Goudhaantjes met hart voor het vak

Autoschade Montferland is succesvol zonder sturing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Karel Messink begon zijn loopbaan als autotechnicus, maar hij had altijd al een gezonde belangstelling voor schadeherstel. “Het is een ambachtelijk beroep. De combinatie van ouderwets vakmanschap en moderne reparatietechnieken houdt het werk interessant.” Messink werkte een aantal jaren bij dealerbedrijven, waar hij zijn tijd verdeelde tussen onderhoud, reparatie en schadeherstel. Daarna gaf hij leiding aan een groot schadeherstelbedrijf dat vooral gestuurde schades deed. In 2009 begon hij voor zichzelf, maar hij geeft toe dat de timing beter had gekund. “De bankencrisis was net in alle hevigheid losgebarsten, de marktomstandigheden waren slecht en iedereen raadde mij af om het te doen. Toch heb ik doorgezet, want als het in slechte tijden lukt om een bedrijf draaiend te houden, dan lukt het ook in goede tijden.” Ondanks berichten over de overcapaciteit binnen de sector maakte de onderneming een vliegende start. “Ik heb in het eerste jaar twee mensen aangenomen. Op dit moment werken we met z’n vieren en zijn we dringend op zoek naar een extra voorbewerker/spuiter. Dat valt niet mee, want goede en gemotiveerde vakmensen zijn schaars. Gelukkig heb ik een team met echte goudhaantjes. Iedereen die hier werkt, heeft hart voor het vak. Daar heb ik het echt mee getroffen.” 

p17 karel in de werkplaats

Karel Messink

Bouwjaar: 1957
Opleiding: lts autotechniek, tweede autotechnicus, eerste autotechnicus, patroonsdiploma, meerdere vakopleidingen voor de carrosseriebranche
Loopbaan: autotechnicus bij verschillende dealerbedrijven, daarna schadehersteller en manager bij meerdere schadeherstelbedrijven 
Thuis: getrouwd, twee dochters 

Onafhankelijk

In zijn vorige baan had Messink dagelijks te maken met schadesturing. Nu is hij volledig onafhankelijk en dat is een bewuste keuze. “Verzekeraars eisen dat je grote investeringen doet. Ze maken je afhankelijk en vertellen je vervolgens hoe jij je werk moet doen. Daar pas ik voor. Daarom zijn we aangesloten bij Jijbepaalt.nl. Dat strijdt voor onafhankelijk schadeherstel en vrije reparatiekeuze voor polishouders. Veel verzekeraars passen eenzijdig en stilzwijgend hun polisvoorwaarden aan en sturen klanten naar hun eigen netwerk. Ook klanten die al jaren bij ons komen. Dat vind ik oneerlijk, en omdat gestuurde reparaties zo goedkoop mogelijk moeten, gaat het vaak ten koste van de kwaliteit.” Dat steekt, want de kwaliteit van een reparatie mag volgens Messink nooit ter discussie staan. “Een reparatie moet veilig en perfect zijn. Als wij moeten kiezen tussen een onderdeel afplakken of demonteren, kiezen we voor de methode die het beste resultaat oplevert. Half meegespoten raamrubbers of wielkuipen zijn toch geen gezicht? Hetzelfde geldt voor beschadigde onderdelen. Wij hanteren een normaal uurtarief en hoeven onze omzet niet op te krikken met het herstellen van zwaar beschadigde bumpers of spatborden. Maar als je voor een uitgeknepen tarief werkt, heb je weinig keuze.”

