HARMEN-TOM JAARSMA OVER US-CARS EN BOSCH CAR SERVICE

‘er zijn hier meer koeien dan mensen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

We spreken voor ‘Eigen Zaak’ ditmaal niet met de feitelijke eigenaar van het bedrijf, vader Pyt Jaarsma. Pyt is ziek, geveld door een griepje (gelukkig is hij net op tijd hersteld voor de later gemaakte foto). Een mooie gelegenheid om kennis te maken met Harmen-Tom Jaarsma (24), de oudste zoon, die sinds een klein jaar in de zaak werkt op in- en verkoop, en die op termijn het bedrijf wil overnemen. Jaarsma junior droomde als vwo-leerling van een carrière als auto-ontwerper. “In Detroit, dat leek me het mooist.” Maar toen het moment daar was om te kiezen, werd het toch een slag technischer: hbo, IVA én een master in management. Tijdens colleges struinde hij vaak op internationale autosites, op zoek naar goeie gebruikte auto’s. En nu heeft hij zijn zinnen gezet op – op termijn – het overnemen van het bedrijf van zijn vader. Jaarsma is universeel, maar is vooral bekend als specialist in US-cars. “Ongeveer tien procent van de Mustangs-bezitters in Nederland zijn hier klant”, aldus Harmen-Tom. Daarnaast verkoopt Jaarsma als een van de weinigen in Nederland nog gloednieuwe Amerikaanse pick-ups zoals de Dodge Ram 1500, de Ford F150, de Toyota Tundra en de Chevrolet Silverado. Stoere wagens, dik aangekleed en geliefd vanwege hun enorme maximale aanhangergewicht van 3,5 ton. “Op grijs kenteken uiteraard, en op lpg. ‘Geel’ zijn ze bijna niet meer te betalen.”

Automobielbedrijf Jaarsma

Automobielbedrijf Jaarsma in Hartwerd (bij Bolsward) werd in 1984 opgericht door vader Pyt. Uit liefde voor de spreekwoordelijke ‘cubic inches’ specialiseerde Jaarsma in US-cars. In 2012 sloot het bedrijf zich aan bij www.uscardealer.nl, waarin zeven specialisten samenwerken. Sinds de bpm-wijzigingen in 2008 en de crisis zag Jaarsma het US-cars deel van de markt flink krimpen. Maar de liefde bleef: met vijf fte bedient Jaarsma nu circa drieduizend klanten en verkoopt het jaarlijks zo’n honderdvijftig gebruikte plus enkele tientallen nieuwe auto’s.

Toegang tot voertuigdata

Afgelopen najaar sloot Jaarsma zich aan bij Bosch Car Service. “Een strategische keuze”, aldus Harmen-Tom. “Wij zitten in een dorp van maar 130 inwoners; er zijn hier meer koeien dan mensen, dus marketing is voor ons extra belangrijk. Zo’n bekend logo op je site geeft vertrouwen, ook als mensen je bedrijf verder niet kennen. Maar het belangrijkste argument is om goed toegang te houden tot voertuigdata en analysemogelijkheden. Naarmate auto’s meer digitaal worden, worden wij als universele garage daar meer van afhankelijk.” Voor de onderdeleninkoop heeft Jaarsma er niet veel aan, erkent Harmen-Tom. “Zij leveren hier de Amerikaanse Bosch-lijn niet. Dus alles voor de US-cars importeren we nog steeds zelf. Die vrijheid is er. Bosch geeft je wel tools, maar verplicht je tot niks.” Jaarsma heeft naar eigen zeggen weinig last gehad van de crisis, maar wel van de overheid. Over een personenauto met V8 van 50 duizend euro betaal je inmiddels maar zo 60 tot 90 duizend euro CO2-taks. Als morgen in Den Haag wordt besloten pick-ups fiscaal de nek om te draaien, moeten we kunnen voorsorteren.”

