‘consument onderschat veiligheid’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Henk Trimbach, Manager Schade en Services bij LeasePlan geeft zijn visie.

Trimbach: “Net als FOCWA wil LeasePlan iedere auto veilig op de weg hebben. Voor ons hoeft echter niet elk krasje of deukje hersteld te worden, mits de auto veilig kan doorrijden. Alles draait om de kilometerkostprijs. Alles wat die prijs opdrijft, laten we ‘t liefst achterwege. En ook particulieren nemen deukjes of een krasje steeds vaker op de koop toe. Misschien moeten we schadeherstellers betalen om een schade niet te herstellen.”

Private lease

Trimbach: “Ik spreek tegen dat leaserijders minder zuinig zijn op hun auto. Mede door de opkomst van Private Lease gaan berijders wel degelijk voorzichtig om met de auto, vanwege het eigen risico bij schade. Dat eigen risico is er omdat de berijder de auto immers niet zelf hoeft te verzekeren. Bij private lease is alles inclusief, je hoeft alleen nog te tanken.

Consument opvoeden

“Veel consumenten beseffen onvoldoende wat de risico's zijn van geen of ondeskundig schadeherstel. Herstel is primair voor de veiligheid.

Secundair is het uiterlijk van de auto. Alleen een specialist kan beoordelen of vitale onderdelen beschadigd zijn. Mogelijk kan FOCWA de consument daarin opvoeden,” aldus Trimbach.

Zelfrijdende auto

Wat de zelfrijdende auto betreft, waarschuwt Trimbach voor schijnveiligheid. “Wanneer in zo'n treintje auto's met zomer- en winterbanden door elkaar rijden, heeft niet elke auto dezelfde remweg. Je bent dan weliswaar niet schuldig, maar hebt wel een aanrijding. Dus moet straks de wetgeving op orde zijn. Bijvoorbeeld verplicht winterbanden van oktober t/m maart en vanaf april een verbod op winterbanden.”

Merk-erkend schadeherstel

Na een periode waarin schadeherstel grotendeels werd uitbesteed, richten merkdealers zich nu weer meer op schadeherstel. Toch werkt LeasePlan veelal met universele schadeherstellers. Trimbach: “Ik ben ervan overtuigd dat die met voldoende kennis perfect werk afleveren. Daarbij kijken we wat exact de schade is. Gewone plaatschade mag naar een van onze contractpartners, complexe schade naar een gespecialiseerd bedrijf. Er wordt vaak geroepen dat een schade die door een universeel is hersteld, niet goed is verricht en dat is niet waar. Veiligheid wordt door de consument vaak onderschat, maar binnen de branche vaak zwaar overdreven.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘consument onderschat veiligheid’ | Automotive Online

‘consument onderschat veiligheid’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Henk Trimbach, Manager Schade en Services bij LeasePlan geeft zijn visie.

Trimbach: “Net als FOCWA wil LeasePlan iedere auto veilig op de weg hebben. Voor ons hoeft echter niet elk krasje of deukje hersteld te worden, mits de auto veilig kan doorrijden. Alles draait om de kilometerkostprijs. Alles wat die prijs opdrijft, laten we ‘t liefst achterwege. En ook particulieren nemen deukjes of een krasje steeds vaker op de koop toe. Misschien moeten we schadeherstellers betalen om een schade niet te herstellen.”

Private lease

Trimbach: “Ik spreek tegen dat leaserijders minder zuinig zijn op hun auto. Mede door de opkomst van Private Lease gaan berijders wel degelijk voorzichtig om met de auto, vanwege het eigen risico bij schade. Dat eigen risico is er omdat de berijder de auto immers niet zelf hoeft te verzekeren. Bij private lease is alles inclusief, je hoeft alleen nog te tanken.

Consument opvoeden

“Veel consumenten beseffen onvoldoende wat de risico's zijn van geen of ondeskundig schadeherstel. Herstel is primair voor de veiligheid.

Secundair is het uiterlijk van de auto. Alleen een specialist kan beoordelen of vitale onderdelen beschadigd zijn. Mogelijk kan FOCWA de consument daarin opvoeden,” aldus Trimbach.

Zelfrijdende auto

Wat de zelfrijdende auto betreft, waarschuwt Trimbach voor schijnveiligheid. “Wanneer in zo'n treintje auto's met zomer- en winterbanden door elkaar rijden, heeft niet elke auto dezelfde remweg. Je bent dan weliswaar niet schuldig, maar hebt wel een aanrijding. Dus moet straks de wetgeving op orde zijn. Bijvoorbeeld verplicht winterbanden van oktober t/m maart en vanaf april een verbod op winterbanden.”

Merk-erkend schadeherstel

Na een periode waarin schadeherstel grotendeels werd uitbesteed, richten merkdealers zich nu weer meer op schadeherstel. Toch werkt LeasePlan veelal met universele schadeherstellers. Trimbach: “Ik ben ervan overtuigd dat die met voldoende kennis perfect werk afleveren. Daarbij kijken we wat exact de schade is. Gewone plaatschade mag naar een van onze contractpartners, complexe schade naar een gespecialiseerd bedrijf. Er wordt vaak geroepen dat een schade die door een universeel is hersteld, niet goed is verricht en dat is niet waar. Veiligheid wordt door de consument vaak onderschat, maar binnen de branche vaak zwaar overdreven.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.