Business erbij helpt om de kosten te drukken

Tussen cars en kitchens

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij Renault-dealer De Dijk in Enkhuizen kunnen mensen sinds dit jaar ook terecht voor een nieuwe keuken. Op deze manier wordt een groot deel van de overheadkosten vanaf dag één gedeeld. “De kachel brandt toch al”, zegt Leon Knijn, projectleider voor het nieuwe keukenbedrijf in de showroom. De Dijk Keukens Enkhuizen is een pilotstore voor het nieuwe concept Cars & Kitchens dat eind 2015 in Nederland van start is gegaan. Op 8 januari is de eerste keukenshowroom volgens dit concept bij De Dijk feestelijk geopend. De showroom van het autobedrijf is met lage tussenwanden in drieën gedeeld. Er is een deel voor auto's, een deel voor keukens en een deel voor scootmobielen, want die verkoopt De Dijk ook, via zorgverlener Omring. “De overgang tussen het keukendeel en het deel voor scootmobielen wordt gevormd door een keuken voor mensen met een handicap”, zegt Knijn.

Franchisenemers

Een nieuwe activiteit binnenhalen die aansluit op de bestaande activiteiten is natuurlijk ook een optie. Dealerholding Stern Groep kocht in 2014 Mango Mobility, een bedrijf dat is gespecialiseerd in elektrisch vervoer als fietsen, elektrische steps en scootmobielen. “Verstedelijking en vergrijzing zijn twee belangrijke trends op dit moment. Daar haakt Mango Mobility op in”, zegt directeur Jan-Willem Wiersma. “Mango is gevestigd in de showrooms van drie Ford-dealerbedrijven van Ardea. Dat is geen strategische keuze; het concept zou ook bij andere merken in de showroom passen.” Als bewijs daarvan opende Mango Mobility begin deze maand een nieuwe vestiging naast Renault-dealer Arend Auto in Den Bosch, ook een Stern-dochter. Er zijn ook showrooms van Mango Mobility ondergebracht bij franchisenemers. Zoals de Kooiker Groep in het Friese Grou. “In een dorpsgarage heeft verkoop van auto's geen bestaansrecht meer”, zegt directeur Lútsen Melein van Kooiker Groep. “De werkplaats wel, maar de verkoop van auto's is helemaal overgenomen door de grote bedrijven.”

Veertig kilometer

Op zoek naar een andere invulling van de showroom is Kooiker in de zomer van 2015 een Mango Mobility Experience Center begonnen. En de resultaten stemmen tevreden, zegt Melein. “De meeste verkoop komt uit scootmobielen. Daar is veel minder concurrentie in dan in de verkoop van auto's of fietsen. Een elektrische fiets kun je overal kopen, maar een scootmobiel niet.” Het bedrijf in Grou heeft de hele provincie Friesland als exclusief werkgebied, ze zijn het enige verkooppunt van Mango Mobility in de regio. “Mensen vinden het niet erg om veertig kilometer te rijden om een scootmobiel te kopen. Maar het is ook een heel andere doelgroep, we zien bijna geen kruisbestuiving. Klanten voor scootmobielen komen uit de hele provincie Friesland, maar de klanten voor het autobedrijf komen uit een kring van tien kilometer rond Grou.” In totaal verkoopt het Mango Mobility-netwerk ongeveer 2.500 scootmobielen per jaar. Het bedrijf in Grou heeft fors geïnvesteerd in de nieuwe activiteit, zegt Melein. “We hebben zo'n 130 duizend euro gestoken in voorraad en in aanpassingen aan het gebouw.” Ook is er een andere verkoper aangetrokken. “Want het is iets heel anders dan de verkoop van auto's. Klanten voor scootmobielen vragen meer zorg. We gaan vaak naar de mensen thuis om scootmobielen te demonstreren. Het is meer direct sales.”