‘er zijn hier meer koeien dan mensen’ | Automotive Online
HARMEN-TOM JAARSMA OVER US-CARS EN BOSCH CAR SERVICE

‘er zijn hier meer koeien dan mensen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

We spreken voor ‘Eigen Zaak’ ditmaal niet met de feitelijke eigenaar van het bedrijf, vader Pyt Jaarsma. Pyt is ziek, geveld door een griepje (gelukkig is hij net op tijd hersteld voor de later gemaakte foto). Een mooie gelegenheid om kennis te maken met Harmen-Tom Jaarsma (24), de oudste zoon, die sinds een klein jaar in de zaak werkt op in- en verkoop, en die op termijn het bedrijf wil overnemen. Jaarsma junior droomde als vwo-leerling van een carrière als auto-ontwerper. “In Detroit, dat leek me het mooist.” Maar toen het moment daar was om te kiezen, werd het toch een slag technischer: hbo, IVA én een master in management. Tijdens colleges struinde hij vaak op internationale autosites, op zoek naar goeie gebruikte auto’s. En nu heeft hij zijn zinnen gezet op – op termijn – het overnemen van het bedrijf van zijn vader. Jaarsma is universeel, maar is vooral bekend als specialist in US-cars. “Ongeveer tien procent van de Mustangs-bezitters in Nederland zijn hier klant”, aldus Harmen-Tom. Daarnaast verkoopt Jaarsma als een van de weinigen in Nederland nog gloednieuwe Amerikaanse pick-ups zoals de Dodge Ram 1500, de Ford F150, de Toyota Tundra en de Chevrolet Silverado. Stoere wagens, dik aangekleed en geliefd vanwege hun enorme maximale aanhangergewicht van 3,5 ton. “Op grijs kenteken uiteraard, en op lpg. ‘Geel’ zijn ze bijna niet meer te betalen.”

Automobielbedrijf Jaarsma

Automobielbedrijf Jaarsma in Hartwerd (bij Bolsward) werd in 1984 opgericht door vader Pyt. Uit liefde voor de spreekwoordelijke ‘cubic inches’ specialiseerde Jaarsma in US-cars. In 2012 sloot het bedrijf zich aan bij www.uscardealer.nl, waarin zeven specialisten samenwerken. Sinds de bpm-wijzigingen in 2008 en de crisis zag Jaarsma het US-cars deel van de markt flink krimpen. Maar de liefde bleef: met vijf fte bedient Jaarsma nu circa drieduizend klanten en verkoopt het jaarlijks zo’n honderdvijftig gebruikte plus enkele tientallen nieuwe auto’s.

Toegang tot voertuigdata

Afgelopen najaar sloot Jaarsma zich aan bij Bosch Car Service. “Een strategische keuze”, aldus Harmen-Tom. “Wij zitten in een dorp van maar 130 inwoners; er zijn hier meer koeien dan mensen, dus marketing is voor ons extra belangrijk. Zo’n bekend logo op je site geeft vertrouwen, ook als mensen je bedrijf verder niet kennen. Maar het belangrijkste argument is om goed toegang te houden tot voertuigdata en analysemogelijkheden. Naarmate auto’s meer digitaal worden, worden wij als universele garage daar meer van afhankelijk.” Voor de onderdeleninkoop heeft Jaarsma er niet veel aan, erkent Harmen-Tom. “Zij leveren hier de Amerikaanse Bosch-lijn niet. Dus alles voor de US-cars importeren we nog steeds zelf. Die vrijheid is er. Bosch geeft je wel tools, maar verplicht je tot niks.” Jaarsma heeft naar eigen zeggen weinig last gehad van de crisis, maar wel van de overheid. Over een personenauto met V8 van 50 duizend euro betaal je inmiddels maar zo 60 tot 90 duizend euro CO2-taks. Als morgen in Den Haag wordt besloten pick-ups fiscaal de nek om te draaien, moeten we kunnen voorsorteren.”