Cosmetisch 

De werkplaats van Autoschade Montferland weerspiegelt de veranderende aard van de schadeherstelwerkzaamheden. Door de opkomst van airbags, elektronica, nieuwe materialen en complexe constructies zijn auto’s sneller economisch total loss dan vroeger. “In het verleden bestond de schadelast voornamelijk uit directe schades”, verklaart Messink. “Tegenwoordig zorgen indirecte schades er voor dat een auto eerder sneller total loss wordt verklaard.” Hij schat dat 80 procent van het werk uit cosmetische schades bestaat. Met de inrichting van de werkplaats heeft hij daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Er staan twee vierkolommers en een schaarhefbrug en de werkplekken zijn geschikt voor uiteenlopende werkzaamheden. “Als je zoveel mogelijk bewerkingen op dezelfde plek uitvoert, heb je minder rangeerruimte nodig. Dat bespaart tijd en vierkante meters.” Door het veranderde werkaanbod wordt de Dataliner-richtbank niet meer zo intensief gebruikt. Voor het repareren van plaatwerk is lasapparatuur veel belangrijker geworden. Het team werkt met moderne lasapparatuur die geschikt is voor co2-lassen, koper-siliciumlassen en puntlassen. “Vroeger kon je beschadigd plaatwerk netjes terug in vorm kloppen. Tegenwoordig is het zo dun dat je het bijna altijd moet vervangen. Het is belangrijk dat je dat precies volgens de fabrieksvoorschriften en met de voorgeschreven apparatuur doet. Het is de kunst om alles precies in de oude staat terug te brengen. Soms is dat lastig, maar dat houdt het werk uitdagend.” 

De werkvloer, de mengruimte en de spuitcabine zijn brandschoon en keurig opgeruimd. “We schilderen de mengruimte regelmatig en vervangen dan meteen de vloerbedekking. De spuitcabine is bekleed met kleeffolie en wordt meerdere keren per jaar schoongemaakt. Het werkt het prettigst in een schone en nette omgeving.” Wel zorgt het voorgeschreven gebruik van watergedragen lakken voor een stevige energierekening. “Je moet de cabine veel warmer stoken om watergedragen lak te drogen. Er zijn zwaardere compressoren nodig en het zorgt voor een hoger gas- en stroomverbruik. We hebben een tijd met extra venturi’s in de cabine gewerkt, maar daar zijn we mee gestopt, want de tijdwinst viel tegen. Watergedragen lakken zijn gebruiksvriendelijk, maar over de milieuvoordelen heb ik mijn twijfels.” Toen hij voor zichzelf begon, koos Messink voor het laksysteem van ICI Autocolor. Een keuze waar hij nog steeds achter staat. “Ik heb voor ICI gekozen vanwege de grote kleurnauwkeurigheid en de mooie lakstand. Ook de ondersteuning vanuit leverancier PPG is goed geregeld.” 

Wat in de werkplaats opvalt, is de afwezigheid van kasten vol uitlees- en diagnoseapparatuur. “Ik geloof in specialisatie, maar binnen de grenzen van ons vakgebied. Storingen uitlezen en elektronicamodules programmeren is een vak apart. Als we dat allemaal zelf willen doen, moeten we investeren in andere vakkennis en equipment, en dat moeten we meenemen in ons uurtarief. Daarom besteden we het liever uit. We hebben in de omgeving een uitgebreid netwerk van autobedrijven die ons schadeherstelwerk gunnen. Die gunnen wij op onze beurt het werk waar zij goed in zijn.”

Verzekeraars maken je afhankelijk. Daar pas ik voor.

Vakmanschap

De achtenvijftigjarige Messink houdt zijn blik altijd op de toekomst gericht. Een schadeherstelbedrijf moet zich niet beperken tot autoschades, vindt hij. “Wij doen ook industrieel spuitwerk en zijn al vele jaren gespecialiseerd in oldtimerrestauratie. Restaureren is prachtig werk, want het doet een groot beroep op je vakkennis en creativiteit. Slechte stukken uitslijpen, nieuw plaatwerk maken en inlassen, alles strak maken en spuiten, prachtig vind ik dat.” Reparatiedelen voor klassiekers maakt het team zoveel mogelijk zelf, met behulp van een eigen plaatwals en een zetbank. Voor het maken van complexere vormen staat de aankoop van een Engels wiel op de planning. Recente restauratieprojecten zijn onder meer een Borgward Isabella, een Citroën M35 en een Lamborghini Islero. Messink spreekt met grote passie over het restauratiewerk. “Voor het spuitwerk van een klassieke auto trek ik een hele zaterdag uit. Ik begin ’s ochtends om zeven uur met het voorbereiden. Als de spuitcabine op temperatuur is, ga ik aan de slag. Ik breng een laklaag aan, laat alles minimaal een half uur uitdampen en breng dan de volgende laag aan, net zo lang totdat alles glanst als een spiegel.”

