MAURITS GOLUKE (29) SINDS KORT AMBITIEUS OP EIGEN BENEN

‘we hebben nog ideeen genoeg’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Er waren een paar omzwervingen nodig voordat Maurits Golüke ontdekte dat zijn hart écht bij autotechniek lag – en dat terwijl autotechniek hem met de paplepel werd ingegoten. Na zijn havo begon hij een studie werktuigbouwkunde, switchte naar vwo, koos voor een hbo-opleiding Personeel & Arbeid en ging vervolgens toch de zaak van zijn vader in. Dat bedrijf, CBX Nederland, is al sinds de beginjaren specialist in het ontwikkelen, produceren en certificeren van remmentestinrichtingen. Dagelijks hebben ze daarvoor drie monteurs door heel het land aan het werk. Maurits draait sinds 2010 mee, en heeft sinds ongeveer een jaar vrijwel alle taken van zijn inmiddels 69-jarige vader overgenomen.

De afgelopen jaren heeft CBX het assortiment flink uitgebreid met levering, onderhoud en keuring/certificering van allerlei andere werkplaatsapparatuur, van hefinrichtingen tot TPMS-tools. “Sinds 2014 bieden we daar ook het RAI-keurmerk voor het keuren en certificeren van hefinrichtingen bij aan. Dat werkt heel positief, want de brug is een enorm belangrijk product voor werkplaatsen. Als klanten je díe toevertrouwen – en dat gebeurt steeds vaker – dan krijg je makkelijk het vertrouwen om nog veel méér voor ze te doen. We zijn getransformeerd van nichespecialist naar totale werkplaatspartner.” Klinkt mooi. Toch claimt CBX niet overal specialist in te zijn. “Diagnoseapparatuur bieden we nog niet actief aan. Dat betekent in de praktijk vooral veel online supportwerk, daar zijn we nog niet klaar voor. En trucks, die ook niet. Wij focussen op personenautowerkplaatsen – dat willen we eerst en vooral goed doen.”

CBX NEDERLAND

CBX Nederland werd dertig jaar geleden opgericht door Maurits’ vader, Stan Golüke. Die ontwikkelde en produceerde zelf remmentestbanken, inclusief de jaarlijkse keuring en certificering. Twintig jaar lang was dat de hoofdmoot. De laatste jaren breidde CBX het portfolio verder uit met onder meer hefsystemen, balanceersystemen en aircomachines. Dat bracht groei: in 2008 telde het bedrijf slechts 2,5 fte, maar sindsdien is het stapsgewijs gegroeid tot inmiddels 9 medewerkers, en komt er binnenkort een tiende bij, een extra monteur. De omzet bedroeg in 2015 circa 1,5 miljoen euro.

Groei in de breedte

Groeikansen ziet hij vooral in de breedte. “Je merkt dat werkplaatsen steeds vaker specifieke apparatuur in eigen huis willen hebben. In het verleden stuurden ze de specifieke klussen door naar specialisten. Garagebedrijven proberen tegenwoordig zo veel mogelijk werk in eigen huis te doen om maximaal rendement uit de werkplaats te halen. Dat geeft ons weer kansen.” Wakker ligt Maurits niet van zijn naderende overname. Wel is hij benieuwd naar de impact van elektrisch en autonoom rijden op de werkplaatssector, en dus op zijn eigen business. Zodra het bedrijf in de nieuwe situatie steviger staat, gaat CBX Nederland zich daar verder in verdiepen. Net als in innovatie, die hij straks zélf moet aanjagen, als zijn vader is teruggetreden. Blijft hij ook dan zelf innoveren? “Zeker!” lacht Maurits. “Vorig jaar hebben we een slim systeem ontwikkeld waarmee je een normale brug ook uitbreiden tot uitlijnbrug. Dat slaat goed aan. Ik verklap niet wat we nog meer gaan doen, maar er zijn ideeën genoeg!”

