het beste van twee werelden

Regionale Autoprof en Europese Autotechnica

Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Met de vlam in de pijp

 

Een niet te missen blikvanger op de Autotechnica in Brussel was de gloednieuwe tourtruck van Valeo. De roadshow trekt dit jaar door twintig landen en doet daarbij zo’n 135 evenementen aan. In de 132 vierkante meter grote oplegger is, verdeeld over twee verdiepingen, te zien met welke productgroepen Valeo actief is in de aftermarket en welke ondersteuning de onderdelenfabrikant biedt aan grossiers en garagisten. Zo was er onder meer een opengewerkte demonstratieauto te zien waarin alle onderdelen zijn verwerkt die Valeo kan leveren aan de aftermarket.

“Bij het grote publiek zijn we vooral bekend vanwege de wisserbladen en de koppelingen”, legt Jeroen Smits uit. Smits is sinds januari general manager Benelux & Scandinavië van de aftermarketdivisie van Valeo. “Dat we ook remblokken en -schijven kunnen leveren is bijvoorbeeld minder bekend. Op deze auto is in één oogopslag te zien dat we een totaalleverancier zijn voor het universele kanaal.” Verder staat in de Valeo-truck een opengewerkt, maar volledig functionerend aircosysteem van een Peugeot 508. Door de transparante leidingen is te zien hoe het koudemiddel van gas in vloeistof verandert en andersom. Wanneer de truck Nederland aandoet is nog niet bekend. 

Demo

Productdemonstraties zijn vaste ingrediënten van iedere vakbeurs. Bij lagerfabrikant NTN-SNR werd wiellager- en wielnaafdemontagegereedschap gedemonstreerd. Volgens marketingcoördinator Anja Kaupschäfer is voorlichting over het gebruik van dit gereedschap hard nodig. De in het lager geïntegreerde magneetdecoder voor de abs sneuvelt nog te vaak tijdens demontage door gebruik van verkeerd gereedschap of ondeskundigheid. Vandaar dat een producttrainer van NTN-SNR het op de stand nog even voordoet. Naast de magneetring sneuvelen ook de borgring en het lager zelf regelmatig tijdens de montage door het gebruik van schroevendraaiers of door kracht uit te oefenen op de verkeerde kant van het lager. Voor het controleren van de werking van de magneetring heeft NTN-SNR een handig kaartje dat verkleurt als de ring het niet meer doet. 

Aan de bak

In tegenstelling tot wat veel autofabrikanten beweren, gaat de vloeistof in een automatische versnellingsbak niet levenslang mee. ZF Friedrichshafen heeft daarom een kit voor de aftermarket geïntroduceerd waar niet alleen de benodigde hoeveelheid transmissie-olie in zit, maar ook een nieuwe kunststof carterpan, pakkingen, bevestigingsmaterialen en een carterplug. Het nieuwe product was op de Autoprof te zien op de stand van Motor Parts. Volgens Gerry Frederickx van ZF moet de vloeistof iedere 80 tot 120 duizend kilometer vervangen worden. Spoelen is nog beter, omdat er circa twee liter achterblijft in de koppelomvormer, maar verversen komt het soepele schakelen en de levensduur van de bak zeker ten goede. Het nieuwe carterdeksel zit erbij om twee redenen. Ten eerste zit het filter erin verwerkt, en ten tweede is de kans op vervorming van het materiaal te groot om het deksel opnieuw te gebruiken. “Je wilt niet dat klanten terugkomen met een lekkende versnellingsbak nadat jij de olie ververst hebt.”

Snelstarter

Groupauto-partner Rodac presenteerde op zijn stand de Kapsam selfstarter. De introductie werd verzorgd door Jan Lammers, om maar aan te geven hoe snel en mobiel deze booster is: hij weegt slechts 8,5 kilogram en laadt binnen 30 seconden op tot vol vermogen. Daar doet een conventionele starter al snel zes uur over. Ook is er een ingebouwde beveiliging tegen het aansluiten van de tegenpolen. Standaard is het apparaat ingesteld op 1.600 ampère, maar een ampèrage tot negenduizend is mogelijk. De 12-volt starter is leverbaar vanaf 995 euro en is gecertificeerd voor 1 miljoen cycli (laden en lossen).