Plamuren 

Ook bij modern schadeherstel maakt het team regelmatig gebruik van ‘ouderwetse’ reparatietechnieken. “Omdat modern plaatwerk zo dun en licht is, werken we met een combinatie van traditioneel gereedschap en gereedschap voor uitdeuken zonder spuiten. We brengen het plaatwerk eerst zoveel mogelijk terug in de oude vorm zodat we zo min mogelijk oneffenheden hoeven op te vullen. Dat levert het strakste eindresultaat op. Verder werken we met tin op kwetsbare en van binnenuit moeilijk toegankelijke plekken zoals dorpels. Vertinnen is sterk en duurzaam. Plamuren is goedkoper en gaat sneller, maar ik vind dat een reparatie ook tiptop in orde moet zijn op de plekken waar je het niet ziet.” 

Autoschade Montferland is in 2009 opgericht door Karel Messink. Het bedrijf is universeel en onafhankelijk en werkt voor bedrijven en particulieren. De werkzaamheden variëren van schadereparaties en spuitwerk tot spot repair, ruitreparatie en uitdeuken zonder spuiten. Andere specialismen zijn industrieel spuitwerk, reparaties aan caravans en campers en de totaalrestauratie van oldtimers en youngtimers

p18 in de werkplaats

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoschade Montferland is succesvol zonder sturing | Automotive Online
Goudhaantjes met hart voor het vak

Autoschade Montferland is succesvol zonder sturing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Karel Messink begon zijn loopbaan als autotechnicus, maar hij had altijd al een gezonde belangstelling voor schadeherstel. “Het is een ambachtelijk beroep. De combinatie van ouderwets vakmanschap en moderne reparatietechnieken houdt het werk interessant.” Messink werkte een aantal jaren bij dealerbedrijven, waar hij zijn tijd verdeelde tussen onderhoud, reparatie en schadeherstel. Daarna gaf hij leiding aan een groot schadeherstelbedrijf dat vooral gestuurde schades deed. In 2009 begon hij voor zichzelf, maar hij geeft toe dat de timing beter had gekund. “De bankencrisis was net in alle hevigheid losgebarsten, de marktomstandigheden waren slecht en iedereen raadde mij af om het te doen. Toch heb ik doorgezet, want als het in slechte tijden lukt om een bedrijf draaiend te houden, dan lukt het ook in goede tijden.” Ondanks berichten over de overcapaciteit binnen de sector maakte de onderneming een vliegende start. “Ik heb in het eerste jaar twee mensen aangenomen. Op dit moment werken we met z’n vieren en zijn we dringend op zoek naar een extra voorbewerker/spuiter. Dat valt niet mee, want goede en gemotiveerde vakmensen zijn schaars. Gelukkig heb ik een team met echte goudhaantjes. Iedereen die hier werkt, heeft hart voor het vak. Daar heb ik het echt mee getroffen.” 

p17 karel in de werkplaats

Karel Messink

Bouwjaar: 1957
Opleiding: lts autotechniek, tweede autotechnicus, eerste autotechnicus, patroonsdiploma, meerdere vakopleidingen voor de carrosseriebranche
Loopbaan: autotechnicus bij verschillende dealerbedrijven, daarna schadehersteller en manager bij meerdere schadeherstelbedrijven 
Thuis: getrouwd, twee dochters 

