Droom komt uit voor sleutelaars

Op de brug: Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eigenaar Jan Doornenbal rijdt de Baleno bij aankomst bij de remmentestbank- en verlichtingshoek naar binnen. De brug is nog in gebruik voor een uitlijnklus. Dus eerst de motorkap maar eens openen. Jan is meteen verrast door de ruime opstelling van het motorblok: “Dit is een ideale monteursauto. Alles is in één opslag te zien. Vloeistofpunten, multiriem, luchtfilter bovenop het motorblok. Zelfs de servicenippels van het aircosysteem zijn te bereiken. Soms moet je een hele koplampunit weghalen om daar bij te komen. Alleen jammer dat Japanse auto’s een ander vulsysteem hebben voor remvloeistof dan Europese auto’s. Daar moeten we een adapter voor gebruiken.”

De Suzuki-ingenieurs blijken ook rekening gehouden te hebben met het feit dat de aandrijfketting het kan begeven. “Nu gebeurt dat niet vaak is mijn ervaring, maar als het moet heb je hier zeker vijftien centimeter ruimte om er aan te werken. Prima.” De versnellingsbak is uit te bouwen met ‘twee vingers in de neus’: bougie, bobine, alles ligt bij de hand. Ook een koplampje is zo vervangen, al geldt dat niet voor onze Baleno, die is voorzien van xenonverlichting. Doornenbal: “Achter zit overigens ledverlichting, gecombineerd met peertjes. Dat betekent vaak dat een achterlicht compleet moet worden vervangen als er iets mis is met de ledjes. Dat kost wel wat. Gelukkig gaan ledjes niet snel kapot.” 

Het interieurluchtfilter is te vinden achter het dashboardkastje en is daardoor snel te vervangen en het TPMS, dat eerder voor de universeel een probleem vormde om in te regelen, is tegenwoordig goed te programmeren. Kortom, weinig problemen tot dusver.

Brug omhoog

Nadat de Baleno eenmaal op de brug is geplaatst valt meteen op dat Suzuki er alles aan heeft gedaan om de cw-waarde te optimaliseren middels allerlei afdekplaatwerk. Dat betekent veel schroefwerk, zegt Doornenbal. “Daar staat tegenover dat kogels, remschijven en remblokken eenvoudig zijn te controleren. De blokken vervang ik zelfs in een handomdraai. Nadeel is dat de remleidingen moeilijk zijn te controleren. Daar ligt een kunststoffen plaat voor die moeilijk is te verwijderen en snel kapot kan gaan omdat deze vastzit met speciale schroeven en kunststof moertjes. Iets te veel kracht en het is beschadigd.”

Van het slimme hybride systeem is overigens weinig te zien. “Je ziet alleen dat de dynamo wat groter is omdat er ook een startmotordeel inzit. Ik kan me voorstellen dat het een flinke duit gaat kosten als die kapot gaat. De vraag is echter: gaat het kapot? Technische gebreken zie ik niet zo vaak bij een Japanner. Kortom, deze auto is helemaal welkom hier bij zijn eerste apk. Ik werk er in elk geval graag aan”, zo luidt de slotconclusie van Jan Doornenbal.

p25 in de werkplaats

 

Duwtje in de rug

De Baleno die deze maand zijn debuut op de Nederlandse wegen maakt, is de eerste Suzuki die gebruik maakt van een mild hybride systeem. Het systeem moet de motor tijdens het accelereren iets meer trekkracht verschaffen, maar dient ook om elektrische componenten (airco, verlichting, audio etcetera) van stroom te voorzien tijdens het rijden. Dit leidt tot een lagere belasting van de motor en daarmee tot een lager brandstofverbruik.

Hart van het systeem is de ISG (Integrated Starter Generator), een dynamo met startmotorfunctie. Tijdens het afremmen voedt dit systeem de loodaccu én een aparte lithium-ion accu met de kinetische energie. De opgeslagen stroom wordt vervolgens gebruikt om ISG af en toe een tandje bij te laten zetten tijdens het accelereren. Daarnaast wordt de stroom gebruikt om de door een riem aangedreven (en daardoor vrijwel geluidloze) startmotor te activeren, bijvoorbeeld nadat het start-stopsysteem het blok heeft stilgelegd en er weer opgetrokken mag worden. Overigens gaat de motor al uit bij snelheden onder de 15 km/u wanneer deze in zijn vrij wordt gezet met de voet op de koppeling. Dit om extra brandstof te besparen tijdens de vrijloop. Laat je de koppeling weer opkomen, dan slaat de motor weer aan.

TECHNISCHE GEGEVENS Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid / nieuwprijs: vanaf 18.699 euro / motortype: 4 cilinder-in-lijn, multi-injectie benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.242 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 4,0 l per 100 km / CO2-emissie: 93 gr per km / transmissie: handgeschakeld, 5 versnellingen / max. vermogen: 66 kW/90 pk @ 6.000 tpm / max. koppel:  120 Nm @ 4.400 tpm.

FLATRATETIJDEN / luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: niet vervangbaar / bougies: 18 min. / distributieketting: levenslang / multiriem: * / interieurfilter:  6 min. / vervangen van koplamp: 48 min. / voorbumper vervangen: 48 min. / twee voorschokdempers vervangen:  108 min.

*Baleno 1.2 Smart Hybrid heeft twee multiriemen. Een drijft de aircopomp aan (vervanging 18 min.), ander drijft waterpomp aan en verbindt ISG met de krukas (42 min.)

