Mark Wegh, eigenaar van Porsche Center Gelderland:

‘ik ben geen negen-tot-vijfje’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Uw vader was chef werkplaats bij een Audi/VW-dealer, maar u wilde de commerciële kant van het autovak op. Waarom?

“Ik had en heb niets met techniek. Wel met het opbouwen van een bedrijf, dat zit mij in het bloed. Iets maken van niets. Bouwen. Ondernemerschap. Dat vind ik mooi. Mijn vader kreeg een hartverzakking toen ik in 1997 Skoda ging doen. Skoda was toen al van VW, maar nog heel Tsjechisch. Het waren geen topauto’s en het merk had een soort Lada-imago. Mijn vader vond dat niets voor mij. Maar ik heb het van de grond af opgebouwd en het heeft me toch iets gebracht. Ik heb de groei van het merk meegemaakt en dat was waardevol.”

En nu werkt uw vader voor u.

“Niet in loondienst hoor, maar hij verricht wel eens hand-en-spandiensten, gezellig samen met mijn moeder. Ze halen en brengen dan auto’s en leveren onderdelen af bij klanten. Dat werkt goed en ik heb het daar zelf te druk voor. Ik sta dagelijks zelf op de werkvloer en help klanten. Hun verwachtingen overtreffen is de enige manier om succesvol te blijven.”

Hoe doet u dat, verwachtingen overtreffen?

“Je moet klanten teasen, je moet telkens iets verzinnen waardoor ze terug blijven komen. Onze klanten worden bij binnenkomst meteen begroet en krijgen iets te drinken aangeboden. Iedereen mag hier binnenlopen en auto’s fotograferen. We houden de contacten met bestaande klanten warm; we hebben bijvoorbeeld een haal- en brengservice in het hele land en soms verzorgen mijn ouders die dus ook. Dat geeft ons bedrijf een familiaire sfeer en dat vinden klanten leuk. Daarnaast is ons Classic Center uniek, dat is ons nieuwste ‘kunstje’. We hebben altijd aparte auto’s staan, we zijn gastvrij. Waar iedereen alleen maar zegt dat hij klantvriendelijk is, zijn wij het echt.”

‘Ik maak het mensen graag naar de zin, dat lukt niet altijd.’

Uw vrouw Charlotte werkt hier en daar ook mee in het bedrijf. Hoe gaat dat?

“Ik huur haar in om de details van onze events te organiseren, aankleding en dat soort zaken. En ze doet alles met social media voor dit bedrijf. Omdat ze mij al heel lang en goed kent – we zijn zestien jaar samen – heeft ze veel gevoel voor wat we hier doen. Ze weet wat ik wil. Ik zet de grote lijnen neer, zij regelt de finesses. Dat gaat prima. Charlotte is zakelijk en daarbij een vrouw die niet verwacht dat ik om vijf uur op de bank zit. Zij geeft me de vrijheid die ik nodig heb in het zaken doen. Ik ben nu eenmaal geen negen-tot-vijfje.”

Wat is het Classic Porsche Center?

“Daar kun je klassieke Porsches kopen, laten servicen en restaureren. Dat laatste besteedden we vroeger uit, nu houden we dat in huis. Het Center is in november 2015 geopend en ligt pal naast ons dealerbedrijf. Er is een stalling voor klassieke Porsches en op de benedenverdieping staan op een oppervlak van zevenhonderdvijftig vierkante meter zo’n twintig tot vijfentwintig klassieke Porsches te koop, van vroege 356’s tot de laatste luchtgekoelde 993 en alles daar tussenin. Hoewel we het Classic Center heel ruim hebben opgezet, blijkt het nu al te klein te worden, dus we zijn alweer met veertienhonderd vierkante meter aan het uitbreiden.”

Wat voor soort baas bent u?

“Ik ben meewerkend voorman, we moeten het samen doen. Ik werk hard en dat verwacht ik van mijn mensen ook. Iedereen wordt bij mij daarom prima beloond en ik heb praktisch geen verloop. Klanten zien hier veelal bekende gezichten. We zijn de laatste jaren sterk gegroeid en ik heb veel nieuwe mensen aangenomen. Verkopers zoek ik zelf uit, want ik wil mensen met mijn dna. Vaak gedragen verkopers zich als adviseurs die vergeten de deal te sluiten. Daar houd ik niet van. Verkopers verkopen. Je verkoopt daarbij allereerst jezelf en je bedrijf, die zijn beide uniek. En als de klant dat voelt, dan komt het met de verkoop van die auto vanzelf wel goed. Ik heb veel mensenkennis en bevalt het na twee maanden proeftijd niet, dan nemen we afscheid. Ik ga niet aanmodderen, je past in dit bedrijf of niet. Waar ik zelf altijd op let is dat afspraken worden nagekomen, dat mijn personeel duidelijk is. En dat ze leuk vinden wat ze doen, want dan stralen ze dat ook uit.”