Kruisbestuiving

In Enkhuizen verkoopt Renault-dealer De Dijk al enkele jaren scootmobielen via de zorgorganisatie Omring. Maar de keukens, de derde poot, zijn sinds 8 januari toegevoegd in de showroom van het bedrijf. “We hebben al een aantal keukens verkocht”, vertelt Leon Knijn. “We merken daar ook kruisbestuiving bij: een aantal keukens is verkocht aan klanten van ons autobedrijf. We hebben immers al een relatie met hen, ze hebben vertrouwen in ons, dus als ze een keuken willen, mogen we een offerte uitbrengen.” Knijn benadrukt dat de keukens een serieus product zijn voor het autobedrijf. “Het is niet zo dat we een paar keukenblokjes tussen de auto's zetten. Het is een echte keukenshowroom.” Het grote voordeel voor de keukenverkoop is dat de overheadkosten worden gedeeld met het autobedrijf. Wel heeft ook Knijn een gespecialiseerde verkoper in dienst genomen. “Het is niet zo dat een autoverkoper zomaar keukens kan verkopen. Er komt heel veel vakkennis bij kijken voordat je weet dat het ene kastje niet standaard op het andere kastje past.” Verdient het bedrijf daar nou meer of minder aan dan aan verkoop van auto's? “Dat is niet zo maar te zeggen”, vindt Knijn. “Het verdienmodel is anders. Want bij een keuken moet je meer service verlenen als je die verkoopt, maar daarna zie je de klant jarenlang niet terug. Een auto komt regelmatig terug voor onderhoud en wordt later weer ingeruild. Het verdienmodel op beide producten is dus niet te vergelijken.”

AUTO, KEUKEN EN TOILET

Cars & Kitchens is het geesteskind van gepensioneerd Peugeotdealer Jan Bruin. “Op een congres over toekomstgericht ondernemen kwam ik iemand tegen uit de keukensector. “Al pratende ontstond dit idee.”

Bruin werkt samen met Küchen Treff Benelux, een inkoopvereniging op keukengebied die oorspronkelijk in Duitsland gevestigd is. Ook probeert hij het plan voor Cars & Kitchens in de Duitse markt te zetten. “Want daar kampen ze met hetzelfde probleem. Vroeger hadden alle dealers te weinig ruimte. Nu is het omgekeerd en hebben ze te veel.” De vestiging bij Autobedrijf De Dijk in Enkhuizen is de eerste Cars & Kitchens in ons land, maar Bruin hoopt dat er dit jaar nog zeker drie bij komen. Daarbij staat hij open voor aanvulling van het assortiment. “We zijn in overleg met een bedrijf waar zo veel vierkante meters over zijn, dat er ruimte is voor meer dan alleen keukens”, vertelt Bruin. “En we zijn in overleg met een leverancier van sanitair. Zijn aanbod kan aanvullend zijn op het Cars & Kitchens-concept.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tussen cars en kitchens | Automotive Online
Business erbij helpt om de kosten te drukken

Tussen cars en kitchens

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij Renault-dealer De Dijk in Enkhuizen kunnen mensen sinds dit jaar ook terecht voor een nieuwe keuken. Op deze manier wordt een groot deel van de overheadkosten vanaf dag één gedeeld. “De kachel brandt toch al”, zegt Leon Knijn, projectleider voor het nieuwe keukenbedrijf in de showroom. De Dijk Keukens Enkhuizen is een pilotstore voor het nieuwe concept Cars & Kitchens dat eind 2015 in Nederland van start is gegaan. Op 8 januari is de eerste keukenshowroom volgens dit concept bij De Dijk feestelijk geopend. De showroom van het autobedrijf is met lage tussenwanden in drieën gedeeld. Er is een deel voor auto's, een deel voor keukens en een deel voor scootmobielen, want die verkoopt De Dijk ook, via zorgverlener Omring. “De overgang tussen het keukendeel en het deel voor scootmobielen wordt gevormd door een keuken voor mensen met een handicap”, zegt Knijn.

Franchisenemers

Een nieuwe activiteit binnenhalen die aansluit op de bestaande activiteiten is natuurlijk ook een optie. Dealerholding Stern Groep kocht in 2014 Mango Mobility, een bedrijf dat is gespecialiseerd in elektrisch vervoer als fietsen, elektrische steps en scootmobielen. “Verstedelijking en vergrijzing zijn twee belangrijke trends op dit moment. Daar haakt Mango Mobility op in”, zegt directeur Jan-Willem Wiersma. “Mango is gevestigd in de showrooms van drie Ford-dealerbedrijven van Ardea. Dat is geen strategische keuze; het concept zou ook bij andere merken in de showroom passen.” Als bewijs daarvan opende Mango Mobility begin deze maand een nieuwe vestiging naast Renault-dealer Arend Auto in Den Bosch, ook een Stern-dochter. Er zijn ook showrooms van Mango Mobility ondergebracht bij franchisenemers. Zoals de Kooiker Groep in het Friese Grou. “In een dorpsgarage heeft verkoop van auto's geen bestaansrecht meer”, zegt directeur Lútsen Melein van Kooiker Groep. “De werkplaats wel, maar de verkoop van auto's is helemaal overgenomen door de grote bedrijven.”

