Taxeren is meer dan simpelweg een systeem raadplegen

Feesten in de marge

Redactie Redactie
• Laatste update:

De theorie is simpel: je koopt een auto in voor de laagst mogelijke prijs, verkoopt hem voor het hoogst haalbare en steekt het verschil in je zak. Maar daar begint het al, want de marge die op een occasion kan worden gemaakt, is de afgelopen jaren zo ongeveer gehalveerd. Althans volgens Oscar Hollink, voorzitter van de ANWB-Bovag Koerslijstcommissie. “Een jaar of tien, vijftien geleden kon je nog 2.500 euro marge op een auto maken. Nu is dat 1.000 of 1.500 euro.” Dat betekent minder speelruimte voor de handel en dus omzichtiger opereren.” Vooral bij duurdere auto's is die kleinere speelruimte lastig, zegt Willem Beukenkamp. Hij is directeur van occasiongroothandel In de Wal Auto's in Zwolle en is deelnemer aan het biedingensysteem Biddo. In dit systeem kunnen autobedrijven de vijf aangesloten groothandels om een bieding op een gebruikte auto vragen. Er gaan dus duizenden biedingen in het systeem om. “Een verkoper die bij een retailbedrijf in de showroom zit, doet misschien 400 taxaties in een jaar”, zegt Beukenkamp. “Dat is te weinig om referenties op te bouwen. Wij doen zelf zo'n 200 duizend taxaties per jaar en in Biddo zit nog veel meer.” Dergelijke aantallen helpen mee bij het bepalen van de waarde van een auto. Want van de VW Golf in al zijn uitvoeringen zijn waarschijnlijk vele duizenden biedingen bekend. “Er kan dus niet veel fout gaan bij het bieden op zo'n auto”, zegt Beukenkamp. “Maar bij duurdere, exclusieve auto's is het risico groter omdat er minder vergelijking is. In absolute cijfers is de marge op zulke auto's wel hoog, maar in percentages is het heel weinig. En als het mis gaat, word je hard afgestraft.”

Kennis van de markt

Het belang van goede informatie is dus cruciaal. Autobedrijven kunnen waardebepalingssystemen en databases gebruiken (zie kader Taxatie Landschap) die helpen bij de taxatie van een auto. Meestal gebruiken bedrijven niet één systeem, maar minstens twee, denkt Oscar Hollink. “Ga er maar vanuit dat elke taxatie bij een autobedrijf voor 80 procent is gebaseerd op een waardebepalingssysteem en voor 20 procent op het gevoel.” Daar is het dan, het fingerspitzengefühl waardoor de handelaar weet op welke auto hij het meest kan verdienen. “Noem het hoe je wilt, maar het is gewoon kennis van de markt”, zegt Hollink. “Bij de Ford Fiesta heb je bijvoorbeeld in een bepaald bouwjaar een 1,3-litermotor van 44 kW, maar ook een van 60 kW. Die van 60 kW is net even leuker en dus wat meer waard. Dat moet je weten. Bij vrijwel geen enkele auto is de sedan net zo courant als de stationwagon, maar bij de Mercedes C-klasse juist wel. Bij de Volkswagen Golf is de stationcar in bepaalde bouwjaren zelfs minder waard, dat is lastig uit te leggen. Maar zulke weetjes zijn enorm belangrijk voor de taxatie van een auto.” En dan zijn er nog de opties. Hollink: “Die maken het verschil en hoe groot dat is, wordt bepaald door de prijsklasse van een auto. Een Aygo is al meer waard als het een vijfdeurs is met airco. Maar bij een Mercedes E-klasse of BMW 5- of 7-serie gaat het om details. Die moeten niet alleen lederen bekleding hebben om een hogere prijs te rechtvaardigen, maar die moet ook in de juiste kleur zijn, het liefst met stiknaden. En er moet bijvoorbeeld het juiste navigatiesysteem in zitten met het grote beeldscherm. Bij de premiummerken heb je bovendien veel bijzondere uitvoeringen die erg goed in de markt liggen. Bij BMW zijn het de M-uitvoeringen, Audi heeft de S-serie en bij Volvo heten ze R. Zo'n feest-pakket maakt een auto al gauw 2.000 euro meer waard.”