Wegh in ’t kort

Naam: Mark Wegh / Geboortedatum: 7 maart 1968 te Heelsum / Woonplaats: Oosterbeek / Opleiding: IVA Driebergen / Carrière: 1991-1993 verkoop VW & Audi bij Pon, 1994-1996 coördinator logistics bij Pon, 1996-1998 area sales manager bij Pon, 1998-2001 company director bij S-Point (Skoda-dealer), 2001-2005 commercieel directeur Van Mossel Groep, 2005-heden oprichter en eigenaar van Porsche Centrum Gelderland, 2011-heden oprichter en mede-eigenaar van leasemaatschappij Way2Drive, 2015-heden: oprichter en eigenaar Porsche Classic Center Gelderland / Relatie: Getrouwd met Charlotte / Kinderen: Eva (11), Roos (8) en Gijs (7) / Hobby’s: werken en klassieke auto’s verzamelen.

U werkt ook in uw vakanties door. Komt u dan wel tot rust?

“Ja, alles gaat door, ik ben gewoon bereikbaar en verkoop auto’s. Ik kan prima ontspannen, geen probleem. Mijn werk ontspant me en ik denk in oplossingen.”

U krijgt ook wel eens minder aardige reacties over uw bedrijf. Hoe gaat u daarmee om?

“Met sommige reacties kun je iets, met andere niet. Met het volume dat ik doe, is het aantal klachten nihil. Ik ben vijf jaar op rij Porsche-dealer van het jaar geworden en heb nog drie andere prijzen gewonnen. Ik verkoop heel veel auto’s en kan daarom onmogelijk slecht zijn. En natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt. Hier ook, maar die proberen we snel te herstellen. En soms zijn klachten ook gewoon ongegrond. Ik kan niet iedereen gelukkig maken. Dat probeer ik wel, maar dat lukt niet altijd.”

Is het winnen van al die prijzen belangrijk voor u?

“Als je de eerste keer hebt gewonnen, wil je blijven winnen. Dat is wel een uitdaging, want mijn succes is mede afhankelijk van het succes van mijn collega’s en die worden ook steeds beter. Dus wij moeten onszelf ook steeds verbeteren. Dat doen we door vernieuwend bezig te zijn. Naast het eerste Porsche Classic Center van Nederland, dat uniek is in de wereld, verzinnen we steeds weer opmerkelijke dingen. We zijn nu al maanden druk met de voorbereidingen voor ons tienjarig bestaan.”

Wordt het een groot feest?

“Ja, in het weekend van 24, 25 en 26 maart. Bij ons vijfjarig bestaan heb ik vijftig van de meest bijzondere Porsches die ooit gebouwd zijn hier bij elkaar verzameld. Nu bestaan we tien jaar en logischerwijs zouden we er dan honderd moeten hebben, maar we gaan maar liefst honderdvijfentwintig van de meest unieke Porsches ter wereld bij elkaar brengen. Hoe ik dat voor elkaar krijg? Doordat ik altijd voor mensen klaar sta, kan ik ook vrij gemakkelijk over auto’s van bijvoorbeeld klanten en kennissen beschikken.”

Over Porsche Centrum Gelderland

Nadat hij als Pon-dealer de merken Volkswagen en Skoda succesvol leidde, vroeg men Mark Wegh om, met eigen middelen, een Porsche Centrum in Gelderland te beginnen. Dat bedrijf bestaat nu tien jaar en is exclusief en onafhankelijk dealer voor het merk in het Oosten van Nederland. Het Centrum is verantwoordelijk voor de verkoop van 25 procent van alle nieuwe Porsches in Nederland en in 2015 verkocht Porsche Centrum Gelderland duizend nieuwe en gebruikte auto’s. In 2008 werd Wegh ‘Ondernemer van het Jaar’ volgens Ernst & Young, in 2009, 2010, 2011, 2012 (2013 geen verkiezing) én 2014 kreeg zijn bedrijf de titel ‘Excellente Dealer Award’ van Porsche, in 2015 ook nog de Porsche ‘Service Excellence Award’, ‘Porsche Service Classic Award’ en ‘Porsche Service Tequipement Award’. Vorig jaar startte Wegh het Porsche Classic Center. Het is uniek in de wereld en trekt veel internationale bezoekers. Bij Porsche Centrum Gelderland, en Porsche Classic Center werken in totaal zeventig mensen. Het bedrijf is gevestigd in Heteren.

