Zwijgen is zilver, spreker is goud

Wie zegt dat?!

Redactie Redactie
• Laatste update:

1

1998 “Het blijkt dat er eigenlijk twee optimale groottes zijn, tot 300 en boven de 800 verkochte auto's. Daartussen werkt een dealer in zijn algemeenheid minder efficiënt doordat hij bijvoorbeeld bij het overschrijven van de 300-grens middelmanagers moet aannemen en automatiseringsinvesteringen moet doen.”

2

2002 “Wat Van Heck doet met zijn same day delivery lijkt fantastisch, maar door de hoge graad van dienstverlening in de onderdelenwereld verdienen we uiteindelijk geen van allen iets.”

3

2003 “Als ik morgen m'n tent verkoop, heb ik een hoop geld. En dan? Zolang het in het bedrijf zit levert het meer op.”

4

2004 “De zakelijke markt zal bij ons nooit een derde van de verkoop vormen. Er is nu eenmaal zoiets als merkimago. Bovendien heb je te maken met instellingen als de overheid en ANWB, daar kom je niet binnen als Aziaat.”

5

2004 “Ik denk dat we binnen drie jaar rechtstreeks auto's kopen bij de fabrikant. De productietechniek leent zich ervoor, ze kunnen steeds makkelijker laat in de productie nog modificaties aanbrengen. Het punt is dat we wel per jaar een x aantal productieplaatsen moeten afnemen.”

6

2004 “Wij doen nu zo'n 5 procent van de hardgestuurde schademarkt, over drie jaar willen we een kwart van die markt, die 250 tot 300 miljoen euro groot is en momenteel vooral wordt bediend door Care, ASN, Schadenet en enkele dealerholdings met een schadeketen.”

7

2006 “Het is zo fout om naar multimerk te kijken als het wat minder gaat. Geef eerst je occasions eens fatsoenlijk aandacht.”

8

2006 “Schadeherstellers die de markt een voldoende geven, steken hun kop in het zand. Dit jaar regeerden angst en domheid. Veel opdrachtgevers hebben jarenlang alleen naar de prijs gekeken en dat betaalt zich nu uit.”

9

2006 “Als je zo'n belevingscentrum maakt, kun je de kinderhoek niet afdoen met een obligate Lego-tafel.”

10

2006 “Verzekeraars zijn echter ook ondernemers en je kunt dus niet van hen verlangen dat zij doof en blind blijven voor marktkansen […]. Zij zijn niet uit op het failliet van een bedrijfstak, maar evenmin zijn zij verantwoordelijk voor de instandhouding van een structurele overcapaciteit in de schademarkt.”

11

2007 “Veel dealers en universele garagebedrijven hebben een eigen schadeafdeling. Waarom moeten bedrijven die bij ons zijn aangesloten apart lid worden van Focwa?”

12

2007 “Geert Vermeer plaatste onlangs in zijn jaarrede vraagtekens bij de claim van de universelen, dat ze beter zijn én goedkoper. Volgens Vermeer gaat dat niet samen. Maar onze leden maken het dagelijks waar.”

13

2007 “Ik heb het idee dat vrouwen meer antwoorden uit mannen weten te trekken. Je krijgt dan een milder gesprek. Een vrouw krijgt ook minder moeilijke vragen voorgeschoteld.”

14

2008 “Wij willen de markt overtreffen. En dat gaat lukken. Ik zie in de branche toch te veel mensen die het niet snappen. Ik schat dat slechts weinig mensen in staat zijn om hun werk goed en professioneel uit te oefenen.”

15

2009 “We hebben in de afgelopen tijd veel dingen afgestoten. Vaak moest daar veel geld bij, maar alles was beter dan bedrijfsonderdelen failliet te laten gaan.”

16

2010 “Het totaal onnodige faillissement van ons bedrijf, waarbij ik door de ABN Amro bank ben afgemaakt, zorgt ervoor dat ik nu een enorme drive heb om succesvol te zijn. Daarom wil ik ook weer groeien.”

17

2010 “Maar de uitdaging om voor de marktleider te gaan werken heb ik uiteindelijk niet kunnen weerstaan. Vooral de Europese ambities van Sator zijn veelbelovend voor alle bedrijven die tot de groep behoren.”

18

2010 “Wij hebben de meeste dealervestigingen en het is voor iedereen mogelijk winst te maken. En het potentieel voor onze dealers is groot; zij hebben een serviceaandeel van boven de 50 procent.”

19

2011 “Het buitenland kan het aanbod aan. Daar is de Prius een premiummerk voor de milieubewusten. Er zijn genoeg Franse of Spaanse biologieleraren die graag in een hybride rijden.”

20

2011 “Bovag Autodealers heeft veel moeite gedaan om een instituut te vinden dat wil bevestigen dat dealeronderhoud goedkoper is dan universeel onderhoud. Kennelijk was dat niet in Nederland te vinden, dus hebben ze een Duits onderzoeksbureau ingeschakeld. De slager keurt zijn eigen vlees.”