‘Zelfs de stiknaden maken verschil.’

HET TAXATIE LANDSCHAP

AUTOROLA

• Circa 250 duizend taxaties en bevragingen per jaar

Naast de eigen veilingactiviteiten verzorgt Autorola onder meer de taxaties voor ANWB Autoverkoopservice. Ook via Indicata, het eigen realtime occasionbeheerplatform, worden bevragingen gedaan.

AVN GROUP

• Circa 50 duizend inspecties

• Circa 16 duizend taxaties (door minimaal twee veilingmeesters)

AVN Group-dga Wierd Meijering vindt dat de markt moet inzien dat er een verschil is tussen een waardebepaling en een taxatie. “Een waardebepaling is een geschatte waarde en een taxatie is een meer berekende waarde met onderbouwing, waarbij wij elf verschillende waarden hanteren, variërend van de liquidatiewaarde tot verzekeringswaarde.”

AUTOTELEX

• Ruim 10 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, veelal via derden)

• Circa 29 miljoen opvragingen (geautomatiseerd, veelal via verzekeraars)

Autotelex is zonder twijfel de grootste speler op de taxatiemarkt. Veel andere partijen maken gebruik van de data van Autotelex. Verzekeraars gebruiken het systeem nog veel vaker, een groot aantal schadepremies wordt berekend op basis van Autotelex-data.

AUTODATA

• Circa 1 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, via derden)

Autodata levert taxatie-informatie aan derden, onder andere via inruilmodules. Maar ook biedt het gegarandeerde biedingen via het online handelsplatform.

VWE

• Circa 3 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, via derden)

VWE biedt taxatiewaarden vanuit meerdere bronnen(waaronder Autotelex), zowel aan de aurobranche als aan verzekerings- en financieringsinstellingen. Daarnaast biedt dochterbedrijf Finnik taxaties aan particulieren (niet meegeteld).

XRAY

• Circa 450 duizend taxaties per jaar (geautomatiseerd)

Xray levert onder meer (handelswaarde)taxaties bij veilingen, voor de remarketing van dealers en leasemaatschappijen, maar ook aan de Belastingdienst, importeurs en adviseurs (voor de rest-bpm bij import). Voor het b2b-veilingplatform werkt Xray samen met Autotelex.

AUTOTAXATIE PARTNERS

• Circa 80 duizend taxaties (geautomatiseerd via software en inruilmodules)

• Circa 50 duizend gegarandeerde biedingen (opgevraagd bij specialisten)

Autotaxatie Partners biedt een platform voor occasionmanagement maar geeft ook gegarandeerde inruilwaarde (biedingen). Achter iedere bieding zitten gemiddeld negen opgevraagde biedingen, wat het totale aantal opgevraagde biedingen op 450 duizend brengt.

BIDDO

• Circa 500 duizend gegarandeerde biedingen (per eind dit jaar).

• Dat betekent: gemiddeld 100 duizend per deelnemer

Tot een aantal jaar geleden deed de handel het leeuwendeel van de taxaties. Tegenwoordig hebben ze zware concurrentie van onder meer de veilinghuizen. Dat heeft geleid tot nieuwe initiatieven, zoals Biddo, het samenwerkingsverband van vijf grote handelaren (Beernink & De Bekker, Bleeker & De Jong, In de Wal Auto's, Johan Meure en NL Car Group]. Op iedere auto brengen deze handelaren individueel een bod uit.

DISCLAIMER

Automotive wil met dit overzicht een inkijkje geven in de taxatiemarkt. Taxatie is een verzamelterm voor meerdere vormen van waardebepalingen, zoals vervangingswaarde, verzekeringswaarde, handelswaarde, showroomwaarde, opbrengstwaarde, dagwaarde of een executiewaarde. Daarbij is er een groot verschil tussen menselijke taxaties en die van systemen. Een aantal van de belangrijkste spelers is vermeld. Zij hebben de data zelf aangeleverd. Automotive pretendeert niet een volledig overzicht te bieden, zo geeft het beursgenoteerde BCA (en dochter Fleetselect) geen cijfers. Mocht u op- of aanmerkingen hebben op deze lijst, dan kunt u deze mailen naar redactie@automotive-online.nl.