‘we hebben nog ideeen genoeg’ | Automotive Online
MAURITS GOLUKE (29) SINDS KORT AMBITIEUS OP EIGEN BENEN

‘we hebben nog ideeen genoeg’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Er waren een paar omzwervingen nodig voordat Maurits Golüke ontdekte dat zijn hart écht bij autotechniek lag – en dat terwijl autotechniek hem met de paplepel werd ingegoten. Na zijn havo begon hij een studie werktuigbouwkunde, switchte naar vwo, koos voor een hbo-opleiding Personeel & Arbeid en ging vervolgens toch de zaak van zijn vader in. Dat bedrijf, CBX Nederland, is al sinds de beginjaren specialist in het ontwikkelen, produceren en certificeren van remmentestinrichtingen. Dagelijks hebben ze daarvoor drie monteurs door heel het land aan het werk. Maurits draait sinds 2010 mee, en heeft sinds ongeveer een jaar vrijwel alle taken van zijn inmiddels 69-jarige vader overgenomen.

De afgelopen jaren heeft CBX het assortiment flink uitgebreid met levering, onderhoud en keuring/certificering van allerlei andere werkplaatsapparatuur, van hefinrichtingen tot TPMS-tools. “Sinds 2014 bieden we daar ook het RAI-keurmerk voor het keuren en certificeren van hefinrichtingen bij aan. Dat werkt heel positief, want de brug is een enorm belangrijk product voor werkplaatsen. Als klanten je díe toevertrouwen – en dat gebeurt steeds vaker – dan krijg je makkelijk het vertrouwen om nog veel méér voor ze te doen. We zijn getransformeerd van nichespecialist naar totale werkplaatspartner.” Klinkt mooi. Toch claimt CBX niet overal specialist in te zijn. “Diagnoseapparatuur bieden we nog niet actief aan. Dat betekent in de praktijk vooral veel online supportwerk, daar zijn we nog niet klaar voor. En trucks, die ook niet. Wij focussen op personenautowerkplaatsen – dat willen we eerst en vooral goed doen.”

CBX NEDERLAND

CBX Nederland werd dertig jaar geleden opgericht door Maurits’ vader, Stan Golüke. Die ontwikkelde en produceerde zelf remmentestbanken, inclusief de jaarlijkse keuring en certificering. Twintig jaar lang was dat de hoofdmoot. De laatste jaren breidde CBX het portfolio verder uit met onder meer hefsystemen, balanceersystemen en aircomachines. Dat bracht groei: in 2008 telde het bedrijf slechts 2,5 fte, maar sindsdien is het stapsgewijs gegroeid tot inmiddels 9 medewerkers, en komt er binnenkort een tiende bij, een extra monteur. De omzet bedroeg in 2015 circa 1,5 miljoen euro.

Groei in de breedte

Groeikansen ziet hij vooral in de breedte. “Je merkt dat werkplaatsen steeds vaker specifieke apparatuur in eigen huis willen hebben. In het verleden stuurden ze de specifieke klussen door naar specialisten. Garagebedrijven proberen tegenwoordig zo veel mogelijk werk in eigen huis te doen om maximaal rendement uit de werkplaats te halen. Dat geeft ons weer kansen.” Wakker ligt Maurits niet van zijn naderende overname. Wel is hij benieuwd naar de impact van elektrisch en autonoom rijden op de werkplaatssector, en dus op zijn eigen business. Zodra het bedrijf in de nieuwe situatie steviger staat, gaat CBX Nederland zich daar verder in verdiepen. Net als in innovatie, die hij straks zélf moet aanjagen, als zijn vader is teruggetreden. Blijft hij ook dan zelf innoveren? “Zeker!” lacht Maurits. “Vorig jaar hebben we een slim systeem ontwikkeld waarmee je een normale brug ook uitbreiden tot uitlijnbrug. Dat slaat goed aan. Ik verklap niet wat we nog meer gaan doen, maar er zijn ideeën genoeg!”