Onafhankelijk

In zijn vorige baan had Messink dagelijks te maken met schadesturing. Nu is hij volledig onafhankelijk en dat is een bewuste keuze. “Verzekeraars eisen dat je grote investeringen doet. Ze maken je afhankelijk en vertellen je vervolgens hoe jij je werk moet doen. Daar pas ik voor. Daarom zijn we aangesloten bij Jijbepaalt.nl. Dat strijdt voor onafhankelijk schadeherstel en vrije reparatiekeuze voor polishouders. Veel verzekeraars passen eenzijdig en stilzwijgend hun polisvoorwaarden aan en sturen klanten naar hun eigen netwerk. Ook klanten die al jaren bij ons komen. Dat vind ik oneerlijk, en omdat gestuurde reparaties zo goedkoop mogelijk moeten, gaat het vaak ten koste van de kwaliteit.” Dat steekt, want de kwaliteit van een reparatie mag volgens Messink nooit ter discussie staan. “Een reparatie moet veilig en perfect zijn. Als wij moeten kiezen tussen een onderdeel afplakken of demonteren, kiezen we voor de methode die het beste resultaat oplevert. Half meegespoten raamrubbers of wielkuipen zijn toch geen gezicht? Hetzelfde geldt voor beschadigde onderdelen. Wij hanteren een normaal uurtarief en hoeven onze omzet niet op te krikken met het herstellen van zwaar beschadigde bumpers of spatborden. Maar als je voor een uitgeknepen tarief werkt, heb je weinig keuze.”

Cosmetisch 

De werkplaats van Autoschade Montferland weerspiegelt de veranderende aard van de schadeherstelwerkzaamheden. Door de opkomst van airbags, elektronica, nieuwe materialen en complexe constructies zijn auto’s sneller economisch total loss dan vroeger. “In het verleden bestond de schadelast voornamelijk uit directe schades”, verklaart Messink. “Tegenwoordig zorgen indirecte schades er voor dat een auto eerder sneller total loss wordt verklaard.” Hij schat dat 80 procent van het werk uit cosmetische schades bestaat. Met de inrichting van de werkplaats heeft hij daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Er staan twee vierkolommers en een schaarhefbrug en de werkplekken zijn geschikt voor uiteenlopende werkzaamheden. “Als je zoveel mogelijk bewerkingen op dezelfde plek uitvoert, heb je minder rangeerruimte nodig. Dat bespaart tijd en vierkante meters.” Door het veranderde werkaanbod wordt de Dataliner-richtbank niet meer zo intensief gebruikt. Voor het repareren van plaatwerk is lasapparatuur veel belangrijker geworden. Het team werkt met moderne lasapparatuur die geschikt is voor co2-lassen, koper-siliciumlassen en puntlassen. “Vroeger kon je beschadigd plaatwerk netjes terug in vorm kloppen. Tegenwoordig is het zo dun dat je het bijna altijd moet vervangen. Het is belangrijk dat je dat precies volgens de fabrieksvoorschriften en met de voorgeschreven apparatuur doet. Het is de kunst om alles precies in de oude staat terug te brengen. Soms is dat lastig, maar dat houdt het werk uitdagend.” 

De werkvloer, de mengruimte en de spuitcabine zijn brandschoon en keurig opgeruimd. “We schilderen de mengruimte regelmatig en vervangen dan meteen de vloerbedekking. De spuitcabine is bekleed met kleeffolie en wordt meerdere keren per jaar schoongemaakt. Het werkt het prettigst in een schone en nette omgeving.” Wel zorgt het voorgeschreven gebruik van watergedragen lakken voor een stevige energierekening. “Je moet de cabine veel warmer stoken om watergedragen lak te drogen. Er zijn zwaardere compressoren nodig en het zorgt voor een hoger gas- en stroomverbruik. We hebben een tijd met extra venturi’s in de cabine gewerkt, maar daar zijn we mee gestopt, want de tijdwinst viel tegen. Watergedragen lakken zijn gebruiksvriendelijk, maar over de milieuvoordelen heb ik mijn twijfels.” Toen hij voor zichzelf begon, koos Messink voor het laksysteem van ICI Autocolor. Een keuze waar hij nog steeds achter staat. “Ik heb voor ICI gekozen vanwege de grote kleurnauwkeurigheid en de mooie lakstand. Ook de ondersteuning vanuit leverancier PPG is goed geregeld.” 