Bandbreedte

Marc van Eijl heeft als occasionmanager verschillende dealerorganisaties begeleid bij het optimaliseren van hun occasionbeleid. Nu adviseert hij met zijn bedrijf Marcantadvies onder meer autobedrijven. Hij constateert dat er een marge van zo'n 25 procent is als verschillende mensen een auto taxeren. “Als ik trainingen geef, laat ik verkopers vaak een waarde afgeven voor een auto. Ik neem daar steeds een heel courante auto voor, bijvoorbeeld een drie jaar oude Volkswagen Golf met 60 duizend kilometer op de teller. Iedere keer blijkt dat de hoogste schatting 25 tot 30 procent hoger is dan de laagste schatting.” Ondanks taxatiesystemen en databases kunnen taxaties van dezelfde auto dus nog flink uiteen lopen. “Dat verklaart waarom consumenten bij meerdere autobedrijven zulke uiteenlopende biedingen op hun auto krijgen”, meent Van Eijl. Van Eijl onderscheidt bij de waardebepaling een bandbreedte van vier prijssoorten. “Om te beginnen heb je de retailprijs, de showroomvraagprijs. Dat is de prijs die je denkt te kunnen krijgen voor de auto. Daarvandaan reken je top-down de taxatiewaarde uit. Bij inruil moet je vaak iets meer geven, dat is dan de inruilwaarde. De handelswaarde, dat is de prijs waarvoor je de auto aan de handel kwijt kunt. Dat is een heel belangrijk gegeven. Ik ben er een groot voorstander van om elke occasion voor de handelswaarde in de boeken te zetten. Je lijdt er dan nooit extra verlies op. Alles wat de inruilauto meer heeft gekost (inruilwaarde, red) dan de handelswaarde, moet je boeken als extra korting op de nieuwe auto.”

Occasionportal

Op ieder voertuig zijn dus meerdere soorten taxatiewaarden te geven. De online vraagprijzen vormen een belangrijke indicator en dus worden occasionportals gezien als belangrijke referentiekaders. “Iedere verkoper zal ook even kijken op Autoscout24 of Gaspedaal om een referentie te hebben”, aldus Hollink. “Dat is ook logisch”, zegt Marc van Eijl. “We willen immers allemaal dat onze auto's op de eerste twee pagina's op de occasionportals staan.” Hoe hoog je een auto vervolgens waardeert, heeft te maken met de auto zelf, het merk en model en de uitvoering. “Maar het heeft ook te maken met de situatie in je bedrijf”, vindt Van Eijl. “Als je dealer bent en het is een auto van je eigen merk, geef je allicht wat meer. En als het een model is waar je er al een aantal van in voorraad hebt, geef je er minder voor. En je moet ook naar je lokale markt kijken natuurlijk.” Vandaar dat Beukenkamp ook altijd het eigen systeem raadpleegt. “We zien dan ook hoeveel we eerder voor vergelijkbare auto's hebben gekregen en in welke markten dat was.” Als de auto eenmaal is getaxeerd en ingekocht, begint het lange wachten. Nou ja, lang. Marc van Eijl is een groot voorstander van een dynamisch prijsbeleid in elke showroom. “Elke dertig dagen moet je de prijs van een occasion bijstellen”, zegt hij. “Dat doe je vier maanden lang. Als een auto na 120 dagen nog niet verkocht is, schiet je hem af naar de handel. In de eerste maand moet je de prijs dan ook wat hoger inzetten. Als de auto binnen de eerste vier weken wordt verkocht, maak je dan een betere return on investment.” Als je de auto voor de handelswaarde in de boeken hebt gezet, verlies je er dan niet veel op als je hem afstoot. “Maar zuur is het wel, want het betekent meestal dat je de auto verkeerd hebt getaxeerd.”