21

2011 “Natuurlijk willen we terug naar de 25 duizend contracten, waar we ooit vandaan kwamen. Maar dat kan ook prima door te groeien aan de onderkant van de markt en in het middensegment. Sterker nog, aan de bovenkant is er door tendering per auto bijna geen droog brood meer te verdienen.”

22

2013 “Maar denk nou niet dat wij willen concurreren met Porsche. Wij richten ons op de 2 procent van de mensen die niet nog een Porsche willen. En als we 2 procent van die groep weten binnen te halen, dan ziet de toekomst er mooi uit.”

23

2014 “Veel eigen filialen liepen in commerciële prestaties achter op de franchisevestigingen. We hebben eerst een inhaalslag moeten maken. Inmiddels is het niveau gelijk getrokken. De volgende stap is het toevoegen van franchisenemers aan ons bestand van eigen filialen.”

24

2015 “Nee, ik slaap goed. Wel gaat het de laatste maanden natuurlijk hard met de omzet en dat moet je ook weten te managen. Dat betekent dat ik er veel over nadenk. Ook wel eens als ik eigenlijk moet slapen.” A. Adriaan Roggeveen (directeur Van Heck)

B. Arjen de Jong (directeur BMW)

C. Bertho Eckhardt (voorzitter ABA)

D. Cees Klaassen (directeur ABS Autoherstel)

E. Cor Baltus (directeur Partspoint)

F. Eric Berkhof (dga Van Mossel) G. Frits Kroymans (aandeelhouder Kroymans)

H. Gerard Bolder (directeur Ford Nederland)

I. Gerrit Boks (dga Autobedrijf Boks)

J. Hans Blink (directeur Athlon Car Lease)

K. Harry Bekkers (dga Bekkers Autoschade)

L. Henk Rottinghuis (directeur Pon Automotive) M. Henny van Dijk (directeur Autobinck)

N. Herman Driessen (directeur Content Autogroep)

O. Jan Ploeg (bondsvoorzitter Bovag)

P. Jan Pouw (dga Pouw Automotive)

Q. Johan Grünfeld (directeur De Beemd)

R. Johan Schoonhoven (directeur Schadegarant)

S. Johan van der Hoeven (directeur Sator)

T. Milco de Vries (directeur Kia Nederland)

U. Oscar Hollink (directeur Grensland)

V. Rogier van Ewijk (directeur Terberg Leasing)

W. Rolf Lauret (aandeelhouder Autobinck)

X. Victor Muller (ceo Spyker Cars)


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wie zegt dat?! | Automotive Online
Zwijgen is zilver, spreker is goud

Wie zegt dat?!

Redactie Redactie
• Laatste update:

1

1998 “Het blijkt dat er eigenlijk twee optimale groottes zijn, tot 300 en boven de 800 verkochte auto's. Daartussen werkt een dealer in zijn algemeenheid minder efficiënt doordat hij bijvoorbeeld bij het overschrijven van de 300-grens middelmanagers moet aannemen en automatiseringsinvesteringen moet doen.”

2

2002 “Wat Van Heck doet met zijn same day delivery lijkt fantastisch, maar door de hoge graad van dienstverlening in de onderdelenwereld verdienen we uiteindelijk geen van allen iets.”

3

2003 “Als ik morgen m'n tent verkoop, heb ik een hoop geld. En dan? Zolang het in het bedrijf zit levert het meer op.”

4

2004 “De zakelijke markt zal bij ons nooit een derde van de verkoop vormen. Er is nu eenmaal zoiets als merkimago. Bovendien heb je te maken met instellingen als de overheid en ANWB, daar kom je niet binnen als Aziaat.”

5

2004 “Ik denk dat we binnen drie jaar rechtstreeks auto's kopen bij de fabrikant. De productietechniek leent zich ervoor, ze kunnen steeds makkelijker laat in de productie nog modificaties aanbrengen. Het punt is dat we wel per jaar een x aantal productieplaatsen moeten afnemen.”

6

2004 “Wij doen nu zo'n 5 procent van de hardgestuurde schademarkt, over drie jaar willen we een kwart van die markt, die 250 tot 300 miljoen euro groot is en momenteel vooral wordt bediend door Care, ASN, Schadenet en enkele dealerholdings met een schadeketen.”

7

2006 “Het is zo fout om naar multimerk te kijken als het wat minder gaat. Geef eerst je occasions eens fatsoenlijk aandacht.”

8

2006 “Schadeherstellers die de markt een voldoende geven, steken hun kop in het zand. Dit jaar regeerden angst en domheid. Veel opdrachtgevers hebben jarenlang alleen naar de prijs gekeken en dat betaalt zich nu uit.”

9

2006 “Als je zo'n belevingscentrum maakt, kun je de kinderhoek niet afdoen met een obligate Lego-tafel.”

10

2006 “Verzekeraars zijn echter ook ondernemers en je kunt dus niet van hen verlangen dat zij doof en blind blijven voor marktkansen […]. Zij zijn niet uit op het failliet van een bedrijfstak, maar evenmin zijn zij verantwoordelijk voor de instandhouding van een structurele overcapaciteit in de schademarkt.”

