Eigen zaak: Lelieveld verruilt Riva voor eigen Mazda-dealerbedrijf

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Edwin Lelieveld kwam via een omweg in de autobranche. “Een vriend van mijn vader had een autobedrijf, Van Alphen Peugeot in Den Haag, dat vond ik als kind heel mooi. Toen ik vijftien was, had ik geen idee wat ik wilde gaan doen en koos voor de hotelschool. Op 2 september rondde ik mijn laatste stagedag af en op 3 september begon ik bij Peugeot; het horecaleven leek me op termijn toch niet gezond. En auto’s, dat bleef trekken.” Via de werkplaats, after-sales en receptiewerk groeide hij door tot vestigingsdirecteur bij Davo in Zoetermeer en Den Haag, en later Riva. “Deze stap naar eigen ondernemerschap is een sprong in het diepe”, zegt hij ­eerlijk. “Ik had een prachtige job met veel vrijheid. Maar toen kwam deze kans om met Coen en Bart Jan Kraal, de mannen achter Mazda de Voorstad en Auto Haagstad, een nieuw, derde Mazda-dealerschap op te bouwen en te runnen. Met de afspraak om die vanaf volgend jaar in een aantal stappen deels over te nemen. In 2010 hadden zij dezelfde constructie succesvol toegepast bij de opzet van Auto Haagstad in Den Haag, waar Dito Tomas Mollema directeur is.” Autostad Leiden heeft sinds 1 januari 2016 het Mazda-dealerschap voor rayon Leiden overgenomen van Motorhuis. Plaats van vestiging is het pand van voormalig occasionbedrijf Dave Heijmans, aan de rand van een woonwijk. Lelieveld: “De showroom hebben we in twee maanden volledig verbouwd en heringericht. Oude plafonds eruit, nieuwe verwarmde vloeren erin – alles hebben we aangepakt. Alleen de werkplaats was redelijk op orde, die kon gewoon doordraaien tijdens de verbouwing.”

Goede start

De start is veelbelovend, zegt Lelieveld. “Motorhuis verkocht in heel 2015 in totaal 65 nieuwe particuliere Mazda’s, wij zitten nu al op 56. Aandacht voor de klant helpt: bij een grote dealer heb je op een zaterdag misschien 50 mensen over de vloer en verkoop je drie nieuwe auto’s. Wij krijgen vijf mensen en verkopen er ook drie! Ook de werkplaats zit goed vol. We hebben onderhoudsklanten van het vorige bedrijf grotendeels kunnen behouden.” Kortom, Lelieveld is tevreden. “Ik heb jarenlang met plezier bij zo’n grote organisatie gewerkt. Maar ik merk nu dat ik jarenlang heel veel energie kwijt was aan processen en protocollen voor dingen die heel vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Zoals service en aandacht voor de klant. Als je eigen baas bent, met je eigen team, gaat dat vanzelf. Ik doe wat ik leuk vind, met goed resultaat. ‘Small is the new big’, dát is mijn motto. Heerlijk.”

Autostad leiden

Autostad Leiden heeft een flink verkooptarget meegekregen van de Mazda-importeur. Lelieveld: “Ze mikken op jaarlijks 220 nieuwe Mazda’s. Fors, maar gezien het jonge modellengamma en de nivellering van de bijtelling wel reëel. De eerste jaren geldt een aanloopscenario. Dit jaar is het doel 85 auto’s, dus we liggen goed op koers. We mikken op termijn op ongeveer net zo veel occasions. En wat groei in de werkplaats. Na de zomervakantie gaat onze parttime tweede monteur fulltime werken en er is ruimte voor nog een derde.” Haast heeft Lelieveld niet. “Ik hoef geen villa met een zwembad of een grote boot. We gaan eerst hier de organisatie neerzetten. En daarna ­rustig groeien.”

Eigen zaak: Lelieveld verruilt Riva voor eigen Mazda-dealerbedrijf | Automotive Online

Eigen zaak: Lelieveld verruilt Riva voor eigen Mazda-dealerbedrijf

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Edwin Lelieveld kwam via een omweg in de autobranche. “Een vriend van mijn vader had een autobedrijf, Van Alphen Peugeot in Den Haag, dat vond ik als kind heel mooi. Toen ik vijftien was, had ik geen idee wat ik wilde gaan doen en koos voor de hotelschool. Op 2 september rondde ik mijn laatste stagedag af en op 3 september begon ik bij Peugeot; het horecaleven leek me op termijn toch niet gezond. En auto’s, dat bleef trekken.” Via de werkplaats, after-sales en receptiewerk groeide hij door tot vestigingsdirecteur bij Davo in Zoetermeer en Den Haag, en later Riva. “Deze stap naar eigen ondernemerschap is een sprong in het diepe”, zegt hij ­eerlijk. “Ik had een prachtige job met veel vrijheid. Maar toen kwam deze kans om met Coen en Bart Jan Kraal, de mannen achter Mazda de Voorstad en Auto Haagstad, een nieuw, derde Mazda-dealerschap op te bouwen en te runnen. Met de afspraak om die vanaf volgend jaar in een aantal stappen deels over te nemen. In 2010 hadden zij dezelfde constructie succesvol toegepast bij de opzet van Auto Haagstad in Den Haag, waar Dito Tomas Mollema directeur is.” Autostad Leiden heeft sinds 1 januari 2016 het Mazda-dealerschap voor rayon Leiden overgenomen van Motorhuis. Plaats van vestiging is het pand van voormalig occasionbedrijf Dave Heijmans, aan de rand van een woonwijk. Lelieveld: “De showroom hebben we in twee maanden volledig verbouwd en heringericht. Oude plafonds eruit, nieuwe verwarmde vloeren erin – alles hebben we aangepakt. Alleen de werkplaats was redelijk op orde, die kon gewoon doordraaien tijdens de verbouwing.”

Goede start

De start is veelbelovend, zegt Lelieveld. “Motorhuis verkocht in heel 2015 in totaal 65 nieuwe particuliere Mazda’s, wij zitten nu al op 56. Aandacht voor de klant helpt: bij een grote dealer heb je op een zaterdag misschien 50 mensen over de vloer en verkoop je drie nieuwe auto’s. Wij krijgen vijf mensen en verkopen er ook drie! Ook de werkplaats zit goed vol. We hebben onderhoudsklanten van het vorige bedrijf grotendeels kunnen behouden.” Kortom, Lelieveld is tevreden. “Ik heb jarenlang met plezier bij zo’n grote organisatie gewerkt. Maar ik merk nu dat ik jarenlang heel veel energie kwijt was aan processen en protocollen voor dingen die heel vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Zoals service en aandacht voor de klant. Als je eigen baas bent, met je eigen team, gaat dat vanzelf. Ik doe wat ik leuk vind, met goed resultaat. ‘Small is the new big’, dát is mijn motto. Heerlijk.”

Autostad leiden

Autostad Leiden heeft een flink verkooptarget meegekregen van de Mazda-importeur. Lelieveld: “Ze mikken op jaarlijks 220 nieuwe Mazda’s. Fors, maar gezien het jonge modellengamma en de nivellering van de bijtelling wel reëel. De eerste jaren geldt een aanloopscenario. Dit jaar is het doel 85 auto’s, dus we liggen goed op koers. We mikken op termijn op ongeveer net zo veel occasions. En wat groei in de werkplaats. Na de zomervakantie gaat onze parttime tweede monteur fulltime werken en er is ruimte voor nog een derde.” Haast heeft Lelieveld niet. “Ik hoef geen villa met een zwembad of een grote boot. We gaan eerst hier de organisatie neerzetten. En daarna ­rustig groeien.”