RESTWAARDEBEPALING

Driedeurs couranter dan vijfdeurs

Is het bepalen van een actuele marktwaarde al moeilijk genoeg, nog lastiger is het om de toekomstige restwaarde te bepalen. Hoeveel is een auto nog waard na een leasecontract van drie of vier jaar? Restwaardespecialist Autotelex hanteert een heleboel systematiek, veel kennis van de markt en een beetje onderbuikgevoel. Kern van de berekening is een uitgebreide afschrijvingstabel, die de restwaarde van een auto berekent over drie en over vier jaar. “De curven in die tabel zijn ingedeeld op voertuigsoort, segment, brandstof en courantheid”, zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. Elke auto krijgt in zijn segment een courantheidsklasse toebedeeld. “Daarbij speelt persoonlijke inschatting, of zo je wilt het onderbuikgevoel, een belangrijke rol”, zegt Klaren. “De courantheidsklasse kennen we toe op uitvoeringsniveau. Een driedeurs auto krijgt bijvoorbeeld een lagere courantheid dan een vijfdeurs. Maar we wegen ook het uitrustingsniveau tegen de nieuwprijs en bepalen de value-for-money op deze manier.” Een hogere value-for-money betekent een hogere restwaarde, zoals bijvoorbeeld met de business editions. Maar ook design en innovatie tellen mee. Volgens Klaren komen de restwaardeberekeningen goed overeen met de gerealiseerde opbrengsten van auto's. “Gemiddeld over alle auto's is de afwijking maar enkele procenten, hoewel er op detailniveau natuurlijk wel eens grotere afwijkingen voorkomen.” Zo brachten diesels in het D-segment het afgelopen jaar meer op dan Autotelex drie en vier jaar eerder had berekend. “De praktijk bleek nog iets optimistischer dan we hadden gedacht.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Feesten in de marge | Automotive Online
Taxeren is meer dan simpelweg een systeem raadplegen

Feesten in de marge

Redactie Redactie
• Laatste update:

De theorie is simpel: je koopt een auto in voor de laagst mogelijke prijs, verkoopt hem voor het hoogst haalbare en steekt het verschil in je zak. Maar daar begint het al, want de marge die op een occasion kan worden gemaakt, is de afgelopen jaren zo ongeveer gehalveerd. Althans volgens Oscar Hollink, voorzitter van de ANWB-Bovag Koerslijstcommissie. “Een jaar of tien, vijftien geleden kon je nog 2.500 euro marge op een auto maken. Nu is dat 1.000 of 1.500 euro.” Dat betekent minder speelruimte voor de handel en dus omzichtiger opereren.” Vooral bij duurdere auto's is die kleinere speelruimte lastig, zegt Willem Beukenkamp. Hij is directeur van occasiongroothandel In de Wal Auto's in Zwolle en is deelnemer aan het biedingensysteem Biddo. In dit systeem kunnen autobedrijven de vijf aangesloten groothandels om een bieding op een gebruikte auto vragen. Er gaan dus duizenden biedingen in het systeem om. “Een verkoper die bij een retailbedrijf in de showroom zit, doet misschien 400 taxaties in een jaar”, zegt Beukenkamp. “Dat is te weinig om referenties op te bouwen. Wij doen zelf zo'n 200 duizend taxaties per jaar en in Biddo zit nog veel meer.” Dergelijke aantallen helpen mee bij het bepalen van de waarde van een auto. Want van de VW Golf in al zijn uitvoeringen zijn waarschijnlijk vele duizenden biedingen bekend. “Er kan dus niet veel fout gaan bij het bieden op zo'n auto”, zegt Beukenkamp. “Maar bij duurdere, exclusieve auto's is het risico groter omdat er minder vergelijking is. In absolute cijfers is de marge op zulke auto's wel hoog, maar in percentages is het heel weinig. En als het mis gaat, word je hard afgestraft.”