Wat in de werkplaats opvalt, is de afwezigheid van kasten vol uitlees- en diagnoseapparatuur. “Ik geloof in specialisatie, maar binnen de grenzen van ons vakgebied. Storingen uitlezen en elektronicamodules programmeren is een vak apart. Als we dat allemaal zelf willen doen, moeten we investeren in andere vakkennis en equipment, en dat moeten we meenemen in ons uurtarief. Daarom besteden we het liever uit. We hebben in de omgeving een uitgebreid netwerk van autobedrijven die ons schadeherstelwerk gunnen. Die gunnen wij op onze beurt het werk waar zij goed in zijn.”

Verzekeraars maken je afhankelijk. Daar pas ik voor.

Vakmanschap

De achtenvijftigjarige Messink houdt zijn blik altijd op de toekomst gericht. Een schadeherstelbedrijf moet zich niet beperken tot autoschades, vindt hij. “Wij doen ook industrieel spuitwerk en zijn al vele jaren gespecialiseerd in oldtimerrestauratie. Restaureren is prachtig werk, want het doet een groot beroep op je vakkennis en creativiteit. Slechte stukken uitslijpen, nieuw plaatwerk maken en inlassen, alles strak maken en spuiten, prachtig vind ik dat.” Reparatiedelen voor klassiekers maakt het team zoveel mogelijk zelf, met behulp van een eigen plaatwals en een zetbank. Voor het maken van complexere vormen staat de aankoop van een Engels wiel op de planning. Recente restauratieprojecten zijn onder meer een Borgward Isabella, een Citroën M35 en een Lamborghini Islero. Messink spreekt met grote passie over het restauratiewerk. “Voor het spuitwerk van een klassieke auto trek ik een hele zaterdag uit. Ik begin ’s ochtends om zeven uur met het voorbereiden. Als de spuitcabine op temperatuur is, ga ik aan de slag. Ik breng een laklaag aan, laat alles minimaal een half uur uitdampen en breng dan de volgende laag aan, net zo lang totdat alles glanst als een spiegel.”

Plamuren 

Ook bij modern schadeherstel maakt het team regelmatig gebruik van ‘ouderwetse’ reparatietechnieken. “Omdat modern plaatwerk zo dun en licht is, werken we met een combinatie van traditioneel gereedschap en gereedschap voor uitdeuken zonder spuiten. We brengen het plaatwerk eerst zoveel mogelijk terug in de oude vorm zodat we zo min mogelijk oneffenheden hoeven op te vullen. Dat levert het strakste eindresultaat op. Verder werken we met tin op kwetsbare en van binnenuit moeilijk toegankelijke plekken zoals dorpels. Vertinnen is sterk en duurzaam. Plamuren is goedkoper en gaat sneller, maar ik vind dat een reparatie ook tiptop in orde moet zijn op de plekken waar je het niet ziet.” 

Autoschade Montferland is in 2009 opgericht door Karel Messink. Het bedrijf is universeel en onafhankelijk en werkt voor bedrijven en particulieren. De werkzaamheden variëren van schadereparaties en spuitwerk tot spot repair, ruitreparatie en uitdeuken zonder spuiten. Andere specialismen zijn industrieel spuitwerk, reparaties aan caravans en campers en de totaalrestauratie van oldtimers en youngtimers

p18 in de werkplaats

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.