‘Verkopers zoek ik zelf uit, ik wil mensen met mijn dna.’

Houdt u zelf eigenlijk van Porsches en autorijden?

“Met autorijden, racen en rally’s heb ik niet zo veel. Ik heb ook geen tijd om de hele dag in een auto te zitten. Maar met verzamelen heb ik des te meer. Ik verzamel al ruim vijfentwintig jaar VW’s, Audi’s en Porsches. Ik heb vrij veel knowhow en ben er goed in om via internet de meest bijzondere exemplaren te vinden. Daar geniet ik van. Ik reis de hele wereld over om ze te bekijken en eventueel te kopen. Ik laat mijn privécollectie op verzoek wel eens zien aan geïnteresseerden. Ik ben er trots op, het zijn mijn kindjes, er zit veel liefde in. Het zijn auto’s met een verhaal, veelal unieke Nederlandse auto’s met lage kilometerstanden.”

Zijn er in de afgelopen jaren dingen geweest die u anders had willen aanpakken?

“Tot nu toe is altijd alles gegaan zoals ik had verwacht. Ik heb geluk gehad dat ik snel werk heb gevonden dat bij me past. En ik zet de klant voorop, die betaalt per slot van rekening mijn boterham en elke klant is er één. Je moet gewoon aardig zijn, en het regelen.”

De Belastingdienst deed in 2013 een inval bij uw bedrijf. Heeft die inval u persoonlijk geraakt?

“Je wordt er niet blij van, nee. Maar ik wil er niets meer over zeggen, dat is het verstandigst.”

‘ik ben geen negen-tot-vijfje’ | Automotive Online
Mark Wegh, eigenaar van Porsche Center Gelderland:

‘ik ben geen negen-tot-vijfje’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Uw vader was chef werkplaats bij een Audi/VW-dealer, maar u wilde de commerciële kant van het autovak op. Waarom?

“Ik had en heb niets met techniek. Wel met het opbouwen van een bedrijf, dat zit mij in het bloed. Iets maken van niets. Bouwen. Ondernemerschap. Dat vind ik mooi. Mijn vader kreeg een hartverzakking toen ik in 1997 Skoda ging doen. Skoda was toen al van VW, maar nog heel Tsjechisch. Het waren geen topauto’s en het merk had een soort Lada-imago. Mijn vader vond dat niets voor mij. Maar ik heb het van de grond af opgebouwd en het heeft me toch iets gebracht. Ik heb de groei van het merk meegemaakt en dat was waardevol.”

En nu werkt uw vader voor u.

“Niet in loondienst hoor, maar hij verricht wel eens hand-en-spandiensten, gezellig samen met mijn moeder. Ze halen en brengen dan auto’s en leveren onderdelen af bij klanten. Dat werkt goed en ik heb het daar zelf te druk voor. Ik sta dagelijks zelf op de werkvloer en help klanten. Hun verwachtingen overtreffen is de enige manier om succesvol te blijven.”

Hoe doet u dat, verwachtingen overtreffen?

“Je moet klanten teasen, je moet telkens iets verzinnen waardoor ze terug blijven komen. Onze klanten worden bij binnenkomst meteen begroet en krijgen iets te drinken aangeboden. Iedereen mag hier binnenlopen en auto’s fotograferen. We houden de contacten met bestaande klanten warm; we hebben bijvoorbeeld een haal- en brengservice in het hele land en soms verzorgen mijn ouders die dus ook. Dat geeft ons bedrijf een familiaire sfeer en dat vinden klanten leuk. Daarnaast is ons Classic Center uniek, dat is ons nieuwste ‘kunstje’. We hebben altijd aparte auto’s staan, we zijn gastvrij. Waar iedereen alleen maar zegt dat hij klantvriendelijk is, zijn wij het echt.”

