‘deze consolidatie is nodig’
Een kleine 30 miljoen euro betaalde de grootste occasionportal van Nederland, Autoscout24, voor de nummer drie van de markt: Autotrader. Volgens concurrenten als Autotrack en Marktplaats is deze consolidatieslag goed voor de markt. Maar of deze schaalvergroting leidt tot hogere marges, moet nog blijken. De 27,7 miljoen euro die Autoscout24 betaalde is fors, zeker gezien de overlap in klanten en advertenties; die ligt volgens ingewijden rond de 60 procent. “Autotrader draait erg goed, heeft een mooi product en dus is de premium die we betaald hebben begrijpelijk”, zegt Autoscout24-directeur Jurgen Vugts over de hoge koopsom. Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats, verwacht dat een verdere consolidatie van de online portals een kwestie van tijd is. “Wij zien dat dealers selectiever worden. Ze adverteren niet meer op vijf verschillende portals, maar op de twee portals die de meeste leads en rendement geven op de investering.”
Op Automotive-online.nl vindt u een analyse van markt van occasionportals.