Test de tester panellid Anton van der Linden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als diagnosespecialist besteedt Anton van der Linden 80 tot 100 procent van zijn werktijd aan het stellen van diagnoses. Van der Linden gebruikt hiervoor testers van Autocom, Autologic en Launch. Geen enkele auto die bij hem in de werkplaats ontkomt er aan om op een testapparaat te worden aangesloten.

De meest voorkomende automerken bij AL Autodiagnose zijn: Audi, BMW, Ford, Seat, Skoda, VW, Peugeot, Renault en Volvo. De leeftijd van deze auto’s ligt tussen de vier en vijftien jaar oud. Als belangrijkste servicetaken binnen zijn bedrijf noemt Van der Linden het regenereren van roetfilters, de apk readinesstest, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van componenten. Daarnaast geeft hij aan behoefte te hebben aan het kunnen aanpassen van diverse configuraties of coderingen.

Foutcodes

Bij het uitlezen van foutcodes wil Anton van der Linden eenduidige en duidelijke beschrijvingen en weten of een foutcode de status actief of statisch, niet actief of sporadisch heeft en een freeze frame-functie wanneer de regeleenheid dat ondersteunt. Verder wil hij foutcodes handmatig kunnen opslaan of printen en een logboek van het individuele voertuig kunnen bijhouden in de software van de tester. Dezelfde eisen stelt hij aan de meetwaardes die met de tester verzameld kunnen worden, maar hij wil in het geval van meetwaardes ook zelf de parameters kunnen selecteren. 

Actuatoren stuurt de Achterhoekse diagnosespecialist bij voorkeur individueel aan in plaats van met een lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden door de tester. HGij wil dit ook in bedrijfscondities kunnen doen. Bijvoorbeeld door een turboactuator bij een verhoogd toerental aan te kunnen sturen. Ook ziet hij graag een weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren terug op zijn tester, bijvoorbeeld van de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Van der Linden wil met een diagnoseapparaat een aantal functietesten kunnen uitvoeren. De relatieve compressietest, het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, de turbo-regeling en de EGR-regeling zijn daarvan wat hem betreft de belangrijkste. Als diagnose-expert gaat Van der Linden vanzelfsprekend zelf inleren, programmeren en coderen van onderdelen niet uit de weg. Het testpanellid vinkte onder meer gasklephuis, EGR-klep, brandstofpomp, injectoren, stuurhoeksensor, dwarshoekversnellingssensor, drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, sleutels en startblokkering en het coderen van motorregeleenheid, ABS/ESP-regeleenheid, airbag-regeleenheid, centrale-elektronica-regeleenheid, verwarming/airco-regeleenheid en comfort-regeleenheden aan.

Tenslotte noemt hij servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties als belangrijkste onderdelen van een tester voor zowel de motorregeleenheid, de ABS/ESP-regeleenheid, de airbag-regeleenheid, de centrale-elektronica-regeleenheid, het instrumentenpaneel, de verwarming/airco-regeleenheid als de comfort-regeleenheden.

Anton van der Linden beordeelde tot nu toe de volgende testers:

Snap-on Modis Ultra

Hella Gutmann Mega Macs PC

Hanatech Multiscan

Delphi DS650E

Autocom CDP+Cars

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester panellid Anton van der Linden | Automotive Online

Test de tester panellid Anton van der Linden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als diagnosespecialist besteedt Anton van der Linden 80 tot 100 procent van zijn werktijd aan het stellen van diagnoses. Van der Linden gebruikt hiervoor testers van Autocom, Autologic en Launch. Geen enkele auto die bij hem in de werkplaats ontkomt er aan om op een testapparaat te worden aangesloten.

De meest voorkomende automerken bij AL Autodiagnose zijn: Audi, BMW, Ford, Seat, Skoda, VW, Peugeot, Renault en Volvo. De leeftijd van deze auto’s ligt tussen de vier en vijftien jaar oud. Als belangrijkste servicetaken binnen zijn bedrijf noemt Van der Linden het regenereren van roetfilters, de apk readinesstest, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van componenten. Daarnaast geeft hij aan behoefte te hebben aan het kunnen aanpassen van diverse configuraties of coderingen.

Foutcodes

Bij het uitlezen van foutcodes wil Anton van der Linden eenduidige en duidelijke beschrijvingen en weten of een foutcode de status actief of statisch, niet actief of sporadisch heeft en een freeze frame-functie wanneer de regeleenheid dat ondersteunt. Verder wil hij foutcodes handmatig kunnen opslaan of printen en een logboek van het individuele voertuig kunnen bijhouden in de software van de tester. Dezelfde eisen stelt hij aan de meetwaardes die met de tester verzameld kunnen worden, maar hij wil in het geval van meetwaardes ook zelf de parameters kunnen selecteren. 

Actuatoren stuurt de Achterhoekse diagnosespecialist bij voorkeur individueel aan in plaats van met een lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden door de tester. HGij wil dit ook in bedrijfscondities kunnen doen. Bijvoorbeeld door een turboactuator bij een verhoogd toerental aan te kunnen sturen. Ook ziet hij graag een weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren terug op zijn tester, bijvoorbeeld van de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Van der Linden wil met een diagnoseapparaat een aantal functietesten kunnen uitvoeren. De relatieve compressietest, het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, de turbo-regeling en de EGR-regeling zijn daarvan wat hem betreft de belangrijkste. Als diagnose-expert gaat Van der Linden vanzelfsprekend zelf inleren, programmeren en coderen van onderdelen niet uit de weg. Het testpanellid vinkte onder meer gasklephuis, EGR-klep, brandstofpomp, injectoren, stuurhoeksensor, dwarshoekversnellingssensor, drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, sleutels en startblokkering en het coderen van motorregeleenheid, ABS/ESP-regeleenheid, airbag-regeleenheid, centrale-elektronica-regeleenheid, verwarming/airco-regeleenheid en comfort-regeleenheden aan.

Tenslotte noemt hij servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties als belangrijkste onderdelen van een tester voor zowel de motorregeleenheid, de ABS/ESP-regeleenheid, de airbag-regeleenheid, de centrale-elektronica-regeleenheid, het instrumentenpaneel, de verwarming/airco-regeleenheid als de comfort-regeleenheden.

Anton van der Linden beordeelde tot nu toe de volgende testers:

Snap-on Modis Ultra

Hella Gutmann Mega Macs PC

Hanatech Multiscan

Delphi DS650E

Autocom CDP+Cars

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.