11

2007 “Veel dealers en universele garagebedrijven hebben een eigen schadeafdeling. Waarom moeten bedrijven die bij ons zijn aangesloten apart lid worden van Focwa?”

12

2007 “Geert Vermeer plaatste onlangs in zijn jaarrede vraagtekens bij de claim van de universelen, dat ze beter zijn én goedkoper. Volgens Vermeer gaat dat niet samen. Maar onze leden maken het dagelijks waar.”

13

2007 “Ik heb het idee dat vrouwen meer antwoorden uit mannen weten te trekken. Je krijgt dan een milder gesprek. Een vrouw krijgt ook minder moeilijke vragen voorgeschoteld.”

14

2008 “Wij willen de markt overtreffen. En dat gaat lukken. Ik zie in de branche toch te veel mensen die het niet snappen. Ik schat dat slechts weinig mensen in staat zijn om hun werk goed en professioneel uit te oefenen.”

15

2009 “We hebben in de afgelopen tijd veel dingen afgestoten. Vaak moest daar veel geld bij, maar alles was beter dan bedrijfsonderdelen failliet te laten gaan.”

16

2010 “Het totaal onnodige faillissement van ons bedrijf, waarbij ik door de ABN Amro bank ben afgemaakt, zorgt ervoor dat ik nu een enorme drive heb om succesvol te zijn. Daarom wil ik ook weer groeien.”

17

2010 “Maar de uitdaging om voor de marktleider te gaan werken heb ik uiteindelijk niet kunnen weerstaan. Vooral de Europese ambities van Sator zijn veelbelovend voor alle bedrijven die tot de groep behoren.”

18

2010 “Wij hebben de meeste dealervestigingen en het is voor iedereen mogelijk winst te maken. En het potentieel voor onze dealers is groot; zij hebben een serviceaandeel van boven de 50 procent.”

19

2011 “Het buitenland kan het aanbod aan. Daar is de Prius een premiummerk voor de milieubewusten. Er zijn genoeg Franse of Spaanse biologieleraren die graag in een hybride rijden.”

20

2011 “Bovag Autodealers heeft veel moeite gedaan om een instituut te vinden dat wil bevestigen dat dealeronderhoud goedkoper is dan universeel onderhoud. Kennelijk was dat niet in Nederland te vinden, dus hebben ze een Duits onderzoeksbureau ingeschakeld. De slager keurt zijn eigen vlees.”

21

2011 “Natuurlijk willen we terug naar de 25 duizend contracten, waar we ooit vandaan kwamen. Maar dat kan ook prima door te groeien aan de onderkant van de markt en in het middensegment. Sterker nog, aan de bovenkant is er door tendering per auto bijna geen droog brood meer te verdienen.”

22

2013 “Maar denk nou niet dat wij willen concurreren met Porsche. Wij richten ons op de 2 procent van de mensen die niet nog een Porsche willen. En als we 2 procent van die groep weten binnen te halen, dan ziet de toekomst er mooi uit.”

23

2014 “Veel eigen filialen liepen in commerciële prestaties achter op de franchisevestigingen. We hebben eerst een inhaalslag moeten maken. Inmiddels is het niveau gelijk getrokken. De volgende stap is het toevoegen van franchisenemers aan ons bestand van eigen filialen.”

24

2015 “Nee, ik slaap goed. Wel gaat het de laatste maanden natuurlijk hard met de omzet en dat moet je ook weten te managen. Dat betekent dat ik er veel over nadenk. Ook wel eens als ik eigenlijk moet slapen.” A. Adriaan Roggeveen (directeur Van Heck)

B. Arjen de Jong (directeur BMW)

C. Bertho Eckhardt (voorzitter ABA)

D. Cees Klaassen (directeur ABS Autoherstel)

E. Cor Baltus (directeur Partspoint)

F. Eric Berkhof (dga Van Mossel) G. Frits Kroymans (aandeelhouder Kroymans)

H. Gerard Bolder (directeur Ford Nederland)

I. Gerrit Boks (dga Autobedrijf Boks)

J. Hans Blink (directeur Athlon Car Lease)

K. Harry Bekkers (dga Bekkers Autoschade)

L. Henk Rottinghuis (directeur Pon Automotive) M. Henny van Dijk (directeur Autobinck)

N. Herman Driessen (directeur Content Autogroep)

O. Jan Ploeg (bondsvoorzitter Bovag)

P. Jan Pouw (dga Pouw Automotive)

Q. Johan Grünfeld (directeur De Beemd)

R. Johan Schoonhoven (directeur Schadegarant)

S. Johan van der Hoeven (directeur Sator)

T. Milco de Vries (directeur Kia Nederland)

U. Oscar Hollink (directeur Grensland)

V. Rogier van Ewijk (directeur Terberg Leasing)

W. Rolf Lauret (aandeelhouder Autobinck)

X. Victor Muller (ceo Spyker Cars)


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.