Veertig kilometer

Op zoek naar een andere invulling van de showroom is Kooiker in de zomer van 2015 een Mango Mobility Experience Center begonnen. En de resultaten stemmen tevreden, zegt Melein. “De meeste verkoop komt uit scootmobielen. Daar is veel minder concurrentie in dan in de verkoop van auto's of fietsen. Een elektrische fiets kun je overal kopen, maar een scootmobiel niet.” Het bedrijf in Grou heeft de hele provincie Friesland als exclusief werkgebied, ze zijn het enige verkooppunt van Mango Mobility in de regio. “Mensen vinden het niet erg om veertig kilometer te rijden om een scootmobiel te kopen. Maar het is ook een heel andere doelgroep, we zien bijna geen kruisbestuiving. Klanten voor scootmobielen komen uit de hele provincie Friesland, maar de klanten voor het autobedrijf komen uit een kring van tien kilometer rond Grou.” In totaal verkoopt het Mango Mobility-netwerk ongeveer 2.500 scootmobielen per jaar. Het bedrijf in Grou heeft fors geïnvesteerd in de nieuwe activiteit, zegt Melein. “We hebben zo'n 130 duizend euro gestoken in voorraad en in aanpassingen aan het gebouw.” Ook is er een andere verkoper aangetrokken. “Want het is iets heel anders dan de verkoop van auto's. Klanten voor scootmobielen vragen meer zorg. We gaan vaak naar de mensen thuis om scootmobielen te demonstreren. Het is meer direct sales.”

Kruisbestuiving

In Enkhuizen verkoopt Renault-dealer De Dijk al enkele jaren scootmobielen via de zorgorganisatie Omring. Maar de keukens, de derde poot, zijn sinds 8 januari toegevoegd in de showroom van het bedrijf. “We hebben al een aantal keukens verkocht”, vertelt Leon Knijn. “We merken daar ook kruisbestuiving bij: een aantal keukens is verkocht aan klanten van ons autobedrijf. We hebben immers al een relatie met hen, ze hebben vertrouwen in ons, dus als ze een keuken willen, mogen we een offerte uitbrengen.” Knijn benadrukt dat de keukens een serieus product zijn voor het autobedrijf. “Het is niet zo dat we een paar keukenblokjes tussen de auto's zetten. Het is een echte keukenshowroom.” Het grote voordeel voor de keukenverkoop is dat de overheadkosten worden gedeeld met het autobedrijf. Wel heeft ook Knijn een gespecialiseerde verkoper in dienst genomen. “Het is niet zo dat een autoverkoper zomaar keukens kan verkopen. Er komt heel veel vakkennis bij kijken voordat je weet dat het ene kastje niet standaard op het andere kastje past.” Verdient het bedrijf daar nou meer of minder aan dan aan verkoop van auto's? “Dat is niet zo maar te zeggen”, vindt Knijn. “Het verdienmodel is anders. Want bij een keuken moet je meer service verlenen als je die verkoopt, maar daarna zie je de klant jarenlang niet terug. Een auto komt regelmatig terug voor onderhoud en wordt later weer ingeruild. Het verdienmodel op beide producten is dus niet te vergelijken.”

AUTO, KEUKEN EN TOILET

Cars & Kitchens is het geesteskind van gepensioneerd Peugeotdealer Jan Bruin. “Op een congres over toekomstgericht ondernemen kwam ik iemand tegen uit de keukensector. “Al pratende ontstond dit idee.”

Bruin werkt samen met Küchen Treff Benelux, een inkoopvereniging op keukengebied die oorspronkelijk in Duitsland gevestigd is. Ook probeert hij het plan voor Cars & Kitchens in de Duitse markt te zetten. “Want daar kampen ze met hetzelfde probleem. Vroeger hadden alle dealers te weinig ruimte. Nu is het omgekeerd en hebben ze te veel.” De vestiging bij Autobedrijf De Dijk in Enkhuizen is de eerste Cars & Kitchens in ons land, maar Bruin hoopt dat er dit jaar nog zeker drie bij komen. Daarbij staat hij open voor aanvulling van het assortiment. “We zijn in overleg met een bedrijf waar zo veel vierkante meters over zijn, dat er ruimte is voor meer dan alleen keukens”, vertelt Bruin. “En we zijn in overleg met een leverancier van sanitair. Zijn aanbod kan aanvullend zijn op het Cars & Kitchens-concept.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.