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid | Automotive Online
Droom komt uit voor sleutelaars

Op de brug: Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eigenaar Jan Doornenbal rijdt de Baleno bij aankomst bij de remmentestbank- en verlichtingshoek naar binnen. De brug is nog in gebruik voor een uitlijnklus. Dus eerst de motorkap maar eens openen. Jan is meteen verrast door de ruime opstelling van het motorblok: “Dit is een ideale monteursauto. Alles is in één opslag te zien. Vloeistofpunten, multiriem, luchtfilter bovenop het motorblok. Zelfs de servicenippels van het aircosysteem zijn te bereiken. Soms moet je een hele koplampunit weghalen om daar bij te komen. Alleen jammer dat Japanse auto’s een ander vulsysteem hebben voor remvloeistof dan Europese auto’s. Daar moeten we een adapter voor gebruiken.”

De Suzuki-ingenieurs blijken ook rekening gehouden te hebben met het feit dat de aandrijfketting het kan begeven. “Nu gebeurt dat niet vaak is mijn ervaring, maar als het moet heb je hier zeker vijftien centimeter ruimte om er aan te werken. Prima.” De versnellingsbak is uit te bouwen met ‘twee vingers in de neus’: bougie, bobine, alles ligt bij de hand. Ook een koplampje is zo vervangen, al geldt dat niet voor onze Baleno, die is voorzien van xenonverlichting. Doornenbal: “Achter zit overigens ledverlichting, gecombineerd met peertjes. Dat betekent vaak dat een achterlicht compleet moet worden vervangen als er iets mis is met de ledjes. Dat kost wel wat. Gelukkig gaan ledjes niet snel kapot.” 

Het interieurluchtfilter is te vinden achter het dashboardkastje en is daardoor snel te vervangen en het TPMS, dat eerder voor de universeel een probleem vormde om in te regelen, is tegenwoordig goed te programmeren. Kortom, weinig problemen tot dusver.

Brug omhoog

Nadat de Baleno eenmaal op de brug is geplaatst valt meteen op dat Suzuki er alles aan heeft gedaan om de cw-waarde te optimaliseren middels allerlei afdekplaatwerk. Dat betekent veel schroefwerk, zegt Doornenbal. “Daar staat tegenover dat kogels, remschijven en remblokken eenvoudig zijn te controleren. De blokken vervang ik zelfs in een handomdraai. Nadeel is dat de remleidingen moeilijk zijn te controleren. Daar ligt een kunststoffen plaat voor die moeilijk is te verwijderen en snel kapot kan gaan omdat deze vastzit met speciale schroeven en kunststof moertjes. Iets te veel kracht en het is beschadigd.”

Van het slimme hybride systeem is overigens weinig te zien. “Je ziet alleen dat de dynamo wat groter is omdat er ook een startmotordeel inzit. Ik kan me voorstellen dat het een flinke duit gaat kosten als die kapot gaat. De vraag is echter: gaat het kapot? Technische gebreken zie ik niet zo vaak bij een Japanner. Kortom, deze auto is helemaal welkom hier bij zijn eerste apk. Ik werk er in elk geval graag aan”, zo luidt de slotconclusie van Jan Doornenbal.

p25 in de werkplaats

 

Duwtje in de rug

De Baleno die deze maand zijn debuut op de Nederlandse wegen maakt, is de eerste Suzuki die gebruik maakt van een mild hybride systeem. Het systeem moet de motor tijdens het accelereren iets meer trekkracht verschaffen, maar dient ook om elektrische componenten (airco, verlichting, audio etcetera) van stroom te voorzien tijdens het rijden. Dit leidt tot een lagere belasting van de motor en daarmee tot een lager brandstofverbruik.

Hart van het systeem is de ISG (Integrated Starter Generator), een dynamo met startmotorfunctie. Tijdens het afremmen voedt dit systeem de loodaccu én een aparte lithium-ion accu met de kinetische energie. De opgeslagen stroom wordt vervolgens gebruikt om ISG af en toe een tandje bij te laten zetten tijdens het accelereren. Daarnaast wordt de stroom gebruikt om de door een riem aangedreven (en daardoor vrijwel geluidloze) startmotor te activeren, bijvoorbeeld nadat het start-stopsysteem het blok heeft stilgelegd en er weer opgetrokken mag worden. Overigens gaat de motor al uit bij snelheden onder de 15 km/u wanneer deze in zijn vrij wordt gezet met de voet op de koppeling. Dit om extra brandstof te besparen tijdens de vrijloop. Laat je de koppeling weer opkomen, dan slaat de motor weer aan.

TECHNISCHE GEGEVENS Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid / nieuwprijs: vanaf 18.699 euro / motortype: 4 cilinder-in-lijn, multi-injectie benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.242 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 4,0 l per 100 km / CO2-emissie: 93 gr per km / transmissie: handgeschakeld, 5 versnellingen / max. vermogen: 66 kW/90 pk @ 6.000 tpm / max. koppel:  120 Nm @ 4.400 tpm.

FLATRATETIJDEN / luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: niet vervangbaar / bougies: 18 min. / distributieketting: levenslang / multiriem: * / interieurfilter:  6 min. / vervangen van koplamp: 48 min. / voorbumper vervangen: 48 min. / twee voorschokdempers vervangen:  108 min.

*Baleno 1.2 Smart Hybrid heeft twee multiriemen. Een drijft de aircopomp aan (vervanging 18 min.), ander drijft waterpomp aan en verbindt ISG met de krukas (42 min.)

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.