Kennis van de markt

Het belang van goede informatie is dus cruciaal. Autobedrijven kunnen waardebepalingssystemen en databases gebruiken (zie kader Taxatie Landschap) die helpen bij de taxatie van een auto. Meestal gebruiken bedrijven niet één systeem, maar minstens twee, denkt Oscar Hollink. “Ga er maar vanuit dat elke taxatie bij een autobedrijf voor 80 procent is gebaseerd op een waardebepalingssysteem en voor 20 procent op het gevoel.” Daar is het dan, het fingerspitzengefühl waardoor de handelaar weet op welke auto hij het meest kan verdienen. “Noem het hoe je wilt, maar het is gewoon kennis van de markt”, zegt Hollink. “Bij de Ford Fiesta heb je bijvoorbeeld in een bepaald bouwjaar een 1,3-litermotor van 44 kW, maar ook een van 60 kW. Die van 60 kW is net even leuker en dus wat meer waard. Dat moet je weten. Bij vrijwel geen enkele auto is de sedan net zo courant als de stationwagon, maar bij de Mercedes C-klasse juist wel. Bij de Volkswagen Golf is de stationcar in bepaalde bouwjaren zelfs minder waard, dat is lastig uit te leggen. Maar zulke weetjes zijn enorm belangrijk voor de taxatie van een auto.” En dan zijn er nog de opties. Hollink: “Die maken het verschil en hoe groot dat is, wordt bepaald door de prijsklasse van een auto. Een Aygo is al meer waard als het een vijfdeurs is met airco. Maar bij een Mercedes E-klasse of BMW 5- of 7-serie gaat het om details. Die moeten niet alleen lederen bekleding hebben om een hogere prijs te rechtvaardigen, maar die moet ook in de juiste kleur zijn, het liefst met stiknaden. En er moet bijvoorbeeld het juiste navigatiesysteem in zitten met het grote beeldscherm. Bij de premiummerken heb je bovendien veel bijzondere uitvoeringen die erg goed in de markt liggen. Bij BMW zijn het de M-uitvoeringen, Audi heeft de S-serie en bij Volvo heten ze R. Zo'n feest-pakket maakt een auto al gauw 2.000 euro meer waard.”

‘Zelfs de stiknaden maken verschil.’

HET TAXATIE LANDSCHAP

AUTOROLA

• Circa 250 duizend taxaties en bevragingen per jaar

Naast de eigen veilingactiviteiten verzorgt Autorola onder meer de taxaties voor ANWB Autoverkoopservice. Ook via Indicata, het eigen realtime occasionbeheerplatform, worden bevragingen gedaan.

AVN GROUP

• Circa 50 duizend inspecties

• Circa 16 duizend taxaties (door minimaal twee veilingmeesters)

AVN Group-dga Wierd Meijering vindt dat de markt moet inzien dat er een verschil is tussen een waardebepaling en een taxatie. “Een waardebepaling is een geschatte waarde en een taxatie is een meer berekende waarde met onderbouwing, waarbij wij elf verschillende waarden hanteren, variërend van de liquidatiewaarde tot verzekeringswaarde.”

AUTOTELEX

• Ruim 10 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, veelal via derden)

• Circa 29 miljoen opvragingen (geautomatiseerd, veelal via verzekeraars)

Autotelex is zonder twijfel de grootste speler op de taxatiemarkt. Veel andere partijen maken gebruik van de data van Autotelex. Verzekeraars gebruiken het systeem nog veel vaker, een groot aantal schadepremies wordt berekend op basis van Autotelex-data.

AUTODATA

• Circa 1 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, via derden)

Autodata levert taxatie-informatie aan derden, onder andere via inruilmodules. Maar ook biedt het gegarandeerde biedingen via het online handelsplatform.

VWE

• Circa 3 miljoen taxaties per jaar (geautomatiseerd, via derden)

VWE biedt taxatiewaarden vanuit meerdere bronnen(waaronder Autotelex), zowel aan de aurobranche als aan verzekerings- en financieringsinstellingen. Daarnaast biedt dochterbedrijf Finnik taxaties aan particulieren (niet meegeteld).