Lascare wordt EGH

Lascare was ooit ‘slechts’ leverancier van lasapparatuur, maar sinds het onderdeel is van leverancier Altac zijn de diensten fors uitgebreid. “Naast het leveren van lasapparatuur onder de naam Lascare, leveren we inmiddels veel meer. We kunnen de complete werkplaats inrichten en onderhouden”, aldus directeur Philip van Houwelingen. “We leveren ook service voor equipment die we niet zelf verkopen. Die dienstverlening hangt nu onder de divisie Service Group Holland. Daarnaast leveren we tools en equipment.”

Schade app

Lakkenleverancier Standox demonstreerde in Gorinchem een app waarmee snel een dossier en calculaties voor cosmetische schades kunnen worden gemaakt. Met de app wordt de schade vastgelegd, waarna de consument snel een prijsopgaaf krijgt. “De app is zowel door de schadehersteller, het autobedrijf als op locatie te gebruiken om de klant van dienst te zijn”, vertelde accountmanager Jan Sterk op de beurs. De app is onderdeel van een dagherstelconcept van Standox, waarvoor op de beurs een complete spuitcabine was geïnstalleerd, waar live een schade werd hersteld. Hierbij worden alle werkzaamheden door één persoon uitgevoerd.

Tastbaar

Snap-on had in Gorinchem de Europese primeur van zijn nieuwe Videobalancer, een lasergestuurd wielbalanceerapparaat met een touchscreen. De wielbreedte wordt bij deze machine niet langer geregistreerd door een 3D-arm zoals bij zijn voorganger, maar met een in de kap ingebouwd sonarsysteem. Verder geeft deze machine met een lasersignaal aan de onderkant van het wiel aan waar het lood geplakt moet worden, zodat de bandenmonteur kan zien wat hij doet zonder daarvoor op de grond te hoeven gaan liggen. Het touchscreen werkt zonder menu’s, maar laat alle opties in een oogopslag zien. Door deze aanpassingen kan het apparaat in 4,5 seconden balanceren en dat is minimaal een seconde sneller dan het vorige topmodel van Snap-on. 

Winnaar

De traditionele standhoudersborrel op woensdagavond, gesponsord door Automotive,  werd druk bezocht. Niet in de laatste plaats omdat exposanten kans maakten op een bedrijfspresentatie in Automotive ter waarde van 2.395 euro. Uname it won deze prijs. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Regionale Autoprof en Europese Autotechnica | Automotive Online
het beste van twee werelden

Regionale Autoprof en Europese Autotechnica

Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Met de vlam in de pijp

 

Een niet te missen blikvanger op de Autotechnica in Brussel was de gloednieuwe tourtruck van Valeo. De roadshow trekt dit jaar door twintig landen en doet daarbij zo’n 135 evenementen aan. In de 132 vierkante meter grote oplegger is, verdeeld over twee verdiepingen, te zien met welke productgroepen Valeo actief is in de aftermarket en welke ondersteuning de onderdelenfabrikant biedt aan grossiers en garagisten. Zo was er onder meer een opengewerkte demonstratieauto te zien waarin alle onderdelen zijn verwerkt die Valeo kan leveren aan de aftermarket.

“Bij het grote publiek zijn we vooral bekend vanwege de wisserbladen en de koppelingen”, legt Jeroen Smits uit. Smits is sinds januari general manager Benelux & Scandinavië van de aftermarketdivisie van Valeo. “Dat we ook remblokken en -schijven kunnen leveren is bijvoorbeeld minder bekend. Op deze auto is in één oogopslag te zien dat we een totaalleverancier zijn voor het universele kanaal.” Verder staat in de Valeo-truck een opengewerkt, maar volledig functionerend aircosysteem van een Peugeot 508. Door de transparante leidingen is te zien hoe het koudemiddel van gas in vloeistof verandert en andersom. Wanneer de truck Nederland aandoet is nog niet bekend. 

Demo

Productdemonstraties zijn vaste ingrediënten van iedere vakbeurs. Bij lagerfabrikant NTN-SNR werd wiellager- en wielnaafdemontagegereedschap gedemonstreerd. Volgens marketingcoördinator Anja Kaupschäfer is voorlichting over het gebruik van dit gereedschap hard nodig. De in het lager geïntegreerde magneetdecoder voor de abs sneuvelt nog te vaak tijdens demontage door gebruik van verkeerd gereedschap of ondeskundigheid. Vandaar dat een producttrainer van NTN-SNR het op de stand nog even voordoet. Naast de magneetring sneuvelen ook de borgring en het lager zelf regelmatig tijdens de montage door het gebruik van schroevendraaiers of door kracht uit te oefenen op de verkeerde kant van het lager. Voor het controleren van de werking van de magneetring heeft NTN-SNR een handig kaartje dat verkleurt als de ring het niet meer doet. 