‘Ik maak het mensen graag naar de zin, dat lukt niet altijd.’

Uw vrouw Charlotte werkt hier en daar ook mee in het bedrijf. Hoe gaat dat?

“Ik huur haar in om de details van onze events te organiseren, aankleding en dat soort zaken. En ze doet alles met social media voor dit bedrijf. Omdat ze mij al heel lang en goed kent – we zijn zestien jaar samen – heeft ze veel gevoel voor wat we hier doen. Ze weet wat ik wil. Ik zet de grote lijnen neer, zij regelt de finesses. Dat gaat prima. Charlotte is zakelijk en daarbij een vrouw die niet verwacht dat ik om vijf uur op de bank zit. Zij geeft me de vrijheid die ik nodig heb in het zaken doen. Ik ben nu eenmaal geen negen-tot-vijfje.”

Wat is het Classic Porsche Center?

“Daar kun je klassieke Porsches kopen, laten servicen en restaureren. Dat laatste besteedden we vroeger uit, nu houden we dat in huis. Het Center is in november 2015 geopend en ligt pal naast ons dealerbedrijf. Er is een stalling voor klassieke Porsches en op de benedenverdieping staan op een oppervlak van zevenhonderdvijftig vierkante meter zo’n twintig tot vijfentwintig klassieke Porsches te koop, van vroege 356’s tot de laatste luchtgekoelde 993 en alles daar tussenin. Hoewel we het Classic Center heel ruim hebben opgezet, blijkt het nu al te klein te worden, dus we zijn alweer met veertienhonderd vierkante meter aan het uitbreiden.”

Wat voor soort baas bent u?

“Ik ben meewerkend voorman, we moeten het samen doen. Ik werk hard en dat verwacht ik van mijn mensen ook. Iedereen wordt bij mij daarom prima beloond en ik heb praktisch geen verloop. Klanten zien hier veelal bekende gezichten. We zijn de laatste jaren sterk gegroeid en ik heb veel nieuwe mensen aangenomen. Verkopers zoek ik zelf uit, want ik wil mensen met mijn dna. Vaak gedragen verkopers zich als adviseurs die vergeten de deal te sluiten. Daar houd ik niet van. Verkopers verkopen. Je verkoopt daarbij allereerst jezelf en je bedrijf, die zijn beide uniek. En als de klant dat voelt, dan komt het met de verkoop van die auto vanzelf wel goed. Ik heb veel mensenkennis en bevalt het na twee maanden proeftijd niet, dan nemen we afscheid. Ik ga niet aanmodderen, je past in dit bedrijf of niet. Waar ik zelf altijd op let is dat afspraken worden nagekomen, dat mijn personeel duidelijk is. En dat ze leuk vinden wat ze doen, want dan stralen ze dat ook uit.”

Wegh in ’t kort

Naam: Mark Wegh / Geboortedatum: 7 maart 1968 te Heelsum / Woonplaats: Oosterbeek / Opleiding: IVA Driebergen / Carrière: 1991-1993 verkoop VW & Audi bij Pon, 1994-1996 coördinator logistics bij Pon, 1996-1998 area sales manager bij Pon, 1998-2001 company director bij S-Point (Skoda-dealer), 2001-2005 commercieel directeur Van Mossel Groep, 2005-heden oprichter en eigenaar van Porsche Centrum Gelderland, 2011-heden oprichter en mede-eigenaar van leasemaatschappij Way2Drive, 2015-heden: oprichter en eigenaar Porsche Classic Center Gelderland / Relatie: Getrouwd met Charlotte / Kinderen: Eva (11), Roos (8) en Gijs (7) / Hobby’s: werken en klassieke auto’s verzamelen.

U werkt ook in uw vakanties door. Komt u dan wel tot rust?

“Ja, alles gaat door, ik ben gewoon bereikbaar en verkoop auto’s. Ik kan prima ontspannen, geen probleem. Mijn werk ontspant me en ik denk in oplossingen.”

U krijgt ook wel eens minder aardige reacties over uw bedrijf. Hoe gaat u daarmee om?

“Met sommige reacties kun je iets, met andere niet. Met het volume dat ik doe, is het aantal klachten nihil. Ik ben vijf jaar op rij Porsche-dealer van het jaar geworden en heb nog drie andere prijzen gewonnen. Ik verkoop heel veel auto’s en kan daarom onmogelijk slecht zijn. En natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt. Hier ook, maar die proberen we snel te herstellen. En soms zijn klachten ook gewoon ongegrond. Ik kan niet iedereen gelukkig maken. Dat probeer ik wel, maar dat lukt niet altijd.”