XRAY

• Circa 450 duizend taxaties per jaar (geautomatiseerd)

Xray levert onder meer (handelswaarde)taxaties bij veilingen, voor de remarketing van dealers en leasemaatschappijen, maar ook aan de Belastingdienst, importeurs en adviseurs (voor de rest-bpm bij import). Voor het b2b-veilingplatform werkt Xray samen met Autotelex.

AUTOTAXATIE PARTNERS

• Circa 80 duizend taxaties (geautomatiseerd via software en inruilmodules)

• Circa 50 duizend gegarandeerde biedingen (opgevraagd bij specialisten)

Autotaxatie Partners biedt een platform voor occasionmanagement maar geeft ook gegarandeerde inruilwaarde (biedingen). Achter iedere bieding zitten gemiddeld negen opgevraagde biedingen, wat het totale aantal opgevraagde biedingen op 450 duizend brengt.

BIDDO

• Circa 500 duizend gegarandeerde biedingen (per eind dit jaar).

• Dat betekent: gemiddeld 100 duizend per deelnemer

Tot een aantal jaar geleden deed de handel het leeuwendeel van de taxaties. Tegenwoordig hebben ze zware concurrentie van onder meer de veilinghuizen. Dat heeft geleid tot nieuwe initiatieven, zoals Biddo, het samenwerkingsverband van vijf grote handelaren (Beernink & De Bekker, Bleeker & De Jong, In de Wal Auto's, Johan Meure en NL Car Group]. Op iedere auto brengen deze handelaren individueel een bod uit.

DISCLAIMER

Automotive wil met dit overzicht een inkijkje geven in de taxatiemarkt. Taxatie is een verzamelterm voor meerdere vormen van waardebepalingen, zoals vervangingswaarde, verzekeringswaarde, handelswaarde, showroomwaarde, opbrengstwaarde, dagwaarde of een executiewaarde. Daarbij is er een groot verschil tussen menselijke taxaties en die van systemen. Een aantal van de belangrijkste spelers is vermeld. Zij hebben de data zelf aangeleverd. Automotive pretendeert niet een volledig overzicht te bieden, zo geeft het beursgenoteerde BCA (en dochter Fleetselect) geen cijfers. Mocht u op- of aanmerkingen hebben op deze lijst, dan kunt u deze mailen naar redactie@automotive-online.nl.

Bandbreedte

Marc van Eijl heeft als occasionmanager verschillende dealerorganisaties begeleid bij het optimaliseren van hun occasionbeleid. Nu adviseert hij met zijn bedrijf Marcantadvies onder meer autobedrijven. Hij constateert dat er een marge van zo'n 25 procent is als verschillende mensen een auto taxeren. “Als ik trainingen geef, laat ik verkopers vaak een waarde afgeven voor een auto. Ik neem daar steeds een heel courante auto voor, bijvoorbeeld een drie jaar oude Volkswagen Golf met 60 duizend kilometer op de teller. Iedere keer blijkt dat de hoogste schatting 25 tot 30 procent hoger is dan de laagste schatting.” Ondanks taxatiesystemen en databases kunnen taxaties van dezelfde auto dus nog flink uiteen lopen. “Dat verklaart waarom consumenten bij meerdere autobedrijven zulke uiteenlopende biedingen op hun auto krijgen”, meent Van Eijl. Van Eijl onderscheidt bij de waardebepaling een bandbreedte van vier prijssoorten. “Om te beginnen heb je de retailprijs, de showroomvraagprijs. Dat is de prijs die je denkt te kunnen krijgen voor de auto. Daarvandaan reken je top-down de taxatiewaarde uit. Bij inruil moet je vaak iets meer geven, dat is dan de inruilwaarde. De handelswaarde, dat is de prijs waarvoor je de auto aan de handel kwijt kunt. Dat is een heel belangrijk gegeven. Ik ben er een groot voorstander van om elke occasion voor de handelswaarde in de boeken te zetten. Je lijdt er dan nooit extra verlies op. Alles wat de inruilauto meer heeft gekost (inruilwaarde, red) dan de handelswaarde, moet je boeken als extra korting op de nieuwe auto.”