Aan de bak

In tegenstelling tot wat veel autofabrikanten beweren, gaat de vloeistof in een automatische versnellingsbak niet levenslang mee. ZF Friedrichshafen heeft daarom een kit voor de aftermarket geïntroduceerd waar niet alleen de benodigde hoeveelheid transmissie-olie in zit, maar ook een nieuwe kunststof carterpan, pakkingen, bevestigingsmaterialen en een carterplug. Het nieuwe product was op de Autoprof te zien op de stand van Motor Parts. Volgens Gerry Frederickx van ZF moet de vloeistof iedere 80 tot 120 duizend kilometer vervangen worden. Spoelen is nog beter, omdat er circa twee liter achterblijft in de koppelomvormer, maar verversen komt het soepele schakelen en de levensduur van de bak zeker ten goede. Het nieuwe carterdeksel zit erbij om twee redenen. Ten eerste zit het filter erin verwerkt, en ten tweede is de kans op vervorming van het materiaal te groot om het deksel opnieuw te gebruiken. “Je wilt niet dat klanten terugkomen met een lekkende versnellingsbak nadat jij de olie ververst hebt.”

Snelstarter

Groupauto-partner Rodac presenteerde op zijn stand de Kapsam selfstarter. De introductie werd verzorgd door Jan Lammers, om maar aan te geven hoe snel en mobiel deze booster is: hij weegt slechts 8,5 kilogram en laadt binnen 30 seconden op tot vol vermogen. Daar doet een conventionele starter al snel zes uur over. Ook is er een ingebouwde beveiliging tegen het aansluiten van de tegenpolen. Standaard is het apparaat ingesteld op 1.600 ampère, maar een ampèrage tot negenduizend is mogelijk. De 12-volt starter is leverbaar vanaf 995 euro en is gecertificeerd voor 1 miljoen cycli (laden en lossen).

Lascare wordt EGH

Lascare was ooit ‘slechts’ leverancier van lasapparatuur, maar sinds het onderdeel is van leverancier Altac zijn de diensten fors uitgebreid. “Naast het leveren van lasapparatuur onder de naam Lascare, leveren we inmiddels veel meer. We kunnen de complete werkplaats inrichten en onderhouden”, aldus directeur Philip van Houwelingen. “We leveren ook service voor equipment die we niet zelf verkopen. Die dienstverlening hangt nu onder de divisie Service Group Holland. Daarnaast leveren we tools en equipment.”

Schade app

Lakkenleverancier Standox demonstreerde in Gorinchem een app waarmee snel een dossier en calculaties voor cosmetische schades kunnen worden gemaakt. Met de app wordt de schade vastgelegd, waarna de consument snel een prijsopgaaf krijgt. “De app is zowel door de schadehersteller, het autobedrijf als op locatie te gebruiken om de klant van dienst te zijn”, vertelde accountmanager Jan Sterk op de beurs. De app is onderdeel van een dagherstelconcept van Standox, waarvoor op de beurs een complete spuitcabine was geïnstalleerd, waar live een schade werd hersteld. Hierbij worden alle werkzaamheden door één persoon uitgevoerd.

Tastbaar

Snap-on had in Gorinchem de Europese primeur van zijn nieuwe Videobalancer, een lasergestuurd wielbalanceerapparaat met een touchscreen. De wielbreedte wordt bij deze machine niet langer geregistreerd door een 3D-arm zoals bij zijn voorganger, maar met een in de kap ingebouwd sonarsysteem. Verder geeft deze machine met een lasersignaal aan de onderkant van het wiel aan waar het lood geplakt moet worden, zodat de bandenmonteur kan zien wat hij doet zonder daarvoor op de grond te hoeven gaan liggen. Het touchscreen werkt zonder menu’s, maar laat alle opties in een oogopslag zien. Door deze aanpassingen kan het apparaat in 4,5 seconden balanceren en dat is minimaal een seconde sneller dan het vorige topmodel van Snap-on. 

Winnaar

De traditionele standhoudersborrel op woensdagavond, gesponsord door Automotive,  werd druk bezocht. Niet in de laatste plaats omdat exposanten kans maakten op een bedrijfspresentatie in Automotive ter waarde van 2.395 euro. Uname it won deze prijs. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.