Is het winnen van al die prijzen belangrijk voor u?

“Als je de eerste keer hebt gewonnen, wil je blijven winnen. Dat is wel een uitdaging, want mijn succes is mede afhankelijk van het succes van mijn collega’s en die worden ook steeds beter. Dus wij moeten onszelf ook steeds verbeteren. Dat doen we door vernieuwend bezig te zijn. Naast het eerste Porsche Classic Center van Nederland, dat uniek is in de wereld, verzinnen we steeds weer opmerkelijke dingen. We zijn nu al maanden druk met de voorbereidingen voor ons tienjarig bestaan.”

Wordt het een groot feest?

“Ja, in het weekend van 24, 25 en 26 maart. Bij ons vijfjarig bestaan heb ik vijftig van de meest bijzondere Porsches die ooit gebouwd zijn hier bij elkaar verzameld. Nu bestaan we tien jaar en logischerwijs zouden we er dan honderd moeten hebben, maar we gaan maar liefst honderdvijfentwintig van de meest unieke Porsches ter wereld bij elkaar brengen. Hoe ik dat voor elkaar krijg? Doordat ik altijd voor mensen klaar sta, kan ik ook vrij gemakkelijk over auto’s van bijvoorbeeld klanten en kennissen beschikken.”

Over Porsche Centrum Gelderland

Nadat hij als Pon-dealer de merken Volkswagen en Skoda succesvol leidde, vroeg men Mark Wegh om, met eigen middelen, een Porsche Centrum in Gelderland te beginnen. Dat bedrijf bestaat nu tien jaar en is exclusief en onafhankelijk dealer voor het merk in het Oosten van Nederland. Het Centrum is verantwoordelijk voor de verkoop van 25 procent van alle nieuwe Porsches in Nederland en in 2015 verkocht Porsche Centrum Gelderland duizend nieuwe en gebruikte auto’s. In 2008 werd Wegh ‘Ondernemer van het Jaar’ volgens Ernst & Young, in 2009, 2010, 2011, 2012 (2013 geen verkiezing) én 2014 kreeg zijn bedrijf de titel ‘Excellente Dealer Award’ van Porsche, in 2015 ook nog de Porsche ‘Service Excellence Award’, ‘Porsche Service Classic Award’ en ‘Porsche Service Tequipement Award’. Vorig jaar startte Wegh het Porsche Classic Center. Het is uniek in de wereld en trekt veel internationale bezoekers. Bij Porsche Centrum Gelderland, en Porsche Classic Center werken in totaal zeventig mensen. Het bedrijf is gevestigd in Heteren.

‘Verkopers zoek ik zelf uit, ik wil mensen met mijn dna.’

Houdt u zelf eigenlijk van Porsches en autorijden?

“Met autorijden, racen en rally’s heb ik niet zo veel. Ik heb ook geen tijd om de hele dag in een auto te zitten. Maar met verzamelen heb ik des te meer. Ik verzamel al ruim vijfentwintig jaar VW’s, Audi’s en Porsches. Ik heb vrij veel knowhow en ben er goed in om via internet de meest bijzondere exemplaren te vinden. Daar geniet ik van. Ik reis de hele wereld over om ze te bekijken en eventueel te kopen. Ik laat mijn privécollectie op verzoek wel eens zien aan geïnteresseerden. Ik ben er trots op, het zijn mijn kindjes, er zit veel liefde in. Het zijn auto’s met een verhaal, veelal unieke Nederlandse auto’s met lage kilometerstanden.”

Zijn er in de afgelopen jaren dingen geweest die u anders had willen aanpakken?

“Tot nu toe is altijd alles gegaan zoals ik had verwacht. Ik heb geluk gehad dat ik snel werk heb gevonden dat bij me past. En ik zet de klant voorop, die betaalt per slot van rekening mijn boterham en elke klant is er één. Je moet gewoon aardig zijn, en het regelen.”

De Belastingdienst deed in 2013 een inval bij uw bedrijf. Heeft die inval u persoonlijk geraakt?

“Je wordt er niet blij van, nee. Maar ik wil er niets meer over zeggen, dat is het verstandigst.”