Occasionportal

Op ieder voertuig zijn dus meerdere soorten taxatiewaarden te geven. De online vraagprijzen vormen een belangrijke indicator en dus worden occasionportals gezien als belangrijke referentiekaders. “Iedere verkoper zal ook even kijken op Autoscout24 of Gaspedaal om een referentie te hebben”, aldus Hollink. “Dat is ook logisch”, zegt Marc van Eijl. “We willen immers allemaal dat onze auto's op de eerste twee pagina's op de occasionportals staan.” Hoe hoog je een auto vervolgens waardeert, heeft te maken met de auto zelf, het merk en model en de uitvoering. “Maar het heeft ook te maken met de situatie in je bedrijf”, vindt Van Eijl. “Als je dealer bent en het is een auto van je eigen merk, geef je allicht wat meer. En als het een model is waar je er al een aantal van in voorraad hebt, geef je er minder voor. En je moet ook naar je lokale markt kijken natuurlijk.” Vandaar dat Beukenkamp ook altijd het eigen systeem raadpleegt. “We zien dan ook hoeveel we eerder voor vergelijkbare auto's hebben gekregen en in welke markten dat was.” Als de auto eenmaal is getaxeerd en ingekocht, begint het lange wachten. Nou ja, lang. Marc van Eijl is een groot voorstander van een dynamisch prijsbeleid in elke showroom. “Elke dertig dagen moet je de prijs van een occasion bijstellen”, zegt hij. “Dat doe je vier maanden lang. Als een auto na 120 dagen nog niet verkocht is, schiet je hem af naar de handel. In de eerste maand moet je de prijs dan ook wat hoger inzetten. Als de auto binnen de eerste vier weken wordt verkocht, maak je dan een betere return on investment.” Als je de auto voor de handelswaarde in de boeken hebt gezet, verlies je er dan niet veel op als je hem afstoot. “Maar zuur is het wel, want het betekent meestal dat je de auto verkeerd hebt getaxeerd.”

RESTWAARDEBEPALING

Driedeurs couranter dan vijfdeurs

Is het bepalen van een actuele marktwaarde al moeilijk genoeg, nog lastiger is het om de toekomstige restwaarde te bepalen. Hoeveel is een auto nog waard na een leasecontract van drie of vier jaar? Restwaardespecialist Autotelex hanteert een heleboel systematiek, veel kennis van de markt en een beetje onderbuikgevoel. Kern van de berekening is een uitgebreide afschrijvingstabel, die de restwaarde van een auto berekent over drie en over vier jaar. “De curven in die tabel zijn ingedeeld op voertuigsoort, segment, brandstof en courantheid”, zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. Elke auto krijgt in zijn segment een courantheidsklasse toebedeeld. “Daarbij speelt persoonlijke inschatting, of zo je wilt het onderbuikgevoel, een belangrijke rol”, zegt Klaren. “De courantheidsklasse kennen we toe op uitvoeringsniveau. Een driedeurs auto krijgt bijvoorbeeld een lagere courantheid dan een vijfdeurs. Maar we wegen ook het uitrustingsniveau tegen de nieuwprijs en bepalen de value-for-money op deze manier.” Een hogere value-for-money betekent een hogere restwaarde, zoals bijvoorbeeld met de business editions. Maar ook design en innovatie tellen mee. Volgens Klaren komen de restwaardeberekeningen goed overeen met de gerealiseerde opbrengsten van auto's. “Gemiddeld over alle auto's is de afwijking maar enkele procenten, hoewel er op detailniveau natuurlijk wel eens grotere afwijkingen voorkomen.” Zo brachten diesels in het D-segment het afgelopen jaar meer op dan Autotelex drie en vier jaar eerder had berekend. “De praktijk bleek nog iets optimistischer dan we hadden gedacht.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.