieksoplossingen sneller op de markt komen dan voorzien. Bij Continental konden ze dit haast niet geloven.

Gat in de markt

Brembo heeft een nieuwe manier om jonge liefhebbers van sportieve auto’s aan zich te binden. Naast opvallend gekleurde remklauwen of gecoate remschijven zijn er vanaf nu ook geperforeerde schijven verkrijgbaar voor relatief kleine en betaalbare auto’s. Denk hierbij aan de Audi A3 en A4 of BMW 1- en 3-serie en de Alfa Romeo Guilietta. Vooralsnog zijn deze Brembo Xtra remschijven in 120 verschillende referenties beschikbaar, maar dit aantal moet tegen het einde van het jaar zijn uitgegroeid tot 200 nummers. Daarmee wordt volgens Brembo zo’n 50 procent van het Europese wagenpark afgedekt. Afhankelijk van het type auto waar de schijf voor bedoeld is, zitten er 40 tot 120 gaten in. Naast de sportieve looks, zorgen de gaten ook voor het sneller aangrijpen van de remmen en een betere warmte, water- en vuilafvoer. De blokken worden als het ware schoon geschraapt. Nadelen zijn er ook. De Xtra-schijven zijn twee keer zo duur en slijten 10 procent harder dan normale dichte schijven.

Parkeren

Valeo is OE-leverancier voor de parkeersen-soren aan vrijwel alle autofabrikanten en ook in retrofit kits voor parkeersensoren heeft het Franse concern een behoorlijk marktaandeel, toch waren de sensoren zelf nog niet per stuk leverbaar voor het onafhankelijke kanaal. Een van de nieuwtjes op de Automechanika was dat ze nu gewoon los te bestellen zijn via de grossier. Handig zijn ook de nieuwe ruitenwisserbladen die met behulp van drie meegeleverde adaptors tot twaalf verschillende artikelnummers afdekken.

Revolutie

De nieuwe Monroe Oespectrum schokdemper gaat volgens de bescheiden mening van Tenneco’s Europese aftermarket vice president Bruce Ronning een revolutie veroorzaken in de wereld van schokdemping. De demper combineert namelijk twee tot nu toe vrijwel onmogelijk geachte eigenschappen in één demper: het comfort van een zachte demper, maar het wegcontact en de controle van een keiharde. De techniek die het allemaal mogelijk maakt bestaat uit twee sets op elkaar afgestemde metalen plaatjes die van elkaar worden gescheiden door een excentrische schijf. In combinatie met een nieuwe formule voor de semisynthetische olie in de demper gaan deze abrupte veranderingen in de demping tegen. OEspectrum dempers zijn onder meer verkrijgbaar voor de Audi Q3.

p27 automechanika

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.